chevax schreef:Sorry hoor arno8, dat ik vragen stel. Volgens mij leer in je een discussie van elkaar. En er zullen vast wel andere topics hierover zijn, maar sorry, die heb ik niet allemaal doorgelezen.
Maar buitenom dat vind ik de vergelijking tussen het zelf toedienen van een wormspuit en het zelf "bemoeien" met de hoeven van je paard een zwak verweer.
Vragen stellen mag, maar de manier waarop:
Citaat:
Dus Arabesk, ik mag uit je reactie concluderen dat ook jij vindt dat je bij een "opleiding" van enkele dagen niet kunt spreken van deskundigheid en dat je in dat geval mooi van de hoeven af moet blijven?
Het komt nogal opdringerig over. Je had ook kunnen vragen:
Heb je na een cursus van 2 dagen wel genoeg kennis om zelf te bekappen?
Dan was mijn antwoord ook wat rustiger geweest.
De wormpasta vergelijking gaat wat mij betreft toch voor een gedeelte op. Jij geeft je paard een paar hele sterke middelen, terwijl je eigenlijk nauwelijks een idee hebt wat die middelen doen. Je vertrouwt er maar op dat de fabrikant ze er in de juiste verhouding in gedaan heeft.
Bij natuurlijk bekappen geeft de professionele bekapper heel precies aan hoe de hoef er uit moet zien (geen standaardmodel, de bekapper kijkt net als een smid per paard wat het beste is). Omdat het gezonder is voor een hoef als die vaak bijgehouden wordt, houd jij gewoon die vorm aan. In het begin laat je de bekapper natuurlijk vaak komen om te controleren of je het wel goed doet. Als het goed gaat, kunnen de tussenpozen langer worden.
Ergens is het veiliger dan het ontwormen: hoeveel mensen weten ook maar iets over de darmflora en over de middelen in de ontwormingspasta?
Bij natuurlijk bekappen heb je zelf tenminste nog wat kennis opgedaan in een cursus en kun je met je bekapper in discussie, je bekapper kan zo alles veel duidelijker uitleggen.