[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:06

Boris94 schreef:
UiAls iets niet wil zoals jij zou willen, ga je toch ook iets anders proberen om te kijken of het dan wel lukt (tot bepaalde grenzen natuurlijk).

Nee. Ik ga niet zelf wat aanklooien, ik vraag er professionele hulp bij.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:12

Boris94 schreef:
Bijvoorbeeld met springen, als een paard nog nooit gesprongen heeft, weet je ook niet of hij het kan. Dan begin je niet meteen met een meter hoge hindernis, maar toch ook met cavalleti??

Maar dat is nu het hele verschil. Het langzaam ergens naartoe werken kan niet met de Join-up. Het is niet gaandeweg de druk verhogen, hij moet in een keer zo sterk zijn dat het paard reageerd. Bij andere methodes zoals Parelli, heb je de verdeling in fases, en kun je naar het niveau toewerken dat je wel reactie krijgt.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:36

Ik klooi ook niet zomaar wat aan, ik heb ook gewoon mensen in mijn omgeving die me daar bij helpen en die veel meer weten over paarden dan ik. Over join-up vind ik dat je wel kan kijken of een paard hier op reageert, maar daar verschillen we in mening over. Ik heb zoals ik ook geschreven heb ook het boek van Parelli gelezen en daar vind ik ook zeker dingen in waar ik het absoluut mee eens ben.

ojele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:52

Ik ben net terug van een training bij Annemarie van der Toorn. En het was echt super. Ik zag niets terug van de kritieken die ik hier lees. Alles met rust, ook de join ups. Er was een paard dat 8 weken bij een professionele trainingsstal had gestaan, maar opgegeven was. Je kon er niet op komen. Steigerde, werd agressief, ed. Dit was de laatste kans van de eigenaresse. Er werd geweldig rustig met hem gewerkt terwijl hij aan allerlei dingen ging wennen. Uiteindelijk konden ze erop en eraf, zonder problemen. En dat in 1 keer, niet 8 weken! Wat me daarnaast vooral beviel was dat ze iedere keer vertelde dat ze ons niets wilde opleggen. Dat we zelf onze mening moeten vormen, een eigen stijl krijgen,. En dat je zoveel mogelijk mensen moet gaan zien en uitmaken wat het beste bij jou past.

De join ups waren rustig uitgevoerd en waren zeker een bijdrage tot het goede resultaat bij alle paarden, waaronder die van mij. Hij bokt niet mee, is rustig en zelfverzekerd. Hij voelt zich prima! En dat terwijl ik na het lezen van sommige reacties bijna niet gegaan was. Ik raad het iedereen aan. Het was super met fantastische docenten. Annemarie, Dan en Grant, bedankt!

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:15

Je moet gewoon je eigen gevoel volgen hoor, en je niet te veel laten beinvloeden door mensen hier, die hun mening bij jouw willen opdringen. Je zal vast wel weer een boel negatieve reacties krijgen, maar trek het je lekker niet aan.

ojele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:00

Dank je wel voor je ondersteuning! Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nu ik het zelf heb mogen meemaken met mijn paardje ik niet meer geloof in de dingen die ze hier schijven. De zorgvuldigheid en prettige manier waarop alles gebracht werd en de positieve reacties van alle paarden was enorm. De openheid en respectvolle wijze naar alle verschillende methodes en trainers door Annemarie, Dan en Grant maakt dat ik erg enthousiast ben. Er zouden wat meer mensen met hetzelfde respect moeten reageren...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:33

ojele schreef:
Dank je wel voor je ondersteuning! Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nu ik het zelf heb mogen meemaken met mijn paardje ik niet meer geloof in de dingen die ze hier schijven. De zorgvuldigheid en prettige manier waarop alles gebracht werd en de positieve reacties van alle paarden was enorm. De openheid en respectvolle wijze naar alle verschillende methodes en trainers door Annemarie, Dan en Grant maakt dat ik erg enthousiast ben. Er zouden wat meer mensen met hetzelfde respect moeten reageren...

helemaal mee eens! ik heb het hier ook meegemaakt, ik zou voor een buurman een paard inrijden, en ik werd zelfs uitgelachen om mijn maniet om kennis te maken, en later om de join up. ze snapten het gewoon niet. maar ze hebben nu wel een fijn rijpaard staan, dus ook zij zijn overtuigd!
geven de trainers die jij beschrijft vaker van dit soort trainingen?

ojele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:09

Ze gaan deze cursus in het najaar weer geven en aarschijnlijk enkele demonstraties in nederland. Annemarie geeft het hele jaar cursus. Volgende maand ga ik daar werken met dubbele lijnen en de cursus massage en stretching. Je kunt alles vinden op www.montyroberts.nl.

Authentic

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:51

Dit topic is ook geopend om de mensen die zelf aan een join up willen beginnen te waarschuwen. De methode kan best goed werken bij sommige paarden mits perfect uitgevoerd, DAT is het grote probleem, zeker de helft van de mensen die regelmatig "even gaat Join Uppen" heeft er de ballen verstand van. Dit topic is om mensen duidelijk te maken dat je zelf niet aan moet kloten en dat er genoeg methoden zijn die je zelf uit kan voeren om een band te kweken.

De JU is een methode om je paard te straffen en te laten zien dat jij de baas bent, dat hoort bij opvoeden, maar er zijn genoeg andere manieren om dat te doen, genoeg manieren die iedereen kan gebruiken zonder z'n paard te verkloten.

ojele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:14

Het juist uitvoeren van dingen rondom je paard geldt voor iedere methode. ik heb ook mensen een paard zien 'aftuigen' met de carrotstick. Dus dat geldt voor alles. Maar dat de join up een straf is voor paarden, dat betwijfel ik ten zeerste. de rust en kalmte waarmee deze mensen werken en de geweldige reactie van het paard getuigt het tegendeel. iedereen kan mij anders vertellen, maar ik heb mijn eigen ogen bij me gehad!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:22

Heb je aan de mensen gevraagd waarom de mensen het paard "aftuigden" met de carrot stick? Weet jij wat er voor die tijd is gebeurd dat ze de fases moesten verhogen tot ze het punt bereikten dat jij aftuigen noemt? Of heb je alleen gekeken, niet verder gevraagd?

Heb je bij de demonstratie over de methode Roberts die jij hebt gezien de buckstopper en het dually halster langs zien komen? Niet? Voor mij behoort dat ook tot de methode Roberts.

Ik heb een demonstratie gezien (op TV, ZDF) met een moeilijk te laden paard, waar Monty Roberts succesvol het trailerladen mee heeft laten zien, maar waar na de demonstratie de eigenaar problemen mee had om hem de trailer in te krijgen (was Monty gelukt dus haar toch ook? Het tovermiddel had toch gewerkt?) waar Monty bij werd gehaald die geen vinger uitstak en het paard uiteindelijk toch met hekken en niet zo zachtzinnige dwang die trailer in werd gehesen. Allemaal opgenomen door de TV ploeg en uitgezonden op TV. Dat is wat ik heb gezien.

Conclusie: alleen kijken is niet genoeg. De rust die jij gezien hebt is datgene wat iedereen ziet, en voor de niet ingewijdden idd een van de overtuigende punten van de methode. Wat er in dat koppie van het paard omgaat zie je aan de buitenkant niet. En nogmaals, de methode is niet verkeerd. De context waar hij in wordt meegenomen is dat helaas maar al te vaak wel. En het feit dat jij aan je paard merkt dat hij tevreden was: ik hoop voor jou dat het heel lang gaat duren. Maar daar heb ik alle vertrouwen in. Temeer omdat je cursussen gaat blijven volgen, en het niet lukraak afkijkt en probeert toe te passen.

Op het moment dat het misgaat kun je altijd weer de join-up meenemen. Toch? Hoef je niet verder te kijken, je niet proberen te ontwikkelen. (Dit is even algemeen gesteld, op grond van de plannen voor het volgen van cursussen merk ik dat jij dat niet doet) Doe je zelf iets fout, hup die rounpen in. Dat is het niveau van het merendeel van de Join-up topics op bokt. De trainers zelf mogen open minded zijn, en wij in jouw ogen nou net niet, de manier van denken van het publiek kun jij niet beoordelen, maar dat is wel af te lezen aan het grootste gros van de Join up topics op bokt.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:31

Ik moet eerlijk zeggen dat Pat parelli nou ook niet bepaald zag zinnig met paarden om gaat (heb zijn boek gelezen). Daar wordt ook een behoorlijke dwang bij gebruikt!!!!

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:34

ojele schreef:
Maar dat de join up een straf is voor paarden, dat betwijfel ik ten zeerste. de rust en kalmte waarmee deze mensen werken en de geweldige reactie van het paard getuigt het tegendeel. iedereen kan mij anders vertellen, maar ik heb mijn eigen ogen bij me gehad!

De theorie achter de JU is dat je de leidende merrie nabootst, als een paard wat verkeerd doet wordt hij de kudde uit gestuurd, het paard zal ALTIJD vragen terug te mogen komen omdat hij zonder de kudde dood zal gaan (vandaar dat een goed uitgevoerde JU ook altijd werkt). De leidende merrie straft daarmee ongewenst gedrag af en laat zien dat zij beslist over leven en dood, dat is een JU, laten zijn dat jij de baas bent en dat bepaald gedrag niet gewenst is.

*typo..*

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:38

En heb jij dan allemaal cursussen gevolgd van de Parelli methode??

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:45

Dat klopt jus_dOranje, maar zouden wij dat niet veel wreder opvatten dan een paard??? Dat is met mensenogen kijken, toch?? volgens mij ziet een paard dat heel anders!! anders in de zin van dat hij dat minder wreed ziet dan wij dan zien. Dat zie je vaker in de dierenwereld, dan vinden wij iets zielig maar dan is het bij dieren de normaalste zaak van de wereld.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:00

Boris94 schreef:
En heb jij dan allemaal cursussen gevolgd van de Parelli methode??

Ik wel, ja. Heeft met dwang heel weinig te maken. Ik heb Monty Roberts ook meerdere malen aan het werk gezien. JU vind ik niet geschikt voor onervaren mensen, maar het gebeurt vrij veel. Het ziet er ook zo bedrieglijk makkelijk uit bij Monty, je moet de kindertjes die dat de volgende dag even met hun pony proberen eens de kost geven...

Alleen - is dat de verantwoordelijkheid van Monty?

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:12

Boris94 schreef:
Dat klopt jus_dOranje, maar zouden wij dat niet veel wreder opvatten dan een paard??? Dat is met mensenogen kijken, toch?? volgens mij ziet een paard dat heel anders!! anders in de zin van dat hij dat minder wreed ziet dan wij dan zien. Dat zie je vaker in de dierenwereld, dan vinden wij iets zielig maar dan is het bij dieren de normaalste zaak van de wereld.

Dat had ik zelf ook al verzonnen, maar het houdt dus wel in dat de JU een methode is om te straffen, dat hoeft niet verkeerd te zijn want dingen afstraffen hoort bij het opvoeden. Maar het betekend wel dat als je het op de foute manier doet het heel erg fout kan gaan, en dát is het hele probleem juist bij de JU. De methode wordt zo naar buiten gebracht dat mensen het idee krijgen dat het een kant en klare manier is om een band met je paard te scheppen, mensen denken jeej da's leuk dat ga ik ook even doen.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:24

Dat heet gewoon je gezond verstand gebruiken, maar helaas doet niet iedereen dat. Maar of het helpt om dan maar iedereen af te zeiken als diegene JU gebruikt, ik weet het niet, ik denk juist dat je mensen tegen de haren in strijkt. Ten eerste weet je niet, of diegene dat met profesionele hulp doet en ten tweede kan je niet beoordelen vanaf een forum of het een terechte JU op was ja of nee. Ik vind het ook niet goed als mensen zomaar een JU doen, dat is nergens voor nodig. Maar bij sommige paarden is het ook weleens goed en dat word weleens vergeten. En ik denk inderdaad dat Monty hier niet verantwoordelijk voor is, wat mensen met hun paarden doen.

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:41

Deze sticky is er ook juist voor om mensen te waarschuwen dat ze zelf niet aan moeten gaan kloten, want dat gebeurd te vaak.

ojele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:51

Nou, nou, wat een felle reacties! Wat ik gezien heb met de carrotstick, dat kan je geen impuls meer noemen. de striemen stonden op het paard. Als jij dat goed vindt, prima. Ik ga daar niet voor.
Het is wel wat kortzichtig om te denken dat alle mensen die met Parellisysteem werken precies weten wat ze doen, net zoals met iedere methode.
Jij ben negatief, prima. maar wat me nou juist zo aanstaat bij deze mensen is dat ze respectvol zijn naar iedereen. En daar zouden een aantal hier wel een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ik heb er van genoten. mijn paard laat zien dat hij vele malen gelukkiger is. Wat iedereen ook zegt, niemand kan me van iets anders overtuigen omdat ik er zelf bij ben geweest. Zij vertellen zelf dat eenmailg werken met een paard je probleem niet oplost.

ojele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:55

Trouwens, de mensen van Monty Roberts geven zelf aan datr Join Up niet een wondermiddel is, maar dat het je kan hepen met paarden die problemen hebben. Ze gebruiken het regelmatig als onderdeel van een training van een paard. Zij geven duidelijk aan waar de winst is en de grenzen zijn. Zij geven ook aan bij welk paard wel en bij welk paard niet. Heel professioneel. Niet alleen met woorden, maar ze laten het ook in de praktijk zien met de paarden. En dat is toch uiteindelijk waar het om gaat, dat de paarden in rust en vertrouwen kunnen leren. De paarden waarmee ze werkten waren behoorlijk tot zeer getraumatiseerd. Overigens een compleet verschil met de paarden van Annemarie, die stuk voor stuk erg vrolijk en heel goed opgevoed waren.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:14

ojele schreef:
Nou, nou, wat een felle reacties! Wat ik gezien heb met de carrotstick, dat kan je geen impuls meer noemen. de striemen stonden op het paard. Als jij dat goed vindt, prima. Ik ga daar niet voor.
Het is wel wat kortzichtig om te denken dat alle mensen die met Parellisysteem werken precies weten wat ze doen, net zoals met iedere methode.
Jij ben negatief, prima. maar wat me nou juist zo aanstaat bij deze mensen is dat ze respectvol zijn naar iedereen. En daar zouden een aantal hier wel een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ik heb er van genoten. mijn paard laat zien dat hij vele malen gelukkiger is. Wat iedereen ook zegt, niemand kan me van iets anders overtuigen omdat ik er zelf bij ben geweest. Zij vertellen zelf dat eenmailg werken met een paard je probleem niet oplost.

Tegen wie heb je dit nu eigenlijk Want zo veel felle reacties lees ik hier niet, die van jou is verreweg de felste.

En als 1 iemand "striemen met een carrot stick veroorzaakt" (wat me sowieso al moeilijk lijkt, want het ding zwiept niet, maar goed), deugt dan de hele methode niet? Omdat 1 iemand zijn paard verkeerd aanpakt in een dressuurproef, deugt dan het hele dressuur niet? Beetje kortzichtig hoor - en getuigt ook van weinig respect, precies wat je bij anderen lijkt te missen.

Maar goed, ieder zijn methode . Ik kijk wat mijn paard aangeeft, niet wat iemand op een forum vindt dat ik moet doen.

ojele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:25

Een aantal van jullie willen echt alles negatief zien he? Ik heb geen enkele felle reactie neergezet. Alleen gerelativeerd. Zoals je misschien weet zit er een hard en een zacht stuk aan een carrot stick. Denk daar maar eens over na. Ik zeg niets bnegatief over het systeem, want ik vind Parelli heel leuk. Het enige wat ik zeg is dat ook daar mensen tussen zitten die hardhandiger zijn of het systeem misschien wat anders interpreteren, niet?

Ik ben niet fel, maar geef alleen maar aan dat ik een fantastische ervaring heb gehad. Ik ben overtuigd van het vakmanschap van de mensen en lees dit goed: JUIST HUN RESPECT NAAR OVERIGE TRAININGSMETHODEN spreekt mij zeer aan. Ik zeg dus niets begatief over wie dan ook, maar vindt een aantal mensen heel fel reageren.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:29

Een hard en een zacht stuk aan een carrot stick??? Het ding is van glasfiber, dat heeft maar één hardheid. Ik geloof niet dat ik je kan volgen op dit punt.

Wees blij met je fijne ervaring, en probeer kritiek niet af te doen met "ja maar daar doen ze dat en dat", dat is een zwaktebod. En trek je de kritiek niet persoonlijk aan - als jij je 100% in de methode van Monty kan vinden, blijf daar dan lekker mee door gaan, ongeacht wat anderen zeggen. Laat de resultaten maar spreken. Doe ik ook met de methode die mij het meeste aanspreekt .

ojele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:42

Moielijk om blijkbaar iets met woorden duidelijk te maken. Ik denk niet dat MR methode de enige juiste is. Dat is nou wat me zo beviel aan deze mensen. dat ze je aanraden overal te gaan kijken en te leren. En wat betreft de carrotstick, geloof me, het oranje gedeelte kan forse striemen veroorzaken.