Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:37

Climax schreef:

Het paard brengt zijn achterhand misschien niet rechtsreeks onder omdat je aan het bit zit,
maar om de achterhand onder te kunnen brengen en het paard te laten ontspannen, heb je wel aanleuning nodig
welke het paard gaat aannemen door contact met de mond

Rijden doe je toch van achter naar voor en niet andersom?? Dus éérst die kont eronder.
Als je aanleuning nodig hebt om die kont eronder te krijgen rijd je dus van voor naar achteren en dát is iets wat in de dressuur níet 'hoort'. Oftewel de dressuurregel luidde nog steeds: van achter naar voor

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:56

schaapjuh schreef:
Rijden doe je toch van achter naar voor en niet andersom?? Dus éérst die kont eronder.
Als je aanleuning nodig hebt om die kont eronder te krijgen rijd je dus van voor naar achteren en dát is iets wat in de dressuur níet 'hoort'. Oftewel de dressuurregel luidde nog steeds: van achter naar voor

volledig mee eens!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:52

willeke_nijs schreef:
schaapjuh schreef:

volledig mee eens!!!!

Precies!
Aanleuning is een gevolg van de energie die van achteren komt, van het goed ondertreden en van het werkelijke 'dragen'. Je begínt niet met aanleuning (dat kàn niet eens), maar het is het resultaat van verzameld lopen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:03

Jovarna schreef:
schaapjuh schreef:

Precies!
Aanleuning is een
gevolg
van de energie die van achteren komt, van het goed ondertreden en van het werkelijke 'dragen'. Je begínt niet met aanleuning (dat kàn niet eens), maar het is het resultaat van verzameld lopen.

Ik denk dat jullie een verkeerde definitie van het begrip aanleuning en de achterhand onder laten treden voor jullie hebben.
Het is onmogelijk om de achterhand onder te laten treden voordat er aanleuning is.
Aanleuning is een gevolg van het actief voorwaarts rijden van de ruiter, maar in dat stadium treedt de achterhand nog niet onder, hij wordt alleen actief gemaakt, daar zit dus een GROOT verschil tussen.

Aanleuning is, nogmaals, de zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter.

Voorwaartse inwerking, daar maak je de achterhand dus actief maar de achterhand kan echt nog niet optimaal ondertreden totdat het paard dmv aanleuning ontspannen en nageeflijk is, dan gaat de achterhand ondertreden.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:08

lekker belangrijk allemaal, we kunnen dit topic wel verplaatsen van naturals naar rijtechnisch.....

als natural heb ik dressuur en alles wat daarnaar riekt verbannen uit mijn leven....en uit dat van mijn paard

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:13

Ik heb een hekel aan dressuur.
Ik doe het wel, ik heb elke week les. Anouar heeft last van z'n rug gehad en het is nu belangrijk om z'n rug sterk (eigelijk z'n buik) en soepel te houden.
Buiten die les zie je mij niet in de bak, alleen om wat rond te hobbelen

EquiDJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:21

Ik vind, dat je het bit éigenlijk net zo zou moeten 'behandelen' als sporen. Voor verfijnen van de hulpen. Dus op het moment dat je er aan toe bent die gevoelige paardenmond te benutten, als je dus stille zachte handen hebt. Of om eventueel een tijdelijk probleem op te lossen (dus gebruiken en dan afbouwen)...
Dat je erg getalenteerd zou moeten zijn om een paard bitloos in de aanleuning te krijgen vind ik echt onzin. De neus is gevoelig (al is het misschien minder gevoelig als de mond, maar dat is juist de rede dat je met bitloos zou moeten beginnen ) dus een paard kan prima die druk voelen. Ik zie echt geen een rede waarom een paard wel op een bit en niet op de neus in aanleuning zou kunnen lopen. En dat de mond gevoeliger is vind ik dus geen argument omdat de neus ook gevoelig is.
Ik denk dat als je een paard met geen enkele mogelijkheid bitloos in aanleuning kan laten lopen je misschien niet helemaal in de paardensport thuis hoort. Net als mensen die geen normale overgang kunnen maken en niet met hun been/zit kunnen sturen zonder sporen (op de lagere niveaus bedoel ik).

Ik heb een tijdje met leren bit gereden. Op zich ging het wel, maar ik merkte dat mijn paard hem op een gegeven moment met indoen niet meer zo lekker in wilde. Toen ik mijn rvs bit probeerde deed hij gelijk zijn mond open. Toen ben ik weer met rvs bit gaan rijden.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:23

EquiDJ schreef:
Ik vind, dat je het bit éigenlijk net zo zou moeten 'behandelen' als sporen. Voor verfijnen van de hulpen. Dus op het moment dat je er aan toe bent die gevoelige paardenmond te benutten, als je dus stille zachte handen hebt. Of om eventueel een tijdelijk probleem op te lossen (dus gebruiken en dan afbouwen)...
Dat je erg getalenteerd zou moeten zijn om een paard bitloos in de aanleuning te krijgen vind ik echt onzin. De neus is gevoelig (al is het misschien minder gevoelig als de mond, maar dat is juist de rede dat je met bitloos zou moeten beginnen ) dus een paard kan prima die druk voelen. Ik zie echt geen een rede waarom een paard wel op een bit en niet op de neus in aanleuning zou kunnen lopen. En dat de mond gevoeliger is vind ik dus geen argument omdat de neus ook gevoelig is.
Ik denk dat als je een paard met geen enkele mogelijkheid bitloos in aanleuning kan laten lopen je misschien niet helemaal in de paardensport thuis hoort. Net als mensen die geen normale overgang kunnen maken en niet met hun been/zit kunnen sturen zonder sporen (op de lagere niveaus bedoel ik).

Ik heb een tijdje met leren bit gereden. Op zich ging het wel, maar ik merkte dat mijn paard hem op een gegeven moment met indoen niet meer zo lekker in wilde. Toen ik mijn rvs bit probeerde deed hij gelijk zijn mond open. Toen ben ik weer met rvs bit gaan rijden.

Aangezien jij zelf ook met bit rijdt vind je jezelf dus een behoorlijk correcte ruiter?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:26

Citaat:
maar ik merkte dat mijn paard hem op een gegeven moment met indoen niet meer zo lekker in wilde

verbazingwekkend.... een vegetarisch wezen dat geen stuk leer in z'n mond wil....

Citaat:
Ik denk dat als je een paard met geen enkele mogelijkheid bitloos in aanleuning kan laten lopen je misschien niet helemaal in de paardensport thuis hoort

ik, als natural, vind dat een dier helemaal niets in sport te zoeken heeft, als je als mens zo nodig wil presteren, ga dan iets doen waar je geen dier bij hoeft te gebruiken......

(tja, sorry hoor, dit topic staat nu eenmaal bij naturals, hier mag ik me laten horen, elders vreet ik m'n toetsenbord nog liever op dan dat ik reageer)

EquiDJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:32

Niet heel erg nee, daarom ben ik ook bezig om zoveel mogelijk naar bitloos over te stappen. Ik heb alleen nog geen (voor mijn gevoel) veilig en goed werkend systeem gevonden. Door mijn vorige paard ben ik nogal wat zelfvertrouwen kwijt geraakt. Dat begin ik nu pas een beetje terug te krijgen (heb mijn huidige paard pas een aantal maanden) maar ik durf dus nog niet op een halster o.i.d. te rijden.
En dressuurmatig rijden met mijn hackemore doe ik ook niet omdat ik van mening ben dat die te scherp is om met kontakt mee te rijden.

Smurf, goed punt idd. Aan de andere kant, in hoeverre zou een paard merken dat het leer is...

Eigenlijk vind ik ook dat de meeste paarden niks in de sport te zoeken hebben. Al vind ik wel dat je enigzins wat dressuurmatigs moet doen om je paard iig redelijk recht gericht te houden (wat overigens vaak ook wel in het bos kan ).
Al merk ik ook dat sommige paarden het wel leuk vinden wat ze doen (aangespannen er op uit gaan, endurance, dus lekker door het bos crossen eigenlijk...) Of dat nou is omdat ze wat ze doen echt leuk vinden, of omdat ze het leuk vinden omdat ze het met hun baasje doen weet ik niet, maar of dat wat uit maakt...
Maar idd, de meeste paarden hebben gewoon geen plezier in hun werk en zijn niet op hun plek in de sport.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:33

Dat is wel leuk gezegd Smurf. Ik ben het een beetje met je eens, het moet niet te koste gaan van het paard.
Maar als ik een endurance wedstrijd heb gereden is Anouar daar nog weken van onder de indruk. Hij vond dat prachtig, hij wordt er helemaal jolig van. Ik merk echt aan hem dat hij het leuk vind. Lekker met andere paarden op stap en kilometers op zijn tempo lopen. Dus ik zie daar geen nadeel aan

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:37

smurf schreef:
Citaat:
maar ik merkte dat mijn paard hem op een gegeven moment met indoen niet meer zo lekker in wilde

verbazingwekkend.... een vegetarisch wezen dat geen stuk leer in z'n mond wil....

Citaat:
Ik denk dat als je een paard met geen enkele mogelijkheid bitloos in aanleuning kan laten lopen je misschien niet helemaal in de paardensport thuis hoort

ik, als natural, vind dat een dier helemaal niets in sport te zoeken heeft, als je als mens zo nodig wil presteren, ga dan iets doen waar je geen dier bij hoeft te gebruiken......

(tja, sorry hoor, dit topic staat nu eenmaal bij naturals, hier mag ik me laten horen, elders vreet ik m'n toetsenbord nog liever op dan dat ik reageer)

Dat slaat ook als een tang op een varken, dan kan je beter helemaal stoppen met paardrijden, ze ook niet in gevangenschap houden en zelf ook weer in een grot gaan wonen.

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:38

Eerlijkgezegd denk ik niet dat ik ooit een parcours fatsoenlijk zou kunnen rondspringen zonder bit met het paard wat ik nu heb. What's next? Zonder teugels met stemhulpen je paard rondsturen?

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:40

pindakaas schreef:
Eerlijkgezegd denk ik niet dat ik ooit een parcours fatsoenlijk zou kunnen rondspringen zonder bit met het paard wat ik nu heb. What's next? Zonder teugels met stemhulpen je paard rondsturen?

Kan wel, maar dan op een hackamore ofzo, ook niet bepaald vriendelijk in de verkeerde handen, dus hang er dan liever gewoon een stuk (roestvrij uiteraard) staal in

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:42

Die hele ijzerwinkel hoeft voor mij ook niet, maar zonder bit kom je echt niet aan de finish

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:42

Ik kan een parcour springen zonder zadel en hoofdstel/halster/halsring. Wel thuis in de bak, niet op wedstrijd, tenminste, nog niet geprobeert.
Maar daar hebben we het hier niet over.

Ik zou prima een wedstrijd kunnen rijden zonder bit.

Reacties als; Dat kan niet met mijn paard. Vind ik een beetje vreemd, ik ben van mening dat elk paard het kan leren. Als ze kunnen leren met een bit te lopen kunnen ze ook leren zonder te lopen.
Ik denk dat je beter kan zeggen: Met mij als ruiter gaat dat niet lukken

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:45

Anouar15 schreef:
Ik kan een parcour springen zonder zadel en hoofdstel/halster/halsring. Wel thuis in de bak, niet op wedstrijd, tenminste, nog niet geprobeert.

Reacties als; Dat kan niet met mijn paard. Vind ik een beetje vreemd, ik ben van mening dat elk paard het kan leren. Als ze kunnen leren met een bit te lopen kunnen ze ook leren zonder te lopen.

Nou, dankjewel, dat is dus al de hele tijd mijn punt, je kan niet zeggen dat heel Nederland maar bitloos moet gaan rijden, want niet iedereen is zo getalenteerd als de man op foto's die eerder geplaatst werden.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:45

pindakaas schreef:
Die hele ijzerwinkel hoeft voor mij ook niet, maar zonder bit kom je echt niet aan de finish

Sommige paarden zijn niet eens een parcours op hoger niveau rond te sturen zonder 'de hele ijzerwinkel'.

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:46

Anouar15 schreef:

Ja maar die van mij is geen haflinger maal tinker ofzo Maar een Narew xx maal Alme, dus als die een keer gaat flippen ben ik blij dat ik er een kneveltrens in heb hangen, anders hap ik iedere dag zand.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:47

Ik heb ook geen haflinger of tinker. Maakt dat wat uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:48

Ik snap smurf wel - dènk ik - maar ik zal het even bij mezelf houden :

Op zich vind ik dat je met een paard best kunt 'sporten'; springen, dressuur, endurance, whatever. MITS het paard er aanleg voor heeft en MITS het paard er overduidelijk plezier in heeft (dus dat het paard de sport moeiteloos, zonder verzet e.d. wil doen; zodra er strijd en frustraties ontstaan, vind ik dat je er niet mee door mag gaan).

MAAR.... , het zijn de bijkomstigheden waardoor ik ook zeg dat wij als mensen niet het recht hebben om met een dier een sport in te gaan. Bijkomstheden zoals stalarrest, dekens, ijzers, kilo's krachtvoer, weinig ruwvoer, isolement, straf- en martelwerktuigen en weet ik al niet meer.
Als dat allemaal als normaal wordt beschouwd, gaan mensen te ver, dan draait het allemaal om ego en is het paard ondergeschikt.

Dus: sport prima, mist het paard gewoon paard mag blijven en als paard mag leven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-06 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:49

Anouar15 schreef:
Ik heb ook geen haflinger of tinker. Maakt dat wat uit?

Die van mij wordt gewoon gevaarlijk als ik er geen controle over kan uitoefenen, dat is mijn punt. Zonder bit heb je echt niks te zeggen ....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:50

Met die van mij kon je vroeger niet eens fatsoenlijk in de buitenbak rijden, laat staan buiten rijden. Hij rende gewoon naar z'n stal, of er nou iemand op z'n rug zat of niet, met bit

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:50

smurf schreef:
als natural heb ik dressuur en alles wat daarnaar riekt verbannen uit mijn leven....en uit dat van mijn paard

Tjah smurf, het zou leuk zijn moest je nooit dressuur hoeven te rijden met je paard... Maar ik merk dat dressuur je paard los en soepel maakt en eigenlijk noodzakelijk is... Ik zeg niet dat hogere dressuur noodzakelijk is hé maar de basisdressuur is toch iets dat iedereen elke week zou moeten doen, hoeft niet per sé in een bak hoor... Je kan perfect dressuurmatig rijden als je gaat wandelen. Je hoeft alleen maar creatief te zijn

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:52

Jovarna schreef:
Ik snap smurf wel - dènk ik - maar ik zal het even bij mezelf houden :

Op zich vind ik dat je met een paard best kunt 'sporten'; springen, dressuur, endurance, whatever. MITS het paard er aanleg voor heeft en MITS het paard er overduidelijk plezier in heeft (dus dat het paard de sport moeiteloos, zonder verzet e.d. wil doen; zodra er strijd en frustraties ontstaan, vind ik dat je er niet mee door mag gaan).

MAAR.... , het zijn de bijkomstigheden waardoor ik ook zeg dat wij als mensen niet het recht hebben om met een dier een sport in te gaan. Bijkomstheden zoals stalarrest, dekens, ijzers, kilo's krachtvier, weinig ruwvoer, isolement, straf- en martelwerktuigen en weet ik al niet meer.
Als dat allemaal als normaal wordt beschouwd, gaan mensen te ver, dan draait het allemaal om ego en is het paard ondergeschikt.

Dus: sport prima, mist het paard gewoon paard mag blijven en als paard mag leven.

Mijn paard mag als paard leven hoor, en geniet ervan om een springpaard te zijn, ze mag elke dag de hele dag buiten lopen maar wel geschoren en met dekens, want anders krijg ik haar nooit meer droog na 2 parcoursen rond te hebben gesprongen, kan ik haar wel met haar dikke wintervacht zonder deken in een koude stal gooien, maar daar word ze ook niet blij van lijkt me.
En krachtvoer krijgt ze ook, waar moet ze anders de energie vandaan halen om elke dag te trainen en eens per week 2 parcoursen te springen.
IJzers? Zal wel moeten, die van mij houd geen voeten over zonder ijzers..
Straf en martelwerktuigen? Als in een bit en sporen? Ja die heb ik nou eenmaal nodig in het parcours om hem optimaal te helpen een parcours te lopen.

Jouw vergelijking is gewoon onmogelijk. Ze mogen wel in de sport, alleen de middelen die je daar toch echt voor nodig hebt mogen niet gebruikt/toegepast worden.