[NH] Voor het eerst join up

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Essie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:43

Cassidy schreef:
Mensen die MR bezig zien, die de boeken lezen, en niet verder geinformeerd worden, zijn van mening dat de Join-up het wondermiddel is, en niet de eerste stap...en dat is in mijn ogen misleidend.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de methode van Monty Roberts altijd heb gezien als meer dan een join-up alleen. Ik ben begonnen met het lezen van zijn boeken. Daarin beschreef hij al veel meer dingen die hij ondernam naast de join-up (denk aan het paard dat moeilijk/niet de startboxen in liep)

Ook op de show liet hij naar mijn mening veel meer zien dan alleen de join-up, zoals het trailer laden of hoe je om moet gaan met een paard dat trapt/niet naar de hoefsmid wil. Natuurlijk is het jammer dat je niet het hele verloop van de verder training kunt zien, maar het was voor mij zeker wel duidelijk dat er een begin gemaakt was. (het past nou eenmaal niet allemaal in 1 show)

Ik heb zelf hulp gehad van Annemarie bij het trailer laden. Ook hier is geen gebruik gemaakt van een join-up. Wel ben ik hierdoor veel bewuster geworden van lichaamstaal enz.

Over argumenten die gebruikt worden om Monty Roberts onderuit te halen, zoals dat hij liegt in zijn boeken over zijn familie enz. Dat vind ik niet eens van belang, dat wordt heel snel bij een discussie over Monty Roberts betrokken. Ten eerste wil ik uitgaan van het goede van de mens en ga er van uit dat wat hij schrijft waar is. Verder maakt me dat niet heel veel uit. Zijn methode werkt voor mij. Bij toeval ben ik ermee in aanraking gekomen, (mijn tante had me als verrassing opgegeven voor de show van Monty Roberts) maar ik denk dat een andere methode me ook best had kunnen helpen. Dit klikte gewoon voor mij en ik wil er graag meer over leren. Daarnaast heb ik nu wel boeken gehaald van andere methoden, want ook daar kan ik vast een hele hoop uit leren.

SilverStorm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:51

hmmm mag ik jullie mening hierover, ik ben bang dat ik mijn paard ook aan zoiets onderwerp, maar ze lijkt het leuk te vinden. daar ik geenszins van plan ben mijn paard te krengen of nodeloos psychisch te pijnigen.

als ik mijn paardje los gooi, dan gaat ze eerst fijn rondlopen. daarna gaan we spelletjes doen. 1 van die spelletjes is dan ook een soort tikkertje. ik ga een beetje hobbelend achter haar aan met beetje breedachtige schouders*ik ben een garnaal in m'n schouders dus breed moet je niet te letterlijk nemen* dan gaat ze heel blij rennen in een volte om me heen of juist door de heeeele bak heen. als ik dan mijn schouders laat zakken komt ze ook per direct naar me toe. dan krijgt ze ook altijd een aai of een klopje, dan lopen we weer een rondje of wat samen, daarna ga ik weer wat achtiever staan hobbelen ... meestal draait ze zich dan om en draaft dan *in mijn ogen * blij weg en als ik dan dr achter aan ga rennen *maak geek ksssss of brul geluiden daarbij trouwens* gaat ze weer om me heen rennen totdat ik weer normaal ga lopen of ga zitten ofzo. ze reageert hier best sterk op, wat wel handig is in spannende situaties buiten, als iets eng is en ik maak me wat hobbelig en breedig dan loopt ze er zo langs, dan hoef ik haar niet eens aan te kijken, of aan te sporen, maar'voorop in de kudde te gaan'zeg maar. en ik ben nu bang dat dat hetzelfde principe is. kan iemand mij vertellen of dit echt op speellust gebaseerd is of op angst? want dan doe ik het niet meer.... ik wil mijn lieverd noooooooit geen pijn doen.. niet lichamelijk of geestelijk.

grussels

ongeruste silver storm

annemariev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:25

Ik heb het al eerder opgemerkt, maar volg vooral goed je gevoel en kijk naar je paard en wat hij je verteld. Zoals je het verhaal verteld lijkt je paard het spelen met jou leuk te vinden!

SilverStorm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:46

ya, dat idee heb ik ook altijd gehad, maar als ik lees dat het een psycisch pak slaag betekend, en dat ik hem eigenlijk uit onze tweepaardskudde stuur, dat maakt mij aan het schrikken.... k zal eens kijken of ik er foto's van heb. de lichaamstaal van mijn paard is nooit gekweld of angstig, tenminste niet in mijn ogen. en ik wil alleen het bestse voor dr, en ook dat de spelletjes die we spelen Echte Spelletjes zijn waar ze lol in heeft

annemariev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:38

Kijk hoe paarden met elkaar communiceren wanneer ze met elkaar in het weiland staan. Daar dagen ze elkaar ook uit. Spelen met elkaar met gebruik van lichaamstaal. Ik zou je gevoel volgen, dat is eigenlijk altijd goed. ik zou het heel leuk vinden om foto's te zien.

Wel zal ik pas weer na maandag kunnen reageren, ga nu naar Keulen omdat we zaterdag een show hebben van Monty.

groeten!

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:36

Volgens mij vertrouwd je paard je zo, dat ze op jouw oordeel afgaat. Dat lijkt me een fijn gevoel.

carin

Re: [NH] Voor het eerst join up

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:40

Ik heb heel het topic doorgelezen, best interessant wat het allemaal teweeg brengt !
Zelf ben ik een absolute "starter"wat betreft Monty Roberts.
Ik ben best enthousiast geworden door de demonstratie die Annemariev hier in Dreischor gaf, 28 januari.
Ook door veel verhalen en goeie resultaten wil ik er zeker veel meer over leren.
Leren.....dat doen we allemaal toch elke dag ? Ik "zit " al 30 jaar "in de paarden ", maar dit is een hele nieuwe manier, nieuwe kijk voor mij op alles wat met paarden te maken heeft en dat maakt het weer leuk.
Een leuke manier om met mijn 2 reuzen ( Shires ) om te gaan.
Elke dag, of om de dag iets nieuws verzinnen en dat hoeft geen uren !
Mijn oudste Shire is bang van paraplu's en ik zag hoe Annemarie daar mee oefende met een paard in Dreischor, super gewoon ! Als de join up, die ze daarvoor deed bij dit paard, nu zo "verkeerd "zou zijn in paardenogen, had ze die paraplutraining ook wel kunnen vergeten !
Paard was erg op zn gemak bij haar.
En met dit paard waren ze echt al een tijd bezig geweest op de klassieke manier.
Door dit topic en de goeie antwoorden van Annemarie, ben ik alleen maar enthousiaster geworden.
Ieder zijn mening en Cassidy, jouw verhaal heeft mij heel de dag aan het denken gezet, totdat ik toch de antwoorden daarop vanavond van Annemarie weer las en dacht ; gelukkig.....de methode is toch gewoon goed !

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:33

@ carin, ik durf zomaar te beweren dat je op andere manieren van aanpak (buiten de klassieke manier) ook je paard had kunnen laten wennen aan paraplu's....

Iig goed dat je er over nadenkt. Er zijn er zoveel die dat niet doen....

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:37

Tuurlijk kan je een paard op verschillende manieren daar aan (paraplu) laten wennen, maar wie zegt dat die manier het beste is.

carin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:29

Boris94 schreef:
Tuurlijk kan je een paard op verschillende manieren daar aan (paraplu) laten wennen, maar wie zegt dat die manier het beste is.

Precies ! Het gaat nu over deze methode toch ? In mijn stukje zet ik ook dat , als je het al jaren hetzelfde doet, op dezelfde manier, de MR methode erg leuk is. Tuurlijk kan het op verschillende manieren. Het is maar wat je het meest aanspreekt.
Pik van alles wat eruit en trek je eigen plan. Dat bevalt je vast het beste.
Met mijn kinderen precies hetzelfde, de opvoeding doet iedereen anders, iedereen op die manier waar men zich prettig bijvoeld. Er is geen wet voor hoe het moet.
Gelukkig niet !
Misschien Cassidy, kan jij jouw manier van het trainen tegen paraplu-angst hier neerzetten ? Zal ook best leerzaam zijn ?
Is toch gaaf dat er zoveel mogelijkheden zijn ?

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:59

Helemaal mee eens Carin. niks aan toe te voegen. En zolang je je gezonde verstand gebruikt zal het wel goed gaan. En iedereen maakt fouten, maar van elke fout kan je leren. En wat fout is bepaal je zelf naderhand en niet iemand die denkt alles beter te weten.

Daantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:54

ik ben het met jullie eens carin en boris94!!!!!
ik blijf dit topic gewoon volgen er komen steeds meer mensen hun zegje doen hoe hun het vinden en ervaren!!!!
heel goed vind ik, van iedereen kan je wel wat leren!!!!

zazou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 01:53

Voor mij en mijn paard werkt de NH methode erg goed! De join up is mijns inziens erg waardevol voor de band met je paard. Daar wordt uiteraard niet mee gezegd dat DAT de juiste methode is! Voor iedereen en elke combinatie ruiter/paard zal er een juiste manier zijn. Verder is de join up GEEN methode op zich!! Het is een klein maar nogmaals waardevol onderdeel! En zoals iedere methode heeft het zijn eigen uitbreidingen daarvan!!! Zo heeft iedereen een eigen voorkeur voor wat bij hem of haar past. Hoop dat iedreen zijn eigen goede manier vind! groetjes Zazou

Malibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:20

Boris94 schreef:
Helemaal mee eens Carin. niks aan toe te voegen. En zolang je je gezonde verstand gebruikt zal het wel goed gaan. En iedereen maakt fouten, maar van elke fout kan je leren. En wat fout is bepaal je zelf naderhand en niet iemand die denkt alles beter te weten.

Precies, en paarden zijn heel erg vergevings gezind. Wat ik soms allemaal wel niet zie met rijden, dan denk ik ook van jezus dat dat paard dat mens nog op z'n rug laat. En de volgende keer stapt diegene weer rustig op en begint het weer van voor af aan...

Ik zeg niet dat het goed is, maar als ze zelf goed oplet kom je al een heel eind.

Ik vind dat je best een join up mag gebruiken voor een paard dat jouw niet als zijn leider ziet. Mijn jongste merrie van bijna 3, ziet mij nog niet volledig als leider.
Ze heeft ook nog niet het concentratie vermogen om echt aan grondwerk te beginnen.

Dan doe ik liever 1 x een join up (wel op een relaxte manier en niet 'jagend') dan dat ik haar alleen maar in verwarring breng door haar tig keren probeer 'grondwerk' te leren.

Maar goed, dit net als de LDR discussies... Ieder heeft zijn eigen mening hier over, en je hoeft het heus niet met elkaar eens te zijn, maar een beetje respect voor andermans mening kan naar mijn idee geen kwaad

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:52

Wat is een join up??

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 21:51

gebruik de zoekfunctie, of lees dit topic even door, en klik op de links die er in gezet zijn. Dan wordt het vast wel duidelijk

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:40

De join op techniek van monty is voor mij een goede uitkomst geweest.
De join-up doe ik eigenlijk niet meer met mijn paard omdat dat nu niet meer nodig is maar ik gebruik wel soortgelijke technieken om met mijn paard te communiceren. Hij volgt me overal, omdat hij dat wil.
Ik heb er een heerlijk hardwerkend paard aan over gehouden die voor mij door het vuur gaat. Terwijl toen we hem net kochten het een paard was dat alleen maar in zijn eigen wereldje leefde en alleen maar wou vluchten. We rijden nu zelfs zonder hoofdstel en mensen staan met open monden te kijken want 2 jaar geleden mochten we nog niet eens in de bak rijden als er kinderlessen waren omdat het zo'n "achtelijk" paard was. Nu is dat wel anders. Ik vind het jammer dat mensen hem zo slecht afschilderen terwijl het het beste met die paarden voor heeft.
Maar ja hier mijn ervaring.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:51

@ Inky_devil: welke methodes gebruik je nu dan? En hoe ben je tot de beslissing gekomen dat de join-up niet meer nodig is?

Denk je niet dat dit, wat je met je paard bereikt hebt, op andere manieren te bereiken was geweest? Wat heb je behalve de join-up nog meer met je paard gedaan?

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:31

Ik gebruik eigenlijk geen specefieke methode, het is een beetje een idee van het slechte gedrag negeren (afhankelijk van wat) en het goede vooral goed belonen en ik zorg vooral dat me paardje het prettig vind als hij bij me is. Ik heb zijn vertrouwen gewonnen nu en vind dat ik hem dus niet meer onnodig weg hoef te sturen. Wel grappig als hij los is in de bak en ik ben hem een beetje aan het opjutten en ik draai me van hem af en "vraag"hem zo naar me toe te komen komt meneer meteen,
Ik ben ook erg geintresseerd in andere methodes, parelli lijkt me ook onwijs gaaf maar het is allemaal zo duur .
Ik ben met de join-up begonnen en eigenlijk verder gegaan op mijn eigen manier. Aan het begin hoefte je maar aan de teugels te zitten en meneer ging al vluchten, dus steeds dingetjes verzinnen om die probleempjes op te lossen.

Of ik er zonder de join up ook gekomen was, ik denk het wel. Maar mijn paardje raakt helemaal in paniek als hij denkt dat je boos op hem bent omdat hij iets fout heeft gedaan, dan staat hij helemaal te shaken . Ik heb een Engels volbloed x am. appaloosa die wat nare ervaringen heeft in het verleden. Kreeg hem toen hij 6 jaar was, hij is nu 8. Kon niets toen we hem kochten en nu kunnen we al een hele reining proef afleggen en doet alles voor je. Hij is veranderd van een druk, angstig paard in een heerlijk rustig paard waar ik zomaar een klein kind op kan zetten en die ik gewoon in de gang kan poetsen zonder halster. Heerlijk beestje is het gewoon.