Voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 13:22

Bij mij krijgen ze ook doorlopend hooi maar dat staat niet in de schuur waar de paarden schuilen zeg maar, ja het staat wel in dezelfde schuur maar achter een paar balken, daar staat een baal van 300kg en over de balken heen (en de kleintjes er tussendoor) kunnen ze dan hooi eten, zo kunnen ze het niet de schuur zelf in trekken anders wordt het een puinhoop. Maar goed, daar moet je wel genoeg plek voor hebben anders gaat het niet.
Ik ben ook niet wild van netten, vroeger gebruikte ik ze wel, hing ze erg hoog op maar toch presteerde mijn eerste paard het om zijn voorhoef erin te krijgen (en dat net hing echt hoog!) hij hield er gelukkig niets aan over maar sinds dien gebruik ik geen netten meer.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:29

Het is voor het paardengebit en de spijsvertering sowieso beter om van de grond te eten...

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:58

...Ik ben (ook) geen fan van 'hoog' eten...maar in de uitloop kan ik geen bergjes hooi neerleggen... dan heeft iedereen op het erf eten... behalve Bruut en Vedette!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 15:03

Daar kan ik mij heel goed iets bij voorstellen
Wat misschien ook nog een optie is, ik ga dit zelf ook doen in het winterverblijf van de 2 pony's die ik bij de overburen op het land heb staan, is in een hoek van de stal een baal hooi zetten maar wel achter een soort van hek.
Zodat ze er overheen kunnen eten zeg maar en het niet door de hele stal kunnen slepen, is dat een oplossing misschien? Moet je ook wel weer ruimte voor hebben maar met een gewoon baaltje hooi (zo'n klein pakje dus) zal het misschien niet zo heel erg veel ruimte kosten?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:10

nienke07 schreef:
...Ik ben (ook) geen fan van 'hoog' eten...maar in de uitloop kan ik geen bergjes hooi neerleggen... dan heeft iedereen op het erf eten... behalve Bruut en Vedette!!

Dat kan niet de bedoeling zijn inderdaad...

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:20

@ T@nj@: Als de stal met uitloop een echte uitloopstal wordt, is dit zeker een optie! Vooralsnog zal het zo zijn, dat de boer ze 's ochtends eruit gooit in de uitloop en eind van de middag weer binnenhaalt... dan kunnen ze er dus niet bij als het binnen ligt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:21

mijn vriend heeft jonge friesen, die kunnen de schuur in en uitlopen, hij heeft in het midden van de schuur een grote hooi(kuil)baal staan en daaromheen 4 pallets, alle hoeken aan elkaar en het gaat super, vooral omdat hij in het midden staat kan iedereen eromheen eten zonder dat er nijd is onderling.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 15:36

Kijk! daar is dan weer een heel goed idee voor mijzelf.
Wat phannie zegt kan ik ook nog doen, pallet heb ik wel en ook nog paletranden, kan ik het toch nog afsluiten zeg maar en als de baal lager wordt door het afeten, haal ik er gewoon een rand af. Ben alleen wel een tikkie huiverig voor de ijzeren hoeken op de palletranden, die hebben wel wat uitsteeksels, omhoog dat wel maar toch..... Daar ga ik nog eens diep over nadenken.

nienke07 schreef:
@ T@nj@: Als de stal met uitloop een echte uitloopstal wordt, is dit zeker een optie! Vooralsnog zal het zo zijn, dat de boer ze 's ochtends eruit gooit in de uitloop en eind van de middag weer binnenhaalt... dan kunnen ze er dus niet bij als het binnen ligt...

Maar het is dus niet zo dat je de deur openzet en ze kunnen eruit? Dat is in mijn ogen nl. een uitloop, dan zouden ze ook weer naar binnen moeten kunnen
Dat is dan alweer een stuk lastiger want je wil je hooi ook niet te veel buiten laten liggen in dit kikkerlandje, ik weet niet hoe het met bruut zit maar mijn knollies trekken hun neus op voor nat hooi, dat moeten ze niet (kapsones knollen heb ik )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:44

ijzeren randen? die ken ik niet, ik ken alleen gewoon houten pallets, maar ja ik weet ook niet alles hahaha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:47

Zijn van die palletkisten zeg maar , je hebt een pallet , en daarbovenop steeds een houten rand zodat je een kist kunt maken van een pallet. De hoeken van die randen zijn verstevigd met metaal en die metalen hoeken steken iets uit zodat de volgende rand weer stevig erbovenop komt te liggen.

Lijkt mij wat eng bij paarden inderdaad , wat te beweeglijk , gaat er dalijk iets fout en rent er een paard door de wei met zo'n rand tussen z'n benen

Moet je alles wel heel goed vastmaken , lijkt me ook knap gedoe.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 16:15

Het leek in de eerste instantie een goed idee maar ik heb er even over door zitten denken en ben tot de zelfde conclusie gekomen als jij Bianca (ik zag het al helemaal voor me, Kevin, de lompheid zelve, met de hele boel aan zijn klompen )
Doe ik dus maar niet
Voor het winterverblijf van de pony's ga ik gewoon weer terug naar mijn oude idee, dat is een hek wat open kan in de hoek zeg maar, zit dus heel erg vast aan de muur

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:52

nienke07 schreef:
Even een vraag:
Ik meen ooit ergens iets gelezen te hebben over een soort lang, langwerpig hooinet. Iets in het kader van de discussie : "Hoe voer je hooi...in ruif of op de grond..." ... Ik meen toen dat iemand iets postte over een hooinet wat tussen de wanden van de stal hing, of tussen palen oid!
Bruut en Vedette hebben straks samen een stal met uitloop en nou leek het mij zo handig als ze onbeperkt toegang toe ruwvoer hebben...
Nou kan het zijn, dat het met Vedette handiger is om twee hooinetten in de uitloop te hangen (Ver uit elkaar ) ... maar ik ben toch ook wel erg nieuwsgierig naar dat grote ding... Wie O Wie heeft enig idee wat ik bedoel???? Hoe werkt zo'n ding en wat zijn de (gebruikers) ervaringen???

Je bent in de war. Karen Drost heeft het erover gehad!
Je kunt ze bij Freizeit imm sattel kopen!
Ik meende 119 euro.
De vraag is wel of je dit voor 2 paarden moet doen en je idd niet beter 2 hoopjes met een oude trackerband kunt maken.
Effe Googlen!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:20

O.K.!
Hoorde vanaaf inderdaad ook de tip van de gevulde trekkerbanden! Goeie!
Goeie!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:17

Ik Pendel ook altijd t voer voor mijn paardjes.

Voor ruwvoer kun je ook Fybergy van Dodson en Horrel proberen is ook speciaal voor hoefbevangen gevoelige paardjes.

Heb ook een hele goede holistisch therapeut die regelmatig mijn paardjes meet met de biosensor en de lechnerantenne. Ik hoop dat ik t ook allemaal kan leren.

Ben nu al bezig om wormenkuren uit te pendelen en moet zeggen dat dat eigenlijk al aardig goed gaat en ook t resultaat wel zichtbaar is bij de dieren die ik al een poosje bij houdt....
Laatst bijgewerkt door elibeest op 06-10-05 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:30

Mijn merrie krijgt nu (heeft een veulen van dik 4 maand aan de voet lopen en staat dus de hele dag op de wei, s'nachts naar binnen en wordt 4 a 5 keer in de week gereden) 1 kg sportbrok en 1 kg merrie/veulenopfokbrok,
daarbij s' avonds een handje zemelen, wortelen, appel/azijn/knoflookolie en haar medicijnen/kruiden.
(gependeld door een holistische DA) maar het veulen eet dus automatisch mee met haar, vindt hij kennelijk veel leuker en lekkerder dan uit zijn eigen bak te eten... het veulen gooi ik gemiddeld anderhalf kilo veulenopfokbrok/ veulenbrok in de bak met een wortel en olieen, maar of hij het allemaal alleen opeet is een 2e...?

de merrie krijgt strax met een maand, als het veulen eraf is weer gewoon 2 kilo sportbrok met wat muesli en zemelen. alhoewel denk ik erover na om volgend jaar (als ze weer een jaar de sport ingaat) weer over te gaan op Build - up, dat is een muesli voor oudere paarden, die in de sport lopen. omdat ze nogal invalt...i.v.m. haar leeftijd en bloed...ze krijgt er strax ook weer bietenchips bij, zitten verschillende vitaminen in en misschien weer een aantal aanvullende supplementen

daarnaast, heeft ze de hele dag of dus toegang tot gras (op de wei) of strax als ze weer volop op stal staat toegang tot kuilvoer.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:56

Ik voer het (voordroog)kuil buiten gewoon op de grond, steeds op dezelfde plaats.
Nu krijgen ze een afgepaste hoeveelheid (1x per dag) omdat er nog aardig wat gras staat. Als dat straks op is, geef ik ze 2x per dag kuil en zoveel dat er bij de volgende voerbeurt (bijna) niets meer ligt.
Ze vertrappen wel wat maar dat laat ik liggen en gebruik dat als ondergrond om steeds op te voeren. Zo krijgen ze geen zand binnen.
In de loop van de winter ligt er een mooie laag die iets broeit en daardoor niet bevriest. Ze gebruiken dat ook om op te liggen als de rest van de wei bevroren is
Om het jaar laat ik het in het voorjaar afgraven en gaat de boel met de mest mee.
Dat gaat al jaren prima...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:57

Hier staan Veseo en Rex onder het afdak. Rechts van hen hebben we een soort trog gemaakt met palen en een houten schot. Daar leggen we het hooi achter. Werkt prima! Mischien kun je zoiets maken Nienke?

Afbeelding

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 14:28

Cookies, zo iets bedoel ik dus ook, werkt perfect!

Orly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:34

Weet iemand waar Horslyx verkrijgbaar zijn? Lijkt me wel wat voor straks in de paddock.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:50

horselyx gewoon bij de paardendrogist

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:13

Kinke gaat over een paar weken verhuizen naar een pensionstalling. Daar voeren ze niet het ouderwetse hooi zoals ik nu doe, maar van dat spul uit plastic. Niet echt superzuur en nat maar toch anders dan m'n ouderwetse hooipakjes. De stalhoudster kwam met de suggestie om mijn hooi dan te mengen met dat van hun en Kinke zo te laten wennen. Ik vind het best griezelig, weet eigenlijk niks van dat soort voer en aangezien ze een eczeempaard en ex-bevangen paard is vraag ik me af of dit goed komt. Iemand ervaring hiermee?

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:05

Ja hoor .
Ik ben nog steeds overtuigd van de link tussen zomerexeem en eiwitten, dus eerst even nagaan hoeveel eiwit er in die balen zit. Een redelijke indicatie kan ik je wel geven, maar dan moet ik even weten wat voor bemesting het land gehad heeft, hoe lang het gewas was toen het gemaaid werd en wanneer het gemaaid werd . Over het algemeen valt het best mee, Kate krijgt ook hooi uit een plastic baal en die is nogal gevoelig op haar darmen (diarree agv eiwit). Zij heeft nergens last van. Ook Son kreeg het jaar voor haar dood dit voer en zij was extreem gevoelig voor bevangenheid. Ook geen last gehad.

Wat je stalhoudster adviseert, wil ik je ook meegeven... langzaam aan laten wennen, dan zie je snel genoeg of het bij Kinke past of niet.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:24

T@nj@ schreef:
Cookies, zo iets bedoel ik dus ook, werkt perfect!

Ja mooi he, zelf bedacht. Ik had er patent op aan moeten vragen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 20:57

Dan had ik je nu moeten betalen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:59

Welnee , je zet 1 paal een cm naar rechts en je hebt iets anders