Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:41

Hè jakkes, daar word ik naar van. Dat is dus doorslaan in een overtuiging.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:43

Niet eens, dat is de filosofie toepassen zoals het je uitkomt. Misbruiken dus ipv gebruiken...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:45

Ach, zo weet ik van iemand die zich als "super natural" op internet prestenteert dat hij een stroomdraadje om een voerbak spande om luchtzuigen tegen te gaan. Ook zo natuurlijk...

On topic: die eczeemdekens zijn een uitkomst, zeker voor paarden als IJslanders die hier helemaal hun natuurlijke leefgebied niet hebben. Komen die mugjes op IJsland helemaal niet voor, weet iemand dat?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:00

ik heb geen idee, ben echter wel blij met jullie reacties, ik ben dus niet de enige die er zo over denkt. die vrouw is er wel één waarmee je geen ruzie moest hebben, dus ik durfde er niet echt tegenin te gaan. uiteindelijk heb ik wel gezeur met haar gekregen, maar gelukkig heeft ze haar paardjes weg moeten doen. een raar mens was het, gewoon niet helemaal goed ook hoor...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:02

Djilan schreef:
Tss, een deken is onnatuurlijk, maar een stroomdraadje langs het hek om het schuren te voorkomen niet Verward
Wat een gedachtengang Boos!

je paard geen schuurmogelijkheid geven is NIET natuurlijk!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:04

Arabesk schreef:
Djilan schreef:
Tss, een deken is onnatuurlijk, maar een stroomdraadje langs het hek om het schuren te voorkomen niet Verward
Wat een gedachtengang Boos!

je paard geen schuurmogelijkheid geven is NIET natuurlijk!

precies, dat zegt Djilan ook...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:21

Inderdaad Knipoog Ik reageerde op de gedachtengang van die vrouw Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:23

promptertje schreef:
On topic: die eczeemdekens zijn een uitkomst, zeker voor paarden als IJslanders die hier helemaal hun natuurlijke leefgebied niet hebben. Komen die mugjes op IJsland helemaal niet voor, weet iemand dat?

Die mugjes komen daar inderdaad niet voor. Maar een andere factor die ook lijkt mee te spelen is dat het gras daar op IJsland veel meer mineralen bevat dan hier. Vooral zink ed dacht ik.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:36

Djilan schreef:
promptertje schreef:

Die mugjes komen daar inderdaad niet voor. Maar een andere factor ook die lijkt mee te spelen is dat het gras daar op IJsland veel meer mineralen bevat dan hier. Vooral zink ed dacht ik.

dat heb ik ook weleens gehoord. in ieder geval schijnen ze er daar geen last van te hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:49

Aan de kust schijnen paarden met eczeem ook veel minder last te hebben

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:50

Klopt, al wordt dat al steeds minder... De mug rukt op, helaas!

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:54

Ik heb absoluut geen problemen met dekens. Ik heb er nog niet een paard aan dood zien gaan.
Lucas krijgt alleen in de winter een deken om.

Nog ff een (offtopic)reactie op de "Naturals":
Paarden houden/rijden is ook onnatuurlijk! Dus waarom zetten de naturals hun paarden niet in een kudde in Amerika! (Of waar dan ook)

Nu heb ik vast veel mensen op de kast gejaagd, met deze opmerking Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:00

Annemariet schreef:
Paarden houden/rijden is ook onnatuurlijk! Dus waarom zetten de naturals hun paarden niet in een kudde in Amerika! (Of waar dan ook)

Nu heb ik vast veel mensen op de kast gejaagd, met deze opmerking Tong uitsteken

Waar slaat deze opmerking op in een Natural forum?
Als je zo tegen Naturals bent wat doe je dan hier?

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:04

Lenneke_ schreef:
Annemariet schreef:

Waar slaat deze opmerking op in een Natural forum?
Als je zo tegen Naturals bent wat doe je dan hier?

Omdat ik eerst wel geinteresseerd was in deze manier van paarden houden. (ik had boeken etc, las veel dingen op internet)

Maar ik knap gigantisch af op sommige dingen die naturals doen! En ik ben niet tegen Naturals, ieder zijn ding toch!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:12

Hebben we eindelijk een eigen subforumpje waar we met naturals en naturalgeintereseerde onder elkaar kunnen kletsen zonder ons steeds weer te moeten verdedigen krijgen we nog opmerkingen als 'als je alles natural wil doen moet je ook niet rijden' naar ons hoofd geslingerd.

Sorry dat ik misschien een beetje rot reageer, maar ik wordt een beetje moe van mensen die hier komen om naturals 'zwart' te maken.
Mensen die geintereseerd zijn in natural zijn wat mij betreft echt van harte welkom hoor. Maar van mensen die hier alleen maar komen vertellen wat er niet goed is aan natural word ik een beetje moe, daar is dit subforum niet voor bedoeld.

Zo, ik ben m'n ei ook even kwijt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:14

amen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:19

Annemariet, zoals je misschien merkt is dit niet de plek om een discussie aan te gaan over Naturals. Mijn verzoek je dus in te houden wat je reacties betreft.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:21

Sommige paarden, zijn zo sterk dat ze zonder deken kunnen. Deze zullen ook geen zomerexceem krijgen en hun manen en staart tot bloedends toen openschuren. Mijn pony heeft dit 2 jaar geleden ook gehad en ik bedenk me nu wel drie keer voordat ik mijn pony in de zomer de wei in doe. Zomerexceem is voor paarden ook geen pretje, dan maar een deken op.

Waar ik ook geen zin in heb en dat zal aan mij liggen, is om in het voorjaar een uur bezig te zijn met borstelen voordat ik er een zadeltje op kan leggen en hem vervolgens op stal moet laten staan, omdat hij zo bezweet is.

Ik vind het geweldig wat naturals doen, maar ik zal het niet kunnen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:26

Nog even iets over exceemdekens:

Bij ons op de wei loopt een shet met Boettdeken op. Prima zou je zeggen.Maar hij moet apart lopen van de eigenaar, omdat ze bang is dat de andere ponies de deken slopen.
Dat begrijp ik ook nog wel.

Maar het is zo jammer dat deze "Praatgrage" shet apart gezet wordt. Hij snuffelt wat over de draadjes heen. In de winter loopt hij tussen de groten in en dan heeft hij pret voor 10.

Jammer!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:36

Antheman schreef:
Nog even iets over exceemdekens:

Bij ons op de wei loopt een shet met Boettdeken op. Prima zou je zeggen.Maar hij moet apart lopen van de eigenaar, omdat ze bang is dat de andere ponies de deken slopen.
Dat begrijp ik ook nog wel.

Maar het is zo jammer dat deze "Praatgrage" shet apart gezet wordt. Hij snuffelt wat over de draadjes heen. In de winter loopt hij tussen de groten in en dan heeft hij pret voor 10.

Jammer!

dat is waar ja... ik kan het me wel voorstellen, maar voor die pony is het dan ook niet echt leuk. maar ja, met die jeuk rondlopen kan natuurlijk ook niet... moeilijke beslissing lijkt het mij...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:38

Andere oplossing is er denk ik ook niet...
Tja, een plek aan zee.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:40

Marijuhhhhh schreef:
Waar ik ook geen zin in heb en dat zal aan mij liggen, is om in het voorjaar een uur bezig te zijn met borstelen voordat ik er een zadeltje op kan leggen en hem vervolgens op stal moet laten staan, omdat hij zo bezweet is.

Valt mee hoor. Ik haal de ergste modder eraf en maak alleen de plek onder het zadel goed schoon (met een goede harde borstel is dat zo gedaan)
Na het rijden gaat hij gewoon bezweet naar buiten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:42

Lenneke_ schreef:
Marijuhhhhh schreef:

Valt mee hoor. Ik haal de ergste modder eraf en maak alleen de plek onder het zadel goed schoon (met een goede harde borstel is dat zo gedaan)
Na het rijden gaat hij gewoon bezweet naar buiten

ik borstel zowiezo altijd goed en lang, behalve in de winter ivm huidvet. een flinke vacht kan lastig zijn, maar dat hoeft niet. ik ga het dit jaar misschien proberen met een ongevoerde lichtgewicht regendeken. dan blijft ze wel schoon, maar kan haar vacht wel gewoon doen wat ie moet doen... lijkt me best handig.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:49

Lenneke en toch zou ik me er niet prettig bij voelen om in de winter bij guur weer mijn paard nog bezweet zo in de wei te zetten. Ik wacht dan liever tot zijn ondervacht droog is of ik gooi bij heel slecht weer (harde wind en regen) voor een paar uurtjes een Bucasdeken op. Hij kan dan beschermd tegen de elementen opdrogen en als hij droog is gaat de deken weer af.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:51

sommige dekens halen de schoft open...