Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interessant!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:29

Roane schreef:
1. Monty Roberts is non-profit, voor het geld hoeft hij het niet te doen.
2. Hij wil zijn ideeen verspreiden en een betere wereld achterlaten voor mens en paard (zijn visie, geen vlammenwerper op mij richten) en dat gaat niet vanuit een achtertuin. Knipoog

Dat willen de Jehova's getuigen ook............ Extreme duivel

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:49

ikke schreef:
Roane schreef:
2. Hij wil zijn ideeen verspreiden en een betere wereld achterlaten voor mens en paard (zijn visie, geen vlammenwerper op mij richten) en dat gaat niet vanuit een achtertuin. Knipoog

Dat willen de Jehova's getuigen ook............ Extreme duivel

Punt! Haha!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:50

Roane schreef:

Ik zou je graag willen geloven en ook Monty.
Maar als hij het echt voor de paarden doet zou hij het niet zo ongelofelijk commercieel doen.
En koop vooral zijn Dually halster dat is een wondermiddel!!
Als mensen er problemen mee hebben dat ik stop omdat het gewoon teveel is dan hebben ze zichzelf al getoond.
Als ze alleen eindresultaat willen dan zijn ze bij mij aan het foute adres want ook heb ik wel sommige doelen ik ga het paard daarvoor toch niet met alle middelen pushen.
Monty is uit op succes in zijn shows (goed als ik een demo heb dan wil en hoop ik ook dat het een succes wordt).
Maar alsnog hebben we het hier over paarden die allemaal verschillen.
De een leert sneller dan de ander, de een kan meer tegen drukte dan de ander.
En als je dan een show gaat houden waar alles maar stressen is omdat de tijd wegloopt en het althans nog eens een succes moet worden... rommelboel.
Pas je aan aan het paard en vertel de mensen dat er gewoon grenzen zijn, en momenten waarbij je gewoon even STOP moet zeggen.
Dat zou Monty moeten doen, dan steeds maar de held uit te hangen en mensen betreuren met zijn arme kindheid.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:47

Ik was in zuidlaren.. kan niet zeggen dat ik het bijzonder zocht.
niet voor herhaling vatbaar, oersaai die show.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:22

ik vondt het wel erg leuk, alleen de vertaling was bagger...
hoef het niet nog eens te doen maar had wel een gezellighe avond Haha!

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:29

Wat knap van die man zeg!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:03

Hij zegt idd dat hij een non-profit organisatie heeft, ik heb daar toch wel zo mijn twijfels bij maar ja, kan niet in de boeken kijken he Haha!
Het is gewoon commercieel en ja, als ik zo iets in de markt had kunnen zetten had ik er wel mijn best voor gedaan om er grof aan te verdienen, ik ben ook maar een op geld belust mens Haha! Haha! Haha!

Ik vond de show niet echt saai, maar ik ben er 2 dagen mee bezig geweest, de dag ervoor met een van onze eigen paarden bij de selectie geweest en alles van heel dichtbij gezien, best indrukwekkend en Monty is een verschrikkelijke aardige vent, had mijn opa kunnen zijn Ja Ik denk dat ik de show daardoor toch anders zie dan andere mensen. Bij alles wat hij bijvoorbeeld bij Dador deed vergeleek ik dat met wat ze de dag ervoor met hem deden en hoe hij erop reageerde én ik vergeleek het met wat ze bij ons paard deden en zijn reactie erop.
Ik heb er toch een aantal dingen van opgestoken, dingen die ik al deed maar die ik nu op een andere manier doe waardoor ons paard het nu dus wel begrijpt. Ik denk wel dat als ik alleen de show had gezien en niet ook nog alles van dichtbij had gezien dat er niet zo veel was blijven hangen, daarvoor vond ik de hal veel te groot en de mensen zaten te ver af om echt de reactie van het paard te kunnen zien, maar dat is slechts mijn ervaring hoor.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:18

Ik ben ook zaterdag bij de selectiemiddag geweest. Ik vond met name deze middag ontzettend leerzaam! Ook de show was leerzaam en leuk om te zien!
Ik snap sommige reacties van bokkers niet. Ik las een stukje over een bokker die beweerde dat Dador op zaterdag door een hek was gevolgen. Met zulke uitspraken maak je alleen maar sensatie, terwijl je uitspraak op totale onzin berust. Zaterdagmiddag was ik erbij en nee, ik heb Dador niet door een hek zien rennen.
Ook het stukje over de 'stick' moet je in het geheel zien. goed luisteren naar wat er gezegt wordt en je snapt de bedoeling van de uitspraak. Ik zou zeggen bekijk en beluister het filmpje nog eens goed...
Ik snap dat er mensen zijn die vraagtekens zetten bij de werkwijze van Monty Roberts. Echter vertel geen onzin en laat iedereen (dus ook Monty Roberts) in z'n waarde!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:38

ik heb het niet gekeken, en ik heb zo'n bewondering voor die man!! echt geweldig hoe hij met die dieren om gaat!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:19

Tijgertje86 schreef:
Ik ben ook zaterdag bij de selectiemiddag geweest. Ik vond met name deze middag ontzettend leerzaam! Ook de show was leerzaam en leuk om te zien!
Ik snap sommige reacties van bokkers niet. Ik las een stukje over een bokker die beweerde dat Dador op zaterdag door een hek was gevolgen. Met zulke uitspraken maak je alleen maar sensatie, terwijl je uitspraak op totale onzin berust. Zaterdagmiddag was ik erbij en nee, ik heb Dador niet door een hek zien rennen.
Ook het stukje over de 'stick' moet je in het geheel zien. goed luisteren naar wat er gezegt wordt en je snapt de bedoeling van de uitspraak. Ik zou zeggen bekijk en beluister het filmpje nog eens goed...
Ik snap dat er mensen zijn die vraagtekens zetten bij de werkwijze van Monty Roberts. Echter vertel geen onzin en laat iedereen (dus ook Monty Roberts) in z'n waarde!

Ik heb het filmpje zonder geluid gekeken (zolang ik het volhield) en ik vrees dat als ik er het geluid bij had gehad, ik waarschijnlijk nu met een gebroken poot had gezeten omdat ik van m'n stoel was afgestort. Wat ik hier lees dat hij zegt klopt totaal niet met wat ik zelf zie en ondertussen heb ik afgeleerd om op gesproken woord af te gaan. Ervaring leert dat een heleboel gesproken woord bij een demo het publiek afleidt van wat er feitelijk gebeurt. Zelf leren kijken is gewoon noodzaak, anders haal je nooit kaf en koren uit elkaar. En leren kijken gaat het gemakkelijkst met iemand die er niet bij betrokken is en je wel op details kan wijzen.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:31

Waratje:
Eén Vandaag heeft slechts stukjes van de show uitgezonden (dat kan ook niet anders). In die stukjes zie je dus slechts delen van de show. Dan kun je zeggen; 'Ik was er niet bij, maar kan je wel op details wijzen'. Echter, ik heb de hele show gezien, ik heb de zaterdagmiddagselectie gezien en dan zegt iemand die er niet bij was, dat ik van die persoon kan leren om dat hij/ zij er niet bij betrokken was. Ik denk dat je pas je mening moet geven als je écht weet waar het over gaat. Ik zou zeggen, bezoek de volgende keer de show van Monty Roberts en geef je oordeel....
Ik hoef niet te leren om (beter) te kijken, ik was er, heb alles gezien, en heb mijn oordeel gevormd. Ik ben positief over de manier waarop Monty Roberts met paarden werkt. Wat anderen denken moet iedereen zelf weten, ik respecteer andere meningen, maar laat mij ook in mijn waarde met mijn mening.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:42

Ik vind juist dat een persoon als Monty heel duidelijk en stapsgewijs kan uitleggen. Zowel op het filmpje als op het Global Dressage Forum waar ik hem live heb gezien.

Ik blijf het knap vinden wat hij ter plaatse kan aantonen. Een paardenman in hart en nieren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:35

Tyrza schreef:
Ik blijf het knap vinden wat hij ter plaatse kan aantonen. Een paardenman in hart en nieren.

Ik ken er die het zeker niet slechter doen als meneer Roberts, maar die wel gewoon in de regen in je buitenbak komen staan om je privéles te geven, voor prijzen die ook voor een gewoon mens met een eenvoudige baan te betalen zijn..........

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:03

Das toch mooi? Lachen

Monty heeft ervoor gekozen om commercieel te gaan en om eerlijk te zijn, gaat dat wel wat van zijn geloofwaardigheid af. Maar het resultaat spreekt voor zich.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:29

Tyrza schreef:
Das toch mooi? Lachen

Monty heeft ervoor gekozen om commercieel te gaan en om eerlijk te zijn, gaat dat wel wat van zijn geloofwaardigheid af. Maar het resultaat spreekt voor zich.

Commercieel...
Maar niet paardgericht

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:15

Ook weer hier een discussie die regelmatig zinvol is, maar soms ook niet...
Aangezien ik zo'm 80 dagen per jaar met hem werk wil ik toch graag reageren. Ik twijfel er soms aan of dat goed is, maar ik kan het niet laten als ik sommige opmerkingen lees.
Het is goed en verhelderend om het niet met elkaar eens te zijn. Discussie maakt dat we allemaal leren. Wel is het jammer dat het soms persoonlijk gemaakt wordt.

Regelmatig heb ik discussie met Monty over paarden, paardengedrag en trainingsmethoden. Juist hij staat heel open voor iedere vraag en opmerking en blijft altijd leren.

Naast het geven van de shows waarmee hij geld vedient voor Join Up International ( een non-profit organisatie waar de boeken van inzichtelijk zijn en ik veel studenten en projecten ken die daar door gefinancierd worden) werkt hij op veel meer vlakken. Vorige maand bijvoorbeeld is hij 3 dagen langer in Engeland gebleven om met een paard te werken dat op de nominatie stond om afgemaakt te worden. Het paard was te gevraarlijk. Monty heeft 3 dagen van zijn tijd in dit paard gestoken en het gaat nu super. Dit zonder aandacht of enige financiele beloning. Hij vliegt regelmatig de wereld over om gezinnen en kinderen te helpen die lijden onder misbruik of geweld. Zonder pers of ruchtbaarheid.
Door alle dingen die ik van hem zie en weet maakt dat ik hem waardeer als mens en als paardenkenner. Dat wil niet zeggen dat jullie dat ook moeten zijn. Zeker niet. Iedereen mag zijn eigen beeld vormen. Maar het blijft voor mij altijd wel belangrijk om genuanceerd te kijken. Alleen dan geef je jezelf de kans om te leren.

Annemarie

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:23

Fijn dat je zelf ook even reageert Annemarie Lachen. Ik ben het met je eens dat Monty zeer kundig is. Als mens kan ik, na een paar woorden maar met hem gewisseld te hebben, niet over hem oordelen en dat doe ik dan ook niet. Mijn kritiek op dit specifieke onderwerp is dat de hengst door Monty voorgespiegeld wordt als levensgevaarlijk, een 'echte rotzak', en daar kan ik op het filmpje werkelijk niets van terug vinden. Ik vind het jammer dat hij de show groter maakt dan nodig ( zoals het 'levensgevaarlijke paard' door twee mensen naar binnen laten brengen Cool ), dat zou hij toch niet nodig moeten hebben. Mensen die al wat langer met NH bezig zijn prikken daar zo doorheen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:22

annemariev schreef:
Ook weer hier een discussie die regelmatig zinvol is, maar soms ook niet...
Aangezien ik zo'm 80 dagen per jaar met hem werk wil ik toch graag reageren. Ik twijfel er soms aan of dat goed is, maar ik kan het niet laten als ik sommige opmerkingen lees.
Het is goed en verhelderend om het niet met elkaar eens te zijn. Discussie maakt dat we allemaal leren. Wel is het jammer dat het soms persoonlijk gemaakt wordt.

Regelmatig heb ik discussie met Monty over paarden, paardengedrag en trainingsmethoden. Juist hij staat heel open voor iedere vraag en opmerking en blijft altijd leren.

Naast het geven van de shows waarmee hij geld vedient voor Join Up International ( een non-profit organisatie waar de boeken van inzichtelijk zijn en ik veel studenten en projecten ken die daar door gefinancierd worden) werkt hij op veel meer vlakken. Vorige maand bijvoorbeeld is hij 3 dagen langer in Engeland gebleven om met een paard te werken dat op de nominatie stond om afgemaakt te worden. Het paard was te gevraarlijk. Monty heeft 3 dagen van zijn tijd in dit paard gestoken en het gaat nu super. Dit zonder aandacht of enige financiele beloning. Hij vliegt regelmatig de wereld over om gezinnen en kinderen te helpen die lijden onder misbruik of geweld. Zonder pers of ruchtbaarheid.
Door alle dingen die ik van hem zie en weet maakt dat ik hem waardeer als mens en als paardenkenner. Dat wil niet zeggen dat jullie dat ook moeten zijn. Zeker niet. Iedereen mag zijn eigen beeld vormen. Maar het blijft voor mij altijd wel belangrijk om genuanceerd te kijken. Alleen dan geef je jezelf de kans om te leren.

Annemarie

Super gezegd annemarie...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:26

inderdaad kon niet beter Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:50

Voila! Zo zie je, niet al te snel oordelen...

Annemarie, we zijn nog hard bezig met je tips hoor! OK dan!

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:12

Even een laatste reactie op Prompertje.
Zelf heb ik in de paardenselectie gewerkt met dit paard. De eerste keer dat ik het paard probeerde te stoppen haalde hij direct uit met zijn voorbenen. Ik zag zijn voorbenen voorbij flitsen zonder dat ik met mijn ogen kon knipperen. Ook tijdens het loswerken heb ik direct, zodra het kon, de lijn weer aangeklipt omdat ik me absoluut niet zeker voelde van zijn reactie. Het was absoluut geen makkelijk paard en zoals de meeste mensen hier weten werk ik regelmatig met agressieve paarden. Dit paard was niet agressief, maar was door zijn houding behoorlijk gevaarlijk. Daarnaast spreek je nu over de soms wel erg letterlijke vertaling van Monty. Nuances hierin, door toon of interpretaties, zijn absoluut te maken.

Een van onze mensen, die op dagelijkse basis met (probleem) paarden werkt, brengt normaal gesproken altijd de paarden naar de ring. Zelf had zij besloten dit paard niet te wilen nemen, omdat ze zich niet veilig voelde gezien zijn expressieve karakter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:00

annemariev schreef:

Annemarie

Sterker nog, ik vind het heel belangrijk dat iedereen zijn eigen beeld vormt en niet alleen maar als een domme koe achter een goeroe aanloopt. Over hoe meneer Roberts (of Parelli, of Hempfling, vul maar in) als persoon is, heb ik geen mening, ik ken hem niet persoonlijk.
De enige mening die ik heb is over wat ik zie en hoe ik dat ervaar. Als andere mensen hun kijk hierop ook geven, kan ik mijn eigen visie toetsen en mogelijk bijstellen. Ik neem aan dat anderen dat ook doen, vandaar dat ik ook mijn visie geef.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:58

Annemarie: waarom verdedig je hier de Monty als peroon en geef je geen uitleg over hetgeen in het filmpje te zien was? Want dat is nu net waar de meeste mensen hun mening op baseren en 'kritiek' over uiten.

Misschien kun jij wat meer vertellen over het paard. Als je het gedrag niet als agressief bestempelt, hoe komt het dan over? Wat betekent het maaien met de voorbenen?
En hoe zou het komen dat het paard zich in de ring anders gedraagt of in elk geval anders toont dan tijdens de voorselecties?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:03

Waratje schreef:
Sterker nog, ik vind het heel belangrijk dat iedereen zijn eigen beeld vormt en niet alleen maar als een domme koe achter een goeroe aanloopt. Over hoe meneer Roberts (of Parelli, of Hempfling, vul maar in) als persoon is, heb ik geen mening, ik ken hem niet persoonlijk.
De enige mening die ik heb is over wat ik zie en hoe ik dat ervaar. Als andere mensen hun kijk hierop ook geven, kan ik mijn eigen visie toetsen en mogelijk bijstellen. Ik neem aan dat anderen dat ook doen, vandaar dat ik ook mijn visie geef.

ben het helemaal met je eens! of die man nou aardig is of niet, commercieel of niet, ben ik eigenlijk niet zo geinteresseerd in...
Het gaat erom wat het paard doet, hoe hij dat interpreteerd en wat zijn reactie daarop is. Een inhoudelijke discussie lijkt me iets interessanter dat of hij er wel of niet geld mee verdient Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:29

Ik word vaak erg moe van al die 'tegenstanders' met al hun gezeur. Ik ben al heel erg blij dat er een aantal mensen op de wereld heel anders met paarden omgaan en dat overbrengen op andere mensen. Ik verdiep me al een tijdje in diverse methodes in de natural horsemanship en haal overal het 'mooiste' uit voor mij en mijn paard. Nooit meer die 'traditionele' methode, daar heb ik persoonlijk helemaal niets mee. Ging altijd tegen mijn gevoel in zelfs. Dus ik vind wat publiciteit over Monty of al die andere 'paardenfluisteraars' helemaal niet verkeerd. Heb laatst les gehad van een leerling van Monty en dat was heel erg leuk voor mij en mijn paard.