'Normal' paarden zien er in de winter zielig uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Re: 'Normal' paarden zien er in de winter zielig uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:49

Verkeerde reactie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:50

Bokt staat de laatste tijd vol met zulke topics Scheve mond

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:55

Rolleyes Waarom verbaast t me niet dat jij de TS bent........
Mijn paard staat heerlijk op stal als het donker is. Verder komt ie elke dag in het land en wordt ie gereden. Zo leuk vind ie t nu niet op t land hpoor, aangezien er geen gras meer staat onderhand en t 1 grote blubberbende is. Ik zie m vaak zat verveeld voor zich uit kijken. O wat is t leuk om altijd buiten te zijn!!!! Op stal eet ie hooi samen met de buurman, over t tussenschot heen en scharrelt ie door z'n stal. Hij ziet er gelukkig uit en weet je, hij IS gelukkig!
Paarden die altijd buiten staan zijn echt niet standaard beter af hoor! *diepe zucht*

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:56

boaz1 schreef:
wauw ze kan snuffelen!
wat zal ze blij zijn dat ze ook lekker kan rennen met andere paarden zeg!!!

het is een hij Clown

en toen hij gisteren met een stuk of 4 anderen in de bak mocht droop de vreugde er af! Ze stonden op een hoopje in het midden en liepen even naar de andere kant als ze opgejaagd werden, daarna stopten ze meteen en toen we ze eruit kwamen halen waren ze blij dat ze weer binnenmochten...

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:56

@Needje: Amen Afgod

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:01

needje ben het helemaal met je eens.

ze zijn bij ons zelf zo blij als ze naar binnen mogen dat ze staan vechten voor het hek wie er als eerste mag. Tong uitsteken leuk vinden ze het he buiten staan Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:04

Needje schreef:
Rolleyes Waarom verbaast t me niet dat jij de TS bent........
Mijn paard staat heerlijk op stal als het donker is. Verder komt ie elke dag in het land en wordt ie gereden. Zo leuk vind ie t nu niet op t land hpoor, aangezien er geen gras meer staat onderhand en t 1 grote blubberbende is. Ik zie m vaak zat verveeld voor zich uit kijken. O wat is t leuk om altijd buiten te zijn!!!! Op stal eet ie hooi samen met de buurman, over t tussenschot heen en scharrelt ie door z'n stal. Hij ziet er gelukkig uit en weet je, hij IS gelukkig!
Paarden die altijd buiten staan zijn echt niet standaard beter af hoor! *diepe zucht*

Alleen natural gehouden paarden zijn gelukkig.. snap je dat nu nog niet Rolleyes Clown

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:07

Nee sorry, daar ben ik te "normal" voor Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:11

ShannaY schreef:
pharagirlke schreef:
is dit een wraak actie op het andere topic oid?

Dat verbaast niemand meer, als we kijken we de TS is Slapen

Vind het echt kinderachtig kan er niet over
Zet je er dan boven, maar als je hetzelfde doet ben je niet veel beter in mijn gezicht
En is het zeker geen goede reclame voor het natural zijn. Als je in het huiskamer topic bent kan je zien dat er eigelijk weinig verschillen zijn. En dat we in vrede kunnen samenleven. Tinkerloos durft soms niet meer haar mening te geven en dat vind ik erg. En mede door de mentaliteit van ts haar eerste post. Zo een dingen botst voor veel mensen. En als ze dan een natural zien is het aanvallen, en vaak onterecht.

Nuja raar uitgelegd maar bedoel het goed, zo een acties zijn gewoon niet goed voor samenwerking natural niet naturals. En daar stoot ik me het hoofd aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:15

In het huiskamer topic van inmiddels 199 pagina's kan iedereen het volgens mij prima met elkaar vinden, en dat is gemengd naturals en normals, maar goed, er zitten altijd rotte appels tussen de oogst. Daar doe je niks tegen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:18

Je hebt helaas overal mensen die ene beetje ver doorslaan, en ja daar is de TS er 1 van. Iemand die z'n paard "natural" wilt houden moet t zelf weten, maar veroordeel mij niet omdat ik het anders doe! Hoe vaak ik al gelezen heb dat wij dierenbeulen zijn omdat onze paarden op stal staan, een deken op hebben en beslagen worden. Daar wordt ik ook een beetje heel erg moe van!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:21

* zucht * weer een 'natural-normaldiscusie' ...
Eerst dit voorop stellen: ik ben geen van beiden. Zowel de 'naturals' als de 'normals' hebben dingen die me aanspreken en dat is maar goed ook. Zo ben ik tenminste niet te radicaal Knipoog
Mijn paarden, en vooral de arab, zijn geen paarden die graag binnen staan. Ze worden er enorm chagrijnig van en allerlei stalondeugden (zoals kribbebijten) steken de kop op. O wee, als ik eens een uurtje laten ben om ze buiten te zetten.... Ze breken de stal bijna af!
Mijn paarden staan overdag, van 's morgensvroeg tot 's avondslaat, samen op wei. 's Nachts komen ze wel binnen voor mijn eigen gemoedsrust Bloos .
De paarden staan allebei zonder deken buiten, hangen lekker vol met modder en zien er prima uit.
Sommigen vinden dat zielig, vooral voor de arab omdat hij niet zo'n superdikke vacht heeft als de shet (imo nogal logisch maar bon Rolleyes ) En toch heeft ie het prima naar zijn zin. Hoe dan ook, 's avonds komt hij toch graag binnen. Je doet hem echt geen plezier met 24u op wei te blijven in de winter (in de zomer is dit uiteraard anders).
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat er geen 'juiste manier' van paarden houden is! Iedere paardeneigenaar moet naar zijn eigen paard als individu kijken en de accommodatie aan die behoeften aanpassen...

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:25

Als je dan echt zo'n voorstander van dat Natural bent, hou dan lekker helemaal geen paard! laat ze lekker in het wild lopen, geen bekappen, borsteltje of weet ik wat voor een gezeur DAT is pas lekker natural

Nagelbijten / Gniffelen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:29

pomelo schreef:
en toen hij gisteren met een stuk of 4 anderen in de bak mocht droop de vreugde er af! Ze stonden op een hoopje in het midden en liepen even naar de andere kant als ze opgejaagd werden, daarna stopten ze meteen en toen we ze eruit kwamen halen waren ze blij dat ze weer binnenmochten...

Wat denk je dat paarden doen als ze bij elkaar staan? Dat ze de hele tijd aan het rennen zijn?
Paarden vormen een kudde en ieder heeft zo zijn taak om ervoor te zorgen dat de kudde kan overleven. Dat doen ze niet door de hele tijd te lopen rennen en spelen.
Zet een stel ruinen bij elkaar en de kans is groot dat er inderdaad gespeeld gaat worden, maar ook daar zoeken ze hun eigen vriendjes voor uit.

Kom maar eens bij ons op stal kijken, daar kun je het kuddegedrag uitstekend bestuderen. Het is toch overwegend rust en tevredenheid wat er heerst bij de paarden.
Nieuwe paarden moeten meestal wel even wennen aan het kuddeleven, die weten niet wat hun overkomt. De eerste weken was mijn paard vooral moe van het paard mogen zijn en ontdekken hoe dat ook weer was, paard zijn. Er zijn paarden die totaal vergeten zijn hoe ze zich als paard moeten gedragen, die hebben echt moeite om te wennen, daarna zie je dan wel een totaal ander maar blij en tevreden paard.

Gisteren was ik op een stal waar de paarden ieder hun eigen box hebben. De een loopt vooruit-achteruit-vooruit-achteruit, helemaal kriegel wordt ik daarvan, dat paard schreeuwt dat hij het niet naar zijn zin heeft, hij wordt niet gehoord...
Een ander staat apatisch voor zich uit te kijken en staat lucht te zuigen op zijn eigen tong...
Dit zijn dan nog stallen waar de paarden contact kunnen maken door de tralies heen en ze lopen overdag een paar uur buiten...
Als ik dan de paarden zie bij ons op stal, dan zie ik duidelijk welke paarden gelukkig zijn en welke niet.

En ik wil graag een paard, is mijn hobby en het is ook mijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat ik zo goed mogelijk aan de natuurlijke behoeften van het paard tegemoet kom als ik er niet ben. Het is geen brommer die ik in de hoek van de garage kan zetten totdat ik weer kom.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:48

Ook hier wordt weer alles over 1 kam geschoren.....
Nogmaals, elk paard is een individu. Met z'n eigen behoeftes en dingen die t beest wel of niet leuk vind. Ik ken ook genoeg paarden die in het land alleen maar heen en weer langs t hek lopen, of maar een beetje suf voor zich uit staan te staren. En zo ook paarden op stal.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:53

JoviBan schreef:

Het is dan niet zo dat ze graag naar binnen willen – laat staan de hele avond en nacht binnen willen blijven (want waarom gaat de staldeur dan dicht, als ze er zo graag zijn?) – maar dat ze geconditioneerd zijn op het naar binnen gaan (en eten).

Mag ik vragen of jij een omheining om je wei hebt? Zoja, waarom?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:55

Maar dan nog, wij als paardeneigenaren kiezen voor bepaalde dingen. Ik vind dat Pablo een super leven heeft. Overdag staat ie heerlijk met 3 vriendjes in het land, met donker gaat hij naar binnen en daar wacht een hoop kuil op hem. Nog weer later op de avond nog een hoop kuil (en ergens ook nog een schep eten) Hij staat heerlijk zonder dekens (voor het eerst overigens). Ik zou er niet aan moeten denken dat hij alle dagen in de volle wind (aan zee) zonder beschutting in de blubber moet staan. Paarden zijn in de loop der eeuwen zodanig gefokt etc dat is niet meer te vergelijken met het wilde paard (en de blubber blote weilanden in nederland niet met een natuurlijke afwisselende omgeving voor een paard) Ik ben het er wel mee eens dat het goed is voor paarden om alle dagen op het weiland te staan, dit is bij ons in de regio ook een unicum. Vandaar ook dat er voor 12 volle paardenboxen nog 10 op de wachtlijst staan. Mijn fjord zou je geen dagen in de box moeten laten, dan rent hij letterlijk bij je weg Haha! Ik ben het met meer mensen eens hier dat er een gulden middenweg is.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:16

gekkeils schreef:
Toverbal schreef:
Dan is mijn pony de gelukkigste van nederland Tong uitsteken
Hij loopt 24 uur per dag op het land in een kudde van 5. Zonder ijzers, hij is zo gelukkig.
En als ik eraan kom wordt ie nog vrolijker, want als ik hem roep sjeest hij naar hek.
Omdat hij mij zo lief vind of zal het door de appel komen? Bloos

Ik vind dat geneuzel over Na zo onzin.
Als je dat echt wil moet jezelf ook in een hutje op de hei gaan wonen en zonder elktra en stromend water, gezellig samen met je paard aan biologische wortels knabbelen.

Soory hoor maar dat NA is zo krom vind ik.

Mijn paard staat te huilen in de wei omdat ie ijzers heeft? Jezus zeg, wat maakt hem dat nou uit. ik denk heel veel want zonder loopt ie zo kreupel als n wiel.

Je neemt mijn post iets te serieus, je moet hem lezen met een knipoog Cool
Als mij pony ijzers nodig heeft krijgt hij die ook gewoon. Ik ben geen Na-er.
Die van mijn loopt gewoon zomers voor de kar en met bit in en doet mee aan de ponykoersen.
En als ik met de tijd een andere kar heb, krijgt hij waarschijnlijk wel ijzers, want dan wil ik de polder in.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:17

Misselijk de term "normal" alleen al... echt hokjesdenken weer...

Maar goed, mijn paard gaat haar stal niet uit als de deur openstaat (en nee, ik sla haar niet Blauw oog )... sterker nog, ze staat steevast iedere dag met haar kont naar de deur en heeft geen zin om naar buiten te gaan. Ze komt in het stalseizoen elke dag 2 x buiten. Ik moet er wel bijzeggen dat ze momenteel drachtig is en haar manier van doen en laten nogal overhoop ligt. Normaal gesproken gaat ze graag naar buiten maar ook net zo lief weer naar binnen. Het maakt haar gewoon niet zo veel uit. Ik denk dat zij gewoon gelukkig is zo.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:32

Sannie1980 schreef:
Als je dan echt zo'n voorstander van dat Natural bent, hou dan lekker helemaal geen paard! laat ze lekker in het wild lopen, geen bekappen, borsteltje of weet ik wat voor een gezeur DAT is pas lekker natural

Nagelbijten / Gniffelen

Hahaha, inderdaad de spijker op z'n kop Knipoog nee geintje... Tong uitsteken op zich is het een heel goed streven te trachten je paard zo natuulijk mogelijk te laten leven MAAR er zijn grenzen. Ik vind het niet juist om continu door "naturals" erop gewezen te worden hoe slecht "normals" wel niet zijn voor hun dieren... hoewel ik het wel (soms gedeeltelijk) eens kan zijn met de manier van denken (ik respecteer de meeste mensen) bepaald de toon van het topic vaak dat ik mijzelf gewoon ik een hokje gedrukt voel... er zijn gewoon (enkele) "naturals" die geen respect hebben voor een (grmbl...) "normal" als ik waarschijnlijk ben... en dat vind ik echt jammer. Er komt zo ook geen normale discussie op gang omdat niemand z'n gelijk wil geven of gewoon respect kan hebben voor iemand die nu eenmaal anders denkt/handelt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:56

Sannie1980 schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

Dit vind ik zo'n dooddoener Gaaaap

Ik heb mijn paard al 15 jaar, en ik ben ook begonnen als 'normal'
Ik vind mezelf ook geen natural, maar gaandeweg kwam ik er achter dat mijn paard doodongelukkig was de hele winter op stal.
En ik merkte pas goed het verschil toen ik uit de randstad verhuisde naar brabant waar hij óók in de winter de hele dag naar buiten kon. Wat een verschil! Meneer trapte niet meer de hele dag, niet meer bijten, ik kwam duidelijk bij een niet-gefrustreerd paard aan 's avonds etc.
Toen kwam het voer.
Ik heb op een stal gestaan waar hij minstens 4 kg draversbrok en nauwelijks hooi kreeg (en binnen stond) en alles werd slechter, z'n hoeven, z'n humeur, zodra ik verhuisde naar buiten + bijna geen krachtvoer en veel hooi, werd alles beter bij hem.
Blijkbaar heeft dit paard nauwelijks krachtvoer nodig Lachen (mijn andere jonge paard dus wél)
Dekens.
Op die stal met 4kg draversbrok, deed iedereen aan dekens, dus ik denk: ik doe ook mee! Cool
Ik heb die dure deken na 1 dag helemaal gescheurd uit de stal mogen vissen... Okee duidelijk Vork
Ik heb daarna nog 2x dekens geprobeerd, de ene kon ik uit de sloot vissen en de ander kon ook meteen met het oud vuil mee zo gescheurd was die na 1 nacht op laten zitten.
Hoefproblemen.
Ik had altijd ijzers vanwege zijn hoefproblemen. Maar ik kon ook elke 4 weken ijzers uit het land vissen, meneer gleed uit op de weg met buitenrijden, enz. Okee, spannend... Dan maar weer ijzers eraf. En me verdiepe in: wat nu? Natuurlijk bekappen dan maar?
Gedrag.
Als veulen t/m 7-jarige had ik echt last met hem, meneer was dwars, etc. Totdat iemand me wees op een nieuwe methode, van ene Emiel Voest, misschien was dat wat voor mij? Wat een verschil nu zeg!!
Ik ski er al jaren niet meer achteraan, meneer heeft plezier in wat ik doe, ik straf bijna niet meer (ik stond hem vaak uit frustratie te meppen Bloos )

Als ik dit dan bij elkaar optel, zou ik dus in het hokje 'natural' kunnen passen.
En dan zou ik dus maar in een hutje op de hei moeten gaan zitten en mijn paard maar lekker los moeten laten?
Zou die blij mee zijn zeg, na 15 jaar Rolleyes

Ipsilonka schreef:
Ik vind dat Pablo een super leven heeft.

Ja en dat vond ik dus eigenlijk niet. Dus heb ik langzamerhand allerlei dingetjes veranderd.
Het is nog steeds niet 100% naar mijn zin, maar dan zou ik moeten verhuizen, of mijn paard ver weg moeten zetten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:04

Nee, dat vond jij met jouw paard niet. Maar die van mij is momenteel best happy. Ook met ijzers en met bit en in stal Haha! Alleen hij moet er wel ong de helft van de dag uit Tong uitsteken

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:07

pomelo schreef:
boaz1 schreef:
wauw ze kan snuffelen!
wat zal ze blij zijn dat ze ook lekker kan rennen met andere paarden zeg!!!

het is een hij Clown

ook best!!

je zegt het zelf al, in een BAK
een paard hoort in de WEI

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:08

Mijn paard is nu zonder ijzers echt niet zo happy hoor. Elke stap op t harde doet m pijn. Alleen in de bak en in t land kan ie pijnvrij lopen. Joepieeeee, laten we lekker alles op blote voeten zetten want zo hoort het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:08

Sannie1980 schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

Precies, zo denk ik er ook over.. daarom neem ik geen paard meer als mijn huidige paard er niet mee is. En dan ben ik nog wel een normal ook. Een switch van normal naar natural, en nog een echte ook! Paardloos, die heb ik een leven met een mens bespaard!