Kaartenactie om instanties (DB, hoefsmeden etc) bewust te ma

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Kaartenactie om instanties (DB, hoefsmeden etc) bewust te ma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 16:30

runningkawa schreef:
Maar een tijdelijk opvang is wel anders dan een permanent iets

Ze hebben daar 'maar' 8 maanden gestaan...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 16:30

katiavl schreef:
Ik vond die beslag namen toch dik terecht. Dus dat vind ik goed gedaan van de db

Welke?

Waar ik het over heb was niet vanwege een blubweiland hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:32

Arabesk schreef:
runningkawa schreef:
Maar een tijdelijk opvang is wel anders dan een permanent iets

Ze hebben daar 'maar' 8 maanden gestaan...

Geef toe dat als het zo is als jij omschreven hebt dat schandalig lang is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:34

katiavl schreef:
Ik vond die beslag namen toch dik terecht. Dus dat vind ik goed gedaan van de db

Als jij hiermee een bepaalde inbeslagname bedoelt waar ik aan denk, ben ik het niet eens geweest met de handelswijze van de DB.
Maargoed,dat is een hele andere discussie,voordat het hierop weer strandt...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:11

dus omdat er ergens in Nederland een stal is waar de paarden er weinig uitkomen krijg je een groepering.
Er wordt toch ook niet gecontroleerd of iedereen wel minstens 3x per dag 3 kwartier me z'n hond gaat wandelen.
Weet je wat ik vind? Dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun daden. Ze moeten zelf dus ook de verantwoordelijk op zich nemen voor hun paarden, huisdieren kinderen etc.
En nogmaals, hoe denk je dit te gaan controleren? Ik bedoel: wie gaat dat betalen?

Een blubberwei is veel makkelijker aan te tonen dan het aantal uren dat paarden uit hun box komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:16

Gamma! Nadya Tong uitsteken

Ja ik zeg dat ze op blubber weitjes afkomen
imo terecht

Dat ze niet op stallen afkomen vind ik ook niet terecht.
Maar dat zal door de moeilijke controle komen.

Maar omdat ze dan niet op stallen afkomen mogen ze ook maar niet op natte weitjes afkomen omdat het anders niet eerlijk is?

dat vind ik dus niet.
elk geholpen paard is er 1
Dat het nu alleen aan de kant van de weitjes is, das vervelend..maar helaas nu niet anders.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:19

Ik hoor niet bij de groepering die meedoet aan deze kaartenactie, hoor. Welnee, ik zie me al aankomen. Maar ik vind wel dat er iets gedaan moet worden aan vele paarden op stal, die er amper uitkomen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:19

Het enige wat bij mij gebeurd met dit soort aktie's is dat ik steeds meer een hekel ga krijgen aan al die fanatieke NH ers!
Mijn paarden en pony's hebben vandaag de hele dag op stal gestaan v.w het slechte weer........dierenbeul ben ik he?????
En ehhhh...ik heb er ook een paar op ijzers lopen!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:20

een blubberwei is natuurlijk makkelijker te controleren dan staluren. Je moet met harde feiten komen om actie te ondernemen en als een paard happy, goed doorvoed in zn box staat is het bijna onmogelijk om het aan te pakken.
Blubberlandjes met dunne paarden zonder voer, kun je zo beoordelen en zijn makkelijker aan te pakken, aan de ene kant onterecht, maar er wordt tenminste iets gedaan. En mensen die bij de DB werken nemen echt niet zomaar een paard in beslag, als de wei er degelijk bij ligt(dus met droge plekken), paarden bijgevoert worden en schuilmogelijkheden hebben mogens ze dat volgens mij niet eens.

Met stallen kun je volgens mij alleen door op een nette maniet contact te leggen mensen bewust maken van de noodzaak om een paard meer uren de box uit te krijgen. Niet door zulke acties dat werkt denk ik alleen maar averecht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:20

Hier is het allang weer droog en vanmorgen was er motregen. Dat is in mijn ogen geen eens slecht weer. Tong uitsteken
Het gaat me echt om paarden die er niet uitkomen, dus niet om stalpaarden in het algemeen die er wel uitkomen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:21

Helaas is de kloof tussen naturals/ niet naturals al zo groot. Beide ´stromingen´ hebben hun voors en tegens. Helaas worden het met zulke acties twee partijen die elkaar tegen elkaar af moeten troeven ofzo.

Deze kaartenactie slaat in ieder geval wat mij betreft de plank volledig mis..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:26

Dat vind ik ook niet kunnen, ben dat helemaal met je eens Ja

Maar alleen blub vind ik ook niet kunnen
Maar de afgelopen weken zijn er verschillende topics over geweest waar veel vonden dat de DB daarin niet moest zeiken.

Het is toch gewoon beide niet goed?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:26

Nicolletje schreef:
Weet je wat ik vind? Dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun daden. Ze moeten zelf dus ook de verantwoordelijk op zich nemen voor hun paarden, huisdieren kinderen etc.

Sommige mensen zijn niet in staat om zelf verantwoording te dragen. Daarom heb je instanties als de DB, de Kinderbescherming e.d. Maar ja, ook die maken fouten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 17:27

Dat ging over een foto van een inspecteur bij een weide die in onze ogen wel meeviel (mits het groene stuk wel bereikbaar was voor die paarden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:28

jij hebt het over 1 topic arabesk Lachen

En die 10 andere, waaronder 1 waar een foto te zien was van 2 ponys tot over de kogel in de zooi.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:35

ben ik met je eens, maar zodra iemand kiest voor 1 van deze extremen en dat als ´normaal´ beschouwt dan is het makkelijker om naar de dierenbescherming te wijzen dat ze dat andere moeten aanpakken..

Maar ja, deze kaartenactie is wat mij betreft echt hopeloos. Je proeft de wanhoop er door heen om maar te proberen degenen met andere opvattingen aan te pakken ofzo..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:48

runningkawa schreef:
Dat paarden buiten een schuilhok moeten hebben waar de gemeente niet tegen kan zeiken.
En ook een droog stuk land waar de gemeente niet moeilijk over mag doen

????

Jij spingt al met twee voeten naar een verkeerde algemene conclusie.

Schuilhok ís helemaal niet nodig voor paarden en droge grond zal je in de winter in sommige delen van Nederland alleen in stallen vinden en daar ís niets mis mee. Wel eens van de Oostvaardersplassen gehoord bijvoorbeeld? Of de Camargue? Of de Cota Donana?
Dat veel individuéle paarden welke een stalleven achter de rug hebben er niet meer tegen kunnen is een heel ander punt.

Dat het wellicht lastog controleren is of een specifiek paard wel of niet gezond buiten kan staan is mijns inziens geen reden om dan alles maar over de verkeerde kam te scheren. Paarden hóren er wél tegen te kunnen.
Het is de wereld op zijn kop als de houders van wel robuuste buitenpaarden regels voor minder gezonde paarden opgelegd krijgen.
Dat bedoel ik dus met dat zoals mijn paarden met hun gezinnetje het bíjna (want er staat nog steeds een hek) ideaal hebben samen in NL onacceptabel 'zielugh' gevonden zou worden.

Maar goed, dit van de wérkelijk belangrijke criteria losgeraakte betuttelingsfenomeen in het algemeen is waarom ik daar niet meer woon. Over zoals wij ons kereltje opvoeden zou in NL ook om de haverklap een goedbedoelende muts met een officieel papier op de stoep staan...
Afbeelding bijvoorbeeld moet je aan de rand van een nieuwbouwwijk in NL eens proberen Haha!
Punt is dat jullie er wél wonen en de politieke agenda van PN zéér goede gronden heeft voor elke paardenhouder die zijn/haar paard niet tot 8 maanden per jaar HIT-stal veroordeeld wil zien.

HC

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:54

Nadya schreef:
katiavl schreef:
Eumh waar heb ik gezegd dat je paard zielig is

lees terug

ik vind het inderdaad erg als paarden geen schuilmogelijkheden hebben onder de vorm van schuilstal, inloopstal, of bomen waar ze onder staan.

Mensen die zeggen dat schuilmogelijkheden niet nodig zijn, zijn meestal degene die zich proberen goedpraten

dus snap niet waar je dat gehaald hebt hoor nadya

Oh, bomen zijn wel goedgekeurd. Gelukkig maar, want die van mij heeft genoeg bomen en struiken om zich heen. Nogmaals, ik kijk elke dag (vaak ook meerdere keren per dag) naar mijn paard en let heel goed op zijn mentale en fysieke gezondheid. Dat gaat voor mij voor alles.

Maar ze staan ook in de wei? of alleen rond want dat vind ik niet voldoende maar ik denk dat je het eerste bedoeld?

Maar terug on topic vind ik het helemaal echt niet kunnen van die hoefsmid, vraag me af voor degene die deze kaarten goedkeuren wat ze ervan vinden als ik zestig kaarten met zo een afbeeldingen, en zever naar hun stuur.
Leuk voor die familie en man zelf

sorry maar ik vind dit schandalig, en meer zelfs

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:07

russel schreef:
Soms denk ik wel eens dat naturals die wel alles hebben, dus aan mijn eisen van een wei kunnen voldoen, het hardst roepen in dergelijke topics.

Dat kan, dat jij dat denkt.
Toen ik nog in NL woonde had ik om reden van mijn beperkte mogelijkheden daarom geen paarden. Maar goed, ik ben ook geen 'natural'.

Waar het om gaat RK, is dat het geen pas geeft om te roepen dat alle paarden een schuilstal MOETEN en droge grond MOETEN net zo min als het pas geeft om te roepen dat alle paarden die er nu zijn 24/7 met andere paarden met zijn tienen per hectare moeten leven.
Dat het geen pas geeft om te roepen dat alle paarden altijd onbeslagen moeten leven net zo min als roepen dat paarden niet zonder beslag kunnen.

Verder RK, hebben paardenhouders die hun paarden volgens de ethologisch verantwoorde manier houden toch gewoon alle recht van spreken?! Het enige probleem wat iemand daarmee kan hebben is het beeld in de spiegel en wiens probleem is dát?!

Het spijtige van de kaartenactie is dat juist díe mensen wiens het meest aan de informatie over paardgerichter houden zouden hebben nu het minst bereikt worden.
De andere kern is de boodschap aan de DB en die is niet wat er op de kaart stáát, maar wat de laatste paar reacties het onderwerp is. Dat er 'welzijns'regels niet mogen voorkomen dat wel robuuste buitenpaarden 24/7 robuust buiten leven.

Voor DB is het probleem dat het brede publiek niet belt over wat het niet ziet. Over gedragsgestoorde paarden in 'een warme stal met goed voer' belt niemand. Over een perfect gelukkig setje moddermonsters wel. Je zal maar zo een gelukkig levend setje paarden hebben en te horen krijgen dat ze met de nieuwe welzijnsnormen in de hand in beslag genomen worden.... Maak je dáár druk over, over de mogelijk inhoud van die welzijnsnormen voor paardenhouderij. Daar wordt NU aan gewerkt!

HC

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:11

HC ik denk dat mensen zelf wel beslissen wat ze willen leren, niemand is in zijn recht om zogezegd boven iemand te staan.
Om personen met een ander gedacht over paardenhouderij te bekeren.

En met kaartjes moest iemand dat doen, het zou mooie vulling zijn voor savonds in de open haard Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:13

Ik verbaas me over de verontwaardigde reacties. Okee, de actie van PN is niet supergelikt in elkaar gezet. Maar ik zie hier echt overdreven reacties.

Joehoe, de lastercampagne is al tijden terug begonnen door de hoefsmid in kwestie. En er staat niet op de voorpagina van PN een negatief verhaal over deze hoefsmid. Ze doen alleen een SUGGESTIE om hem een kaartje te sturen waarin je hem vraagt eens na te denken over wat hij doet.

Over de dierenbescherming: dat is niet alleen een uitvoerende instantie. Dat zou lekker zijn... als ze zelf totaal niet nadenken over wat goed is voor dieren en gewoon regeltjes uitvoeren. Ik heb ook met ze gemaild en vragen gesteld. Ze zijn zelf ook hard bezig met allerlei lobby's om invloed op het beleid uit te kunnen oefenen. Nu moet ik mijn bus halen, die de trein gaat missen, die de aansluiting op de volgende trein gaat missen, die de aansluiting op de bus naar huis gaat missen.

Doeidoei

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:15

Als jij dat normaal vind over die hoefsmid, zo iets heet laster en smaad

En het nut om iemand te bestoken met kaarten, is gewoon belachelijk kinderachtig en ziekelijk.

Zoals ik al zei, als ik het was had ik eventjes mijn advocaat een belletje gegeven. En hoop dat die man dat ook gaat doen hij is volledig in zijn recht Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:24

katiavl; volgens Arno is de lastercampagne door die hoefsmid begonnen. Kan me dan voorstellen dat je iets terug doet, jij niet? Knipoog

Ik ken de feiten verder niet, het houdt mij ook niet zo bezig. Ik vind nog steeds dat veel mensen met paarden zich wel degelijk bewuster mogen worden van de natuurlijke behoeftes van een paard. Bijvoorbeeld te beginnen bij maneges e.d.; wanneer leren ze hun leerlingen dat een paard niet per se in een warm stalletje hoeft, per se hoefijzers en dekens etc. hoeft. Daar mag best meer bekendheid over komen, vind ik.

Dat anderen die lobby weer een sekte noemen, tja.....
Nogmaals ik heb er hele fijne dingen uitgehaald en ben een aardige 'natural' geworden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:35

Neen, want dan ben je geen snif beter, en dat zou in iedereens opvoeding wel geleerd moeten worden. Daarvoor ben je volwassen zucht toch bweik

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:48

katiavl schreef:
HC ik denk dat mensen zelf wel beslissen wat ze willen leren, niemand is in zijn recht om zogezegd boven iemand te staan.
Om personen met een ander gedacht over paardenhouderij te bekeren.

Dat laatste is een probleem van de vermeend hogere moraal Katia. Bij Greenpeace, bij extreem rechts, bij extreem links, bij zwartekousenchristenen, bij moslimextremisten, bij sommige hoefsmeden en -'naturals'

Het eerste is exact wat ik bedoel met het niet bereiken van de mensen die er het meest aan hebben. Die kiezen nu, afgeschrikt door de 'bekeringsdrang', voor het negeren van óók de wel degelijk nuttige informatie.

Verder vallen de personen van PN in Nederland wel onder die mensen die het meeste doen aan en voor een breder en dieper kennisniveau over ethologisch verantwoord houden van paarden. Dat ze nu een plank misslaan is jammer, maar doet niets af aan alles wat ze geven en gegeven hebben.

Nogmaals en @all! , maak je druk over de inhoud van de welzijnsnormen die er aan zitten te komen. Ze gelden voor álle paardenhouders!

HC