Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Arabesk schreef:Kijk het verschil tussen normals en naturals (even voor t gemak alle nuances achterwege laten) is dat alle naturals vroeger normals waren en ergens onderweg het licht hebben gezien.
Geeneen normal die ooit eerst natural is geweest, of normal die weer van natural afgestapt is.....
smurf schreef:mijn paard heeft geen mok of andere huidproblemen meer sinds ik hem een door een holistische DA uitgebalanceerd voer geef en mijn paard is geen hond, geen mens, en zeker geen kind.Ik verzin het niet zelf, ik volg een methode en wel die van Pat Parelli.Als ik een stalhalster om doe en een ketting eraan en die bind ik aan een oog vast, blijft mijn paard uren stil staan en kan ik hem van top tot teen wassen, scheren, vlechten en alles wat ik vroeger graag deed, maar nu liggen de zaken anders voor mij. Voor mij heeft dat echter nul en generlei waarde, voor jou blijkbaar onbegrijpelijk, prima....Schone sokken, een glad lijf met korte haartjes, schoon vel, intereseert me allemaal geen biet, hij mag zichzelf zo smerig maken als hij zelf prettig vindt en hij is deels wit, dus smerig is hij en harig ook, want dekens doe ik, als extremist, niet aan. De enkele keer dat er een (uiteraard boomloos) zadel op ligt, haal ik een borstel over die plek, zodat het daar redelijk schoon is en na 10 minuten mag het zadel er weer af.Ik ben professioneel opvoeder van beroep, maar met (andermans) kinderen ga ik ook in overleg, die beveel ik ook niet, maar ja, ik ben nog maar een beginnertje, ik doe het pas 26 jaar, misschien kom ik er nog wel achter voor m'n pensioen dat ik het fout doe en met de baas spelen veel verder kan komen, wie weet.......Mijn paard zal voor jou heel vervelend en opgevoed zijn, voor mij niet, dat was hij toen ik nog probeerde de baas te spelen, maar nu loopt hij los mee en wil hij iets niet, dan gaan we in overlegEn ik kan je verzekeren dat er meer mensen zijn in de wereld die het op deze manier doen, ik ben echt niet de enige......
Citaat:Dit is dus zo een duidelijk voorbeeld.
IK vind het dierenkwelling om een paard bewust ijzerloos te laten lopen als het zichtbaar hier last van ondervind. Als het paard gevoellig loopt of zelfs kreupelt zonder ijzers, dan doe je er ijzers onder om het paard te verlichten. Dan ga je niet doorzetten omdat je als eigenaar vind dat je paard zonder ijzers MOET
Ik heb dus nooit ergens gezegd dat ik vind dat een NBer een dierenbeul is omdat deze geen geld overheeft voor ijzers.
WEL heb ik gezegd dat ik vind dat het dierenkwelling is als je een paard bewust pijn laat lijden omdat een eigenaar ergens een overtuiging van heeft
Jovarna schreef:Tenslotte wil ik weer pleiten voor hoefschoenen. De vanzelfsprekendheid "dan doe je er ijzers onder", mag van mij de wereld uit. IJzers lossen niets op. Hoefschoenen daarentegen wel. Het paard blijft blootvoets in de wei en tijdens wandelingen over het asfalt, en voor wie toch graag wil rijden en z'n paard beweging wil geven, zijn hoefschoenen DE oplossing.
Citaat:Je spreekt jezelf aardig tegen: jij wast zijn sokken niet omdat hij dan niet wil stilstaan..... Maar ik zou het niet snappen????
Citaat:xxxx
Morrie schreef:het is deze melkerij
ik wilde geen veulen, ik wilde eigenlijk helemaal geen eigen paard, maar werd verliefd op Morrie.......hij werd me aangeboden door iemand die we goed kenden en waar we al meerdere paarden van gekocht hadden.
Ik ben nu tegen de 50 en Morrie is dik 7, dus hij zal mijn laatste paard zijn, hij is overigens niet mijn eerste paard, ik rijd nu 38 jaar paard en op voltige en polo na heb ik alles op paardensportgebied wel zo'n beetje gedaan in die jaren.
tjeetje schreef:Waarom kan je dan niet gewoon ieder in zijn waarde laten en accepteren dat er gewoone verschil is in opvattingen en omgang. Dat mensen een andere mening hebben wil nog niet zeggen dat er een scheiding moet zijn tussen goed en verkeerd.