[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

berthe

Re: sub forum voor "naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:46

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:36

smurf schreef:
jawel hoor, je bent vorige week begonnen met de eerste game: friendly!

Strasseren is een manier van bekappen, maar heel anders dan dat ik het (laat) doe(n)

Dat is waar, was benieuwd wat ie zou doen met de carrot stick.
Volgens mij dacht ie dat ik 'm wilde longeren oid want stilstaan was lastiger dan om mij heen lopen!! (met mijn dressuurzweep lukte het overigens wel smurf!)
@berthe: duidelijk!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:43

berthe schreef:
Ik laat mijn paard strasseren

Misschien heb je dan ook eens zin om ons fotootjes te laten zien van de voetjes. Niet om het te bekritiseren, maar uit pure interesse. Hoel lang of kort ben je al bezig?

buzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:57

Leuk idee dit sub-forum! Ik ben doe het zelf allemaal zo natuurlijk mogelijk; veel weidegang, lage boxwanden (zonder tralies), geen dekens, blote voeten, geen kunstmest op de weilanden, maar rijden doe ik weer wel met zadel en hoofdstel. Mijn visie is eigenlijk: alles zo natuurlijk mogelijk maar binnen mijn grenzen.

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:36

Dit vind ik ook wel een goed idee.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:03

Mmmmm, heb vandaag voor de eerste keer zonder zadel op Sparkley rondgestapt. Enkel met pad. Das goed voor mijn heupen geweest en ik denk waar moet ik in Gods naam met mijn benen heen. Ik maar klemmen maar ik moet een ander pad halen, deze schuift te veel.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:06

@johnnie: is helemaal zonder misschien een optie? Dan kan er ook niks meer schuiven!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:10

* meldt *

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:20

Zonder pad weet ik is beter echter we moeten beide wennen en met het warm weer, zweet. Laat me aan mijn jeugd denken.

Ik doe ook parelli en nu bitloos echter ik moet mijn paard s,avond op stal zetten. Ze breekt de boel af als ze ziet dat mijn andere 2 naar binnen gaan.
Ik krijg gewoon geen gelijk van mijn vrouwke, dus ik moet consessies doen.

Verder alles volgens de voorschriften

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:42

johnnie schreef:
Mmmmm, heb vandaag voor de eerste keer zonder zadel op Sparkley rondgestapt. Enkel met pad. Das goed voor mijn heupen geweest en ik denk waar moet ik in Gods naam met mijn benen heen. Ik maar klemmen maar ik moet een ander pad halen, deze schuift te veel.

Met een ander pad zul je waarschijnlijk ook minder klemmen, dan zit je jezelf ook minder in de weg!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:15

Hoihoi!!

Ik wil me ook graag aanmelden voor dit subforum!

Ik ben nu aan het overstappen naar NH met Bonita. Ik rijd nu boomloos (Barefoot Western) bitloos en hoefijzerloos. Omdat ik net begonnen ben, zou ik graag een algemeen subforum willen hebben, omdat ik me anders rotzoek in Uit het zadel. Bonita is van oorsprong engels bereden en ze reageert nu bijna uitsluitend op mijn zit, met mijn Barefoot gaat dit nog beter. Af en toe moet ik haar een beetje "bijsturen" met mijn hoofdstel, want ze "vergeet" weleens dat ze op mijn zit de bocht om moet Ik vind dat ze het heel goed doet zo, beter als met boom en bit. Het is zo super om haar zo goed te kunnen voelen onder mijn zadel!!

Groetjes Dianne

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:18

He!! We komen mekaar steeds weer tegen he?
Blij te horen dat je barefoot bevalt! En dat Bonita er zo goed op gaat!
Femke is ook een totaal ander paard hoor,nu ik bit boom spoor en zweep loos ben gaan rijden!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:33

Sporen en zwepen gebruikte ik zowiezo al niet, vind ik zielig Bovendien luistert ze beter zonder die martelwerktuigjes.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:13

Tinkerloos schreef:
:j Het is idd. de beste naam om meteen te omschrijven waar we allen mee bezig zijn hier: natuurlijk omgaan met je paard.
Helemaal toppie dus!!

ik heb het niet (meer?) op het woord "natuurlijk" . wat is nou natuurlijk omgaan met je paard. over wiens natuur hebben we het hier. die van het paard? of die van ons? onze prehistorische voorouders hadden daar waarschijnlijk hun eigen antwoord op gehad: JAMMIE!!!!!!!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:15

Teuntje111 schreef:
Sporen en zwepen gebruikte ik zowiezo al niet, vind ik zielig Bovendien luistert ze beter zonder die martelwerktuigjes.

heb ik ook wat op: ik vind nog sporen nog de zweep zielig. alleen de manier waarop sommige mensen die gebruiken is niet akzeptabel.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:18

jackie schreef:
Teuntje111 schreef:

heb ik ook wat op: ik vind nog sporen nog de zweep zielig. alleen de manier waarop sommige mensen die gebruiken is niet akzeptabel.

Dus jij vindt het normaal om een paard voorwaarts te moeten krijgen door je paard pijn te doen?? Ongeacht of je er wel of niet mee om kan gaan, zwepen en sporen doen pijn!! Dit vind ik niet de juiste manier om je paard te behandelen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:24

Teuntje111 schreef:

Dus jij vindt het normaal om een paard voorwaarts te moeten krijgen door je paard pijn te doen?? Ongeacht of je er wel of niet mee om kan gaan, zwepen en sporen doen pijn!! Dit vind ik niet de juiste manier om je paard te behandelen.

mijn paarden zijn allemaal voorwaarts en ik hoef ze geen pijn te doen om ze te laten lopen. en zwepen en sporen hoeven geen pijn te doen. ze zijn ervoor om je hulpen nadruk te verlenen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:27

jackie schreef:
Teuntje111 schreef:

mijn paarden zijn allemaal voorwaarts en ik hoef ze geen pijn te doen om ze te laten lopen. en zwepen en sporen hoeven geen pijn te doen. ze zijn ervoor om je hulpen nadruk te verlenen.

Dat kan ik ook met een stemverheffing.. Maar hoe dan ook, jouw nadruk doet pijn, hoe je het ook wendt of keert, je slaat of prikt je paard ermee.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:35

dat ik mijn paarden weleens sla klopt als een zwerende vinger. zelfverdiging is tenslotte geoorloofd. heb je weleens een paard zijn stem horen verheffen tegen een soortgenoot als die toevallig in de weg staat?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:38

Ik ben absoluut tegen geweld en zeker bij paarden. Maar, ik moet helaas wel eens met een krachtige stem of EFT nahelpen. Soms gaat het niet anders, en ook ik doe Parelli en hij die zegt dat het allemaal zonder een beetje EFT kan, liegt denk ik een beetje. Trouwens, sporen ik gebruik ze niet
daar heeft mijn paard in het verleden genoeg van gehad.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:45

wat is EFT ook alweer??

ook Parelli is niet geweldloos

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:52

De zweep zeul ik ook overal mee naar toe (aan het zadel vast). Ik gebruik 'm uiterst zelden, maar er zijn idd momenten dat mijn geduld even op is. Ik voel mij dan niet schuldig omdat ze er pijn van zou hebben, maar dan meer omdat IK het nodig vond om de zweep te gebruiken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:54

jackie schreef:

ook Parelli is niet geweldloos

Niet echt nee

Trouwens, ik heb in het verleden ook weleens een zweep gebruikt hoor... soms zegt een gerichte tik op het juiste moment meer dan 1000 (scheld)woorden

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:02

dat vind ik ook. ik kan je verzekeren dat mijn paarden een leven hebben als een luis op een zeer hoofd. er hoeft ze maar een scheet dwars te zitten en er word aan gewerkt.

ze lopen 24/7 in de wei in het weidesaisoen en in de winter staan ze voorzien van zoveel hooi dat ze het geeneens opeten in een paddock. s'nachts gaan ze op stal alwaar je van de grond kunt eten, al ben je geen paard.

hun gebitten worden op tijd behandeld, hun hoeven worden tegenwoordig door mij persoonlijk bekapt

ik voel me echt geen dierenbeul omdat ik met sporen rijd (niet altijd) en soms een zweep gebruik of het uiteinde van het NH touw (werkt ook prima).

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:12

jackie schreef:
ik heb het niet (meer?) op het woord "natuurlijk" . wat is nou natuurlijk omgaan met je paard. over wiens natuur hebben we het hier. die van het paard? of die van ons? onze prehistorische voorouders hadden daar waarschijnlijk hun eigen antwoord op gehad: JAMMIE!!!!!!!

Zo paardvriendelijk mogelijk dan en dat is weer voor iedereen heel subjectief .