Het is groot, warm, sterk en het wordt steeds hariger!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Het is groot, warm, sterk en het wordt steeds hariger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:20

Zo ziet Anouar er ook uit.
Maar ik krijg de plek onder zadel prima schoon, ook als hij nat is. Gewoon met de borstel. Eerst met zo'n langharige, dan een harde en dan de zachte. Er blijft altijd wel wat zand in z'n vacht, maar dat is zomers ook zo. Heeft nog nooit problemen gegeven

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:30

Visco is gelukkig vrij schoon Haha! Ik borstel hem alleen op de plek waar het zadel komt te liggen, meestal rolt hij wel in de modder en dan wacht ik gewoon tot het opgedroogd is en dan kun je het er zo afvegen...

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:59

Ewald heeft ook al mooi vachtje! Vorig jaar was zijn eerste winter zonder dekens, heb het idee dat zijn vacht dit jaar iets minder dik word. Maar dit jaar staat hij 's nachts ook op stal dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 16:05

Ik zou straks eens foto's maken van mij beer

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:41

Laatst bijgewerkt door Toess op 16-11-06 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:42

Ik snap niet dat mensen zo'n harig paard lelijk vinden

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:43

Ik ook niet, heerlijk knuffelbaar toch!
En ik heb ergens nog een foto van vorig jaar met een laag sneeuw op zijn rug, dus dat zegt wel iets over hoe goed zo'n vacht nou geisoleerd is!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:03

Ik ook niet Haha! Ik hou van heel mijn paard, inclusief wintervacht Clown

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:47

Kiran, mijn arabje, begint nu echt op een bolletje wol te lijken; zowel kwa haar als kwa buik! Hij is enorm rond en dik in zijn vacht, heerlijk zacht. Vorig jaar stond hij heel veel binnen, weliswaar tegen mijn zin maar nu staat hij dag en nacht op de wei.
Zal binnenkort even een foto maken van mijn haarbal!

Gr. susan

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:08

ook toos en donder worden al weer flinke haarballen:D
alleen lijken het meer varkens Vork ze hebben een plekje in de wei gevonden waar zand, aarde en modder ligt ofzo.... ze zíen er toch elke dag uit, plakkerig, nat en smerig...
maar ja...daar zijn het paarden voor Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:10

Anouar is ook echt een varken.
Zou dat nog over gaan Clown

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:52

Lenneke_ schreef:
Anouar is ook echt een varken.
Zou dat nog over gaan Clown

vast niet Knipoog

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:12

Est is ook al net een ijslander....kwpn die op een ijslander lijkt Clown van die charmante behaarde benen en een wollig schattig koppie Tong uitsteken. Mijn oudje heeft zich in ieder geval aardig voorbereid op de winter geloof ik. Timber blijft korter in haar vacht maar die heeft ook een deken op Bloos (durf dekenloos niet zo goed meer aan met haar omdat zij twee winters een paar weken achter elkaar met 40graden koorts op stal heeft moeten doorbrengen.......ben met haar dus wat mutseriger Haha!).

Vind Est altijd zo schattig als pownie van 1.65 met mega baard, hoewel die behaarde benen niet echt vrouwelijk zijn Knipoog. Wel complimenten....mensen vinden het net een jaarling/twee jarige zo.....en ze is pas 20 Vork

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:40

Wie kan mij er even van overtuigen dat Kiran het heel goed doet zo zonder deken.... ik heb last van het "natte apen syndroom" zoals ze bij paardnatuurlijk vertellen....

Momenteel is onze weide een groot zwembad en zijn de drogere stukken wat moeilijker te vinden. Kiran heeft gelukkig al een hele mooie vacht opgebouwd en als het nu alleen maar koud was maar helaas, veel water op het moment en van een mooie droge dag met vrieskou is geen sprake.

Dus, ik twijfel me een ongeluk of hij het niet koud heeft zo met die natte vacht. In principe weet ik natuurlijk heel goed dat zijn haren zijn huid beschermen, dat hij zijn vacht opzet en de natuur hem prima warm kan houden (dat kon de 1ste 3,5 jaar van zijn leven ook) maar toch. Zo af en toe gooi ik er een licht gevoerde regendeken op voor een paar uurtjes (voor het rijden zodat hij niet onder de zwarte modder zit) maar juist dan heb ik het idee dat hij het koud heeft. Hij zal dan zijn haar niet op kunnen steken (denk ik).

Dus, meerdere mensen hier die af en toe net zo twijfelen als ik?

Gr. Susan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:46

Susan, ga eens bij je paard staan en til een plukje haar op. Je zult zien dat zijn huid en de onderste haarlaag droog en warm zijn.
En dat betekent dus dat hij deze weersomstandigheden prima aankan. Knipoog

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:52

Ik had ook een beetje twijfels om Est zonder deken te doen dit jaar. Want zij had het waar deze zomer met al die regen en ze is al een beetje op leeftijd Haha!. Maar tot nu toe gaat het beter dan van de zomer, haar vacht is nu natuurlijk veel dikker en alle modder die ze er tussen heeft gestopt maken het tot een mooie waterdichte pels Vingers aflikken. Ze ziet er alleen wel errug vies uit zo Bloos

Dus ik hoop echt dat ik dit jaar met mijn ouwe dame ook de ongevoerde regendeken in de kast kan laten liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:09

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:19

JoviBan schreef:
Mijn twee modderpaardjes vanmiddag:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=PV7SMMWH

Hmmm, Kiran zit wat minder in zijn vacht ondanks dat hij voor het laatst een stal gezien heeft in april. Maar goed, hij is arabier. Hoeft geen probleem te zijn want het eerste jaar dat ik hem had kreeg hij ook een megadikke wintervacht. Ach, en de ergste kou moet nog komen want koud is het nu niet, hooguit guur en vooral erggggg nat.

Maar goed, zal eens een pluk haar optillen en ertussen voelen. Zo op zijn oren en buik voelt hij niet warm aan maar met regendeken is het eigenllijk niet beter en maak ik me er zelfs drukker om omdat ik bang ben dat hij dan zijn wintervachtje niet omhoog kan zetten. Stom is dat, bij mijn draver voorheen heb ik me er bijna nooit druk om gemaakt maar goed, dat was een hele dikke haarbal!

We wachten wel af wat de winter komt brengen!

G. Susan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:42

Ik herken je zorgen wel hoor. Knipoog
Een regendeken zou ik idd ook niet doen. Heb ik een paar jaar geleden ook nog weleens gedaan bij mijn paard (haar eerste jaar zonder winterdeken), maar toen ik voelde dat ze onder de deken koud aanvoelde en de haren plat lagen, heb ik 'm niet meer op gedaan.
De natuur regelt zichzelf wel. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:52

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 13:08

JoviBan schreef:
Ik herken je zorgen wel hoor. Knipoog
Een regendeken zou ik idd ook niet doen. Heb ik een paar jaar geleden ook nog weleens gedaan bij mijn paard (haar eerste jaar zonder winterdeken), maar toen ik voelde dat ze onder de deken koud aanvoelde en de haren plat lagen, heb ik 'm niet meer op gedaan.
De natuur regelt zichzelf wel. Knipoog

ik doe m alleen op bij mijn paard als het een paar uur flink achter elkaar gaat zeiken van de regen en het kouder is dan 10 graden. We hebben geen schuilstal en geen beschutting (bomen en struiken mogen niet, noordholland moet kaal en plat blijven dat is mooi Clown ). De haren worden ook plat door de regen, dus plat door de deken maakt dan ook niet meer zoveel uit, alleen voorkom je dat hij doorweekt raakt. Afgelopen zondag hielp het wel, ik kon merken aan zijn buik dat hij minder energie had verbruikt voor het warm houden. Toen ik de deken afdeed had hij een dikke pens Haha!

Na de regen doe ik de deken meteen weer af. Ik vind het maar eng Nagelbijten / Gniffelen, ze kunnen scheef gaan zitten, ze kunnen ergens in blijven haken etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:31

Arabesk schreef:
De haren worden ook plat door de regen, dus plat door de deken maakt dan ook niet meer zoveel uit, alleen voorkom je dat hij doorweekt raakt.

Dat zie ik niet bij mijn en andere paarden. Wanneer het flink regent, of geregend heeft, dan hebben de haren allemaal 'dakpannetjes' gevormd en is er een soort van 'lucht'laagje ontstaan tussen de huid en de toplaag (waarmee ze zich dus warm houden). De natte haren liggen dan zeker niet plat op de huid.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:48

Auk is ook zo'n lekker varken, zit elke keer van top tot teen onder de drek. Vooral z'n pootjes zien er niet meer uit. Lekker beest Haha!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:26

Ik heb niet eens dekens die ik op zou kunnen leggen. Al zou ik willen...
Ik check mn paardjes altijd...rillen ze dan krijgen ze wat hooi in de schuilstal. Staan ze lekker droog en de kachel aan het opstoken.

Met dit weer zoals vandaag ben ik eerder bang dat ze het te warm hebben onder die vacht...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:15

Anouar z'n haren worden echt niet plat van de regen. Ze staan juist iets overeind. De buitenste haren zijn dan nat, maar daaronder zit een donslaagje dat helemaal droog is en tussen die haren zit stil staande lucht die perfect isloleert. Daar kan geen deken tegenop