verbeteren van levenskwaliteit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: verbeteren van levenskwaliteit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:59

ELpatcho schreef:
whaha onze stallen zijn niet 3x3 heb je weer lekker uit je duim gezogen! onze stallen zijn 4x4 dus denk maar niet dat ze klem staan o.i.d.

ja ze kunnen ook in de paddock zodat ze lekker zand vreten de hele nacht door! neej dank je dan heb iok toch echt liever mijn paarden op stal staan waar ze lekker van hun hooi kunnen knabbelen!

Jeetje, wat een kinderachtige reactie. 4x4 maakt echt het verschil, hoor. Clown
In de paddock kun je ze toch ook hooi geven? Wat is het verschil met de stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:16

Weet je wat zo jammer is? Er zijn zo weinig pensions die je paarden de gelegenheid geven hele dagen op de wei. Een wei die groot genoeg is zodat hij er nog fatsoenlijk uit blijft zien. Als ze die mogelijkheid bieden, dan is het weer de winters op stal, de wei moet immers bekomen en er moet ook nog gehooid worden.

De winters op stal is vaak weer van zo een slechte aard, kleine stallen, niet de hele dag door kunnen eten, slecht uitgemest, weinig stro, wellicht een uurtje in de paddock omdat de stallen gedaan moeten worden, maar in de regel worden ze maar 1 keer per week helemaal leeggehaald en opnieuw opgestrooid en als je mazzel hebt elke dag opgestrooid, vaak nog waar de paarden gewoon bij staan. De zomers wegen dan niet op tegen de winters.

Het zijn vaak ex-koeienboeren die pensions starten, zien paarden als koeien, wellicht hebben ze er geen probleem mee dat die dieren lekker in de hokjes staan, knus zoals het met de koeien ook was, nostalgie?? Knipoog Die koeien kwamen ook maar korte periodes in de zomer buiten. Mensen moeten niet zo zeiken, paarden geven niks om hun eigen stront, ze zijn dik zat, hebben ze honger kunnen ze hun stro eten, niet zo mutsen, je hebt ze toch gereden? dan heeft hij zijn beweging gehad die dag.

Vergeet niet dat je als pensionklant afhankelijk bent. In dit soort topics worden altijd de eigenaren zo afgekat, maar die hebben niks in te brengen hoor. Boeren zijn eigenwijs, burgers zijn mutsen hebben geen verstand van dieren. Dat klikt niet altijd. Als klant ben je genegen om maar snel je mondje te houden, want je wilt niet weer een plekje moeten gaan zoeken.

Ik ken geen een pension dat het doet zoals ik het zou willen. Heb zelf jarenlang selfservice gestaan, deed alles zelf, reed tig keer op en neer en nog was ik afhankelijk, was niet mijn eigen stek, mankeerde toch nog wat aan.

Nu staat hij weer pension, heb geleerd vaak andere kant op te kijken en de uren dat hij elke dag buiten is juig ik toe. Voor mij nooit genoeg.

Als er leefregels komen voor paardenpensions, zullen er velen moeten sluiten, beter voor de paarden. Maar dan hoop ik maar dat ik nog een plekkie kan vinden of betalen. Mijn pension komt wel door de eventuele regels, maar of ik het plekkie had kunnen krijgen is de vraag.

Nogmaals het zijn niet de eigenaren die je moet aanspreken, maar de pensionhouders en daar wens ik je veel plezier mee Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:23

Russel, ik ben met je eens dat het lastig is om het hele jaar door weidegang e.d. te vinden. Maar hier op bokt, lees ik toch vaak een hele andere argumentatie van veel mensen. Laat ze dan eerlijk zeggen dat ze er zelf niet blij mee zijn, maar niet anders kunnen.

In mijn eigen geval: Ik heb strict vast gehouden aan mijn mening dat ik mijn paard echt het hele jaar door buiten wilde houden. Anders was ik van de winter (tijdelijk) vertrokken naar een boerderij die wel het hele jaar door weidegang biedt (maar weer geen bak heeft, wat wel handig is met een jong paard).

De eigenaren van de paardenboerderij waar ik nu sta, wilden me graag houden en zo kreeg ik alsnog mijn zin. Haha!
Ik ben ze er natuurlijk heel dankbaar voor.
Mijn paardje mag het hele jaar door buiten blijven staan met de Shetlanders en nog twee grote pony's en de rest moet (helaas) naar binnen in de winter. Mijn paard heeft daar enorm veel geluk mee gehad, maar anders ging hij echt elke winter naar die andere plek, hoor. Hij trekt een stal echt niet, dus geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan denkt om hem dat aan te doen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:24

[quote="Nadya]
Jeetje, wat een kinderachtige reactie. 4x4 maakt echt het verschil, hoor. Clown
In de paddock kun je ze toch ook hooi geven? Wat is het verschil met de stal?[/quote]

als je in de zandbak hooi geeft krijgen ze ontzettend veel zand binnen! we zijn al keertje paardje verloren aan zandkoliek, er is dus zeker wel een verschil met de stal !! enne een stal blijft een stal jah maar 3x3 of 4x4 is echt een verschil!!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:25

Nadya schreef:
Russel, ik ben met je eens dat het lastig is om het hele jaar door weidegang e.d. te vinden. Maar hier op bokt, lees ik toch vaak een hele andere argumentatie van veel mensen. Laat ze dan eerlijk zeggen dat ze er zelf niet blij mee zijn, maar niet anders kunnen.

In mijn eigen geval: Ik heb strict vast gehouden aan mijn mening dat ik mijn paard echt het hele jaar door buiten wilde houden. Anders was ik van de winter (tijdelijk) vertrokken naar een boerderij die wel het hele jaar door weidegang biedt (maar weer geen bak heeft, wat wel handig is met een jong paard).

De eigenaren van de paardenboerderij waar ik nu sta, wilden me graag houden en zo kreeg ik alsnog mijn zin. Haha!
Ik ben ze er natuurlijk heel dankbaar voor.
Mijn paardje mag het hele jaar door buiten blijven staan met de Shetlanders en nog twee grote pony's en de rest moet (helaas) naar binnen in de winter. Mijn paard heeft daar enorm veel geluk mee gehad, maar anders ging hij echt elke winter naar die andere plek, hoor. Hij trekt een stal echt niet, dus geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan denkt om hem dat aan te doen.

ik zal ook zeker niet een paard voor een paar maanden in een stal willen dumpen! dan maar geen paarden!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:29

ELpatcho schreef:
[

Je zou ook ruiven kunnen maken of neerzetten. Clown
Dat bedoelde ik ermee.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:30

Nadya, dan heb je geluk dat je geen mot met de andere pensionklanten hebt gekregen. Maar misschien rij jij weinig? Ik rij bijna elke dag, geen dressuur. Maar als hij 24 uur per dag buiten kon staan in de goede maanden zou ik ook niet elke dag rijden. Een halve dag vind ik te kort.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:35

Nadya schreef:
ELpatcho schreef:
[

Je zou ook ruiven kunnen maken of neerzetten. Clown
Dat bedoelde ik ermee.....

ja maar kijk er valt dan hooi alsnog op de grond.. dan gaan ze die paar sprietjes alsnog lopen op eten (het blijven natuurlijk paarden Knipoog ) en dan krijgen ze veel zand binnen! en omdat er bij ons dus al een keer een paard aan gestorven is ben ik daar heel bang voor!

hoe doe je dat dan met de dazen? nu nog niet maar over een maandje is het bij ons zo erg dat ze niet meer stil kunnnen staan in het weiland! dan zweten ze zich te pletter omdat ze uren achter elkaar blijven rond scheuren, overal bloed en dazen echt sneu! als wij dan de draden naar de stallen open zetten scheuren ze er in rengalop ongeveer naar binnen..

dan blijven ze bij ons dus van ongeveer 12 uur tot 6 uur binnen staat en daarna gaan ze de hele nacht weer de wei op.. in de stal kunnen ze gewoon contact met elkaar hebben en ze hebben (altijd) hooi.. Ik bedoel het is niet optimaal, maar beter dan buiten (op dat moment) denk ik dan..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:40

russel schreef:
Nadya, dan heb je geluk dat je geen mot met de andere pensionklanten hebt gekregen. Maar misschien rij jij weinig? Ik rij bijna elke dag, geen dressuur. Maar als hij 24 uur per dag buiten kon staan in de goede maanden zou ik ook niet elke dag rijden. Een halve dag vind ik te kort.

De andere pensionklanten bij ons willen per se een stal. Clown
Sommigen vonden het zelfs eerst 'zielig' dat mijn paard de hele winter buiten bleef. Ze snapten mijn keuze niet. Erg vermoeiend vond ik dat.
Nu snappen ze het wel, hoor, ze hebben Sam een winter meegemaakt en kijken er nu gelukkig anders tegenaan. Zij kunnen niet slapen als hun paard in regen, storm of sneeuw buiten staat. Ik wel, want ik weet dat hij buiten het gelukkigst is. Ik zou niet kunnen slapen als hij zo lang binnen zou moeten staan. Op stal staan maakt hem doodongelukkig namelijk. En ik vind mijn paard en zijn behoeften belangrijker dan wat misschien handiger zou zijn voor mij. Nu moet ik 1 km lopen (hij staat in een natuurgebied) om bij hem te komen en dan heb ik nog geluk dat 'ie altijd meteen naar me toe komt. Haha!
Bij ons vinden de meesten het wandelen naar de weilanden al te veel gedoe. Dat snap ik echt niet. Als je paard nou happy is buiten, dan heb je daar toch wel iets voor over? En dan heb ik het alleen nog maar over de lente/zomer. Want in de winter ben ik de enige die door weer en wind rondsjouwt daar. Tja, ik heb het er voor over.

Mijn paard is 3 jaar, oningereden en ik zal pas over een paar jaar dagelijks rijden, maar misschien ook niet. Ik wil ooit misschien endurance gaan doen, maar hoe dan ook, hij blijft lekker buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:43

Voor een 3 jarigen is het het beste zo.

Jij staat met mutsen. Hoe is het mogelijk en dan toch zo een goede plek met zoveel weide.

Ik heb gelukkig geen mutsen meer om mij heen die verdrietig worden als hun paard met hun nieuwe deken heeft gerold in de modder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:48

@ ELpatcho
Maar ik ken hier in de omgeving heel veel paarden die in paddocks rondlopen (in de winter bijvoorbeeld) en die eten overdag ook hooi, hoor. Maar goed, ik kan me echt wel voorstellen dat je bang bent voor zandkoliek e.d.

Dazen hebben wij niet, wel knutten. De paarden gaan er prima mee om en op echt zomerse dagen doe ik Sam een vliegenmasker op tegen teveel insecten. Maar ik doe dat zo min mogelijk, hoor. Mijn paard rent sowieso erg veel, hij is nogal energie en nog jong. Dat is ook een van de redenen dat hij niet op stal kan. Hij wordt daar gek, hij moet zijn energie kwijt en hij is erg sociaal en graag bij zijn vriendjes.
Hij heeft laatst 4 dagen op stal gestaan (wel veel los gegooid en gewandeld) vanwege een blessure en ik was er echt verdrietig van hem zo te zien. Hij liep buiten alleen maar te hinniken naar de andere paarden en godzijdank kon 'ie na 4 dagen weer fulltime het land op. Ik 'voelde' zijn blijheid echt door me heen stromen.

Ik snap best dat je jullie paarden wilt beschermen tegen die rotdazen. Dan los je het toch goed op zo?
Als je maar nadenkt over hoe je ze houdt, dan is het toch prima?

Maar veel mensen denken voornamelijk aan hun eigen gemakzucht en daar val ik over. Niet over dat je juist nadenkt en je paarden alsnog zoveel mogelijk bewegingsvrijheid en sociaal contact geeft. Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:51

russel schreef:
Wel een uitrijgebied op loopafstand. Ik vind het nl belangrijk dat paarden veel beweging in de vrije natuur krijgen, dus regelmatig buiten gereden worden en niet even in de berm 10 minuten uitgestapt worden.

Ik zou dat ook wel willen maar er is echt helemaal niks No Cheer in de hele regio niet, en dat vind ik zo jammer.
Het enige stukje 'natuur' (*kuch*) is het Amsterdamse bos op een kwartiertje met de trailer, maar dan moet je wel een trailer hebben...
Verder ben ik het eens met je verhaal over de pensionstaleigenaren, boeren, ik sta nu eindelijk goed en de prioriteit is buiten lopen, maar mochten ze onverhoopt een week niet buiten kunnen in de winter, dan ziet de boer het probleem niet zo; de koeien gedijen toch ook binnen?

Ik vind 24/7 buiten staan in weer en wind ook heel erg verschillen per paard; ik heb gemerkt dat mijn jonge paardje er toch minder tegen kon dan ik dacht, en ik heb die vanaf het begin af aan buiten in de kudden proberen te houden (met bijvoeren) maar ik haalde hem dan toch vorig jaar voor het 2e jaar ergens in december erg magertjes en ziek binnen en dat is niet de bedoeling Scheve mond

Mijn andere paard kan kwa type prima in weer en wind buiten, maar die vreet zich weer een hoefbevangenheid...
Ik heb nu een loopstal in de winter waar ik erg tevreden mee ben, want de paarden kunnen samen staan en een beetje rondscharrelen.
Als het even kan, wil ik noooooooit meer naar een 3x3 of 4x4 stal

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:54

russel schreef:
Voor een 3 jarigen is het het beste zo.

Jij staat met mutsen. Hoe is het mogelijk en dan toch zo een goede plek met zoveel weide.

Ik heb gelukkig geen mutsen meer om mij heen die verdrietig worden als hun paard met hun nieuwe deken heeft gerold in de modder.

Hahahaaaaaa, mutsen, tja...... Ik wou het niet zeggen. Haha!
Hou op, schei uit, je wilt niet weten wat ik hoor en zie daar. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:54

Waar liggen de ronde venen? Haha!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:59

noujah bij ons staan ze zoveel mogelijk buiten en 's winters helemaal, dan staat er minder gras dus ze worden niet moddervet en er zijn geen dazen dus 's winters staan ze juist dag en nacht buiten, weer of geen weer! okay al moet ik eerlijk zeggen dat in een echte stormbui de paardjes toch wel naar binnen gaan (eerlijk is eerlijk dan slaap ik iets beter) ook omdat ze sommige hebben die staan te rillen (haha dat zijn van die echte chique wedstrijdpaardjes die zijn niks gewend hea Tong uitsteken)

het is echt niet zo dat de paardjes voor gemak naar binnen gaan, want juist 's winters staan ze altijd buiten en dan is er altijd regen en modder en dan moet je een eind slepen met het hooi zodat het op een droog stukje ligt enz.

@ nicolletje het is indd verschillend per paard.. wij hebben ook verschillende type paarden de een staat te rillen na een regenbui en de ander heeft helemaal niks..

jonge paarden horen helemaal buiten vind ik! wij hebben nu een jaarling die alleen heel af en toe binnen komt, krijgt ze bak biks ff goed geborstel en dan weer lekker naar buiten waar ze kunnen hollen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:00

Nicolletje, ik vind ook dat je het goed per paard moet bekijken, hoor. Ja
Dat mensen er wel goed over nadenken, vind ik al heel goed. Maar veel mensen doen het, omdat de hele pensionstalling, manege e.d. het zo doet. Zonder zich te verdiepen in hun paard en zijn/haar behoeften. Bij ons staan gezonde pony's met deken op, de hele dag op stal 's winters, tot ze een uurtje mogen rijden of een half uurtjes in de bak rondlopen, omdat de eigenaresse de stal effe uitmest. Tja......

Sam staat echt schitterend; zoveel ruimte, middenin de natuur in een vaste groep. Dat ik dan zo'n eind moet lopen, vind ik zelf echt niet erg. Ik geniet van de ooievaars die ik zie en de koekoeken die ik hoor. Haha!
Veel mensen hebben daar geen oog voor, maar lopen alleen maar te klagen dat ze zo'n eind moeten lopen. Lekkerrrrr belangrijk, denk ik dan. Dan vragen ze (voor de tienduizendste keer): 'Maar wil je Sam dan liever niet op stal? Dan hoef je niet zo ver te lopen...'.

Tja, tegenwoordig reageer ik daar echt heel fel op, kan ik niet meer vriendelijk blijven. Ik vind het zo'n gezeik en word er echt doodmoe van. Gaaaap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:01

russel schreef:
Waar liggen de ronde venen? Haha!

Ik zie het al, het is mijdrecht.

Bij ons heeft iemand gestaan die alleen in het weekend kwam om te rijden, hij kwam uit de randstad.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:02

Kun je nergens lekker buiten rijden in De Ronde Venen gemeente? Amsterdamse Bos is wel leuk, maar ja, die trailer, he.
Toch maar hierheen verhuizen dan!! Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:04

@ nadya in een natuurgebied is wel heel mooi!! konden alle paarden dat maar! en tja dat lopen dat moet je er maar voor over hebben! snap niet dat mensen daarom een stal zouden willen.. haha hoewel het natuurlijk niet altijd even leuk is maar dan nog Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:05

Nadya schreef:
Kun je nergens lekker buiten rijden in De Ronde Venen gemeente? Amsterdamse Bos is wel leuk, maar ja, die trailer, he.
Toch maar hierheen verhuizen dan!! Lachen

Met een paar een trailer kopen? Of staleigenaar een trailer laten kopen en tegen schappelijke prijs laten verhuren. 2 paardstrailer en dan met 2en kunnen jullie weg.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:07

Klinkt of jij het je paarden echt naar de zin wilt maken ElPatcho, en ik snap goed dat je voorzichtig wordt als je er eenmaal een aan zandkoliek verloren hebt.

Lopen is best gezond.
Ik vervloek de winters ook weleens hoor. Door de modder sleuren met voer en water...je wilt niet weten wat voor bende klei en een beetje regen kan geven. Clown
Erger me ook altijd aan mensen die beweren dat 24 buiten alleen gemakszucht is. Ik haat modder, heb ook nog spierreuma.

Maar als ik mijn paardjes dag en nacht op stal zet zie ik wat het doet. Ze staan swinters niet 24 buiten, enkele omdat ze dat niet trekken en enkele omdat de weide het niet trekt, maar wel altijd minstens een dagdeel, stal met mogelijkheid tot knabbelen met de buur en uitzicht. Clown

Wat ik nooit snap is dat de gemiddelde bokker vind dat een paard tot drie in de weide hoort, liefst ook nog in 'de opfok', want dat is het enige goede voor jonge paarden enz. blablabla...
En dan wordt ie drie, moet ie ineens onder drie dekens in een stal van 3X3 en dan zou hij daar heel gelukkig mee zijn.

Alsof een driejarige niet nog jong en niet uitgegroeid is.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:08

gelukkig hebben wij het bos voor de deur Knipoog wij gaan ook met de trailer vaak weg en dan een dagtocht maken!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:09

ELpatcho schreef:
@ nadya in een natuurgebied is wel heel mooi!! konden alle paarden dat maar! en tja dat lopen dat moet je er maar voor over hebben! snap niet dat mensen daarom een stal zouden willen.. haha hoewel het natuurlijk niet altijd even leuk is maar dan nog Knipoog

Het is er echt mooi en zo rustig. Ik zit er graag uren (als ik de tijd heb), ik kom er altijd helemaal bij van alle stress en dagelijkse hectiek. Maar 's winters is het wel eens afzien, hoor, maar ik heb er voor over. Zeker als ik zie hoe gelukkig mijn paardje is. En het is vlakbij mijn huis. Maar ik realiseer me dat ik geluk gehad heb. En die mutsen neem ik maar op de koop toe (ze zijn best aardig, hoor). Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:11

randalinpony schreef:
Klinkt of jij het je paarden echt naar de zin wilt maken ElPatcho, en ik snap goed dat je voorzichtig wordt als je er eenmaal een aan zandkoliek verloren hebt.

Lopen is best gezond.
Ik vervloek de winters ook weleens hoor. Door de modder sleuren met voer en water...je wilt niet weten wat voor bende klei en een beetje regen kan geven. Clown
Erger me ook altijd aan mensen die beweren dat 24 buiten alleen gemakszucht is. Ik haat modder, heb ook nog spierreuma.

Maar als ik mijn paardjes dag en nacht op stal zet zie ik wat het doet. Ze staan swinters niet 24 buiten, enkele omdat ze dat niet trekken en enkele omdat de weide het niet trekt, maar wel altijd minstens een dagdeel, stal met mogelijkheid tot knabbelen met de buur en uitzicht. Clown

Wat ik nooit snap is dat de gemiddelde bokker vind dat een paard tot drie in de weide hoort, liefst ook nog in 'de opfok', want dat is het enige goede voor jonge paarden enz. blablabla...
En dan wordt ie drie, moet ie ineens onder drie dekens in een stal van 3X3 en dan zou hij daar heel gelukkig mee zijn.

Alsof een driejarige niet nog jong en niet uitgegroeid is.

jaah indd eindelijk iemand die het met mij eens is wat betreft jonge paarden in de opfok,, wij hebben hier al vaker veulens gehad,, elke dag komen die in de hand als ze gevoerd worden of zelfs vaker! we doen er verder echt niet veel mee! naar mate ze ouder worden wel steeds iets meer.. paar keer op de trailer, stukje langs de weg, keertje met een zeiltje spelen, skippybal, paraplu, zadeltje erop.. tegen de tijd dat ze dan 3 zijn kan ik er zo opstappen zonder dat er ook maar iets gebeurt! nog nooit problemen gehad!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:13

Nadya schreef:
ELpatcho schreef:

Het is er echt mooi en zo rustig. Ik zit er graag uren (als ik de tijd heb), ik kom er altijd helemaal bij van alle stress en dagelijkse hectiek. Maar 's winters is het wel eens afzien, hoor, maar ik heb er voor over. Zeker als ik zie hoe gelukkig mijn paardje is. En het is vlakbij mijn huis. Maar ik realiseer me dat ik geluk gehad heb. En die mutsen neem ik maar op de koop toe (ze zijn best aardig, hoor). Knipoog

jaah indd ik kom ook helemaal tot rust als ik in het weiland bij de paardjes staat! haha maar in de winter zie je me minder hoor Tong uitsteken