aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:12

Amondi

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:16

mijn paard heeft geen mok of andere huidproblemen meer sinds ik hem een door een holistische DA uitgebalanceerd voer geef en mijn paard is geen hond, geen mens, en zeker geen kind.

Ik verzin het niet zelf, ik volg een methode en wel die van Pat Parelli.
Als ik een stalhalster om doe en een ketting eraan en die bind ik aan een oog vast, blijft mijn paard uren stil staan en kan ik hem van top tot teen wassen, scheren, vlechten en alles wat ik vroeger graag deed, maar nu liggen de zaken anders voor mij. Voor mij heeft dat echter nul en generlei waarde, voor jou blijkbaar onbegrijpelijk, prima....

Schone sokken, een glad lijf met korte haartjes, schoon vel, intereseert me allemaal geen biet, hij mag zichzelf zo smerig maken als hij zelf prettig vindt en hij is deels wit, dus smerig is hij en harig ook, want dekens doe ik, als extremist, niet aan. De enkele keer dat er een (uiteraard boomloos) zadel op ligt, haal ik een borstel over die plek, zodat het daar redelijk schoon is en na 10 minuten mag het zadel er weer af.

Ik ben professioneel opvoeder van beroep, maar met (andermans) kinderen ga ik ook in overleg, die beveel ik ook niet, maar ja, ik ben nog maar een beginnertje, ik doe het pas 26 jaar, misschien kom ik er nog wel achter voor m'n pensioen dat ik het fout doe en met de baas spelen veel verder kan komen, wie weet.......

Mijn paard zal voor jou heel vervelend en opgevoed zijn, voor mij niet, dat was hij toen ik nog probeerde de baas te spelen, maar nu loopt hij los mee en wil hij iets niet, dan gaan we in overleg

En ik kan je verzekeren dat er meer mensen zijn in de wereld die het op deze manier doen, ik ben echt niet de enige......

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:41

Kijk het verschil tussen normals en naturals (even voor t gemak alle nuances achterwege laten) is dat alle naturals vroeger normals waren en ergens onderweg het licht hebben gezien.

Geeneen normal die ooit eerst natural is geweest, of normal die weer van natural afgestapt is.....

Anoeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:46

Arabesk schreef:
Kijk het verschil tussen normals en naturals (even voor t gemak alle nuances achterwege laten) is dat alle naturals vroeger normals waren en ergens onderweg het licht hebben gezien.

Geeneen normal die ooit eerst natural is geweest, of normal die weer van natural afgestapt is.....

Hoe weet je dat nou??

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:47

Arabesk, dat is nogal een aanname .

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:49

smurf schreef:
mijn paard heeft geen mok of andere huidproblemen meer sinds ik hem een door een holistische DA uitgebalanceerd voer geef en mijn paard is geen hond, geen mens, en zeker geen kind.Ik verzin het niet zelf, ik volg een methode en wel die van Pat Parelli.Als ik een stalhalster om doe en een ketting eraan en die bind ik aan een oog vast, blijft mijn paard uren stil staan en kan ik hem van top tot teen wassen, scheren, vlechten en alles wat ik vroeger graag deed, maar nu liggen de zaken anders voor mij. Voor mij heeft dat echter nul en generlei waarde, voor jou blijkbaar onbegrijpelijk, prima....Schone sokken, een glad lijf met korte haartjes, schoon vel, intereseert me allemaal geen biet, hij mag zichzelf zo smerig maken als hij zelf prettig vindt en hij is deels wit, dus smerig is hij en harig ook, want dekens doe ik, als extremist, niet aan. De enkele keer dat er een (uiteraard boomloos) zadel op ligt, haal ik een borstel over die plek, zodat het daar redelijk schoon is en na 10 minuten mag het zadel er weer af.Ik ben professioneel opvoeder van beroep, maar met (andermans) kinderen ga ik ook in overleg, die beveel ik ook niet, maar ja, ik ben nog maar een beginnertje, ik doe het pas 26 jaar, misschien kom ik er nog wel achter voor m'n pensioen dat ik het fout doe en met de baas spelen veel verder kan komen, wie weet.......Mijn paard zal voor jou heel vervelend en opgevoed zijn, voor mij niet, dat was hij toen ik nog probeerde de baas te spelen, maar nu loopt hij los mee en wil hij iets niet, dan gaan we in overlegEn ik kan je verzekeren dat er meer mensen zijn in de wereld die het op deze manier doen, ik ben echt niet de enige......

Hij geeft jouw grenzen aan, dat vind jij prima. Voor mij mag je, het is jouw paard. Ik zal je zeker niet om willen praten/halen. Alleen vertrouw ik erop dat je zelf inziet dat hij jouw grenzen bepaalt en niet andersom.
Hij nodigt jou uit tot een gesprek, want hij is jouw baas.... Hijneemt het initiatief tot stoppen, niet jij.

En smerig vind jij okee? Ik wil idd een schoon paard, niet voor mij of voor het rijden, nee ik poets en scrub zodat er geen ongedierte in zijn vacht gaat zitten en zodat ik zijn huid kan controleren. Net zoals de indianen deden, met mijn vingertoppen en ook met borstels.

Het blijft een beest waarvoor wij mensen verantwoordelijk zijn.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:51

willen alle normals die ooit natural waren hier hun hand opsteken?

willen alle naturals die ooit normal waren hun hand opsteken.

lijkt me duidelijk genoeg

Shyla25

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:40

Ik vindt poetsen ook heel handig en ik doe het met een rede.
Ik controleer dan elk deel van haar lichaam of ze niet een wondje heeft of ergens pijn want ik ga er zowel met de borstel overheen als met mijn hand.
En ze kan er echt van genieten, doet ze dat niet hou ik het kort

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:45

Citaat:
Dit is dus zo een duidelijk voorbeeld.
IK vind het dierenkwelling om een paard bewust ijzerloos te laten lopen als het zichtbaar hier last van ondervind. Als het paard gevoellig loopt of zelfs kreupelt zonder ijzers, dan doe je er ijzers onder om het paard te verlichten. Dan ga je niet doorzetten omdat je als eigenaar vind dat je paard zonder ijzers MOET
Ik heb dus nooit ergens gezegd dat ik vind dat een NBer een dierenbeul is omdat deze geen geld overheeft voor ijzers.
WEL heb ik gezegd dat ik vind dat het dierenkwelling is als je een paard bewust pijn laat lijden omdat een eigenaar ergens een overtuiging van heeft

Zo, wat gaat het snel hier.
Ik wil nog even op deze quote reageren.

Wanneer een paard van de ijzers is gehaald en vervolgens gevoelig wordt, dan is dit niet een gevolg van het verwijderen van de ijzers, maar van het feit dat die ijzers eronder gezeten hebben.

Verder denk ik dat veel naturals hun paard met rust laten gedurende de periode dat ze gevoelig lopen. Er wordt met het paard gewandeld, veelal over asfalt - wat vaak wèl zonder gevoeligheid gaat - om de hoeven een handje te helpen om te herstellen en aan te sterken. Dit wandelen wordt opgebouwd. Ik denk dat er maar weinig naturals zijn die koste wat kost gaan rijden met hun paard die gevoelige/pijnlijke voeten heeft. Iemand die dit wèl doet, is imo verkeerd bezig.

Tenslotte wil ik weer pleiten voor hoefschoenen. De vanzelfsprekendheid "dan doe je er ijzers onder", mag van mij de wereld uit. IJzers lossen niets op. Hoefschoenen daarentegen wel. Het paard blijft blootvoets in de wei en tijdens wandelingen over het asfalt, en voor wie toch graag wil rijden en z'n paard beweging wil geven, zijn hoefschoenen DE oplossing.

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:54

Jovarna schreef:
Tenslotte wil ik weer pleiten voor hoefschoenen. De vanzelfsprekendheid "dan doe je er ijzers onder", mag van mij de wereld uit. IJzers lossen niets op. Hoefschoenen daarentegen wel. Het paard blijft blootvoets in de wei en tijdens wandelingen over het asfalt, en voor wie toch graag wil rijden en z'n paard beweging wil geven, zijn hoefschoenen DE oplossing.

Daar heb ik dus ook voor gekozen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:38

amondi, je begrijpt er niets van.... als je de gelegnheid hebt, kan je eens bij een Parelli demonstratie gaan kijken, dan krijg je enig idee waar ikmee bezig ben.

Ik kan perfect constateren dat mijn paard geen ongedierte heeft, waarom zou hij? Een gezond paard heeft geen ongdierte, al wordt hij niet dagelijks van top tot teen gepoetst, ik heb andere manieren om contact met hem te maken.

Je kan overigens een gratis dvd van Parelli aanvragen op de Parelli site, daar krijg je ook aardig een indruk waar we naartoe werken.

Ik heb het met dit paard 3 jaar op de nomral manier geprobeerd met allemaal normal instructrices die het wel even zouden fixen, ik heb een schuur vol hulpteugels, bitten en andere dingen die ik nu nooit meer nodig zal hebben. Ik ben erg blij dat mensen mij met de Parelli methode in contact hebben gebracht, voor mij nooit meer iets anders!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:52

Je spreekt jezelf aardig tegen: jij wast zijn sokken niet omdat hij dan niet wil stilstaan..... Maar ik zou het niet snappen????

Leg dit eens voor aan je instructrice/instructeur....
Die snapt het waarschijnlijk wel.

En het is natuurlijk kolder om te stellen dat een gezond paard geen rotzooi in zijn dikke lange vacht kan hebben, je ontwormt hem toch ook? Zo niet, dan kan je hem volgens mij net zo goed op de Veluwe losgooien en hopen dat het beter voor hem is...

Je hebt nu eenmaal een paard, dan moet je hem zo goed mogelijk verzorgen. Als jij een manege/ stal voor hem uitkiest lijkt me dat volledig tegenstrijdig met wat je echt wilt.
Maar juist omdat hij op een stal staat zal je hem de basis verzorging moeten geven, ook op zijn lijf. Ik ken geen één paard dat het niet heerlijk vindt om gekroeld en geborsteld te worden. En daarna zo snel mogelijk weer in de modder gaat liggen rollen!

Helaas Smurf, als ik lees wat jij onder normals verstaat( schuur vol hulpteugels, bitten en andere rotzooi) dan ben je gewoon aan het knoeien geweest. Een echte instructrice laat dat nooit toe!

Heel fijn dat je het gevonden hebt bij Parelli, maar je bent er nog niet. ( ik ook niet, maar dat is een ander verhaal)

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:04

Citaat:
Je spreekt jezelf aardig tegen: jij wast zijn sokken niet omdat hij dan niet wil stilstaan..... Maar ik zou het niet snappen????

die vat ik niet, maar dat zalwel aan mij liggen.....

dank voor je adviezen, maar ik ben er, ik ga verder met de Parelli levels, ik heb geen enkele behoefte aan een instructeur/instructrice. Ik ga op cursus bij de enige Parelli instructeur die NL rijk is, dat is genoeg, verder kan je met de dvd's en boeken perfect uit de voeten.

Mijn paard heeft een dikke. lange vacht omdat hij buiten staat, hij heeft voor ik hem kocht in Oostenrijk op de alm gelopen, daar deden ze hem ook geen dekens om. Hij staat niet op een manege gestald maar bij een boer en hij houdt niet van borstelen en tuttelen, dat soort paarden heb je ook, maar hij houdt wel weer van friendly, een Parelli term, maar dan wrijf je hem overal met de carrotstick, dat vindt hij heerlijk en dan staat hij stil.
Hij haat water en tuinslangen, hij heeft nu eenmaal het e.e.a. meegemaakt in Oostenrijk en ik heb jarenlang op een stal gewerkt waar ze veel Norikers importeerden uit Oostenrijk en ik weet hoe ze daar met paarden omgaan en ik zal rekening moeten houden met nare ervaringen uit zijn verleden.

Als er iemand aanwezig zou zijn die op de Parelli manier friendly doet op de wasplaats dan kan ik hem van top tot teen wassen, maar helaas heb ik, zoals de meeste mensen maar 2 handen en dat zijn er 2 te weinig. Ik kan niet een leadrope, een carrotstick, een fels shampoo en een tuinslang tegelijkertijd hanteren.

Wij werken met appraoch en retreat bij dingen die onze paarden eng vinden en er zal vanzelf eenmoment komen waarop het wel lukt, maar dat komt niet door het paard te dwingen en vast te binden.

Als ik 4 jaar geleden geweten had wat ik nu wist had ik dit paard nooit naar NL gehaald dan had hij nu nog op de alm gelopen en dan had ik nu helemaal geen paard gehad. Ik kan hem niet meer terugbrengen want dan verdwijnt hij direct naar de salami fabriek, ze zijn daar niet gediend van ruinen.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:13

Sorry hoor smurf.. Maar waarom haal je eigenlijk een paardje in Oostenrijk terwijl er hier zat paarden zijn?
Dat wil ik wel eens weten, en gewoon uit belangstelling en niet om je af te katten..

Ik ben het iig niet eens met hoe je het doet.. Maar zoals ik al eerder zei, jou paard.. Ik laat je in je waarde.. Ik accepteer wat je doet. En dit meen ik nog ook

Maar mijn paardje is ook bang voor water.. Of tenminste ze vind wassen niet leuk. Maar het moet gewoon. Ze heeft mega sokken en ja als daar mok in komt ben ik verder van huis.
Ik zette haar ook niet vast.. Dan hing ze zich op..
Maar als ik alleen ben deed ik de kettingen van de wasplaats dicht en kan ze gewoon rondjes lopen, het duurt wat langer maar het lukt me wel..
Anders liett ik haar gewoon vast houden..
Nu zijn we een half jaar verder en staat ze gewoon aan een LOS touwtje en kan ik haar zo wassen.. Daar heb ik geen Pat Parelli cursus voor nodig..

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:20

ik werkte op een paardenmelkerij waar alleen maar Norikers uit Oostenrijk geimporteerd werden en ik wilde zelf geen merrie, dus heb ik Morrie meegenomen.

Ik was helemaal verknocht aan het ras: Noriker, een zwaar trekpaard, dus vandaar dat ik geen dressuur (meer) met hem rijd, daar is hij niet op gebouwd, heeft ie geen plezier in en ik dus ook niet, wij zijn meer van het boomslepen en ploegen.

Norikers kan je tegenwoordig in NL kopen: bij die paardenmelkerij, maar in de tijd dat ik Morrie kocht waren er nog heel weinig in NL. Het is sowieso al erg bijzonder dat het stamboek een bonte Noriker aan iemand in NL heeft verkocht, want die kleur is bijna uitgestorven, maar Morrie was afgekeurd als dekhengst (iets te klein, inmiddels groot genoeg) en werd gecastreerd en was dus waardeloos voor het stamboek. Normaal castreren ze afgekeurde hengsten niet eens, die gaan direct naar de salami fabriek, maar omdat Morrie bont was, mocht hij blijven leven. Verwekt op de uni van Wenen, geboren in de Zoo van Wenen, moeder overleden toen hij heel jong was, de alm op gegaan, gekeurd, afgekeurd, gecastreerd,met de merries mee de alm op en aan mij verkocht.......that's the story

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:21

overigens hoor ik regelmatig dat mensen paarden uit het buitenland halen, dat is niets bijzonders hoor.
Vorige week kwam er bij ons op stal een transport Merensen aan, er werd een jaarling uitgeladen, die was ongezien gekocht door een stalgenoot en staat nu bij ons op stal

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:23

Oohw aha.. Ik snap het
Maar als je nou op die paardenmelkerij werkte he.. Kon je dan geen hengstveulen daar kopen?
En welke paardenmelkerij is dat precies?
Lekker van het topic af, maar ben er gewoon benieuwd naar

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:33

het is deze melkerij
ik wilde geen veulen, ik wilde eigenlijk helemaal geen eigen paard, maar werd verliefd op Morrie.......hij werd me aangeboden door iemand die we goed kenden en waar we al meerdere paarden van gekocht hadden.

Ik ben nu tegen de 50 en Morrie is dik 7, dus hij zal mijn laatste paard zijn, hij is overigens niet mijn eerste paard, ik rijd nu 38 jaar paard en op voltige en polo na heb ik alles op paardensportgebied wel zo'n beetje gedaan in die jaren.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:40

tekst verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Anya op 24-04-06 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: "ongepaste vergelijking"

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:42

Citaat:
xxxx

sorry hoor, dat vind ik een zéér ongepaste vergelijking..... en dan helemaal met die smileys erachter
Laatst bijgewerkt door Anya op 24-04-06 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:47

Vind je????

ik moet als Natural het licht nog zien te vinden.......... vind Arabesk

het licht is daar waar je het zoekt

tjeetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:27

ik ga mijn mening ook eens hier wegzetten. Ik heb op dezelfde melkerij waar morrie het over heeft gewoond en gewerkt. Het is nu eenmaal zo dat en koudbloed een compleet ander paard is dan de gemiddelde warmbloed. Ik heb Morrie gekend en met hem gewerkt in de periode dat er "normaal"met hem omgegaan werd en ik zie hem nu regelmatig nu er volgens de methode van parrelli gewerkt wordt. Wat mij opvalt is dat ik nu een paard zie wat stabiel is van karakter, gelukkig uit zijn ogen kijkt en super in zijn vel zit. Zolang de baas en het dier in balans ( dus zonder blessure's en noemenswaardige gevechten om dominantie ) met elkaar om kunnen gaan is het goed. Waarom kan je dan niet gewoon ieder in zijn waarde laten en accepteren dat er gewoone verschil is in opvattingen en omgang. Dat mensen een andere mening hebben wil nog niet zeggen dat er een scheiding moet zijn tussen goed en verkeerd.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:34

Morrie schreef:
het is deze melkerij
ik wilde geen veulen, ik wilde eigenlijk helemaal geen eigen paard, maar werd verliefd op Morrie.......hij werd me aangeboden door iemand die we goed kenden en waar we al meerdere paarden van gekocht hadden.

Ik ben nu tegen de 50 en Morrie is dik 7, dus hij zal mijn laatste paard zijn, hij is overigens niet mijn eerste paard, ik rijd nu 38 jaar paard en op voltige en polo na heb ik alles op paardensportgebied wel zo'n beetje gedaan in die jaren.

Ik snap waarom je verliefd op hem geworden bent!
Het is een supergaaf paard!
Ik hou wel van die trekpaarden en koudbloeden, daarom hoef ik zelf ook geen warmbloeden meer

De melkerij ken ik niet
Eens vragen aan mijn collega's op de melkerij waar ik wel eens help of zij het kennen!

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:57

tjeetje schreef:
Waarom kan je dan niet gewoon ieder in zijn waarde laten en accepteren dat er gewoone verschil is in opvattingen en omgang. Dat mensen een andere mening hebben wil nog niet zeggen dat er een scheiding moet zijn tussen goed en verkeerd.

Kijk... en dat bedoelde ik nu met mijn topic... Eigen keuze... Iedereen maakt zijn eigen keuzes en daar dien je gewoon respect voor te hebben, meer kan je eigenlijk toch niet doen!

Maar mensen, ik wil niet vervelend doen... maar de posts in dit topic gaan niet over het onderwerp waarvoor het geschreven is.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:42

On topic blijven met dit onderwerp lukt je toch niet.
Ik had eens een topic geopent op vraag maar raak over natural balance beslag bij een gewoon goedlopend paard, of dat kn en of dat meerwaarde had.
Verplaatste een overijverige moddie het topic naar naturals.....

Ik heb geprotesteerd maar helaas het kwaad was al geschied. Ipv reacties over natural balance mocht ik het mijn paard niet aandoen om op ijzers te laten lopen, überhaupt was het gebruik verkeert....

Dus ik ben zelf van mening dat zolang de naturals een bijna evangelische roeping hebben, je geen realistische discussie kan krijgen. Daarvoor hebben ze veel te veel kokervisie.