Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
opala schreef:Het heeft alles te maken met de frequentie van het bekappen. Lange hoefwand geeft brokkels, dus hoefwand niet te lang laten worden, ijzers niet meer nodig.
. Voor mij ligt dit zo voor de hand, dat ik het echt niet anders kan verwoorden. Gulpje schreef:opala schreef:Het heeft alles te maken met de frequentie van het bekappen.
Als het daar alles mee te maken heeft; hoe vaak wordt mijn paard dan bekapt en hoe weet je dat?
Gulpje schreef:Nee hoor Opala, je spreekt geen wartaal, maar ik ben nieuwsgierig of je dan misschien denkt dat ik zo'n grote boze en knijperige paardenbeul ben die haar arme paard slechts 1x per jaar laat bekappen, als het daar álles mee te maken heeft.
Gulpje schreef:Bedankt voor de tip, serieus! Maar ik zie er niets in om zelf te gaan klussen aan de hoeven. Ik kan mijn eigen nagels niet vijlen laat staan dat ik aan mijn paard haar hoeven durf te komen. Als je zegt dat het wat vaker moet worden bijgehouden in de zomer zal ik deze zomer de hoefsmid vragen nóg wat vaker bij te houden, hij staat met een paard bij me op stal dus dat komt goed uit
Dat is wel makkelijk, zo'n smid aan stal.
SpikyBlue schreef:Sommige mensen (die ik capabel genoeg acht) geef ik een oude vijl zodat ze zelf de wand rond kunnen houden. Zijn dat dan gelijk NB'ers?
Maar ik vijl inderdaad in voorkomend geval een randje rond of een omgeklapt stukje weg. Dat houdt de boel netjes, maar goed, ze heeft ook wel heel goede hoeven
CherokeeChum schreef:Ik denk dat je beter kunt spreken van traditioneel zunige Nederlanders die de smid niet vaak genoeg laten komen.
JoviBan schreef:CherokeeChum schreef:Ik denk dat je beter kunt spreken van traditioneel zunige Nederlanders die de smid niet vaak genoeg laten komen.
Ik denk dat dit idd zo is. En/of onwetendheid.
Een periode van 10 à 13 weken tussen twee bekapbeurten is vrij gangbaar.
CherokeeChum schreef:Ik denk dat je beter kunt spreken van traditioneel zunige Nederlanders die de smid niet vaak genoeg laten komen.

CherokeeChum schreef:By the way;dauw s'morgens op het gras is meer als voldoende vocht voor hoeven.Dat is als je ze tenminste goed onderhoud,
en niet dichtsmeerd met olie of vet.
. express hoeven nat maken doe ik ook niet. ze staan in de zomer 24/7 in de wei en dus s'morgens met hun voeten in het vochtige gras.
arno8 schreef:Ach, sommige smeden zijn volgens mij gewoon NB'ers en dat willen ze gewoon niet toegevenBoeit me niet, als de paarden maar goed lopen.
Maar er zijn ook smeden (of bokkers die zeggen dat ze smid zijn) die ontzettend erg tegen de theorie van NB zijn en het is me niet duidelijk waarom.
SpikyBlue schreef:arno8 schreef:Ach, sommige smeden zijn volgens mij gewoon NB'ers en dat willen ze gewoon niet toegevenBoeit me niet, als de paarden maar goed lopen.
Maar er zijn ook smeden (of bokkers die zeggen dat ze smid zijn) die ontzettend erg tegen de theorie van NB zijn en het is me niet duidelijk waarom.
Hahaha!
Okee, ik denk dat ik er uit ben voor mezelf...
Stiekem ben ik een TNBMEBVY*
(* Traditioneel Natuurlijk Bekapper Met Een Bus Vol Yzer)

opala schreef:Ik schaam mij niet, ik doe het zelf.
jackie schreef:CherokeeChum schreef:By the way;dauw s'morgens op het gras is meer als voldoende vocht voor hoeven.Dat is als je ze tenminste goed onderhoud,
en niet dichtsmeerd met olie of vet.
daar ben ik het helemaal mee eens. trouwens duurt het in dit land nooit lang voordat de volgende plensbui naar beneden komt. vet en olie gebruik ik om te bakken en braden, niet op de hoeven van mijn paarden. express hoeven nat maken doe ik ook niet. ze staan in de zomer 24/7 in de wei en dus s'morgens met hun voeten in het vochtige gras.