Bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:44

Jeej! Ik heb gisteren ook (redelijk) bitloos met Image gereden. Eerst in de bak met bitje (wel de zachtste die er is, maar toch) en daarna heb ik er een halstertje over gehangen... op deze manier had ik toch nog het bit bij de hand, voor het geval dát.

Maar het ging super, ik merk wel dat ze veel doet 'op het bit', maar na een kwartiertje proberen ging het steeds beter!

Ik heb net een mailtje gestuurd om dat bitloze hoofdstel met brede neusriem te bestellen ben benieuwd!!!

Haha, als je dan nagaat dat ik vroeger met dit paard niet eens normaal in de buitenbak kon rijden, hoewel... binnenbak was eigenlik ook geen succes... we worden steeds beter

Sees

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:25

Dank voor alle uitleg. Bandida, dat is ook wel een mooi hoofdstel.

Ik ga eens neuzen wat er allemaal is in bitlozenland. In Nijkerk zit een Western shop, daar hebben ze iig vanalles. Ik moet ze toch nog bellen want mijn neopreen chaps zijn ook nog steeds niet binnen

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:40

Hehe ik weet e indelijk met wat voor touwhoofdstel ik gereden heb... Het is het touwhoofdstel van Emiel Voest Ik heb hem dus gelijk besteld

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:32

Veel plezier ermee!

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:10

ijslanderfan schreef:
Die mijn IJslander (zie mijn avatar) die heeft een supersterke nek, echt erg hoe sterk hij is. We kunnen 41 km per uur, en ik hoef heel zachtjes de teugels aan te nemen en hij staat stil. Dat deed hij zonder bit echt niet! Met bit gaat juist slechter als zonder bit. Ik rijdt altijd bitloos buiten...

hoi,
hoe doe je dat met tolten??? die van mij tolt nogal moeilijk, moet best veel doorvragen af en toe, kan dat dan ook met zo'n hoofdstel???Kan je me daar onformatie over geven of heb jij een hele makkelijke tolter? Ben erg benieuwd aangezien het me veel fijner lijkt om bitloos te rijden ivm haar temperament wat ze nogal heeft.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 07:26

Karoliefje schreef:
dat zeg jij.

Maar toevallig is mijn paard op een bitje al heel moeilijk rustig te houden en niet te rijden, en dat is niet mijn schuld. maar van de ruiters die het zo leuk vonden mijn paard kapot te rijden.

Als ik nu al moeite heb haar af en toe rustiger te krijgen, Hoe moet dat dan bitloos? moet ik haar gewoon laten gaan.

Ik heb zoveel gehoord, ja laat je paard gaan. deed ik. verloor ze bijna haar evenwicht. Ik denk dat ik het mezelf en mijn paard alleen maar moeilijker zou maken bitloos.

Gooi er gewoon eens een bitloos hoofdstel om en je zult na een paar rondjes ziendat het best gaat.

Ik kan zelfs mijn 3-jarige die misschien 15 keer gereden is bitloos rijden. Ik rij haar normaal met bit, maar heb dus ook al bitloos geprobeerd. Het kostte een paar rondjes om het stuur te vinden, maar toen gaf ze ook gewoon na op het bitloze hoofdstel.

Ik heb 4 willekeurige paarden bitloos gereden, en allemaal reageren ze er goed op. Dus waarom jouw paard niet?

Nu kun je zeggen dat 4 paarden niet veel zijn, maar het waren wel verschillende paarden. 1 X 3 jaar en pas onder het zadel.

1 X 4 jaar en wel door mij aangereden, maar niet door mij doorgereden. Dit paard gaf ook gewoon na.

1X een 6 jarige merrie die gigantisch druk kan zijn, meestal zit er geen stap en in soms vliegen we door de bak omdat ze te veel energie heeft. Dit deed ze bitloos ook, maar toen ze na een minuut of 5 begon te ontspannen deed ze het net zo goed bitloos.

En als laatste nog een 12 jarige merrie die ik ook in de sport rij (dressuur en springen, beide L). Deze merrie liep ook goed op het bitloze hoofdstel, ik heb al 2 oefenparcoursen bitloos gesprongen. En heb zelfs al een poging gedaan om officieel bitloos te starten, maar helaas mocht dit van de jury niet. Ik ben dus nu aan het uitzoeken wat wel en wat niet mag.

En dan nog iets: mijn paard ben ik bitloos aan het beleren voor de kar. Ze trekt al bitloos een autoband. Eerst was het de bedoeling om toch met bit te mennen, maar het gaat bitloos eigenlijk wel heel erg goed.

viewtopic.php?f=10&t=572065&hilit=

en hier een bitloze dressuurtraining:
viewtopic.php?f=10&t=568619&hilit=&start=0

Zelfs wedstrijdruiters kunnen dus wel een keertje bitloos trainen. Het is niet alleen voorbehouden aan de zgn. 'boscrossers'. Iedereen kan het.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:27

germie schreef:
Gooi er gewoon eens een bitloos hoofdstel om en je zult na een paar rondjes ziendat het best gaat.

Toch maar niet doen op die manier! Als een paard onrustig is, is dat een teken dat het vertrouwen er nog niet is in de ruiter! Dus daar moet eerst aan gewerkt worden! Het is héél héél belangrijk dat je eerst grondwerk doet zodat je paard zich confortabel en veilig voelt bij jou als trainer/ruiter. Pas als je dat bereikt hebt kan je bitloos gaan rijden, eerder zeker niet!
Een paard dat het niet vertrouwt rent zo onder je vandaan en je hebt echt niets te zeggen!

Ik heb mijn verzorgpaard ook al enkele keren bitloos gereden, dacht dat het grondwerk in orde was... Niet dus.... 'k was aan het galloperen met haar in de piste en ineens begint ze zo te crossen (waarschijnlijk van iets verschoten, ma'k weet nog steeds niet wat) en 'k wou de one rein stop doen... Noppes gewoon!!!! Ze boog niet in en rende gewoon door... Ik kan je garanderen dat je op die moment de schrik van je leven meemaakt... Het enige wat ik toen als oplossing zag was maken da'k zo vlug mogenlijk van dat paard af kwam! Ben er dan in volle galop ook gewoon af gesprongen.... Dit was dan nog maar in een piste... ik wil niet weten wat er gebeurd was als 'k in het bos aan het rijden was...

Dat wil niet zeggen da'k het niet meer zal proberen... Er moet iets geweest zijn waardoor ze zo'n gedrag vertoonde, maar op dit moment ga'k dan eerst liever wat verder op het grondwerk voor 'k weer op m'n touwhalster zal rijden...

Veiligheid voor alles!!!! Experimenteer niet zomaar en zeker niet met een onrustig paard.... Als je het niet vertrouwt, doe het dan niet! Het paard zal jou spanning voelen en als die het al niet vertrouwt is er niet veel nodig om alle stuur te verliezen...
Eerst grondwerk is echt héél héél belangrijk!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:41

willeke_nijs schreef:
Een paard dat het niet vertrouwt rent zo onder je vandaan en je hebt echt niets te zeggen!

Maar dit gebeurt toch ook wanneer je mèt bit rijdt?!

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:21

Vraagje: moet die neusriem niet wat hoger zitten, of hoort dat juist zo laag te zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:54

Neusriem van welk hoofdstel bedoel je?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:41

Ik weet ook niet welk hoofdstel je bedoeld. Maar ik vind dat de neusriem bij de meeste bitloze hoofdstellen vrij laag zit. Ik heb hem liever wat hoger, niet op dat zwevende stukje neusbeen

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:42

Ow, verkeerde topic, ik geloof dat ik jouw hoofdstel bedoel Jovarna.

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:43

Dat bedoel ik ook Anouar, ik vind de meeste hoofdstellen wat laag zitten, ik heb ze ook liever wat hogern, zo net 1~2 vingers onder het 'jukbeen' (geloof ik dat dat heet)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:47

Daar doe ik hem ook, net zo als een hoge neusriem

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:51

Weetje even buiten de discussie hier,
ik heb mijn pony ook weer gevoelig gemaakt voor druk omdat de oude eigenaar niet met zweep durfde te rijden en ze dus maar met sporen reed. Ik heb heel wat km's gemaakt maar ze is nou zo op mijn been dat ik perfecte overgangen op de letter kan maken.
Toen vroeg iemand mij of ik haar niet gewoon zonder bit kon rijden, toen zei ik nee want ze is nogal fel en fris. Ik heb dit in de bak afentoe toch gedaan gewoon met een rijhalster. Ik kan nu met haar naar buiten met rijhalster en ze loopt heerlijk ontspannen, ze is niet meer zo fris buiten en luistert beter dan ze ooit met bit buiten heeft gedaan.

Mijn tip hier, oefenen oefenen en oefenen.

Mijn pony is alleenmaar ontspannener gaan lopen, in het begin was het moeilijk en best eng. maar nu loopt ze alsof ze nog nooit beter heeft gelopen onder het zadel.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:20

Mijn hoofdstel:

Afbeelding

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:36

Jovarna schreef:
willeke_nijs schreef:

Maar dit gebeurt toch ook wanneer je mèt bit rijdt?!

mjah kan ook met bit gebeuren... Maar met bit heb je soms toch nog iets meer te zeggen... Het is de bedoeling om je paard te laten stoppen op je zit, maar als die dat niet meer doet, en je kan je paard niet laten buigen of op een kleine volte zetten, wat blijft er dan nog over???

Hoe ik ook probeerde om haar te laten vertragen met m'n zit... ze liep zo ruim dat ik haar tempo met m'n zit niet meer kon bijhouden en dan is het hek van de dam... had 'k een bit gehad had 'k met halve ophoudingen kunnen werken zoals ik gewoon was vroeger in dressuur en had 'k haar misschien wel kunnen stoppen... achja ze is uiteindelijk gestopt toen 'k eraf sprong Ze stond daar toen zo verdwaasd van: hé wat doe je nu langs me?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:39

Anouar rende altijd dwars door het bit heen als hij wilde. We racede regelmatig veel harder door het bos dan de bedoeling was. Nu ik zonder bit rij gaat hij er nooit meer vandoor

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:44

Ik heb echt niet het idee dat ik met bit meer te zeggen heb dan zonder bit. Het is volgens mij hetzelfde.

Daarom kun je volgens mij in een bak zo een bitloos hoofdstel omdoen en het proberen. Vertrouw je het niet, longeer dan eerst. Maar ik heb echt totaal geen moeite gehad om van bit naar bitloos te gaan.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:12

ik heb er ook geen moeite mee gehad hoor... 'k dacht dat m'n grondwerk genoeg bevestigt was om op m'n touwhalster te rijden... Al die keren goed gegaan, tot de laatste keer... Maar dat lag zeker niet aan het paard hoor Ik ga daarom niet terug met bit rijden achja en hoe vaak komt het voor dat je paard er ook eens vandoor gaat met bit... alleen is dit de enige keer geweest da'k haar niet gestopt kreeg... ze ging steeds sneller en 'k werd zo bang, en heel waarschijnlijk ben 'k beginnen spannen en jah... meer hoef 'k niet te vertellen zekers Het lag meer aan mezelf

Maar germie, ik weet niet in hoeverre Karoliefje al grondwerk gedaan heeft..., dat is de reden dat ik zei dat je niet zomaar kan zeggen dat iemand in de piste gewoon een bitloos hoofdstel moet omdoen en het proberen.... En het is daarom dat ik zeg dat het grondwerk eerst in orde moet zijn. Het paard moet netjes inbuigen en de teugel volgen en er moet voldoende vertrouwen zijn tussen paard en ruiter. Als het paard nu al hevig is, is dat waarschijnlijk omdat het vertrouwen van het paard naar de ruiter toe niet erg groot is... De ruiter moet eerst aan het paard bewijzen dat er altijd om hem/haar gerekend kan worden, ook al is het paard eens bang en juist dat is zo belangrijk! Een paard dat er vandoor gaat gaat er vandoor... En als dat juist gebeurt de eerste keer dat je bitloos rijdt is dat genoeg om de moed te laten zakken... Dus ik ben er niet zo voor om zomaar te switchen... Daarvoor moeten eerst enkele stappen genomen worden anders kan het wel eens gevaarlijk worden...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:03

willeke_nijs schreef:
er moet voldoende vertrouwen zijn tussen paard en ruiter. Als het paard nu al hevig is, is dat waarschijnlijk omdat het vertrouwen van het paard naar de ruiter toe niet erg groot is... De ruiter moet eerst aan het paard bewijzen dat er altijd om hem/haar gerekend kan worden, ook al is het paard eens bang en juist dat is zo belangrijk! Een paard dat er vandoor gaat gaat er vandoor... En als dat juist gebeurt de eerste keer dat je bitloos rijdt is dat genoeg om de moed te laten zakken... Dus ik ben er niet zo voor om zomaar te switchen... Daarvoor moeten eerst enkele stappen genomen worden anders kan het wel eens gevaarlijk worden...

Helemaal mee eens!

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:42

héhé oef iemand die begrijpt wat 'k wil zeggen Ben ook helemaal voor bitloos als het maar veilig gebeurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:49

Tot zover (correct me if i'm wrong ):

Er moet sowieso een vertrouwensband zijn tussen paard en ruiter. Bit of geen bit; zonder vertrouwen niet naar buiten met je paard.
Als dat vertrouwen er niet is en je gaat bitloos rijden, en het gaat 'mis', dan zou men het 'bitloos' daar onterecht de schuld van geven en/of zou onterecht de conclusie getrokken worden dat het paard niet bitloos gereden kan worden.

Zoiets?

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:25

yap hihi