Boomloos en gewicht ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gewicht ruiter bij boomloos rijden?

< 50 kg
28 (9%)
50-60 kg
82 (28%)
60-70 kg
93 (31%)
70-80 kg
42 (14%)
80-90 kg
19 (6%)
> 90 kg
28 (9%)

Totaal aantal stemmen: 292

mirkip

Re: Boomloos en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:15

mirkip schreef:
maar helaas staat de KNHS nog steeds niet toe om met bijvoorbeeld zo'n zadel als de jouwe te starten...
En zolang ik geen eigen paard heb, heb ik ook geen keuze of ik wel of niet start (op wedstrijden).

Edit: naja een keuze heb je altijd, maar als ik dan moet kiezen niet paardrijden of wel... dan toch maar wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:20

Even ter info.
Ooit, OOIT, stelde nota bene de fabrikant van het origineel van de huidige boomloos-hype, Torsion, dat 65 kilo de grens van het ruitergewicht was.
Er zijn weinig ruiters in NL die hier aan voldoen Knipoog
Buitenzinnig, toen verkoper van Torsion stelde dat die persoon getikt was.

Nu verkoopt Buitenzinnig een ánder merk en stelt als verkoopargument 'Geen drukplekken meer van singel of stijgbeugelriem bevestiging!'

De distributeur van Startrekk meldt
'Startrekk©-Sättel können auch von Reitern verwendet werden, die mehr als nur 75 KG wiegen. Die Wirbelsäulenfreiheit bleibt dank der raffinierten Konstruktion dennoch bestehen.'
Hoho, maar de ruggengraatvrijheid is maar één ding! Hoe zit het met de weefseldruk en de belasting van de tussenschijven via de ribben???
Oeps.

Maar goed.
De goede lezer haalt hier glashelder uit dat boomloos als concept een 'probleem' heeft met lastverdeling en singel- en beugelbevestiging een aanvullend kritisch punt zijn.

Maareh, wat ís een boom eigenlijk?
Zijn dat de gewichtverdelende panelen of de bruggen er tussen of beiden?
Hoe je het ook wenst te zien, boomloze zadels hebben wel de bruggen en ook die moeten de juiste breedtemaat hebben. Ook de zogenaamde boomloze zadels hebben een halve boom Haha!
Omdat bij gebruik van 'past toch altijd' boomloze zadels nauwelijks tot geen aandacht wordt geschonken aan de zadelruimte van het paard ligt die halve boom vaak op de verkeerde plek Huilen

Op zich is het boomloze een idee met mogelijkheden. Met voor- en nadelen. Helaas heeft in míjn ogen de feel-good marketing er een hersenloos tranendal van gemaakt.

HC

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:25

HC, heb je toevallig ook oppervlakte metingen van de engelse typen boomzadels gedaan? Mij lijkt dat deze oppervlakte een stuk kleiner is dan bij de zadels die jij zelf gebruikt en eerder richting de 500 dan 1500 cm2 gaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:28

Citaat:
Begrijp ik goed dat de drukplekken van een boomloos zadel komen? Indien van wel, waarom rijd je er dan mee door? Welk merk zadel ging het dan om en in combi met wat voor een pad?

Yep...
Toen ik ze ontdekte heb ik direct contact opgenomen met boomloosrijden.nl
Omdat ik zelf al een vermoeden had dat de inlages van mijn pad(orginele Grandeur) aan vervanging toe waren(plat en slap geworden) heb ik nieuwe dubbele inlages besteld.

Ik heb de plekken ontdekt afgelopen juli. Heb toen eigenlijk ook niet meer gereden vanwege mijn rug. Sinds 4 weken rijd ik weer(lees 2 a 3x per week) met die nieuwe inlages.
De rui komt eraan en de witte haren zullen weer wegtrekken. Als ze dan weer terug komen is het over en uit met het zadel en gaat het de deur uit.

Citaat:
Een tijdje geleden kreeg ik toch in no-time grote witte plekken ter hoogte van mijn beide bovenbenen. Ik ben niet veranderd in gewicht

Daar zitten bij mijn haf ook de plekken.

Mijn fjord had ze daar ook maar dat verwijt ik aan een te zware bijrijder die ik afgelopen zomer had(100kg) en dat gebeurd dus ook niet meer

Ik ben wel verandert in gewicht...10 kg afgevallen dus of dat dan echt het probleem is Haha! .

Ben ondertussen toch wel weer aan het kijken voor een ander zadel. maar ik ben gewoon bang dat ik voor mijn paard nooit wat corrects zal vinden(heb hem al 13 jaar en alleen maar zadel problemen zo erg dat ik me soms afvraag of het nog wel eerlijk is er ooit nog op te stappen met een zadel Huilen ). Op maat maken zou ik graag willen maar dat kost 2500 euro en ik ben als de dood dat dat ook weer drukkingen geeft.

Mijn topic over dit verhaal is vast nog wel terug te vinden op Harnachement ..ik ga even zoeken.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 11-02-07 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:28

Citaat:
Op zich is het boomloze een idee met mogelijkheden. Met voor- en nadelen. Helaas heeft in míjn ogen de feel-good marketing er een hersenloos tranendal van gemaakt.
Nounou, gaat dat niet een beetje ver. Als er 1 type zadel is wat doorontwikkeld wordt, is het 't boomloze concept wel.

Naar de drukmeting van een Engels type boomzadel ben ik ook erg benieuwd. Heb je daar info over, HC? Of een link?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:32

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:33

Huertecilla schreef:
Als je zinvolle info wil, moet je aan een zadelmeetmens vragen of die data heeft. Ik betwijfel echter of er één zadelmeter, -verkoper, -passer, -maker is die de ruiter rijklaar op een weegschaal zet om te wéten in plaats van te geloven.
Sterker nog, de meeste niet endurance-ruiters weten het zelf niet eens!
Stap ook eens rijklaar met je complete(!) zadel onder je arm op de weegschaal.

HC

In de endurance zie je in de hoge klasses veel boomloze zadels ingeruild worden omdat het toch niet zo goed voor de rug van het paard blijkt te zijn.
Ik ben in elk geval blij dat meerdere mensen mij daar op tijd voor hebben gewaarschuwd Ja

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:36

Kun je iets specifieker zijn, Griebels? Welke merken voldoen niet? Er is zoveel verschil tussen boomloze zadelmerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:36

Er zijn - en worden - zeker onderzoeken en drukmetingen gedaan op boomzadels.

Hier wat leesvoer:

http://www.idealibrary.com
- Validity of saddle pressure measurements using force sensing array technology

http://www.sciencedirect.com
- The influence of the with of the saddle tree on the forces and the pressure distribution under the saddle
- Saddle pressure measuring: validity, reliability and power to descriminate between different saddle-fits

Buitenzinnig: ik ben erg benieuwd naar de bron van jouw citaten.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:41

Bedankt voor de links, Joviban! Ik zet ze bij mijn Favorieten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:43

Buenas Calippo.
Ja, onder twee types en ook een 'stockzadel' op dit type boom. Heb ook de geometrie opgemeten. Relatieve afstanden van hartlijn singelophanging, zit en stijgbeugelophanging.

Ik zou héél diep moeten zoeken naar de details echter omdat deze zadels al bij stap 1 afvielen en ik ze verder alleen gemeten heb omdat ik ze toch had en referentiemateriaal gaf. (Het effectief dragende oppervlak zat tussen de 800 en 1000 cm² en de beperkde factor was de geringe breedte ervan.) Ze vielen echter toch al gelijk
af.
Stap 1 is vergelijken met de zadelruimte op het paard. Zie mijn site. Daar staat dat van die zadelruimte al uitgelegd.
Een zadel wat dáár niet aan voldoet hoef je verder niet te bekijken Haha!
Op de site van WOW staat daar een werkelijk enórme en fundamentele blunder over. Het verschil zijn 5-7 cruciale centimeters áchter de achterste punt van het schouderblad.
Dit is nu exact de reden waarom bij míj de betreffende types afvielen. Zij verschuiven de norm.
Lijkt wel gewicht Haha!

Overigens. Lees svp óók op mij site waarom dit, dat van die engels type veerboom bij springen en dressuur bij juist gebruik!!! geen probleem oplevert.
Voor míjn gebruik echter is dit een NoNo, is Stap 1 de toetsing aan de zadelruimte.

HC

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:53

Visconti schreef:
Mij is altijd geleerd dat het gewicht wat een paard kan tillen per paard verschild, een belg kan meer tillen dan een arabiertje. Dus dan kun je toch nooit een zwart/wit lijn trekken van 70 kilo?

Ik heb trouwens het zelfde zadel als morelia en daar word de druk echt super verdeeld, super zadeltje Haha!

Het gewicht wat een paard mag tillen ligt aan de pijpomvang Knipoog

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 12:59

is hier dan ook een "schema" voor???

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:01

griebels schreef:

?????????

Heeft die invloed op de grenswaarde voor druk op zacht weefsel en de belasting van de kraakbeenschijven tussen de wervels????
Of, secundair, op de bespiering?

Kijk naar arabiertjes. Dunne pijp, doch indien goed opgefokt en -getraind met een hoge dichtheid waarvan het dragende vermogen ENORM is en niet gehandicapt wordt door het gewicht van het bot....

HC

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:06

Huertecilla schreef:
Schade aan die wervels en de tussenliggende kraakbeenschijven is structureel en vrijwel omkeerbaar.

Is het wellicht een idee om om de zo veel tijd een X-foto van de rug van je paard laten maken, mocht dat praktisch en financieel uitvoerbaar zijn.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:19

Ann schreef:
Kun je iets specifieker zijn, Griebels? Welke merken voldoen niet? Er is zoveel verschil tussen boomloze zadelmerken.

Wat ik begrepen heb alle boomloze zadels, en dat indd vanwege de druk op bepaalde punten van de rug.
Ik heb me verder ook niet meer verdiept in het boomloze omdat het door meerdere mensen werd afgeraden. Mensen met verstand van paarden (jarenlange ervaring in de topsport) en van zadels.
Ik ben nu dus opzoek naar een goed passend en fijn endurance-zadel. Ik heb nu een podium hier liggen om uit te proberen Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:21

opala schreef:
Huertecilla schreef:
Schade aan die wervels en de tussenliggende kraakbeenschijven is structureel en vrijwel ONomkeerbaar.

Is het wellicht een idee om om de zo veel tijd een X-foto van de rug van je paard laten maken, mocht dat praktisch en financieel uitvoerbaar zijn.

Euh, wat wíl je er mee?
Je weet al wat het potentiële probleem is en ook de oplossing.

Het is geen vraag óf er schade zal ontstaan, maar van wanneer en hoe erg. Het is een ethische noodzaak dit te minimaliseren en het is bekend hoe dit kan.
a. zo weinig mogelijk last (zo weinig en zo vaardig mogelijke kilos ruiter)
b. via zoveel mogelijk ribben over zoveel mogelijk wervels verdelen (door gewichtsverdeling daardoor zo weinig mogelijk per wervel)
c. het zwaartepunt van de last zo centraal mogelijk, niet naar voren dus (opdat c. gelijkmatig is)

Ik zie dus niet zo goed waarom je fotos zou willen nemen.

Terug naar het topic zou nu glashelder moeten zijn waarom de hoeveelheid kilos ruiter op boomloos zo kritisch is.

HC

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:21

_Mir_ schreef:
is hier dan ook een "schema" voor???

Ja hier is een schema voor, maar heb ik niet hier. Ik heb dit gelezen bij een therapeut in een anatomie-boek. Ik ga dat boek lenen om eens goed door te lezen, omdat het zeker mijn interesse heeft gewekt Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:29

Huertecilla schreef:
griebels schreef:

?????????

Heeft die invloed op de grenswaarde voor druk op zacht weefsel en de belasting van de kraakbeenschijven tussen de wervels????
Of, secundair, op de bespiering?

Kijk naar arabiertjes. Dunne pijp, doch indien goed opgefokt en -getraind met een hoge dichtheid waarvan het dragende vermogen ENORM is en niet gehandicapt wordt door het gewicht van het bot....

HC

De arabieren van nu worden voornamelijk op uiterlijk gefokt en vaak! worden de benen daarbij vergeten. Dus wat vroeger zo kenmerkend was voor arabieren (de hardheid in de benen etc) is niet meer zo van toepassing dan dat het vroeger was. De arabieren die sportgefokt zijn hebben deze eigenschap nog wel, kijk bijvoorbeeld naar de franse arabier. Geen type maar supersterke benen Ja

Je hebt verschillende gefokte arabieren... De showarabieren (vaak Egyptenaren) hebben een dunnere pijpomvang dan een Franse, Crabbet of russisch gefokte arab.
Veel sportarabieren zijn dan ook franse, crabbet of russisch. Mijn rus heeft behoorlijke benen, en maakt hem dan ook een goed sportpaard.

Je hebt gelijk met de druk op de rug, spieren, wervels en ruggegraat (ben het dan ook volkomen met je eens) maar die druk wordt ook doorgedrukt in het verdere lichaam. Als ik een zwaar persoon moet optillen zak ik ook door mijn benen omdat die het niet kunnen houden Knipoog

Verder wil ik nog toelichten dat een vrolijk uitziend paard wat niet reageert op een niet passend zadel niet per definitie geen slechte rug heeft daardoor. Mijn eigen arab is hier het voorbeeld van Ja
Ik ben bij Erik Laarakker geweest en kreeg daar te horen dat mijn (boom)zadel indd niet goed genoeg paste op zijn nogal moelijke rug. Hij had verschillende beknellingen etc. Ik heb verschillende zadels daar besproken en weer kreeg ik te horen dat boomloos geen oplossing was
Overigens rijd ik endurance, en wil ik dus een zo goed mogelijk zadel voor mijn paard.
Ik ben dan nu ook het podium zadel aan het uitproberen Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:31

Oh en HC, arabieren hebben zeker wel een limiet met het gewicht van ruiters Ja

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:36

Huertecilla schreef:
Het is geen vraag óf er schade zal ontstaan, maar van wanneer en hoe erg.

Een foto zegt vaak veel meer dan wat je theoretisch krijgt voorgeschoteld Clown .

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:39

Mijn paard geeft heel duidelijk aan of ze pijn of ongemak heeft van iets of iemand. Waar het ook over gaat.
Alle opgedane theorie neem ik mee in mijn achterhoofd, maar wat mijn paard aangeeft is doorslaggevend.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:42

@griebels: als jouw paard echt zo'n moeilijke rug heeft, lijkt het me toch extra van belang om niet alleen een zadel te gaan testen? Maar onder begeleiding van een goede zadelmaker?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:45

Ann schreef:
Mijn paard geeft heel duidelijk aan of ze pijn of ongemak heeft van iets of iemand. Waar het ook over gaat.
Alle opgedane theorie neem ik mee in mijn achterhoofd, maar wat mijn paard aangeeft is doorslaggevend.

Is niet altijd waar...
Mijn paard heeft geen pijn van het zadel, het knelt nergens namelijk. Maar omdat het achter niet goed aansluit gebruikt hij daar de spieren meer. Het verband legt hij dus niet met zadel, want omdat hij die spieren anders gebruikt krijgt hij verderop in zijn rug beknellingen. Daar waar geen zadel ligt.
Hij heeft dus wel last van zijn rug, maar linkt dat niet met het zadel...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:46

Wendy schreef:
@griebels: als jouw paard echt zo'n moeilijke rug heeft, lijkt het me toch extra van belang om niet alleen een zadel te gaan testen? Maar onder begeleiding van een goede zadelmaker?

Liever met een therapeut, en daar ben ik nu mee bezig. Maar ik moet natuurlijk ook kijken hoe mijn paard het zadel vind met lange afstanden, en ook hoe ik (ook rugpatient) erop zit en kan blijven zitten voor langere tijd (lees een uur of 6)...