'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

andora

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:09

Babeth schreef:
Ach het verschilt ook per paard.
Mijn paard wordt gek als ik die in de wei laat staan dag en nacht. Ik hoef het hek van het weiland maar open te zetten en ze raced naar binnen. Krijg haar ook met moeite het weiland in. Zomers staat ze liever buiten.
Binnen is ze dus veel vrolijker.
Maar een ander paard op stal hoef je niet binnen te zetten. Die breekt de boel af en wordt ontzettend shagerijnig.
Die is buiten dus gelukkiger.
Ligt aan het paard en aan wat die gewent is.

Is wel handig als ze graag binnen staat,hoef je in ieder geval geen slot op je staldeur te doen, de jouwe zou er dan toch voor kiezen binnen te blijven toch?

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:12

Afbeelding

Gut wat zielig, modder op z'n ruggetje. Haha!
[En nee, geen bespiering, maar hij is hier 2,5..]

Ons andere paard vind het echt vreselijk op stal, dan word het echt een chagrijnige [en met eten erg vals Nagelbijten / Gniffelen]trut. Haha!
Ben ook blij dat ze lekker het hele jaar buiten rond kan banjeren. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:21

Jobbeltje schreef:
Huertecilla schreef:
Spieropbouw of niet heeft niets in dit topic te zoeken. Open er gerust een ander topic over.

HC

Dat ben ik niet met je eens, spieropbouw heeft wel degelijk met het exterieur, het voorkomen van het paard te maken.

Weinig tot geen spieropbouw geeft ook aan of deze paarden gereden worden en zo ja hoe vaak. Deze paarden worden niet minstens 4 keer in de week gereden en dan maakt het ook niet zo uit als ze op zo een wei staan. Wil je wel minstens 4 keer rijden, wellicht 5 keer per week, is het niet praktisch ze in de winter natural alleen op een wei te houden. Worden ze wel minstens 4 keer gereden in de week, dan wordt het paard volledig verkeerd belast en bezit het niet de broodnodige bespiering om een ruiter veilig te dragen.

HC jij hebt al nachtvorst? Hoe is het weer overdag? Wij hebben al weken lang regen en wind, niet echt leuk voor je wei en je hebt dus bijna alle dagen een nat paard die idd onder de modder zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:22

Mlies schreef:
Afbeelding

Gut wat zielig, modder op z'n ruggetje. Haha!
[En nee, geen bespiering, maar hij is hier 2,5..]

Ons andere paard vind het echt vreselijk op stal, dan word het echt een chagrijnige [en met eten erg vals Nagelbijten / Gniffelen]trut. Haha!
Ben ook blij dat ze lekker het hele jaar buiten rond kan banjeren. Lachen

Jij durft, prikpaaltjes langs een weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:31

russel schreef:
Weinig tot geen spieropbouw geeft ook aan of deze paarden gereden worden en zo ja hoe vaak. Deze paarden worden niet minstens 4 keer in de week gereden en dan maakt het ook niet zo uit als ze op zo een wei staan. Wil je wel minstens 4 keer rijden, wellicht 5 keer per week, is het niet praktisch ze in de winter natural alleen op een wei te houden. Worden ze wel minstens 4 keer gereden in de week, dan wordt het paard volledig verkeerd belast en bezit het niet de broodnodige bespiering om een ruiter veilig te dragen.

Het niet praktisch: in welk opzicht niet praktisch?

En die laatste zin, waar is dat op gebaseerd? Ik zie het verband niet tussen weidegang en verkeerd belasten. Verward

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:40

russel schreef:
Hoe weet jij nou hoevaak mijn paard gereden wordt?
(ze staat nu even op nonactief wegens haar veulen,maar ik reed haar eerder wel intensief hoor)
Ik reed 5 keer per week,maar ze stond wel op de wei toen.
Jij zegt dat een paard dat op de wei staat wat veel gereden wordt volledig verkeerd belast word
Dat snap ik niet hoor,leg eens uit?

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:52

wacht ook op een uitleg Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:14

Ik ben ook benieuwd naar de uitleg. Veel natural paarden worden toch redelijk intensief bereden. Vooral veel paarden in de endurance, en dat is toch echt 5 tot 7 keer in de week een fikse rit!

Onjuist belasten?? alsof een natural niet kan rijden?? ik denk dat juist naturals heel erg bezig zijn met hun eigen zit en houding om het het paard zo fijn mogelijk te maken. en door de juiste zit en houding ook de juiste houding bij het paard verkrijgen (en dus niet afdwingen) Heel veel anderen zijn voornamelijk bezig met de houding van het paard, maar werken maar matig aan hun eigen houding, en zitten dus alsnog het paard in de weg. (wat niet wil zeggen dat het voor iedere 'normal' geldt, of dat er geen naturals zijn die niet met houding bezig zijn)

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:32

Om maar even on-topic te blijven:
Mijn paard staat 24/7 buiten, met schuilstal waar ze bijna nooit in staat, ook niet als het regent. Ja ze is wat vuil ja, inderdaad. Ze heeft vrij weinig wintervacht, en als ik er een harde bortsel over haal glimt ze bijna net zo hard als in de zomer! Dus is ze nu zielig? Ik denk het niet! Vork

Grappig dat er tegelijkertijd een topic "normal paarden zien er de winter zielig uit" loopt, dus alle paarden zijn zielig in de winter??? Slapen
Laatst bijgewerkt door Animal_ABC op 04-01-07 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:34

russel schreef:
Jij durft, prikpaaltjes langs een weg.

Staan nog gewone palen achter met schrikdraad.
En weg loopt nergens naartoe dus komt vrijwel niks langs. Lachen

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:38

Ik krijg ook vaak te horen dat mijn dressuurpaarden niet zo lang op de wei moeten staan.
Zij staan er dus van zonsopgang tot zonsondergang op.
Ze hebben (de meeste) wel een deken op en voor s'nachts de stal.
Ik rijd dus geen recreatie maar wedstrijdgericht dressuur.
Wat ik dus met name in de zomer merk is dat de paarden van gras wat buikig worden en daardoor gassis worden.
Ik merk ook dat mijn paarden gewoon door de vele weidegang minder 'vlot' zijn met rijden.
Het komt dus voornamelijk door de gasvorming van gras.
Maar aangezien ik toch de (geestelijke) gezondheid van mijn paarden voor op mijn rijden heb staan komen mijn paarden desondanks toch meer op de wei dan de meeste (echte) dressuurruiters zouden willen.
Wellicht dat @russel dat bedoeld met niet 24/7 op de wei.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:40

russel schreef:
Wil je wel minstens 4 keer rijden, wellicht 5 keer per week, is het niet praktisch ze in de winter natural alleen op een wei te houden.

Wat is daar precies niet praktisch aan? Dat je langer moet borstelen? Dat je je laarzen even aan moet? Dat je koude handen krijgt van dat nat paard? Dat je je nat paard moet droogstappen na het rijden? (om ze nat te krijgen moet je zonder bit overigens al héél erg doorrijden).
Sommige mensen hebben dat er voor over om het paard meer perspectief te bieden dan vier muren. Andere mensen denken aan het paard na hun eigen comfort. Het is een verschil in omgang met en denken over paarden wat hier speelt.

Citaat:
Worden ze wel minstens 4 keer gereden in de week, dan wordt het paard volledig verkeerd belast en bezit het niet de broodnodige bespiering om een ruiter veilig te dragen.

Dat vat ik niet helemaal. Bedoel je dat naturals niet weten hoe ze aan hun paard wat broodnodige spieren moeten trainen? Dat probleem is volgens mij minstens even groot als bij de ruiters die dat op klassieke wijze doen. Wie weet er nu eigenlijk echt (zelf) waar hij of zij mee bezig is bij trainen of gymnastiseren?

Verder, wat denk je dat beter is voor een lichaam dat spieren aan het opbouwen is? Tussen het werk stil staan in een box of rondwandelen in een paddock of op de weide?

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:43

Ik vind ze er niet slecht uit zien.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:56

vind ik ook niet. het eerste wat mijn paardjes doen als ze naar buiten gaan, is rollen. of de rond nu vies is of niet. als je paard er zelf voor kiest om in demodder te rollen, dan is het toch niet zielig Verward . zijn eigen keus! mijn shet heeft egt een super dikke vacht, maar na een goede poetsbeurt ziet hij er weer prima uit.
als het heel erg regent krijgen die van mij een regendeken. pas gooide ik ook even het deken erop toen het heel erg vies was en ik nog wilde rijden (als ze op die natte smerige grond gaan rollen, dan gooi ik er daarna geen zadel op). maar dat vonden ze toch niet zo'n top idee . m'n ene paardje probeerde te gaan rollen, maarja dat werkt natuurlijk niet echt met deken op.
nee, ik vind 'natural' paarden er niet slecht uitzien in de winter (hoewel er natuurlyk altyd uitzonderingen zijn hè)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:12

hahaha ik moest wel lachen toen ik het eerste bericht las. Een paard dat zoals velen al zeggen, de meest zanderige, modderige, smerige plekjes opzoekt om heerlijk in te gaan rollen, zodat ze in praktijk hun vacht en huid masseren zou dus liever een deken ophebben zodat als ie gaat rollen, helemaal niks voelt?

Lijkt me niet.
Ik ben opzich geen tegenstander van scheren en dekens, maar dan moet het wel functioneel zijn, en niet voor het mooie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:25

russel schreef:
HC jij hebt al nachtvorst? Hoe is het weer overdag? Wij hebben al weken lang regen en wind, niet echt leuk voor je wei en je hebt dus bijna alle dagen een nat paard die idd onder de modder zit.

Je bedoelt dat jullie het maar zwaar hebben en hier alles anders?! Jee, wat origineel, die ken ik nog niet!

Kijk op HAW
Wij hebben hier al véél langer nachtvorst dan in NL en dat is met +20 overdag een aardige uitdaging voor de vacht.
Ook is ons land een stroomvlakte van de regelmatig overstromende rivier en loodzware klei.
Er zijn net twee Boktsters geweest, zie HAW, en die hebben met poten schoonmaken voor hoefschoenen van Sancha kunnen ervaren hoe makkelijk het hier is Knipoog

Wat training betreft Russell, wel eens van Kikkuli gehoord? Niet van de klepel maar de klok?

Ik begrijp niet goed waarom zoveel blijkbaar gefrustreerde ruiters het nodig vinden om met de meest wonderlijke vragen eígenlijk een opening proberen te maken om te hakken op mensen die hun best doen paardgericht met hun rijdier om te gaan. Ok, láát sommige 'naturals' eens wat fout doen of met hun hogere moraal de weg wat kwijt zijn. Áls dat al zo zou zijn, dan nóg hebben ze de wíl om vanuit hun páárd te denken. Als je kritiek op dat laatste meent te moeten hebben zegt dat mijns inziens alleen iets over het bord voor je eigen hoofd.
Als je zoveel moeite hebt met 'naturals' kijk dan in de spiegel en vraag je af waarom. Wat is joúw probleem daarmee? Voel jij je aangevallen op jouw persoonlijke integriteit? Wel, dan is daar wellicht een grond voor, anders voelde je dat niet zo Pling

Voor de goede orde, NIETS wat ik schrijf is persoonlijk bedoeld want ik ken niemand persoonlijk.

Ik vind dit geneuzel en zonde van de tijd. Tijd die ik liever ríj Haha!

Oh, het dekje zat er nog op Haha! en heb ik er nu af gehaald. -4 nu nog. Tijd voor een Koffie (of thee)! en dan ga ik mij hengst roepen. Nee, geen modder op zijn rug, de wei staat in stijfgevroren pieken rechtop Vork

HC

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:34

Ha, Ha @Huertecilla,
Ik denk juist dat de naturals meer moeite met niet-naturals hebben dan omgekeerd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:43

dollemina schreef:
Ik denk juist dat de naturals meer moeite met niet-naturals hebben dan omgekeerd.

Geen idee hoe dat met de rest zit, maar ik niet. Ik heb wel geleerd om me niet meer druk te maken over wat een ander met zijn paard doet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:48

dollemina schreef:

Ik heb geen moeite met niet naturals hoor. Ook niet met extreme wel naturals. Ik heb alleen moeite met mensen die dingen doen zonder er goed over na te denken!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:49

dollemina schreef:
Ha, Ha @Huertecilla,

de perceptie van een klassiek denker?

Kijk eens op een willekeurige manege of stal naar de reacties van en naar een ruiter die bijvoorbeeld zonder beslag wil rijden of het paard buiten wil als het koud is of regent.

Vraag je ook eens af wat zoveel klassiek denkers op een toch echt duidelijk 'natural' forum-deel doen? Wie gooit de maffe vragen aan 'naturals' hier op en waar komen alle reacties van klassiek denkers vandaan op een vraag die niet eens aan hen gesteld wordt Schijnheilig

Zoals ik het waarneem voelen 'natural' zich doorgaans niet bedreigd Haha!

Zoals ik in mijn profiel en op mijn site uitleg zie ik 'natural' als een illusie en is de kern het gezichtpunt waarvanuit de ruiter bereid is te redeneren.
Zoals Bandida als schrijft vanuit de welzijnsbehoefte van het paard, bijvoorbeeld om te rollen, of die van de ruiter, welke geen klei wil bikken.

Nogmaals, T(ake)I(t)O(r)L(eave)I(t).

HC

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:53

[quote="Huertecilla]
Zoals ik het waarneem voelen 'natural' zich doorgaans niet bedreigd Haha!

Nogmaals, T(ake)I(t)O(r)L(eave)I(t).

HC
[/quote]

Dat bedoel ik nou juist, jouw reactie is precies wat ik bedoel Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:26

dollemina schreef:
[

Welnu mevrouw Mina, dan praten we volledig langs elkaar en dat zij zo. Waar geen wil is, is geen weg en ik wil niet weten wat een modaal klassiek denkerd van mijn manier van paardrijden en -houden vindt. Ik stel daarom ook geen vragen als "hoe denken 'klassiek dressuur-rijders' over het verkopen van hun paard aan 'naturals'? "

Ik maak me wél druk over wat Kiley-Worthington over ecologisch verantwoord weidemanagement toe te voegen heeft of wat Dr.Nicholson op mijn rijstijl aan te merken heeft. Ik wil namelijk wel léren Knipoog

Vraagje mevrouw Mina. Waarom zit u hier, in deze hoek van Bokt? Met een open geest om iets te léren of om de oogkleppen van u setje te showen. Poets gerust uw paard. Ik heb genoeg aan de verantwoordelijkheid voor dei van mezelf om me over het uwe druk te kunnen maken.

HC

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:27

Wat is er mis met HC zijn reactie dan? Ik zie er niets vreemds of kwetsend in. Verward

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:37

Ik bedoel de opmerking van Huertecilla.
Take it or leave it

Hij zegt dat naturals zich niet bedreigd voelen en eigenlijk onbegrepen worden door de niet-naturals.
En toen vond ik zijn opmerking wel erg frappant. Clown

En ik houd al helemaal niet van setjes.
Ik houd mijn paarden zo natuurlijk mogelijk als mij goed dunkt.
Ze hebben een buitenstal, staan bij van zonsopgang tot zonsondergang buiten enz.
Blijkbaar wordt ik nu dus toch weer in een hokje geduwd van de setjes-liefhebbers.
Het zijn niet de niet-naturals hoor die jullie aanvallen.
Het is volgens mij vaker andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:41

dollemina schreef:
Het zijn niet de niet-naturals hoor die jullie aanvallen.
Het is volgens mij vaker andersom.

Wellus - nietus ...
Schieten we niet echt veel mee op, lijkt mij.