Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
schaapjuh schreef:Rijden doe je toch van achter naar voor en niet andersom?? Dus éérst die kont eronder.
Als je aanleuning nodig hebt om die kont eronder te krijgen rijd je dus van voor naar achteren en dát is iets wat in de dressuur níet 'hoort'. Oftewel de dressuurregel luidde nog steeds: van achter naar voor![]()
willeke_nijs schreef:schaapjuh schreef:Rijden doe je toch van achter naar voor en niet andersom?? Dus éérst die kont eronder.
Als je aanleuning nodig hebt om die kont eronder te krijgen rijd je dus van voor naar achteren en dát is iets wat in de dressuur níet 'hoort'. Oftewel de dressuurregel luidde nog steeds: van achter naar voor![]()
volledig mee eens!!!!
Jovarna schreef:schaapjuh schreef:Rijden doe je toch van achter naar voor en niet andersom?? Dus éérst die kont eronder.
Precies!
Aanleuning is een
gevolg van de energie die van achteren komt, van het goed ondertreden en van het werkelijke 'dragen'. Je begínt niet met aanleuning (dat kàn niet eens), maar het is het resultaat van verzameld lopen.
) dus een paard kan prima die druk voelen. Ik zie echt geen een rede waarom een paard wel op een bit en niet op de neus in aanleuning zou kunnen lopen. En dat de mond gevoeliger is vind ik dus geen argument omdat de neus ook gevoelig is.EquiDJ schreef:Ik vind, dat je het bit éigenlijk net zo zou moeten 'behandelen' als sporen. Voor verfijnen van de hulpen. Dus op het moment dat je er aan toe bent die gevoelige paardenmond te benutten, als je dus stille zachte handen hebt. Of om eventueel een tijdelijk probleem op te lossen (dus gebruiken en dan afbouwen)...
Dat je erg getalenteerd zou moeten zijn om een paard bitloos in de aanleuning te krijgen vind ik echt onzin. De neus is gevoelig (al is het misschien minder gevoelig als de mond, maar dat is juist de rede dat je met bitloos zou moeten beginnen) dus een paard kan prima die druk voelen. Ik zie echt geen een rede waarom een paard wel op een bit en niet op de neus in aanleuning zou kunnen lopen. En dat de mond gevoeliger is vind ik dus geen argument omdat de neus ook gevoelig is.
Ik denk dat als je een paard met geen enkele mogelijkheid bitloos in aanleuning kan laten lopen je misschien niet helemaal in de paardensport thuis hoort. Net als mensen die geen normale overgang kunnen maken en niet met hun been/zit kunnen sturen zonder sporen (op de lagere niveaus bedoel ik).
Ik heb een tijdje met leren bit gereden. Op zich ging het wel, maar ik merkte dat mijn paard hem op een gegeven moment met indoen niet meer zo lekker in wilde. Toen ik mijn rvs bit probeerde deed hij gelijk zijn mond open. Toen ben ik weer met rvs bit gaan rijden.
Citaat:maar ik merkte dat mijn paard hem op een gegeven moment met indoen niet meer zo lekker in wilde
Citaat:Ik denk dat als je een paard met geen enkele mogelijkheid bitloos in aanleuning kan laten lopen je misschien niet helemaal in de paardensport thuis hoort
).smurf schreef:Citaat:maar ik merkte dat mijn paard hem op een gegeven moment met indoen niet meer zo lekker in wilde
verbazingwekkend.... een vegetarisch wezen dat geen stuk leer in z'n mond wil....
Citaat:Ik denk dat als je een paard met geen enkele mogelijkheid bitloos in aanleuning kan laten lopen je misschien niet helemaal in de paardensport thuis hoort
ik, als natural, vind dat een dier helemaal niets in sport te zoeken heeft, als je als mens zo nodig wil presteren, ga dan iets doen waar je geen dier bij hoeft te gebruiken......
(tja, sorry hoor, dit topic staat nu eenmaal bij naturals, hier mag ik me laten horen, elders vreet ik m'n toetsenbord nog liever op dan dat ik reageer)
pindakaas schreef:Eerlijkgezegd denk ik niet dat ik ooit een parcours fatsoenlijk zou kunnen rondspringen zonder bit met het paard wat ik nu heb. What's next? Zonder teugels met stemhulpen je paard rondsturen?
Anouar15 schreef:Ik kan een parcour springen zonder zadel en hoofdstel/halster/halsring. Wel thuis in de bak, niet op wedstrijd, tenminste, nog niet geprobeert.
Maar daar hebben we het hier niet over.
Ik zou prima een wedstrijd kunnen rijden zonder bit.
Reacties als; Dat kan niet met mijn paard. Vind ik een beetje vreemd, ik ben van mening dat elk paard het kan leren. Als ze kunnen leren met een bit te lopen kunnen ze ook leren zonder te lopen.
Ik denk dat je beter kan zeggen: Met mij als ruiter gaat dat niet lukken
pindakaas schreef:Die hele ijzerwinkel hoeft voor mij ook niet, maar zonder bit kom je echt niet aan de finish
Anouar15 schreef:Ik kan een parcour springen zonder zadel en hoofdstel/halster/halsring. Wel thuis in de bak, niet op wedstrijd, tenminste, nog niet geprobeert.
Maar daar hebben we het hier niet over.
Ik zou prima een wedstrijd kunnen rijden zonder bit.
Reacties als; Dat kan niet met mijn paard. Vind ik een beetje vreemd, ik ben van mening dat elk paard het kan leren. Als ze kunnen leren met een bit te lopen kunnen ze ook leren zonder te lopen.
Ik denk dat je beter kan zeggen: Met mij als ruiter gaat dat niet lukken
Maar een Narew xx maal Alme, dus als die een keer gaat flippen ben ik blij dat ik er een kneveltrens in heb hangen, anders hap ik iedere dag zand.
:
, het zijn de bijkomstigheden waardoor ik ook zeg dat wij als mensen niet het recht hebben om met een dier een sport in te gaan. Bijkomstheden zoals stalarrest, dekens, ijzers, kilo's krachtvoer, weinig ruwvoer, isolement, straf- en martelwerktuigen en weet ik al niet meer. Anouar15 schreef:Ik heb ook geen haflinger of tinker. Maakt dat wat uit?
smurf schreef:als natural heb ik dressuur en alles wat daarnaar riekt verbannen uit mijn leven....en uit dat van mijn paard
maar de basisdressuur is toch iets dat iedereen elke week zou moeten doen, hoeft niet per sé in een bak hoor... Je kan perfect dressuurmatig rijden als je gaat wandelen. Je hoeft alleen maar creatief te zijn
Jovarna schreef:Ik snap smurf wel - dènk ik - maar ik zal het even bij mezelf houden:
Op zich vind ik dat je met een paard best kunt 'sporten'; springen, dressuur, endurance, whatever. MITS het paard er aanleg voor heeft en MITS het paard er overduidelijk plezier in heeft (dus dat het paard de sport moeiteloos, zonder verzet e.d. wil doen; zodra er strijd en frustraties ontstaan, vind ik dat je er niet mee door mag gaan).
MAAR...., het zijn de bijkomstigheden waardoor ik ook zeg dat wij als mensen niet het recht hebben om met een dier een sport in te gaan. Bijkomstheden zoals stalarrest, dekens, ijzers, kilo's krachtvier, weinig ruwvoer, isolement, straf- en martelwerktuigen en weet ik al niet meer.
Als dat allemaal als normaal wordt beschouwd, gaan mensen te ver, dan draait het allemaal om ego en is het paard ondergeschikt.
Dus: sport prima, mist het paard gewoon paard mag blijven en als paard mag leven.