Cassidy schreef:Mensen die MR bezig zien, die de boeken lezen, en niet verder geinformeerd worden, zijn van mening dat de Join-up het wondermiddel is, en niet de eerste stap...en dat is in mijn ogen misleidend.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de methode van Monty Roberts altijd heb gezien als meer dan een join-up alleen. Ik ben begonnen met het lezen van zijn boeken. Daarin beschreef hij al veel meer dingen die hij ondernam naast de join-up (denk aan het paard dat moeilijk/niet de startboxen in liep)
Ook op de show liet hij naar mijn mening veel meer zien dan alleen de join-up, zoals het trailer laden of hoe je om moet gaan met een paard dat trapt/niet naar de hoefsmid wil. Natuurlijk is het jammer dat je niet het hele verloop van de verder training kunt zien, maar het was voor mij zeker wel duidelijk dat er een begin gemaakt was. (het past nou eenmaal niet allemaal in 1 show)
Ik heb zelf hulp gehad van Annemarie bij het trailer laden. Ook hier is geen gebruik gemaakt van een join-up. Wel ben ik hierdoor veel bewuster geworden van lichaamstaal enz.
Over argumenten die gebruikt worden om Monty Roberts onderuit te halen, zoals dat hij liegt in zijn boeken over zijn familie enz. Dat vind ik niet eens van belang, dat wordt heel snel bij een discussie over Monty Roberts betrokken. Ten eerste wil ik uitgaan van het goede van de mens en ga er van uit dat wat hij schrijft waar is. Verder maakt me dat niet heel veel uit. Zijn methode werkt voor mij. Bij toeval ben ik ermee in aanraking gekomen, (mijn tante had me als verrassing opgegeven voor de show van Monty Roberts) maar ik denk dat een andere methode me ook best had kunnen helpen. Dit klikte gewoon voor mij en ik wil er graag meer over leren. Daarnaast heb ik nu wel boeken gehaald van andere methoden, want ook daar kan ik vast een hele hoop uit leren.