Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 08:51

Arabesk is hier(ligt nog in coma) en zij vond het verschil van Morrie voor Parelli en Morrie na Parelli toch wel erg groot....... hij rent niet meer over je heen, je krijgt geen kopstoten meer, hij komt niet meer in je ruimte en is met 1 vingertje te sturen, vanaf de grond, op z'n rug was het een heel ander verhaal, maar met rijden ben ik ook nog niet klaar met level 1

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:56

het is altijd leuk als een ander de resultaten kan benoemen!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:00

Morrie heeft zeker zijn chocoladekant laten zien toen ik bij jou op visite was

Even zonder dollen, het verschil tussen voor en na opvoeden is inderdaad altijd opmerkelijk, ongeacht welke methode ervoor gebruikt word.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:03

jackie schreef:
NH in het algemeen is niet altijd zoetsappig. je moet inderdaad wel je grensen duidelijk maken.

Ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet waar het idee vandaan komt dat NH geweldloos zou zijn bijvoorbeeld. Dat is het misschien in de ogen van de mensen wel, maar in de ogen van het paard in ieder geval niet.

Veel mensen vertellen dan trots dat ze geen zweep meer gebruiken. Nee, een carrotstick is inderdaad een stuk geweldlozer

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 09:08

als ik het goed heb is het niet de bedoeling je aard met de carrotstick te slaan, maar hem de weg te wijzen...... als er geslagen wordt, is het op de grond

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:16

Dat hoeft met een zweep toch ook niet?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:18

smurf schreef:
als ik het goed heb is het niet de bedoeling je aard met de carrotstick te slaan, maar hem de weg te wijzen...... als er geslagen wordt, is het op de grond

en waar kwamen dan de striemen op browny2's paard vandaan? is hier soms iemand aan het aanmodderen geweest??

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:30

sommige paarden kunnen er gewoon ook niet tegen als je de CS vele gebruikt..... ik was met mijn haf bezig met de porcupine en ik maar duwen in fase vier bij de scheiding van dr nek en dr kaak maar alleen maar protest.... in fase 4 geen stapje.... toen probeerde ik het met mijn hand en toen ging ze meteen in fase 2 dus het is ook een beetje uitvogelen wat helpt, voor sommige paarden is signaal met de CS te sterk... maar je moet dus soms ook een beetje van het programma afwijken.... als ik volgens het boekje door was gegaan om dr eerst met de CS om te gaan had ik vast een bang paard gehad

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 09:31

Citaat:
en waar kwamen dan de striemen op browny2's paard vandaan? is hier soms iemand aan het aanmodderen geweest??

ik had begrepen van de leadrope... maar ik ben er niet bij geweest, ik ken Browny niet en het paard niet...... dat zal Browny zelf even moeten ophelderen....

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:11

Bedenk wel dat je het paard ALTIJD een keuze geeft bij NH, ik denk dat dat het grootste verschil is met een 'normale' mep met de zweep.

Als jij al 10 seconden zegt: die grond waar jij je achterbenen hebt staan, daar komt zometeen mijn carrotstick/leadrope terecht, en je laat dit duidelijk zien door steeds dichterbij te komen, dan is het de keuze van het paard om daar te blijven staan en de klap te incasseren.

Paarden in de kudde leven ook totaal niet 'geweldloos', maar ze geven elkaar de keuze, de ruimte. Mijn paard zat de eerste dagen na introductie in een nieuwe kudde onder de schrammen, wonden, zwellingen etc, dat krijg jij met je carrot-stick niet voor elkaar hoor Maar uiteindelijk is het voor het paard wel duidelijk wie er de leider is, en op zo'n moment heeft hij daar ook totaal vrede mee (hoewel, af en toe denktie nog dattie hengst is )

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:32

smurf schreef:
ik had begrepen van de leadrope... maar ik ben er niet bij geweest, ik ken Browny niet en het paard niet...... dat zal Browny zelf even moeten ophelderen....

dat heeft ze al gedaan, op pagina 3 van dit topic.

hier nog een keer wat ze schreef

Citaat:
Ik heb haar echt wenend na de eerste sessie in de weide gezet en ze stond vol zwellingen op haar hoofd en lichaam van de carrotstick en het touw. Dat zal ik nooit vergeten maar ik zal ook nooit vergeten dat zij altijd de mogelijkheid had om elders te gaan maar zij bleef tegen Eddy geplakt om de klappen te incasseren en ze bleef volharden. Echter Eddy bleef ook relaxt volharden en uiteindelijk is zij geweken. Eddy heeft het wel emotioneel niet makkelijk gehad om zo te blijven volharden maar het moest. Ergens zegt parelli iets in de aard van: "heb je het ooit 3 dagen volgehouden want dat is wat noodzakelijk is".

ik ben nog steeds van mening dat het ook anders had gekund.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 20:33

ja, ik ook........ maar ik heb makkelijk praten, ik heb deskundige hulp.....

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:39

ehm *valt even binnen* volgens mij had browny óók deskundige hulp... Of je moet Eddy Modde tot de amateurs rekenen...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:40

Citaat:
...Ik heb haar echt wenend na de eerste sessie in de weide gezet
en ze stond vol zwellingen op haar hoofd en lichaam van de carrotstick en het touw...

Mijn god, ik vind dit best wel heftig, zoiets zou dus totaal niet mijn manier zijn

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:49

Citaat:
Het prachtige vind ik bij Parelli dat je paard dit niet als agressief beschouwd omdat je streeft naar werken zonder emotie. Iets wat paarden ook niet kennen.

@Browny, misschien wil je dit nog eens nader uitleggen?

Mijn paard kent wel degelijk emoties en toont die ook ri. paarden en mensen.
Als er onrust is geweest in haar groepje, merk ik dat naderhand zeker aan haar gedrag.

Als je bedoelt dat je de aanwijzingen consequent geeft, zonder geschreeuw of gedoe, kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 21:05

dat van Eddy Modde is me even ontgaan....... maar ik ben al een paar dagen niet in staat om alles tot op de letter te lezen, helaas....

Eddy Modde, daar kan ik alleen van dromen, die zit voor mij bijna net zo ver weg als Pat Pareeli himself, aan de andere kant van de wereld dus...... dan modder ik maar wat aan met 1 x per maand een beetje hulp....

Citaat:
Mijn paard kent wel degelijk emoties en toont die ook ri. paarden en mensen.

de emoties zitten in de rechter hersenhelft en je wilt juist bereiken dat ze die uitschakelen en de linker hersenhelft gaan gebruiken, gaan denken dus en niet meer met hun emoties reageren.

Het kan echt en het gaat ook echt gebeuren, ik geloofde het nooit, maar ik mocht het vanmiddag dan eindelijk toch meemaken:

Ik kon vandaag geen kant op: er stonden 2 minishetten in de bak, als je die eruit gooide, gingen ze gewoon onder het schrikdraad door de bak weer in, dus de bak viel af,.... in de polder waren zeker 4 trekkers erg actief en weer een grote veewagen....... ik heb m'n grondwerk achter de stal gedaan en toen toch maar de polder in gegaan, kon het niet over m'n hart verkrijgen om er een bit in te doen, dus op een touwhalster...... 2 trekkers en de veewagen getrotseerd en ik leef nog....., toen ik terug kwam, kwam de boer net met de beruchte trap naar buiten, de vorige keer dat iemand dat deed, lag ik op de grond en kon ik m'n paard achterin de polder ophalen, nu bleef m'n peerd geswoon staan en ging staan gapen en zuchten.... zou ie eindelijk leftbrained raken.... zou het toch nog gaan gebeuren?????

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:23

Bedankt voor je duidelijke uitleg, smurf

Maar die voorvallen die je nu beschrijft, zou Gill zonder enige bewuste training van haar linkerhersenhelft ook zonder enige emotie (geen vluchtgedrag vertonen, maar alles observeren en dan nadenkend blijven staan) ondergaan, wat is daar dan de verklaring voor?

Als Gill iets vreemds ziet tijdens een buitenrit, wil ze blijven staan en het rustig bekijken en evt. besnuffelen, betekent dit dat haar linkerhersenhelft al van nature beter werkt dan de rechterhelft? Of heeft dit gewoon te maken met het karakter van mijn paard?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 21:30

dat deed Morrie vroeger ook, maar ineens deed ie het niet meer..... flipte van alles.....

ik kan het niet verklaren, ik ben geen paardendeskundige maar die zijn hier wel aanwezig, dus ik wacht het antwoord van een expert af......

ik ga nu m'n ontstoken ogen rust geven, want ik ga steeds waziger zien en ik wil niet in het taalbloopertopic terecht komen.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:55

Ann schreef:
Citaat:
...Ik heb haar echt wenend na de eerste sessie in de weide gezet
en ze stond vol zwellingen op haar hoofd en lichaam van de carrotstick en het touw...

Mijn god, ik vind dit best wel heftig, zoiets zou dus totaal niet mijn manier zijn

En nu weet ik dus ook waarom Kinke niet achteruit loopt als ik met dat touw zwiep
Dit gaat mij dus ook veel te ver.
Ik ga het nu proberen met clickeren, laat haar eers mn hand targetten en dan op een vingeraanwijzing achteruit lopen, en...het gaat behoorlijk goed moet ik zeggen. Maar of dit van een afstandje gaat werken.....

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:05

jackie schreef:
hier nog een keer wat ze schreef

Citaat:
Ik heb haar echt wenend na de eerste sessie in de weide gezet en ze stond vol zwellingen op haar hoofd en lichaam van de carrotstick en het touw. Dat zal ik nooit vergeten maar ik zal ook nooit vergeten dat zij altijd de mogelijkheid had om elders te gaan maar zij bleef tegen Eddy geplakt om de klappen te incasseren en ze bleef volharden. Echter Eddy bleef ook relaxt volharden en uiteindelijk is zij geweken. Eddy heeft het wel emotioneel niet makkelijk gehad om zo te blijven volharden maar het moest. Ergens zegt parelli iets in de aard van: "heb je het ooit 3 dagen volgehouden want dat is wat noodzakelijk is".

ik ben nog steeds van mening dat het ook anders had gekund.

Ik dus ook... en hier kan en wil ik ook niet achter staan en dit is mijn uitleg.

Even een stelling:
Wij mensen zijn onder te verdelen in drie groepen, vechters, vluchters en verstijvers. Bij grote schrik of angst reageert iedereen op een van deze drie manieren. Bij paarden heb je ook de vechters als ze in het nauw gedreven worden, de paarden die vluchten en paarden die verstijven van angst.

Stel dat het paard van Browny nou verstijfd van angst was... de klappen incasseerde omdat ze bleef waar het veilig zou moeten zijn: bij de mens.
In hoeverre ben je dan nog het vertrouwen van dit dier waard?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 17:02

Morrie eet zelfs 'savvy"

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:11

Jossie schreef:

Stel dat het paard van Browny nou verstijfd van angst was... de klappen incasseerde omdat ze bleef waar het veilig zou moeten zijn: bij de mens.
In hoeverre ben je dan nog het vertrouwen van dit dier waard?

Niet dus... in feite doe je dan hetzelfde als met een join up...

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:22

Grappig eigenlijk dat op zulke fora altijd wordt verondersteld, hé... Men kent mijn paard niet, het probleem niet en mij niet en toch worden er opmerkingen gegeven. Als het anders kon, zou ik de eerste geweest zijn in de rij...

Ik krijg eigenlijk kippenvel als ik dan deze antwoordjes en opmerkingen lees.

Ongeveer anderhalf jaar zijn er mensen over de vloer geweest die het anders zouden aanpakken... van inslapen over verdoven tot werken met touwen en er eens goed op kloppen....

Mijn merrie heeft gedurende 17 jaar een hormoon gekregen om haar gedrag wat bij te veizen. Ik heb dat nooit meer gegeven waardoor er niemand buiten ikzelf in haar persoonlijke ruimte kon komen en deze was zeker meer dan 2 meter rond haar.

Hoefsmid/strasser was anderhalf niet meer kunnen komen waardoor haar hoeven slecht waren. Ik kon ze doen maar was geen deskundige.

Eddy heeft ze na 3 weken los in de paddock, netjes kunnen strasseren, zonder problemen maar het respect en vertrouwen moest er wel eerst zijn! Hij is de enigste die haar in die 5 jaar dat ik haar ben, los en vrij heeft kunnen snijden!

En laat mijn merrie nu net een vechter zijn die dat alleen laat zien als het niet anders kan omdat ze weet dat ze blijft doorgaan. Vastberaden en volhoudend tot het einde. In onze kudde is ook zij degene die zichtbaar niets hoeft te doen om het leiderschap te verkrijgen. Ze gaat een kleine confrontatie schijnbaar uit de weg maar deze is dan zo miniem dat ze daar geen moeite voor zal doen. Als het er echter echt aan toegaat met eentje die het leiderschap wil overnemen, zal zij diegene zijn die vecht tot ze erbij neer valt!

Dus nee, mijn merrie verstijfde echt niet van de schrik, hoor! Zoals ik in mijn eerste bericht had geschreven, geniet zij evengoed van de friendly met de CS als met de leadrope en kon Eddy haar na de eerste sessie van een weiland van 3 ha plukken zonder probleem.

En laat ik nog even een voorbeeld stellen, dat paarden onderling absoluut geen doetjes zijn. 16 schoppen van de achterbenen tegen de borst van een ander en die bleef gewoon staan, zonder te verkrimpen. Na de 16de rel draaide hij zich om en sindsdien moet de ander zijn oren naar achter doen en de andere wijkt. Niet uit schrik,hoor, want ze kroelen even hard met elkaar als de anderen... En ja dat rellen gaat zonder emotie dus zonder agressie want onmiddellijk erna staan ze netjes naast elkaar zonder dat er een vuiltje aan de lucht is.

Paarden tonen zeker emotie zoals pijn, ontevredenheid, tevredenheid allemaal woorden die wij hebben verzonnen maar waar paarden niet over denken, het is hun instinct en aan sommige emoties geven zij gedragingen (weven, luchtzuigen, hinikken, gelaatsuitdrukkingen....) maar bewust kwaad zijn of iets met opzet doen zoals geweld, staat niet in hun woordenboekje...

Oja en mijn meid heeft Eddy ook niet gespaard, hoor, in de eerste minuten omdat hij in haar persoonlijke ruimte kwam en haar fases waren heeeel snel opeenvolgend, hoor zonder ze hem de kans gaf te wijken net als ze bij andere mensen doet! Echter andere mensen gaan lopen dus hetgene zij wou bereiken met de driving game of meppen op haar met geweld terwijl Eddy geen van beide heeft gedaan met een mooi resultaat ...

groetjes

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:54

Browny2 schreef:
Grappig eigenlijk dat op zulke fora altijd wordt verondersteld, hé... Men kent mijn paard niet, het probleem niet en mij niet en toch worden er opmerkingen gegeven. Als het anders kon, zou ik de eerste geweest zijn in de rij...

Mensen reageren en trekken conclusies op basis van de informatie die jij verstrekt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:58

Idd, als jij eerder deze kant van het verhaal hier had neergezet, had je wrs. hele andere reactie's gehad.
Ik vind het nog steeds heel heftig allemaal, maar kijk er nu wel anders tegenaan dan eerder.