Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:54

dus jij zou je paard ook wel aan mij als niet natural willen verkopen?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:58

Shanna schreef:

Als jij mijn paard een huis zou bieden waar hij met soortgenoten dagelijks buitenloopt (en dan niet een paar uurtjes per dag, maar 24/7), bereidt bent je aan te passen aan wat het paard aankan (en dan bedoel ik het o.a. op het ijzerloos laten) en hem geen deken oplegt, dan zou ik daar weinig problemen mee hebben, mits het klikt.

Maar mocht er ooit iets dramatisch gebeuren waardoor ik mijn paard niet langer kan houden, heb ik genoeg opties, dus van verkopen komt het nooit Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:00

Shanna schreef:

Ik heb gewoon een hele hoop voorwaarden die ik stel aan iemand als ik ooooooooooit mijn paarden zou verkopen.
Toevallig komen een heleboel van die voorwaarden overeen met de omschrijving natural.
Maar goed, als jij aan die voorwaarden voldoet maar ondertussen niet in het 'natural' hokje geplaatst wil worden, dan boeit mij dat niet. Dan zou je dus inderdaad een koper kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:02

ok, best wel grappig al die meningen hier Lachen
maar wat me opvalt is dat vooral de wijze van houden heel belangrijk is, dus niet perse het boom en/ of bitloos rijden..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:15

Moderatoropmerking:
Mensen, nogmaals svp on topic blijven! Geen discussie over wie nou wel of niet goed bezig is. Dit gaat over of je je paard zou verkopen aan iemand die anders met paarden omgaat dan jij zelf.

De off topic reacties heb ik verplaatst naar: viewtopic.php?f=99&t=702183

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:18

Maar precies of elke dressuurmuts dekens en ijzers op legt. Als je toch hokjespraat wilt doen hoor ik bij die mutsen. Mijn pony had geen ijzers nog dekjes.....
Plus dat ik grondwerk met hem heb gedaan. Terwijl ik toen het woord natural nog niet eens kende.

Maar goed ik zou als natural wel naar natural verkopen Ja kwestie van gewoonte voor het paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 01:17

Ik zou mijn paard allereerst nooit vrijwillig verkopen. Moest het toch moeten, dan zou dat in ieder geval aan iemand zijn die:
1) de paarden zoveel mogelijk (maar in ieder geval meer als de helft van de dag) in een groep buiten heeft staan.
2) denkt vanuit het paard, en dus bekend is met enige vorm van natural horsemanship.
3) Meer met het paard doet als alleen rondjes rijden
4) Mijn paard goed kan rijden (dus geen in de krul getrek en geschop)
5) het paard ijzerloos houdt
6) Ervoor zorgt dat ik er nog op bezoek kan, ook als ie het paard zelf weer verder verkoopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:56

Visconti schreef:
Wel zal ik ze even de hoeven van zijn moeder laten zien die een leven lang ijzers onder heeft gehad, en vertellen hoe goed hij het zonder doet.

Dan kun je ook die van mijn paard laten zien, ook onder ijzers, en prachtige hoeven! Slaat weer helemaal nergens op deze misplaatste opmerking natuurlijk. Dat is het punt hier helemaal niet.

raket schreef:
Ik heb liever een doe-maar-normaal-dan-doe-je-gek-genoeg type.
Gewoon iemand die kijkt naar een paard en kijkt wat hij nodig heeft.
Die vind je in het midden denk ik en niet aan de beide uitersten.

Juist, mooi gesproken.

Ik verkoop mijn paard (als het ooit zo ver zou moeten komen, al denk ik niet) aan iemand die gek op hem is. Of het nu een natural of een normal is.

Mortischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:46

Niezzz schreef:
Dat vroeg ik me vandaag af, zouden jullie je paard aan een niet-natural kunnen verkopen?
Als je ziet dat diegene er wel een klik mee heeft, maar ja het is geen natural.
Of zijn niet naturals als meteen uitgesloten van verkoop?
Ik zou mijn paard liever niet aan een nietnatural verkopen.
Op stal en onder dekens met ijzers is een echt nono voor mij.
Dat is voor iedereen verschillend natuurlijk,maar ik zou het niet doen.

Grappig dat ik er hier achterkom dat ShannaY een natural is,want die reageerd hier op de vraag of een natural een paard zou verkopen aan een niet natural.
Lollig zeg. Clown

Als ik de vraag zou omdraaien,en in een normal forum zou vragen of mensen (normals) hun paard aan een natural zouden willen verkopen,dan ben ik benieuwd wat daar uit zou komen..
(en ben ook benieuwd of er dan ipv. normals ook veel naturals zouden reageren,net als hier,maar dan omgekeerd natuurlijk) Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:03

Ik heb op dit topic gereageerd via de actieve berichten op de voorpagina, dan kijk ik echt niet op wat voor forum het staat hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:11

Zep schreef:
Ik heb op dit topic gereageerd via de actieve berichten op de voorpagina, dan kijk ik echt niet op wat voor forum het staat hoor.

Wellicht is het handig om dat voortaan wel te doen. Vork
Zelf kijk ik daar wel naar. Ik ga bijv. niet posten op forums zoals western, endurance, aangespannen rijden, draf- en rensport, eventing e.d.. Ik bedoel, waarom zou je je in discussies mengen in disciplines waar je niets mee hebt. En helemaal niet wanneer je weerstand tegen een bepaalde discipline hebt.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:14

Citaat:
Ik moet er niet aan denken dat mijn schatje opeens een bit inkrijgt,en een ruiter met sporen en zweep op haar rug heeft..

Oeh, wat vreselijk zeg, arm paardje, hij vindt het waarschijnlijk verschrikkelijk dat hij verzorgd wordt... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:19

JoviBan schreef:
Zep schreef:

Wellicht is het handig om dat voortaan wel te doen. Vork
Zelf kijk ik daar wel naar. Ik ga bijv. niet posten op forums zoals western, endurance, aangespannen rijden, draf- en rensport, eventing e.d.. Ik bedoel, waarom zou je je in discussies mengen in disciplines waar je niets mee hebt. En helemaal niet wanneer je weerstand tegen een bepaalde discipline hebt.

Waarom?

Omdat ik 1 kritische noot plaats bij een bericht van toevallig een "natural" waarbij ik aangeef dat ik dat bericht nogal kort door de bocht vind? Verder heb ik algemeen gereageerd in dit topic.

Vind het juist wel eens grappig om bij een ander in de keuken te kijken. Als ik dit topic lees bijv, kom ik erachter dan veel "naturals" hun paard echt als "huisdier voor het leven zien". Dat heeft misschien ook invloed op de manier waarop ze met hun dier om willen gaan en ook bij eventuele verkoop een dikke vinger in de pap willen houden.

Ik vind dat je dat laatste niet kunt doen, maar ik kijk met een ander soort blik naar (mijn) paarden. (en dat laatste betekent overigens niet dat ik er een spat minder om geef Knipoog )

Ik kreeg PB's binnen waar de honden werkelijk geen brood van lusten Schijnbaar trek ik dagelijks mijn paarden bont en blauw in de mond met stang en trens en staan die van mij 24 uur op het hok volgens sommigen. Zijn ze nog nooit bij mij op stal geweest Nagelbijten / Gniffelen Als ik dan terugstuur dat ik toen ik 9 was lekker met mijn Shet rondhobbelde zonder zadel en hoofdstel doen mensen of ik gek geworden ben. Terwijl dat gewoon is hoe het gegaan is Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:21

Moderatoropmerking:
Choicielover en Zep, deze reacties voegen niets toe aan dit topic. Er lopen genoeg andere discussies tussen naturals en niet-naturals. Svp alleen ontopic reageren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:49

MovingCloud schreef:
Grappig dat ik er hier achterkom dat ShannaY een natural is,want die reageerd hier op de vraag of een natural een paard zou verkopen aan een niet natural.
Lollig zeg. Clown

Ik ben geen natural of normal. Ik ben dus zo'n type doe-maar-normaal-dan-doe-je-gek-genoeg en ben iets te nuchter voor dat soort dingen. Mijn paard is gelukkig, en als hij dat ergens anders ook kan zijn, gun ik hem dat graag, met of zonder ijzers en of dekens. Er word trouwens nog steeds niet gesnapt dat paarden individuen zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:54

Ben ik niet met je eens ShannaY.

Het is niet zo dat het ene paard gebaat is bij stalarrest en de andere niet. Paarden zijn paarden. Elk paard kán zonder ijzers, dekens en biks, alleen de eigenaren vaak niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:11

Arabesk schreef:
Paarden zijn paarden. Elk paard kán zonder ijzers, dekens en biks, alleen de eigenaren vaak niet Knipoog

Nu gaat Djilan vast steigeren Nagelbijten / Gniffelen maar ga hier toch even op reageren.

Dat hangt nou eenmaal heel erg samen met het doel waarmee je met je paard aan het werk gaat.

Mijn paarden staan vol in het werk, dat gaat gewoonweg niet met een dikke vacht. Dat is dan ook helemaal niet meer in het belang van het paard. Kun je of minder hard trainen, of scheren. Ik kies voor het laatste, en dat impliceert dan ook dat ik dekens moet gaan opdoen.

Je kunt niet stellen dat mijn geschoren paarden het slechter hebben dan een paard dat met 10 cm vacht blijft staan. Je kunt ook niet stellen dat die laatste het slechter heeft getroffen dan een van mij. Het is gewoon een andere benadering. Mijn paarden krijgen 's winters achter geen ijzers. Dat heeft heel simpel met de kosten te maken. Zomers wil ik stiften kunnen indraaien op concours dus krijgen ze ook achter een ijzer. Bevalt mij nu eenmaal beter dan op blote voeten op gras rijden.

Zo heeft iedereen zijn dingen in hoe hij met zijn paarden omgaat. Als je een paard verkoopt dan hoop je dat een nieuwe eigenaar er net zo mee omgaat als jij. Dat is gewoon niet zo.

Stel je bent een "natural" en je bekapt je paard zelf natuurlijk. Je hebt je daarin verdiept en je hebt een cursus gedaan en jouw paard staat er goed op. Je moet noodgedwongen je paard verkopen en je vind een nieuwe eigenaar die ook helemaal achter zo'n bekapmethode staat. Na een half jaar kom je eens kijken en blijkt dat de nieuwe eigenaar voor geen meter kan natuurlijk bekappen en dat je paard met kromme benen stokkreupel in het land staat. Had je hem dan niet liever aan een "normale" hobbyruiter verkocht die zijn paard door de hoefsmid laat bekappen?

Het imago dat mensen uitstralen zegt lang niet alles. Ik heb ook mensen aan de lijn gehad die heel deskundig klonken, en als ze het paard kwamen uitproberen reden ze nog geen deuk in een pakje boter. Dat hou je, wat je tak van sport ook is.

Verkocht is verkocht en je moet imo niet "over je graf heen willen regeren". Bij voorbaat een bepaalde doelgroep al uitsluiten van koop is imo kortzichtig en zal je lang niet altijd een fijne eigenaar voor je paard opleveren.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:13

Zep, zolang je in je bericht het ook hebt over verkopen aan een ander vind ik het prima Knipoog

Enne, ik ben een mens dus ik steiger in principe altijd Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:05

Arabesk schreef:
Ben ik niet met je eens ShannaY.

Het is niet zo dat het ene paard gebaat is bij stalarrest en de andere niet. Paarden zijn paarden. Elk paard kán zonder ijzers, dekens en biks, alleen de eigenaren vaak niet Knipoog

Dit klopt als een bus. Ik heb nu een ijzerloos paard omdat zijn voeten beter af zijn zonder ijzers, maar dat is een ander verhaal, heeft meer met beun de haas te maken. Ik wil graag naar de bossen, dus de keuze is Of ijzers Of een trailer. Het is de trailer geworden, maar als mijn paard goed op ijzers zou kunnen lopen en het 8 weken zou uithouden was het natuurlijk makkelijker en goedkoper om er ijzers onder te zetten.

Brok heeft mijn paard niet nodig, maar krijgt wel een totaalmuesli, zonder dit extra's is het idd 1 of 2 keer per week relaxed een buitenritje maken. Het gras bevat haast geen voeding meer en gelukkig krijgt hij kuil, was het hooi geweest, komt hij echt te kort aan voedingsstoffen als hij elke dag gereden wordt. Het is ook prettiger om een energiek paard te rijden ipv een slome knol die weinig energie heeft omdat zijn voeding niet is aangepast.

Dat dekenverhaal heb ik zelf uitgeprobeerd. Hij heeft veel winterhaar, heeft nu een stal waar het niet tocht, komt overdag op een wei waar veel gras op staat, dus hij kan bij eten en heeft vertier met andere paarden. Ik had hem graag zonder dek gehad, maar na een minuutje of 20 rijden, op een normale manier is hij flink nat en hij blijft nat. Na een minuut of 10 stilstaand, nadat hij is uitgestapt, voelt hij koud aan en is hij nog steeds nat. Hij blijft nat omdat de buitentemperatuur hem niet kan doen opdrogen en zijn lichaam door het zweten dermate is afgekoeld dat hij koud aan voelt. Natuurlijk droogt hij wel, maar dat duurt te lang. De volgende dag een paard met stijve rugspieren. Was geen succes dus hij heeft weer een dek op. Lekker rakken op de wei met maatjes zonder dek en lekker in de blub rollen met blote kont is lekkerder, maar idd baasje wil ook een paard die soepel in zijn spieren is.

Het klopt dat de baasjes deze dingen nodig hebben en de paarden niet, mits ze natuurlijk gehouden worden, dus niet voor ons plezier gebruikt worden, want dan komen er extra's bij.

Je kunt het idd overdrijven. Nog een leuke: natuurbeheer heeft 3 paarden aangeschaft om te kunnen controleren. Deze paarden mogen niet nat gereden worden, omdat ze geen stal hebben en niet nat op de wei gezet mogen worden. Haha! Haha! Leuk deze gasten tegen te komen, wie gaat er winnen met een sprintje???

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:18

@ShannaY: Voel je niet zo aangevallen. De moeder van Visco heeft zwakke hoeven, net zo als Visco zelf. En dat was ook destijds de hoofdreden waarom ze als 3 jarige op ijzers werd gezet, nu 10 jaar later kan ik niet zeggen dat het veel geholpen heeft. Daarom heb ik voor Visco gekozen een andere weg proberen te vinden om zijn hoeven sterker te maken, en ik kwam uiteindelijk uit bij natuurlijk bekappen Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:01

Ik ben geen natural, want ik rij paard.
Mijn paarden hou, beleer en berijd ik paardgericht. Onze volwassen paarden zouden fors getraumatiseerd raken van niet bij ons en niet in hun groep verder te moeten leven. Zij hebben nl. heel veel geïnvesteerd in een betekenisvolle realtie met ons.
Voor al onze paarden zijn gelijke leefomstandigheden en vertrouwen kunnen hebben in hun menselijke roerganger essentieel voor de kwaliteit van hun leven. Zij zijn dit gewoon.
Twee van onze paarden zouden met name niet aan een nieuwe 'baas' kunnen wennen als die niet bij een zéér paardgericht leider zouden komen.
Mijn paarden zouden zeker gelukkig kunnen worden bij een ander die hen dezelfde kwaliteit van leven geeft en -leiding geeft.

Al mijn paarden laat ik liever slachten dan ze aan iemand met een warme stal-en-goed-voer of klassiek-teugeldenken te verkopen. Zowel mijn hengst als de leidmerrie zouden na verloop van ellende toch afgemaakt worden wegens onhandelbaar.
Ik hoef gelukkig niets te verkopen en zal eerder heel veel andere dingen verkopen dan een volwassen paard. We hebben ook een spaarfonds voor zowel zoonlief als voor een onvoorzienen noodsituatie mbt de paarden.
Het hengstveulen wat we nu hebben gaat naar een pupil van me. Hij gaat het daar beter krijgen dan hier omdat hij daar een andere rol in de nieuwe groep kan ontwikkelen.

Ik denk hetzelfde over de kwaliteit van mijn eigen leven.

HC

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:29

Laten slachten ipv verkopen vind ik wel heel ver gaan.

Oké ik geef toe dat er niet veel mensen in staat zijn om paarden te houden op dezelfde manier als jij en er op dezelfde manier mee omgaan.

Maar paarden hebben ook wel wat aanpassingsvermogen en iets anders hoeft niet altijd slechter te zijn.
Er zijn heus wel meer mensen die goed voor een paard kunnen zorgen dan jij alleen.

Een paard wat gewend is om 24 uur per dag buiten te staan verplaatsen naar een stal waar hij 23 uur per dag binnen staat lijkt mij geen optie.

Van 24 uur per dag buiten naar 's nachts op stal lijkt mij dan wel weer kunnen.

Als de aanpassing alleen een bit of een stel hoefijzers betreft vind ik ook dat het kan.

Kortom je moet niet willen dat alles in het leven van een paard in een keer radicaal wordt omgedraaid, maar een paar aanpassingen kan best.

Zelf zou ik bijvoorbeeld nooit een paard kopen wat altijd alleen maar lange buitenritten heeft gemaakt zou toch bang zijn dat hij het in de manege rijden wat ik voornamelijk doe te saai zou vinden. Een paard wat voorheen ook veel in de bak werd gereden is daar meer aan gewend en weet niet wat hij mist.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:30

Ik als niet-natural vind dit een leuke vraag. Ik heb mijn paard als sport paard, maar respecteer ook de mensen die graag een levende grasmaaier willen hebben. Het zou werkelijk dom zijn van mij om zeg een 10 jarige grasmaaier te kopen en er dan van te verlangen dat ie even een dressuurproef gaat lopen, daar ie het dier niet op geconditioneerd. Dat zou jaren gaan kosten aan omscholing met alle blessures en frustraties van dien. Ik zou het dus willen omdraaien. Ik WIL geen paard van een natural kopen.

Omgekeerd hetzelfde probleem. Mijn paard vind het wel leuk buiten, maar na een paar uur wil ze naar binnen. Ze maakt geen wintervacht en moet dus een deken. Ervaring heeft uitgewezen dat ze zonder goede deken zichzelf spierblessures aandoet in de winter.
Ze heeft een snelle stofwisseling maar is een ongeinteresseerde eter. Ze wordt dus altijd erg mager op de wei en krijgt veel spierafbraak, zoveel dat een bloeduitslag tegen spierbevangenheid aanzit (onafhankelijk of het een volle of schale wei is dus niet afhankelijk van de fructaan). Dit is echter totaal geen punt als ze gewoon maar een paar uurtjes gaat, lekker bijgevoerd wordt en veel extra hooi krijgt. Het zou dierenmishandeling zijn om haar ineens 24/7 buiten te zetten.
Ze heeft aanleg voor sarcoiden. Zonder vliegendeken ontwikkeld ze iedere winter nieuwe sarcoiden. Sinds ik een goede (lees: dure) vliegendeken gebruik is dat over. Maarja een vliegen deken is niet natural natuurlijk.
Dingen als bitten/bitloos, ijzers en weet ik veel al wat meer interesseerd me niet.

Ik denk dus dat het verstandig is om een paard te kopen dat geconditioneerd is op wat je er mee van plan bent. Voor de verkoop geld dus dat je zoekt naar een baasje die zich daarin goed kan vinden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:56

Shanna schreef:
wat een interesant topic is dit geworden zeg!
en wat ik mij nu dus afvraag; zouden jullie je paard wel aan mij willen verkopen dan?

ik ben een niet natural, maar houd mijn paarden wel op de natuurlijke manier, dat wil zeggen: geen dekens, geen stal, geen ijzers mocht het nodig zijn dan gaan er hoefschoenen onder
maar ik rijd wel met een goed passend zadel MET boom, met een neusriemloos hoofdstel MET bit (welliswaar het zachtste van het zachtste, maar een bit is een bit Lachen )

dus.. zouden jullie je paarden dan wel aan mij willen verkopen als het gewoon wel klikt natuurlijk met het paard?

Zonder enig probleem zou ik een paard aan jou verkopen. Als ik een stempel op je zou moeten plakken wordt het toch natural hoor. Vandaar dat ik die stempels ook zo onzinnig vindt. Overigens zijn er vrij veel 'naturals' die nu langzaamaan toch weer meer voorkeur krijgen voor een goed passend boomzadel.
Voor mij is huisvesting het allerbelangrijkste en dat iemand er niet zo zonder nadenken ijzers onder laat slaan terwijl het niet nodig is. Met welke optoming iemand rijdt is van ondergeschikt belang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:13

ik zou zelf mijn paarden niet aan naturals willen verkopen eigenlijk, eerder gewoon aan recreatiefe ruiters waar ze 24/7 in de wei met minstens 1 ander paard, lieft meerdere buiten staan..