de winter voor naturals

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re: de winter voor naturals

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:11

Mijn stem heb je ook!
Brrr,geef mij maar lekker zomer met 35°-40°,dan leef ik me uit!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:37

Ik ga even de winterse stemming verpesten door serieus te doen. Ik heb een buiten-laten-staan-zonder-deken vraag aan jullie ervaren naturals.

Ik ben (nog) geen volleerd 'natural' (ik heb zo'n hekel aan die scheiding van natural/normal). Ik begin pas sinds een tijdje steeds meer afstand te doen van de tradities en gebruiken die er in worden gestampt op de manege. Ik heb net mijn Cheyenne binnen (en man wat een HEERLIJK zadel) en mijn paardje wordt sinds kort natuurlijk bekapt (ben er nog niet helemaal over uit, hij had iets overvulde pezen na de eerste 2 keer bekappen en hij wordt echt vreselijk ongeduldig omdat mijn natuurlijk bekapper wat langer bezig is dan de 'traditionele' bekapper). Af en toe rijden we zonder bit en ik probeer zo weinig mogelijk frutsels bij te voeren.

Nu mijn vraag, bij natuurlijk hoort uiteraard dekenloos (wanneer dan kan) MAAR ik sta op een pensionstal dus ik moet roeien met de riemen die ik heb. Mijn paard begint nu al aardig in zijn vacht te komen (krijg hem nu al bijna niet meer droog) en nu heeft hij nog maar een ielig schapevelletje. Straks als hij zich heeft omgekleed in zijn volwaardig berenvel wordt dat natuurlijk alleen maar erger.

Mijn paard komt in de winter iedere dag (door weer of wind) buiten van ± 08.00 - 20.00. Het land is groot genoeg (3ha) ze staan met z'n 6-en. Als er nog maar weinig van het land komt (onherroepelijk) worden ze wel bijgevoerd (hooi) maar soms ligt dat er nog als ik 's avonds kom. Ze staan wel vaak bij het hek dat ze er even uit willen maar ik ben een bikkel dus mijn paardje gaat na het werk gewoon weer de wei op Haha! .

Maar nu mijn vraag, ik train wel gewoon door in de winter. Door blessures en verminderde conditie doen we het wel minder maar het is wel de bedoeling dat mijn paard ± 4 dagen in de week dressuurt ongeveer een half uur/drie kwartier, 1x flink longeert, 1x freestyled en 1 dag vrij (zoeiets) maar hij wordt nu al nat. Ik stap hem goed op adem en vaak gaat hij dan nog even naar stal maar hij blijft nog tot lang na het werk vochtig, vooral tussen zijn voor en achterbenen. Hij is dan niet meer warm maar dus nog niet kurkdroog. Wat dan? Zet ik hem terug, doe ik een zweetdeken op? Even voor jullie informatie, de paarden kunnen bij ons in de wei NERGENS schuilen, geen boom, geen stal. Ja dat is heel jammer maar daar is helaas niks aan te doen. Of doe ik hem op de koude dagen tóch een deken op?

Ik wil heel graag van jullie horen hoe jullie er over denken. En wel graag onderbouwen want ik ben echt een twijfelaar Bloos . Sorry voor het hele verhaal en als dit topic hier niet voor bedoeld is, dan ook sorry. Maar HELP??

By the way ik heb wel echt zin in de winter met VEEEEL sneeuw en veel sneeuw/snertritten want hier in Renkum en omgeving lag vorig jaar echt megaveel sneeuw.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:57

als je de tijd hebt zou ik hem een half uur tot uur de zweetdeken opleggen na het rijden en dan weer af doen. zo doe ik het in ieder geval wel. gam staat 24/7 buiten, met een geweldig dikke vacht en ik rij hem ook wel in het zweet. als het regent rij ik niet want ik heb geen binnenbak dus in die situatie zou ik niet zo goed weten wat te doen. als ik denk aan mijn eigen pension situatie, zou ik hem langer binnen laten staan tot hij redelijk opgedroogd is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:07

Ik vind het ook niet erg als hij nog 'wat' vochtig is om hem buiten te zetten maar hij kan ook nergens schuilen tegen de wind, nergens even droog staan. Daarom twijfel ik ieder jaar weer zo...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:08

Ik rij mijn Tink in de winter gewoon in het zweet,laar haar helemaal op adem komen,en zet haar (als ze echt is afgekoeld en op adem is) gewoon nat op de wei.
(als het regend worden ze ook nat,en als ze in de sneeuw liggen ook..
Als ze maar niet meer pompen,en warm zijn,dan kan het geen kwaad.
Je zegt een pension stalling te hebben(daar te staan bedoel ik) en dus heb je de beschikking over een stal.
Doe anders na het rijden je peerd ff op stal,laat hem een uurtje staan,en hupla,weer de wei op.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:41

Ja da's waar. Het is voor mij gewoon allemaal een beetje wennen nar drie jaar lang een dekenpaard te hebben gehad Tong uitsteken . Warm is hij niet meer als hij de wei op gaat maar tussen zijn benen (voor en achter) is het vaak wel nog nattig en ook wel wat warmer dan de rest van zijn lijf maar hij pompt niet meer en is weer op adem. Hij heeft iig niet meer die warme gloed die van zijn lijf komt, waar leg je de grens denk ik dan alleen.

Kijk, onder het zadel ligen de haren plat en als ik hem heb uitgestapt en even op stal zet en dan op zijn rug voel, is het daar waar het zadel heeft gelegen wel kouder dan op de rest van zijn lijf (dus koud op de spieren)...ik vind het maar moeilijk allemaal. Door alle blessures die we hebben gehad, wil ik af en toe (te snel Bloos ) zijn gezondheid en conditie wel eens in twijfel trekken.

Maar jouw tink kan misschien nog ergens een beetje beschut staan? Mijn Fries x KWPN kan dat niet en dat is echt jammer.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:42

Ik heb geen schuilstal,en geen rij bomen.
Als het echt k*t weer is,dan staan alle paarden dicht tegen elkaar aan. Cool

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:00

Ok dan is dat iig wel vergelijkbaar met bij ons op stal. het waait hiet ALTIJD en dat vind ik niet erg maar zonder deken en dan bijvoorbeeld drie dagen achter elkaar alleen maar gure wind en regen...be gentle with me ik ben nog maar een babay natural Haha!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:13

in de ijslanderwereld is het heel gewoon om je paard na het in-het-zweet-rijden gewoon weer buiten te zetten. Ik doe mijn paardje als ze nog erg warm is wev even een zweetdeken op. Zodra haar vacht koud aanvoelt, al is ie nog nat, kan de deken wel af. Dat gaat prima.
Bij regen rijd ik niet, omdat ze dan van binnen(door het zweet) én van buiten nat wordt.
Overigens genieten mijn paardjes er enorm van dat het eindelijk weer kouder wordt. Ze vinden het op dit moment ook véél te warm in hun wintervacht.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:37

Citaat:
in de ijslanderwereld is het heel gewoon om je paard na het in-het-zweet-rijden gewoon weer buiten te zetten

Bij Norikers ook, ik werd laatst door iemand aangesproken die helemaal verontwaardigd was: die had in Oostenrijk een arreslee rit gemaakt in de sneeuw met 2 Norikers voor de slee, die waren zeiknat van het zweet ens tonden helemaal te dampen en die man spande ze uit, tuigde ze af en joeg ze zo de sneeuw in en ze gingen nog rollen ook....... Clown Ze doen niets liever!
Ik moet zeggen dat Morrie zich uiterst onprettig voelt nu met een dikke wintervacht en 17/18 graden, hij is veel vrolijker met een temperatuur tussen de -5 en 5 graden.
Hij staat er nu een beetje mottig bij ,alsof ie gisteren overleden is......

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:06

Anouar gaat gewoon bezweet naar buiten, hij is nooit ziek.
Toen hij nog lekker warm ingepakt op stal stond was hij altijd wel een beetje verkouden enzo, nu nooit meer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:58

Citaat:
Bij Norikers ook, ik werd laatst door iemand aangesproken die helemaal verontwaardigd was: die had in Oostenrijk een arreslee rit gemaakt in de sneeuw met 2 Norikers voor de slee, die waren zeiknat van het zweet ens tonden helemaal te dampen en die man spande ze uit, tuigde ze af en joeg ze zo de sneeuw in en ze gingen nog rollen ook....... Ze doen niets liever!

Ik ben 2x op ijsland geweest en ook daar doen ze het zo. Paarden zijn keihard en nooit ziek.

Ik laat ze nu altijd even opdrogen op stal en dan gaan ze weer naar buiten.
Zal leuk worden op mijn nieuwe stal waar iedereen nog zo 'Normal" is als de pest Haha! Maar goed mensen hebben nog niet zo veel ervaring met paarden...alleen van een manege af.

Wellicht kan ik een eyeopener zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:11

Ja, dat zou best eens kunnen..
Was vandaag op de plaatslijke manege, álles op stal en circa 3/4 alweer onder de zomer/fleecedekens Rolleyes

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:16

in de deken zaak denk ik dat het belangrijk is dat je naar je eigen paard kijkt... ik heb mijn paard 1 augustus gekocht... het is wel een fjord maar stond bij de oude eigenaar veel op stal... bij mij moest ze meteen het land op zonder schuilstal... en laat het nu net die week 3 dagen achter elkaar regenen... ja toen ben ik wel een regen deken gaan kopen. die ligt nu weer in de kast want meneer heeft een super wintervacht aangemaakt Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:40

wat doet een zweetdeken eigenlijk precies?
houd de kou tegen ofzo?
of neemt het zweet op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:48

Zweet op, sneller opdrogen dus. Als je goed kijkt zie je de druppeltjes vocht op de buitenkant van de deken zitten.. maar het 'grappige' is, zo werkt een paardenvacht ook..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:55

hm, betekend dat dat wintervacht plus zweetdeken niet nosig is?
of is het wel handiger om bij een wintervacht paard een zweetdeken op te leggen na het trainen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:14

Daarover zullen de meningen verschillen...
Ik ben ook van paard het land op a la IJslander Vork

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:54

Grappig, wij hadden het er vandaag over met een paar mensen op stal en de natuurlijke bekapper...
Ik vertelde over die Norikers die bezweet de wei in gingen in de sneeuw. En ze waren het allemaal met jullie eens... om even later de schuifdeur dicht te doen, want er stond een bezweet paard binnen.. hihi

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:23

Hoho,niet bezweet de wei op,maar afgekoeld.
Als ze nog warm zijn vatten ze kou,dus eerst uitstappen tot ze afgekoeld zijn,en dan de wei op. Pling

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 22:29

Na de wedstrijd gebruik ik wel zweetdekens, anders krijgt hij het ontzettend koud. Met dit weer doe ik er dan al gauw 3 op. Zou wel met de spanning enzo te maken hebben, ik krijg het na de wedstrijd ook ijskoud. Thuis hebben we hier nooit last van. Thuis gebuik ik ook geen zweetdekens.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:29

Citaat:
Grappig, wij hadden het er vandaag over met een paar mensen op stal en de natuurlijke bekapper...
Ik vertelde over die Norikers die bezweet de wei in gingen in de sneeuw. En ze waren het allemaal met jullie eens... om even later de schuifdeur dicht te doen, want er stond een bezweet paard binnen.. hihi

Ik deed de deur ook wel eens dicht hoor....gewoon omdat het in een stal altijd kan tochten.
En als die tocht op je paard komt ...nou ja dan kun je wel raden wat er gebeurd.

Als de mijnes echt zeiknat zijn gaan ze toch ook echt even onder een deken hoor. Tot de ondervacht goed droog is..dan even rollen in de bak en weer het land op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:16

Een nat paard de wei in daar heb ik ook geen probleem mee , maar als het in de winter koud is en nog regent ook , en je komt dan terug met een nat paard en kunt kiezen tussen op stal zetten of op een wei zonder schuilmogelijkheid , dan kies ik toch voor de stal. Met nog verse natte zweetplekken in de regen zetten vind ik een rot-idee. Vandaar ook dat ik een wei wil met een schuilplekje , dan schop ik haar zo de wei op hoor , als ze dan in de regen gaat staan kiest ze er zelf voor en hoef ik er geen rotgevoel bij te hebben Tong uitsteken

Zweetdekens vind ik ook een beetje dubbel.

Ik kan me voorstellen als je in de kou thuiskomt met een bezweet paard (ongeschoren) , dat je hem dan een deken op doet met het idee dat je dan de kou van het paard houdt en dat de deken het vocht op kan nemen.

Aan de andere kant : je wilt dat het dier afkoelt en droog wordt.
Is het dan niet onlogisch om er een deken op te leggen die het paard juist warm houdt en de lucht ook van het paard houdt ? Normaal zou het paard al stomend vocht afgeven aan de lucht , ligt er een deken op dan is het als een pan met een deksel , slaat het vocht weer terug op de vacht want niet alles kan zo snel weg als in de open lucht....

Of is het dan maar zo dat je een deken oplegt om te zorgen dat het paard niet TE SNEL afkoelt , en in de hoop dat de deken het vocht als het ware uit je paard trekt ?

Met niet te snel afkoelen ben ik het wel eens , dat is voor mij de reden waarom ik bij erge kou een bezweet paard een dun fleecedekentje op zou leggen. Maar ik geloof nooit dat hij eerder droog is onder een wat vacht-verstikkend dekentje dan zonder deken waar hij gewoon vocht direcht aan de lucht kwijt kan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:36

Ik stap gewoon ff uit ('afkoelen') , that's it

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:43

Anouar hoeft tot januari vrijwel niks te doen. Af en toe een klein ritje, maar hij hoeft niet aan het werk.