Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:19

Ik heb geen idee hoor, ik ken een naam en zie mooie foto's. Verder zie ik, na aanvraag van een lidmaatschap waar me de hemd van het lijft wordt gevraagd, ineens dat mijn prive gegevens, licht aangepast door iemand die ik prive dacht te kennen, internationaal besproken wordt, natuurlijk beoordeeld en ook nog geanalyseerd ! Afgezien van een rare vertaling die mij afschilderde als 'the EVIL'. Ook mijn gangen op diverse forums werden daar besproken.

Ja ik weet niet maar ik ben me daar echt ROT van geschrokken !

Dacht dat het over paarden ging?

Dus wat mij betreft, ik heb mijn portie denk ik wel gehad, zeker toen ik de persoon in kwestie liet weten dit toch niet de bedoeling was en als antwoord kreeg dat het de 'standaard procedure' was voor toegang tot die school.

Dan maar Xenophon weer doorlezen, die deed het ook, en zelfs zonder zadel, gek he en het is niet eens moeilijk, als je weet hoe.
Alexander de Grote reed Bucephalas, zijn bijzondere paard zonder teugels. Xenophon vertelt hoe, wie weet wil je ooit mijn uitleg weten ? Knipoog
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 11-02-07 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:32

Paardentango schreef:
Dacht dat het over paarden ging?

En kort na jou is er weer een gegaan althans vrijwillig.
Verwijtingen dat ze méér wil dan alleen NHE.
Misschien verlaat ik binnekort ook wel de school, ik heb geen zin om me met zo een clubje te indentificeren.
Waren ze maar net zo goed en respectvol tegen mensen als ze met de paarden zijn.
Het schrikt gewoon af en daar heb je niks aan nog help je er iemand mee.
Ik heb geleerd uit NHE véél zelfs, heb nieuwe mogelijkheden ontdekt en ben er van bewust geworden hoe zeer we een paard kunnen beinvloeden door alleen ons zelf te zijn.
Want daarom zit ik juist daar, omdat ik leren wil en niet om andere mensen af te zeiken.
NHE is geweldig maar de attitude tegen over het ´andere´ NOPE!!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:34

het is dus 'normaal'

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:37

Paardentango schreef:
het is dus 'normaal'

Met de hamer op de spijker.
Ofzoiets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:11

Jen33 schreef:
mischien dat jullie je ervaringen kunnen vertellen nu het zo stil is Knipoog hoe het ging ect..

ik kan er namelijk nog helemaal niks over vertellen aangezien ik nog niet begonnen ben Boos! maar het is natuurlijk altijd leuk om andermans verhalen te horen.

Zo veel ervaring heb ik ook nog niet in NHE (Nevzorov Haute Ecole) hoor. Haha!

Ik loop al een tijdje mee op het internationale forum daar, maar het kwartje viel pas echt een maand of twee geleden. Tot die tijd was ik nog steeds vooral met mezelf aan het worstelen om al mijn oude ideeen over paardentraining op een lijn te krijgen met NHE. Een maand geleden besloot ik alles los te laten, en volledig te trainen vanuit wat de pony's wilden doen. En dat lijkt te werken. Knipoog

Tot ik met NHE begon, clickerde, deed ik grondwerk en vrijheidsdressuur met de clicker en ook wat dressuur aan de lange teugel. Waar ik in het langeteugelen tegenaan liep was dat ik eigenlijk helemaal niet met teugel wilde werken. Ik wilde eigenlijk helemaal niet daarmee tempo, richting en verzameling aangeven, omdat ik het een vervelend idee vond om ze aan hun hoofd te sturen. Dat lijkt misschien overgevoelig van mij, maar ik zou het heel erg akelig vinden als iemand mijn hoofd op elk moment in elke stand zou kunnen zetten die hij wilt, en zo alle controle over wat ik kan zien te verliezen. Ook verzamelen met teugels vond ik onprettig omdat het met teugels een tamelijk manueel gebeuren is: ookal zet je het paard met de teugels niet actief in een frame (zoals je bij goede klassieke dressuur doet), nog steeds geef je met de teugels wel de grenzen van zijn hoofdvrijheid aan. Maar goed, ik wist niet hoe het dan wel moest, dus langeteugelde ik met halster en doorhangende teugels. Met de vrijheidsdressuur ging het geweldig en de pony's vonden vooral het denkwerk met de clicker heel erg interessant, maar het resultaat was dat ik steeds oefeningen verzon om ze mentaal uit te dagen, en de pony's dus de hele tijd wachtten op signalen om iets te gaan doen. Ze vonden het trainen zelf geweldig, maar het bewegen an sich deed ze niet zoveel. Dat was meer een middel om beloond te worden (want correcties krijgen ze niet met clickertraining).

Toen het kwartje (na meerdere maanden op het forum) eenmaal viel, kwam ik erachter dat het verschil tussen mijn pony's (heel enthousiast en geinteresseerd in mij/training, maar niet in bewegen) en de paarden van Alexander (enthousiast en geinteresseerd, niet alleen in hem maar ook in het bewegingsspel zelf) niets meer of minder dan ikzelf was. Ik was degene die voor de pony's steeds spelletjes verzon en opdrachten gaf, en dus wachtten zij steeds op nieuwe input van mij, in plaats van zelf dingen te gaan doen. Ik besloot het volgende te doen: zonder zweep te gaan werken (om te voorkomen dat ik steeds hulpen zou geven), voorlopig niet meer in onze trainingspaddock te werken (om mezelf uit die geestelijke trainingstoestand te halen), zelf te gaan bewegen in plaats van de pony's daartoe aan te sporen, en tenslotte precies te doen wat de pony's wilden. In praktijk hield dat in dat ik gewoon met ze naar de wei ging, met een touwtje om de hals, en daar langs het hek ging rennen. De eerste keer waren de pony's nog wat verbaasd en traag, en vervolgens leefden ze gewoon door alleen al dit samen rennen helemaal op en begonnen ze het bewegen zelf leuk te vinden - en werden daarin steeds inventiever, steeds meer macho.

Daarnaast gebeurde er iets heel erg interessants: omdat ik nu stopte met echte hulpe geven, gingen de pony's in mijn eigen bewegingen naar hulpen zoeken. Ze gingen me spiegelen. Vooral [***] is daar heel sterk in. Op een gegeven moment rende ik (hyperventilerend Knipoog ) naast een opgewekt dravende [***] en moest wel langzamer gaan rennen. In plaats daarvan tilde ik voor de grap gewoon eens mijn benen wat hoger op in mijn draf. En viel bijna om toen ik [***] opeens hetzelfde zag doen. [***] spiegelde exact mijn bewegingen en probeerde in een soort passage/Spaanse draf te gaan draven. Terwijl als ik wat harder ren en hij naast mij galoppeert en ik tijdens het rennen in de luht spring, [***] reageert met een vliegende galopwissel. [***] begon me na te doen toen ik op de plaats begon te stappen, door een soort (nog redelijk klungelige Knipoog ) piaffe te proberen, en doet zijgangen na als ik pootje over naar hem toe loop of van hem af beweeg. Ze gaan nu echt experimenteren met beweging, en in die beweging met verzameling. [***]' passage is hilarisch om te zien omdat hij nog helemaal niet precies weet hoe hij al die pootjes tegelijk in de lucht moet krijgen, maar het is ook ontzettend fascinerend om te zien dat hij dit echt wil gaan proberen, terwijl hij van nature heel erg sterk op de voorhand gebouwd is. Het enthousiasme dat ze vroeger hadden in het doen van opdrachten, is veranderd in een enthousiasme in het verzameld bewegen zelf.

Het is heel apart: iedereen met een klassieke dressuur achtergrond leert dat wat we onze paarden aan dressuuroefeningen leren, niets meer of minder is dan de bewegingen die paarden in de vrije natuur ook maken als ze spelen, vechten of flirten met andere paarden. Maar pas nu besef ik me dat je die verzamelde dressuurmatige bewegingen ook echt direct uit dat spel in vrijheid kunt halen, zonder hulpmiddelen. Ik vind het gewoon geweldig om de pony's zo te zien veranderen, van enthousiast meewerkende pony's in trots uit zichzelf verzamelende pony's. Dat gaat verder dan die dressuuroefeningen alleen (mocht dat nog zo lijken uit dit berichtje). Heel mooi.

Maar dat is puur mijn eigen ervaring met NHE. Iedereen bewandelt weer een eigen weg en beleeft het op zijn eigen manier. Lachen Sommigen beseffen dat NHE eigenlijk gewoon niet te verenigen is met alles wat ze voor dat punt over paarden trainen geleerd hebben en gooien het roer compleet om (de meeste sneller dan ik Bloos ), anderen kunnen dat (nog?) niet en gaan op dat punt op zoek naar een andere manier om met hun paarden te werken. Maar NHE is dus inderdaad volledig anders dan al het andere. Heel apart.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 02:46

xyzutu2 schreef:
Maar dat is puur mijn eigen ervaring met NHE. Iedereen bewandelt weer een eigen weg en beleeft het op zijn eigen manier. Lachen Sommigen beseffen dat NHE eigenlijk gewoon niet te verenigen is met alles wat ze voor dat punt over paarden trainen geleerd hebben en gooien het roer compleet om (de meeste sneller dan ik Bloos ), anderen kunnen dat (nog?) niet en gaan op dat punt op zoek naar een andere manier om met hun paarden te werken. Maar NHE is dus inderdaad volledig anders dan al het andere. Heel apart.[/

Zeker heel apart....

"Je vindt van alles ineens normaal wat je voor die tijd nooit gedaan zou hebben, en dat is heel apart, ook om te ervaren.
maar het kwartje viel pas echt een maand of twee geleden
"

jah, je wordt ineens heel anders in je doen en laten Knipoog

Overigens mooi verwoord zeg wat je allemaal teweegbrengt, je schrijft goed. Leuk ook dat je twee Shetland pony's zo goed reageren op NHE, dat ze al passage doen zeg, wow ! Haha!

en de pony's zo te zien veranderen, van enthousiast meewerkende pony's in trots uit zichzelf verzamelende pony's. Dat gaat verder dan die dressuuroefeningen alleen.

Wow, maar uh, wat voor dressuuroefeningen deed je eigenljk tot 1 maand of 2 geleden met de Shetlanders, ik dacht dat je niet reed, je lijkt me er ook een beetje (te) groot voor ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:04

Paardentango schreef:
Wow, maar uh, wat voor dressuuroefeningen deed je eigenljk tot 1 maand of 2 geleden met de Shetlanders, ik dacht dat je niet reed, je lijkt me er ook een beetje (te) groot voor ?

Heel scherp opgemerkt, paardentango. Haha!

Waarom zou ik op ze moeten rijden om ze te verzamelen? Zelfs in de klassieke dressuur wordt je al geleerd dat je je paard eerst alles van de grond aan moet leren voordat je op zijn rug stapt. Lees bijvoorbeeld Pluvinel er maar eens op na: die begint alles aan de hand of aan de pilaren, en gaat dan pas over op het oefenen onder de ruiter. Zo werkt dat bij NHE dus ook; je gaat er pas op zitten als je paard zichzelf verzameld kan dragen. Met als verschil met de klassieke dressuur dat je nu ook geen halster/hoofdstel gebruikt bij het aanleren.

Dus waarom zou ik op ze rijden? Om ze verzameling aan te leren? Of omdat dat de enige manier is om dressuuroefeningen met ze te doen?? In de klassieke dressuur heb je al die traditie van dressuuroefeningen aan de hand en aan de lange teugel, en daar hield ik me tot NHE mee bezig, met de teugels aan het stalhalster en ik erachter. Toen ik met NHE begon (voordat het kwartje viel, dat moest van ver komen Knipoog ) concentreerde ik me qua dressuuroefening vooral op het schouderbinnenwaarts (onderstappen van het achterbeen) op de volte bij het longeren met de cordeo (halstouw), maar veel meer niet omdat ik niet wist hoe ik de rest kon vragen en aanleren als ik zonder halster werkte. En nu begin ik dat stukje bij beetje meer te begrijpen: het is allemaal aan te leren vanuit het spel.

Wat het andere betreft ben ik het wel volledig met je eens: Ik ben te groot voor de pony's om op ze te rijden en doe dat dus ook niet. Maar dat betekent niet dat je ze daarom niet sterker en zelfbewuster kunt/hoeft te maken met dressuuroefeningen. Lachen

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:18

xyzutu2 schreef:
Paardentango schreef:

Waarom zou ik op ze moeten rijden om ze te verzamelen? Zelfs in de klassieke dressuur wordt je al geleerd dat je je paard eerst alles van de grond aan moet leren voordat je op zijn rug stapt. Lees bijvoorbeeld Pluvinel er maar eens op na: die begint alles aan de hand of aan de pilaren, en gaat dan pas over op het oefenen onder de ruiter. Zo werkt dat bij NHE dus ook; je gaat er pas op zitten als je paard zichzelf verzameld kan dragen. Met als verschil met de klassieke dressuur dat je nu ook geen halster/hoofdstel gebruikt bij het aanleren.

Dus waarom zou ik op ze rijden? Om ze verzameling aan te leren? Of omdat dat de enige manier is om dressuuroefeningen met ze te doen?? In de klassieke dressuur heb je al die traditie van dressuuroefeningen aan de hand en aan de lange teugel, en daar hield ik me tot NHE mee bezig, met de teugels aan het stalhalster en ik erachter. Toen ik met NHE begon (voordat het kwartje viel, dat moest van ver komen Knipoog ) concentreerde ik me qua dressuuroefening vooral op het schouderbinnenwaarts (onderstappen van het achterbeen) op de volte bij het longeren met de cordeo (halstouw), maar veel meer niet omdat ik niet wist hoe ik de rest kon vragen en aanleren als ik zonder halster werkte. En nu begin ik dat stukje bij beetje meer te begrijpen: het is allemaal aan te leren vanuit het spel.

Wat het andere betreft ben ik het wel volledig met je eens: Ik ben te groot voor de pony's om op ze te rijden en doe dat dus ook niet. Maar dat betekent niet dat je ze daarom niet sterker en zelfbewuster kunt/hoeft te maken met dressuuroefeningen. Lachen

Of een bit erin stoppen omdat ze zonder 'niet kunnen verzamelen' zoals velen tegen mij zeggen.
En dan gaan ze me vertellen dat sporen en zweep voor de veiligheid zijn als ze naar buiten gaan Clown
Het was toch een hulpmiddel waarmee je hulpen kunt verduidelijken en verfijnen?
Spreekt zich een beetje tegen allemaal maarja...
Voor mij is er geen excuus om ook maar dergelijke pijnlijke hulpmiddelen te gebruiken (sinds ik weet dat zelfs de gevaarlijkste en verpestte helemaal bloot beleerd kan worden).

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:56

xyzutu2 schreef:
Het is heel apart: iedereen met een klassieke dressuur achtergrond leert dat wat we onze paarden aan dressuuroefeningen leren, niets meer of minder is dan de bewegingen die paarden in de vrije natuur ook maken als ze spelen, vechten of flirten met andere paarden. Maar pas nu besef ik me dat je die verzamelde dressuurmatige bewegingen ook echt direct uit dat spel in vrijheid kunt halen, zonder hulpmiddelen.

Daar zeg je iets, Klassieke dresuur, Nevzorov Haute Ecole heet niet voor niets "Haute Ecole" ofwel "Hogeschool / Klassieke dressuur". Veel mensen gaan hieraan voorbij.

Vanaf mijn eerste kennismaking met de Spaanse Rijschool in Wenen heb ik deze vorm van Hogeschool dressuur willen beoefenen. Ondertussen doe ik er dus al 18 jaar over om bijvoorbeeld de perfecte levade te bereiken. Ik trainde al op de wijze die binnen NHE wordt beschreven voordat ik met NHE in aanraking kwam en werkte al met natuurlijke verzameling binnen het grondwerk. Na nu anderhalf jaar trainen heb ik heel langzaam kunnen beginnen mijn paard in te rijden die dus inderdaad onder de man al vanaf de 3e keer onder het zadel netjes begint te verzamelen. Ik heb dus nooit ervaren dat ik dingen moest laten zoals een aantal mensen dit wel zo ervaren.

Op het NHE forum krijg ik PBs van mensen die vragen wanneer ze weer kunnen gaan endurance rijden...
Ik denk dat als Hogeschool dressuur niet je ambitie is je misschien wel niet je "ei" zult vinden bij NHE. Na 18 jaar streef ik bijvoorbeeld onder andere nog steeds naar een mooie Levade maar ik geef het niet op omdat het nog niet lukt, ik heb de ambitie om dit te leren, hoe lang het ook duurt.

Hoge School dressuur heeft niet voor niets deze naam.
Je bereikt dat niet binnen een paar maandjes en misschien bereik ik het zelf wel nooit. Ik ben me ervan bewust dat niemand me zal kunnen vertellen wanneer de dag komt dat de perfecte Levade lukt. Een aantal mensen op het NHE forum zijn wel op zoek naar het antwoord op deze vraag en zullen het antwoord niet vinden.

Als je geen ambitie hebt om antropoloog te worden zul je tijdens een studie antropologie ook afhaken, hoe "waar" en interessant de informatie uit de boeken ook is. (eigen ervaring Knipoog ).

(Levade is louter een voorbeeld, Hogeschool dressuur is natuurlijk veel meeer als dit maar even om het verhaaltje duidelijk te houden dit voorbeeld)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:02

Aha, daar is nummer 3 van de school.. nou, nou en die is ook al ver poewie !

Er was eens.....

Brrr... Jullie wekken bij mij echt iets heel 'vreemds' op, maar ja het was ook mijn prive leventje wat op jullie internationale school forum gepubliceerd, geanalyseerd en druk besproken werd, dus het zal wel gevoelig liggen bij me Haha!

Wat betekent de naam Nevzorov eigenlijk......? Hij heet toch niet voor niets zo.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:29

Even als toelichting, mijn bovenstaande beschrijving van me ging over het ´school´ gedeelte. Ik denk dat iedereen er binnen het forum wel iets interessants kan vinden en denk ook kan bij dragen. Daarom heet het ook ´international discussions´ geen discussie als je het alleen maar eens bent toch? Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:24

Heej, zijn boek is klaar, zie ook het (alleen in Russisch) kopje van januari 2007 waarin hij geintervieuwd wordt.
Wel een beetje 'aparte' uitspraken, maar 't zal wel een beetje aan de cultuur liggen, en met je KGB verleden en journalist word je vast een beetje anders.

Nou is mijn vertaling wellicht niet helemaal goed, ik dacht dat x4ytm daar erg goed in was zij heeft per slot van rekening ook een Russisch intervieuw gedaan en dat, heel knap, zelf weer vertaald. Hij spreekt zich nogal uit tegen bv het Christendom, zijn studenten mogen dat niet, waarom is dat, dat, zouden paarden daar last van hebben? (heb uw naaste lief) Knipoog

Heb je ook het artkel uit de Duitse Cavallo, van jan 2007, stond zover ik zag niet in het Engels vertaald, alleen in het Russisch.
Er staan wel meer aparte dingetjes in, misschien kunnen jullie ons wat daarover uitleggen? Anders krijg je misverstanden denk ik, en dat zou sneu zijn. Knipoog

Het zou namelijk wel eens kunnen dat je anders het idee hebt of je met een sekte te maken hebt, die hebben ook van die 'speciale' regels.
Als we jullie goed begrijpen ben je al heel snel heel erg ver met je paard, en pony's, nou dat wil iedereen wel denk ik.

Overigens is het niet alleen Pluvinel geweest die eerst op de grond startte, dat geldt voor meerdere heren uit de Franse tijd. Kan het je nog veel sterker vertellen.....maar nee, als je daarover meer wil weten... ik schreef het ergens op Lachen

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:11

xyzutu2 schreef:
Jen33 schreef:
mischien dat jullie je ervaringen kunnen vertellen nu het zo stil is Knipoog hoe het ging ect..

ik kan er namelijk nog helemaal niks over vertellen aangezien ik nog niet begonnen ben Boos! maar het is natuurlijk altijd leuk om andermans verhalen te horen.

Zo veel ervaring heb ik ook nog niet in NHE (Nevzorov Haute Ecole) hoor. Haha!

Ik loop al een tijdje mee op het internationale forum daar, maar het kwartje viel pas echt een maand of twee geleden. Tot die tijd was ik nog steeds vooral met mezelf aan het worstelen om al mijn oude ideeen over paardentraining op een lijn te krijgen met NHE. Een maand geleden besloot ik alles los te laten, en volledig te trainen vanuit wat de pony's wilden doen. En dat lijkt te werken. Knipoog

Tot ik met NHE begon, clickerde, deed ik grondwerk en vrijheidsdressuur met de clicker en ook wat dressuur aan de lange teugel. Waar ik in het langeteugelen tegenaan liep was dat ik eigenlijk helemaal niet met teugel wilde werken. Ik wilde eigenlijk helemaal niet daarmee tempo, richting en verzameling aangeven, omdat ik het een vervelend idee vond om ze aan hun hoofd te sturen. Dat lijkt misschien overgevoelig van mij, maar ik zou het heel erg akelig vinden als iemand mijn hoofd op elk moment in elke stand zou kunnen zetten die hij wilt, en zo alle controle over wat ik kan zien te verliezen. Ook verzamelen met teugels vond ik onprettig omdat het met teugels een tamelijk manueel gebeuren is: ookal zet je het paard met de teugels niet actief in een frame (zoals je bij goede klassieke dressuur doet), nog steeds geef je met de teugels wel de grenzen van zijn hoofdvrijheid aan. Maar goed, ik wist niet hoe het dan wel moest, dus langeteugelde ik met halster en doorhangende teugels. Met de vrijheidsdressuur ging het geweldig en de pony's vonden vooral het denkwerk met de clicker heel erg interessant, maar het resultaat was dat ik steeds oefeningen verzon om ze mentaal uit te dagen, en de pony's dus de hele tijd wachtten op signalen om iets te gaan doen. Ze vonden het trainen zelf geweldig, maar het bewegen an sich deed ze niet zoveel. Dat was meer een middel om beloond te worden (want correcties krijgen ze niet met clickertraining).

Toen het kwartje (na meerdere maanden op het forum) eenmaal viel, kwam ik erachter dat het verschil tussen mijn pony's (heel enthousiast en geinteresseerd in mij/training, maar niet in bewegen) en de paarden van Alexander (enthousiast en geinteresseerd, niet alleen in hem maar ook in het bewegingsspel zelf) niets meer of minder dan ikzelf was. Ik was degene die voor de pony's steeds spelletjes verzon en opdrachten gaf, en dus wachtten zij steeds op nieuwe input van mij, in plaats van zelf dingen te gaan doen. Ik besloot het volgende te doen: zonder zweep te gaan werken (om te voorkomen dat ik steeds hulpen zou geven), voorlopig niet meer in onze trainingspaddock te werken (om mezelf uit die geestelijke trainingstoestand te halen), zelf te gaan bewegen in plaats van de pony's daartoe aan te sporen, en tenslotte precies te doen wat de pony's wilden. In praktijk hield dat in dat ik gewoon met ze naar de wei ging, met een touwtje om de hals, en daar langs het hek ging rennen. De eerste keer waren de pony's nog wat verbaasd en traag, en vervolgens leefden ze gewoon door alleen al dit samen rennen helemaal op en begonnen ze het bewegen zelf leuk te vinden - en werden daarin steeds inventiever, steeds meer macho.

Daarnaast gebeurde er iets heel erg interessants: omdat ik nu stopte met echte hulpe geven, gingen de pony's in mijn eigen bewegingen naar hulpen zoeken. Ze gingen me spiegelen. Vooral Sjors is daar heel sterk in. Op een gegeven moment rende ik (hyperventilerend Knipoog ) naast een opgewekt dravende Sjors en moest wel langzamer gaan rennen. In plaats daarvan tilde ik voor de grap gewoon eens mijn benen wat hoger op in mijn draf. En viel bijna om toen ik Sjors opeens hetzelfde zag doen. Sjors spiegelde exact mijn bewegingen en probeerde in een soort passage/Spaanse draf te gaan draven. Terwijl als ik wat harder ren en hij naast mij galoppeert en ik tijdens het rennen in de luht spring, Sjors reageert met een vliegende galopwissel. Blacky begon me na te doen toen ik op de plaats begon te stappen, door een soort (nog redelijk klungelige Knipoog ) piaffe te proberen, en doet zijgangen na als ik pootje over naar hem toe loop of van hem af beweeg. Ze gaan nu echt experimenteren met beweging, en in die beweging met verzameling. Sjors' passage is hilarisch om te zien omdat hij nog helemaal niet precies weet hoe hij al die pootjes tegelijk in de lucht moet krijgen, maar het is ook ontzettend fascinerend om te zien dat hij dit echt wil gaan proberen, terwijl hij van nature heel erg sterk op de voorhand gebouwd is. Het enthousiasme dat ze vroeger hadden in het doen van opdrachten, is veranderd in een enthousiasme in het verzameld bewegen zelf.

Het is heel apart: iedereen met een klassieke dressuur achtergrond leert dat wat we onze paarden aan dressuuroefeningen leren, niets meer of minder is dan de bewegingen die paarden in de vrije natuur ook maken als ze spelen, vechten of flirten met andere paarden. Maar pas nu besef ik me dat je die verzamelde dressuurmatige bewegingen ook echt direct uit dat spel in vrijheid kunt halen, zonder hulpmiddelen. Ik vind het gewoon geweldig om de pony's zo te zien veranderen, van enthousiast meewerkende pony's in trots uit zichzelf verzamelende pony's. Dat gaat verder dan die dressuuroefeningen alleen (mocht dat nog zo lijken uit dit berichtje). Heel mooi.

Maar dat is puur mijn eigen ervaring met NHE. Iedereen bewandelt weer een eigen weg en beleeft het op zijn eigen manier. Lachen Sommigen beseffen dat NHE eigenlijk gewoon niet te verenigen is met alles wat ze voor dat punt over paarden trainen geleerd hebben en gooien het roer compleet om (de meeste sneller dan ik Bloos ), anderen kunnen dat (nog?) niet en gaan op dat punt op zoek naar een andere manier om met hun paarden te werken. Maar NHE is dus inderdaad volledig anders dan al het andere. Heel apart.

zulke verhalen vind ik dus echt leuk om te lezen dan word ik steeds enthousiaster!!

ik denk dat het wel bekender mag worden.. want ik denk dat velen in NL geen flauw benul hebben hoe het anders kan aangezien de engelse manier echt ingeburgerd is...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:25

Jen33 schreef:
ik denk dat het wel bekender mag worden.. want ik denk dat velen in NL geen flauw benul hebben hoe het anders kan aangezien de engelse manier echt ingeburgerd is...

Nou Jen, dat is dus precies wat er bedoeld wordt met the horse revolution Knipoog dus creeer je eigen revolutie en schud mensen wakker Ja

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:37

Paardentango schreef:
Heej, zijn boek is klaar, zie ook het (alleen in Russisch) kopje van januari 2007 waarin hij geintervieuwd wordt.
Wel een beetje 'aparte' uitspraken, maar 't zal wel een beetje aan de cultuur liggen, en met je KGB verleden en journalist word je vast een beetje anders.

Nou is mijn vertaling wellicht niet helemaal goed, ik dacht dat x4ytm daar erg goed in was zij heeft per slot van rekening ook een Russisch intervieuw gedaan en dat, heel knap, zelf weer vertaald. Hij spreekt zich nogal uit tegen bv het Christendom, zijn studenten mogen dat niet, waarom is dat, dat, zouden paarden daar last van hebben? (heb uw naaste lief) Knipoog

Heb je ook het artkel uit de Duitse Cavallo, van jan 2007, stond zover ik zag niet in het Engels vertaald, alleen in het Russisch.
Er staan wel meer aparte dingetjes in, misschien kunnen jullie ons wat daarover uitleggen? Anders krijg je misverstanden denk ik, en dat zou sneu zijn. Knipoog

Het zou namelijk wel eens kunnen dat je anders het idee hebt of je met een sekte te maken hebt, die hebben ook van die 'speciale' regels.
Als we jullie goed begrijpen ben je al heel snel heel erg ver met je paard, en pony's, nou dat wil iedereen wel denk ik.

Overigens is het niet alleen Pluvinel geweest die eerst op de grond startte, dat geldt voor meerdere heren uit de Franse tijd. Kan het je nog veel sterker vertellen.....maar nee, als je daarover meer wil weten... ik schreef het ergens op Lachen

Paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:14

Citaat:
Er staan wel meer aparte dingetjes in, misschien kunnen jullie ons wat daarover uitleggen? Anders krijg je misverstanden denk ik, en dat zou sneu zijn.

Ik wil je best helpen met antwoorden (voor zover ik die kan geven), maar dan moet je hier wel eerst neerzetten wat je vragen precies zijn. Lachen

En snel... Ik heb niet het idee dat het trainen van NHE snel gaat. Het is gewoon wat je van je paard krijgt, niets meer en niets minder. Als jouw paard het verzamelen eenmaal ontdekt, dan gaat hij dat gewoon echt gebruiken om zich te uiten, om zich groot te maken en omdat hij sterker is als hij op de achterhand danst dan als hij op de voorhand sloft. Maar als je vraagt of de pony's verzamelen, zeg ik ja, ze proberen het. Het ziet er allemaal nog erg klungelig uit, met te hoge halshouding en een hoop gepuzzel om te kijken hoe je nou twee voorbenen na elkaar de lucht in krijgt, maar ze proberen het wel. En zonder dat ik ze daartoe aanzet met hulpen of aanwijzingen. Zo had [***] gisteren weer iets nieuws bedacht: een tweetakt galop, waarbij in de galop beide voorbenen tegelijk optilt. Ik wist niet eens dat hij al zoveel evenwicht had gevonden in de verzamelde galop, dus ik viel haast om toen ik het hem plotseling zag doen. En daarna weer. En daarna weer. Ik noem dat spelen en experimenteren met verzameling door [***] zelf, maar de klassieke dressuur heeft toevallig al namen voor die bewegingen verzonnen. In dit geval de terre-a-terre. Van mij mag hij. Knipoog

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:21

T@nj@ schreef:
Jen33 schreef:

Nou Jen, dat is dus precies wat er bedoeld wordt met the horse revolution Knipoog dus creeer je eigen revolutie en schud mensen wakker Ja

ik denk niet dat mensen naar mij gaan luisteren hoor Knipoog krijg vaak genoeg te horen dat ze het vreemd/niet goed vinden hoe ik met paarden omga. een paard hoort te luisteren zo niet dan mep je erop.. zo ben ik dus al nooit geweest en nou ik de methode van NHE ontdekt heb wil ik die graag toepassen. ik vind dat paarden echt als machine gezien worden tegenwoordig en als het geen machine is, is het wel een half mens met alle poespas...

hoe reageren jullie als je ziet dat een paard een mep krijgt om niks? want als ik er wat van zeg krijg ik een hoop gezijk en als ik er niks van zeg is het paard de dupe....hoe gaan jullie daar mee om?

veel mensen hebben ook van: 'mijn paard is het belangrijkste hoe het de rest van de paarden vergaat boeit me niet'. dat heb ik totaal niet wil graag dat alle paarden het goed hebben waarom alleen mijn eigen??
is zit dat met de NHE-ers?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:39

Ik zie eigenlijk nooit meer mensen die hun paard een mep geven om niets, ik heb ze sinds 4 jaar bij huis staan dus zie alleen mijn eigen paarden nog maar.
Toen ik nog op een pensionstal stond hield ik meestal mijn mond (anders had ik geen leven meer daar) maar als iemand een paard totaal onterecht stond te meppen dan deed ik dus echt wel mijn mond open.
Maar goed, vraag ik mij dus weer af, is er wel terecht meppen? Ik mep dus nooit, zie er het nut niet van in. Ik heb net de eerste 2 dvd's van parelli level 1 bekeken en wordt dus eng van de fase 4 die daar wordt gedemonstreerd. Ok je zal het niet vaak gebruiken en je bent er zelf bij dus als je dat niet wil dan doe je dat niet, maar waarom wordt dat dan een onderdeel van een trainingsmethode?
Ik ben zo'n doos, als mijn paard bijt dan bijt ik terug, ook niet altijd even vriendelijk maar ja zo zit ik in elkaar Clown Ik denk dat dat volgens NHE ook niet mag, Alexander laat zichzelf dus wel bijten, dat kan ik dus niet.....

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:56

Jen33 schreef:
ik denk niet dat mensen naar mij gaan luisteren hoor Knipoog krijg vaak genoeg te horen dat ze het vreemd/niet goed vinden hoe ik met paarden omga. een paard hoort te luisteren zo niet dan mep je erop.. zo ben ik dus al nooit geweest en nou ik de methode van NHE ontdekt heb wil ik die graag toepassen. ik vind dat paarden echt als machine gezien worden tegenwoordig en als het geen machine is, is het wel een half mens met alle poespas...

hoe reageren jullie als je ziet dat een paard een mep krijgt om niks? want als ik er wat van zeg krijg ik een hoop gezijk en als ik er niks van zeg is het paard de dupe....hoe gaan jullie daar mee om?

veel mensen hebben ook van: 'mijn paard is het belangrijkste hoe het de rest van de paarden vergaat boeit me niet'. dat heb ik totaal niet wil graag dat alle paarden het goed hebben waarom alleen mijn eigen??
is zit dat met de NHE-ers?

Ik zie nog regelmatig gruwelijkheden en zit ook tussen ´yahoos´
GEEF zelfs les, goh en dat zonder geweld (of bit), aan zulke ´yahoos´.
Als er ´normale´ lessen zijn ga ik altijd iets anders doen, stallen aanvegen etc. Ik ga niet in disscussie met een gediplomeerd instructeur want praten kunnen we uren lang en dan zijn we nog altijd geen klap verder. Ik laat hun gewoon doen en hun laten mij gewoon doen.
Niet dat ik er vrolijk van word om dat geschreeuw te horen ´geef hem eens een FLINKE mep´ik krimp als het ware van binnen in mekaar als ik die zweep hoor.

Maar wat kan ik doen...

De eigenaar van de stal heeft me al goed bekeken en gelukkig zijn we op een lijn. Permissie tot bitloze les én ik mag (tijdens de ponykamp weken) de paarden allemaal s´nachts naar buiten zetten.
Denk je dat ik ook maar iets daarvan zou mogen doen als ik tegen hem zeg dat die verkeerd bezig is en een yahoo is?
Hij rijdt wedstrijden maar is die daardoor meteen een slecht mens die niks om zijn paarden geeft?
Ik durf zelfs te zeggen dat die meer talent dan Anky heeft en een geweldige paardeman is.
Oh wee als de stallen niet schoon zijn en de paarden niet genoeg voer hebben, oh wee als er iemand een paard niet goed verzorgt hij FLIPT!

Weet je ik ben in het begin verschrikkelijk geschrokken toen ik de ouders hier hun kinderen af zag zetten zodat ze zelf rust hebben. Die kinderen hadden hun eigen paard en totáál geen weten van wat ze nu überhaupt aan het doen waren.

-------------------

Paard = speelgoed
Speelgoed = kist
Kist = Box
Veel tijd = spelen
Weinig tijd = kist

----------------------------------

Kan ik het die kinderen kwalijk nemen? Het enigste wat ik kan doen is het goede voorbeeld geven en zie daar ze komen allemaal om advies bij mij.
Tuurlijk zijn er een paar mensen bij die slecht over mij praten maar gek genoeg lopen de paarden beter als je een probleem goed oplost en niet steeds met de zweep erop inslaat, dus ze kijken en komen toch naar mij.

Ik weet ik weet sommige willen gewoon prestatie´s maar ik zit beter in mijn vel als het paard al een kwaal minder hoeft te ondergaan, en ik kan er alleen maar hopen dat ooit OOIT eens die mensen wakker zullen worden leren/begrijpen/luisteren en zien.

Wat kan ik nou doen?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:42

Misschien iets om over na te denken.

Greenpeace bietet havariertem Walfänger Hilfe an

Foto : DPA
Hamburg (dpa) - Nach dem Ausbruch eines Feuers auf einem japanischen Walfangschiff in der Antarktis hat Greenpeace der havarierten «Nisshin Maru» Hilfe angeboten.

In einem Interview mit der dpa/Rufa sagte der Pressesprecher der Umweltschutzorganisation, Björn Jettka, am Donnerstag, das Greenpeace-Schiff «Esperanza» habe den Notruf aufgefangen und sei auf dem Weg zum Unglücksort. Das Expeditionsschiff werde den japanischen Walfänger in etwa 24 Stunden erreichen.

Die japanische Walfangflotte bestehe aus sechs Schiffen: Dazu gehörten zwei Spähschiffe, drei Fangschiffe und das nun in Brand geratene Fabrikschiff «Nisshin Maru». «So ein Brand auf hoher See ist das Schlimmste, was Ihnen passieren kann», sagte Jettka der dpa/Rufa. «Wenn Sie auf hoher See sind, dann ist jede Hilfe - glaube ich - willkommen. Natürlich sind wir dort hingefahren unter dem Aspekt, dass wir Wale schützen wollten. Jetzt hat sich die Situation komplett gedreht, jetzt geht es darum, dass Menschenleben in Gefahr sind.»

Ob eine Umweltkatastrophe bevorstehe, könne gegenwärtig noch nicht gesagt werden. «Man redet von ungefähr 1000 Tonnen Öl, die an Bord sein sollen. Natürlich ist das eine potenzielle Umweltkatastrophe, nur im Augenblick ist es einfach zu früh zu sagen, jetzt droht dort eine Ölpest, weil wir nicht genau wissen, was da eigentlich gerade passiert», sagte Jettka. Wenn alles glimpflich abgelaufen sei und die Japaner wieder mit dem Walfang weitermachten, werde auch Greenpeace seine Arbeit fortsetzen. «Wenn die Situation sich entspannt hat und die Japaner mit dem Wale töten weiter machen, dann machen wir mit unserer Arbeit auch weiter.»

Laut Greenpeace ist die «Esperanza» vor rund drei Wochen von Auckland/Neuseeland aus in die Antarktis aufgebrochen. Es habe bisher kein Zusammentreffen zwischen Greenpeace und der japanischen Flotte gegeben.

En hier schrijven ze:

Japanse walvisvaarder in brand
WELLINGTON - Op de Japanse walvisvaarder Nisshin Maru is donderdag brand uitgebroken. Een deel van de bemanning is geëvacueerd. Een opvarende wordt vermist. Het schip ligt in de Rosszee bij Antarctica.

De brand zou niets te maken hebben met de acties van milieuorganisaties Greenpeace en Sea Shepherd, die de jagers van de walvisvloot achtervolgen. Enkele dagen geleden vond een aanvaring plaats tussen een schip van Sea Shepherd en een schip uit de vloot van de Nisshin Maru.

De Nieuw-Zeelandse minister van Milieu Chris Carter sprak donderdag zijn bezorgdheid uit over mogelijke schadelijke gevolgen van de brand. Volgens hem zou het schip een deel van de 1000 ton olie en chemicaliën aan boord kunnen gaan lekken.

De brand werd gedeeltelijk gevoed door walvisolie in het ruim van het industriële moederschip van de walvisvloot. De Japanse bemanning kan niet meer doen dan wachten tot het vuur is uitgebrand.

-------

Aan de ene kant zo aan de andere kant zo.
Maar het punt waarop ik wijs is dat Greenpeace juist walvisjagers helpt terwijl ze zich normaal altijd tegenwerken. (artikel 1)
Dit is een wat verdere diepgang in wat ik bedoel met het helpen van mensen, om het voor de paarden (ookal een beetje) aangenamer te maken.
Dan heb ik nog artikel 2 erbij gezet omdat er niet bij wordt gezegd dat ze wouden helpen.
Wederom het waarheidsgehalte en de betrouwbaarheidsraad van media, tekst en internet in het algemeen.

Wat dit bericht hier te zoeken heeft?
Véél. Ik hoop dat je het kunt koppelen aan het thema dat we hier bespreken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:28

Omdat Greenpeace verder kijkt dan schijnbaar de mensen van NHE... die hebben, als je het vertaalt naar de walvisvangers en greenpeace, maar 1 doel wat koste wat het koste bereikt moet worden... Greenpeace neemt daarentegen de mensen die het werk uitvoeren niets kwalijk en blijft menselijk of dierlijk Scheve mond

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:24

Alane, ik ben blij dat je het begrijpt.
Ik ben absoluut voor NHE, leer en wil er ook van leren, máár ik ga geen andere mensen slecht maken voor wat hun doen (of gewoon weg niet beter weten) omdat ik blijkbaar allés beter weet. Dat schrikt gewoon af en maakt het vuur nog warmer.

Aan jou onderschrift te zien rijd je waarschijnlijk wedstrijden, maar tegelijkertijd zit je op een topic over Nevzorov. Geweldig dat je verder kijkt Knipoog Er is altijd meer, van sukkelige rondjes naar wedstrijd niveau en nú ben ik helemaal NHE Vork
Als er niet méér zou zijn zou ik nog steeds sukkelige rondjes rijden.

Met NHE is niks mis alleen de attitude voor andere dingen valt me tegen, en dat is jammer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 01:54

even over de sukkelige rondjes naar wedstrijd niveau...
ik rijd geen wedstrijden (meer) maar mijn dochter.
daar buiten is voor mij een wedstrijd een bevestiging van mijn training, en in dit geval de training van mijn dochter... en niet als bevestiging dat het koste wat het kost een prijs wordt behaalt, maar dat de jury dat ziet wat wij willen dat ze ziet..
en dat zien we af en toe terug op het protocol als commentaar: "netjes en een eerlijk gereden proef" "leuke combinatie" "nog even verder trainen en dan komen jullie er wel"
Dat is voor mij een bevestiging van buitenaf...
de rest zie ik thuis aan de reactie van mijn paardjes.. zo doe ik het al heeeel lang, maa ook ik kan een paard kunstjes leren goede fotograaf erbij, beetje investeren en ik heb er mensen bij die weten hoe ik het als goede fotograaf wil hebben en vila hele volksstammen onder de indruk...
wat ik bedoel is... wees eerlijk, open en oprecht en doe je eigen oogkleppen af.. kijk naar de reactie geef actie en reactie en wees eerlijk.... daar kom je verder mee dan een forum lezen en geloven.

De grootmeesters van een ieder hadden geen oogkleppen enkel hun volgelingen droegen ze, en dat waren niet de paarden.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:21

de eerste zin klopt niet zoals ik het bedoel.
In de eerste zin moet het woordje 'de' vervangen door 'van'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:31

Citaat:
wees eerlijk, open en oprecht en doe je eigen oogkleppen af.. kijk naar de reactie geef actie en reactie en wees eerlijk.... daar kom je verder mee dan een forum lezen en geloven.

Met het laatste ben ik het helemaal eens. Ook op het forum van Nevzorov zitten een hoop mensen die alleen meelezen en -schrijven, en voor de rest de praktijk voor de praktijk laten. Dat is zonde. De enige manier waarop je het kunt leren, is door te gaan doen, je paard echt op die manier te benaderen en te kijken welke reacties hij geeft. Over bitloos en hoofdstelloos hogeschool dressuur aanleren schrijven is leuk, maar om er echt in te kunnen geloven, moet je het gewoon doen, naar je paard en samen ermee aan de slag gaan. En dan is 'geloven' ook niet eens meer zo'n goed woord, het wordt dan gewoon een zeker weten dat het kan.

Dat vind ik ook het goede aan de laatste dvd: die laat zien dat als je dit wilt gaan doen, je het op deze manier ook echt kunt gaan doen. Maar geloven alleen is inderdaad niet genoeg. Je moet het echt gaan doen.