Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:33

Cassidy schreef:
thirzanaomi schreef:
Buiten deed ik met mijn oude leadrope (kwaliteit daarvan was echt slecht).
Toen is hij verschrikkelijk geschrokken en heeft zich losgerukt en sleepte de hele leadrope mee. Het is goed gegaan maar er had echt een ongeluk kunnen gebeuren. Leadrope was kapot, paardje was gelukkig nog helemaal heel. Daarom ben ik dus huiverig voor de leadrope buiten. Doe alleen heel kort touwtje waar hij niet op kan staan o.i.d.

Met een kort touwtje heb je helemaal niets in te brengen als hij schrikt.
Wat is erger, een paard dat zich incidenteel een keertje losrukt met een lange leadrope, of een paard dat zich om de haverklap losrukt omdat jij een te kort touwtje hebt? En als dat losrukken te vaak voor komt, denk je niet dat je paard daarvan iets gaat leren? En wat is erger, om de haverklap een loslopend paard of een enkele keer incidenteel (wat niet vaker voor hoeft te komen dan die ene keer)?

Ik heb buiten juist graag een leadrope , omdat ik dr uit mijn ruimte kan zetten als ze bijv. schrikt enz.

Cassidy

Re: Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:37

Ik wil dat mijn paard afstand van mij houdt. Een lengte van een carrotstick. Met een extreem kort halstertouw lukt dat niet, en bij een schrikreactie heb je een paard die je omver loopt of op je voeten springt.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 22:42

Cassidy schreef:
thirzanaomi schreef:
Toen is hij verschrikkelijk geschrokken en heeft zich losgerukt en sleepte de hele leadrope mee. Het is goed gegaan maar er had echt een ongeluk kunnen gebeuren. Leadrope was kapot, paardje was gelukkig nog helemaal heel. Daarom ben ik dus huiverig voor de leadrope buiten. Doe alleen heel kort touwtje waar hij niet op kan staan o.i.d.

Met een kort touwtje heb je helemaal niets in te brengen als hij schrikt.
Wat is erger, een paard dat zich incidenteel een keertje losrukt met een lange leadrope, of een paard dat zich om de haverklap losrukt omdat jij een te kort touwtje hebt? En als dat losrukken te vaak voor komt, denk je niet dat je paard daarvan iets gaat leren? En wat is erger, om de haverklap een loslopend paard of een enkele keer incidenteel (wat niet vaker voor hoeft te komen dan die ene keer)?

Daar heb je natuurlijk wel weer gelijk in. Leadrope is dan miss toch handiger. Ben alleen bang, stel dat hij zich losrukt hij vast komt te zitten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:43

thirzanaomi schreef:

Ok, mijn ervaring is juist dat als er buiten iets gebeurd, het paard op de leadrope gaat staan en daardoor stopt. Maar dan heeft ze wel eerst geleerd dat op een touwtje gaan staan betekend stoppen ipv in paniek raken. Ideale rem op deze manier :)
Maar combi van touwhalster en leadrope en onbreekbaar materiaal heeft bij ons ook een keer voor een ongeluk gezorgd.
Als het paard het materiaal ook kent, werkt het super. Mijn paard kan nu heel goed zelf wegrennen met de leadrope en deze zelf kunstig ontwijken met een soort van sideways.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 14:34

Freya6 schreef:
thirzanaomi schreef:

Ok, mijn ervaring is juist dat als er buiten iets gebeurd, het paard op de leadrope gaat staan en daardoor stopt. Maar dan heeft ze wel eerst geleerd dat op een touwtje gaan staan betekend stoppen ipv in paniek raken. Ideale rem op deze manier :)
Maar combi van touwhalster en leadrope en onbreekbaar materiaal heeft bij ons ook een keer voor een ongeluk gezorgd.
Als het paard het materiaal ook kent, werkt het super. Mijn paard kan nu heel goed zelf wegrennen met de leadrope en deze zelf kunstig ontwijken met een soort van sideways.

Tja... mijne racet gewoon door. Ik kan er eerst wel mee gaan oefenen in de bak en later buiten.
Een touwhalster met teugels is misschien ook wel handig.
Tweedehands is er echt heel weinig te vinden qua parelli spullen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:12

Ja dat is een beetje afwachten en af en toe checken. Meestal komt er weleens wat langs.
Maar idd niet zo vaak.
Maar een startset kun je ook via een andere weg aanschaffen toch?
Dat van dat doorracen gaat veranderen als je met Parelli start.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 10:49

Hoe is trouwens een ring met karabijnhaak? Werkt dat ook fijn.
Ik zag ook een mooie haak, een soort twistlock met rubber, zou die ook fijn zijn (laatste op het plaatje van equiplay met haken)? Helaas staat deze niet bij de mogelijkheden van equiplay.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:24

Ring met Karabijnhaak is voor de langere touwen, is voor een 12 of 14 voet niet zwaar genoeg.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 12:49

Cassidy schreef:
Ring met Karabijnhaak is voor de langere touwen, is voor een 12 of 14 voet niet zwaar genoeg.

oke goed om te weten, dan doe ik die niet.
Heb dus eigenlijk de opties twistlock of bullsnap?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 12:54

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... -Mini.html
ik kwam dit ook tegen.
zou het handig zijn om deze te gebruiken tijdens het wandelen buiten??
zodat als hij vast komt te zitten hij zich los kan trekken? in de bak gebruik ik het dan niet en dan neem ik gewoon een leadrope met bullsnap.
Is dat misschien een optie?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:00

Dit is een gewone paniekhaak, die zul je vast een keertje op een gewoon halstertouw zijn tegengekomen. Ik vind het ondingen want ze gaat los op momenten dat je dat eigenlijk niet wilt.

Afbeelding

Ik snap dat getwijfel niet over de sluiting van een leadrope. Ja, je hebt de keuze tussen bullsnap en twistlock of eventueel die van Clinton Andserson (komt uit de zeilsport), of je knutselt iets zelf in elkaar en dan heb je alle keuzes, kun je ook een gewone karabijnhaak nemen. Maar denk je niet dat er zorgvuldig is nagedacht over de sluitingen bij deze leadropes? Zodat jij de fouten die anderen hebben gemaakt niet zelf hoeft te maken en kunt leren van een ander?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 13:15

Cassidy schreef:
Dit is een gewone paniekhaak, die zul je vast een keertje op een gewoon halstertouw zijn tegengekomen. Ik vind het ondingen want ze gaat los op momenten dat je dat eigenlijk niet wilt.

[ Afbeelding ]

Ik snap dat getwijfel niet over de sluiting van een leadrope. Ja, je hebt de keuze tussen bullsnap en twistlock of eventueel die van Clinton Andserson (komt uit de zeilsport), of je knutselt iets zelf in elkaar en dan heb je alle keuzes, kun je ook een gewone karabijnhaak nemen. Maar denk je niet dat er zorgvuldig is nagedacht over de sluitingen bij deze leadropes? Zodat jij de fouten die anderen hebben gemaakt niet zelf hoeft te maken en kunt leren van een ander?

Sorry, snap niet precies wat je bedoelt.
Ik wil waarschijnlijk een leadrope bij equiplay bestellen, maar ze hebben keuze uit verschillende haken dus weet gewoon niet welke het handigst is, elke heeft zijn voor en nadelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:26

Die foto van de paniekhaak van de site van barefootsaddle ben ik op Equiplay niet tegengekomen.

Wat ik bij Equiplay tegenkom zijn deze sluitingen±

Afbeelding

Nummer 1 is een gewone musketon, erg teer en met een flinke ruk is die stuk. Been there, done that. Met een halstertouw van 5 Euro niet zo erg, bij een leadrope die het veelvoudige ervan kost misschien niet zo fijn voor je portemonnee. Al zie ik bij de budget serie dat ze die sluiting met een lus hebben vastgemaakt zodat hij makkelijker vervangen kan worden. Vraag me af waarom ze dat zo doen, zou daar een reden voor zijn? :x

Nummer 2 is een bullsnap.

Nummer 3 is de twistlock

Nummer 4 is ring met karabijnhaak. Zoals al eerder genoemd, te licht voor de 12 voet, ideaal voor de langere versies.

Nummer 5 de paniekhaak.

Als ik uit bovenstaande opties zou moeten kiezen, zou ik voor de bullsnap gaan. Omdat ik al een keer een twistlock heb gehad die vast bleef zitten door het zand wat er tussen kwam, nummer 1 afvalt want te teer, nummer 4 niet geschikt voor de basis leadrope en nummer 5 op momenten los kan gaan waar je dat eigenlijk niet wilt.

Mijn ideale clip blijft die uit de zeilsport, gebruikt door Clinton Anderson.

Afbeelding

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 14:04

Cassidy schreef:
Die foto van de paniekhaak van de site van barefootsaddle ben ik op Equiplay niet tegengekomen.

Wat ik bij Equiplay tegenkom zijn deze sluitingen±

[ Afbeelding ]

Nummer 1 is een gewone musketon, erg teer en met een flinke ruk is die stuk. Been there, done that. Met een halstertouw van 5 Euro niet zo erg, bij een leadrope die het veelvoudige ervan kost misschien niet zo fijn voor je portemonnee. Al zie ik bij de budget serie dat ze die sluiting met een lus hebben vastgemaakt zodat hij makkelijker vervangen kan worden. Vraag me af waarom ze dat zo doen, zou daar een reden voor zijn? :x

Nummer 2 is een bullsnap.

Nummer 3 is de twistlock

Nummer 4 is ring met karabijnhaak. Zoals al eerder genoemd, te licht voor de 12 voet, ideaal voor de langere versies.

Nummer 5 de paniekhaak.

Als ik uit bovenstaande opties zou moeten kiezen, zou ik voor de bullsnap gaan. Omdat ik al een keer een twistlock heb gehad die vast bleef zitten door het zand wat er tussen kwam, nummer 1 afvalt want te teer, nummer 4 niet geschikt voor de basis leadrope en nummer 5 op momenten los kan gaan waar je dat eigenlijk niet wilt.

Mijn ideale clip blijft die uit de zeilsport, gebruikt door Clinton Anderson.

[ Afbeelding ]

Ah, mooi hier heb ik wat aan. Die die jij hebt, kun je die ook ergens los krijgen? Dan doe ik bijv een bullsnap en dan kan ik die nog verwisselen voor zo één als die jij
hebt.
Die paniek haak bedoelde ik voor tussen het touwhalster zoals op het plaatje bij barefoot.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 14:08

Oh ja, die laatste van equiplay is een soort twistlock, die heb ik bij de ruitersport winkel in mn handen gehad, die draait dus gewoon.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:11

De bullsnap zul je niet kunnen gaan verwisselen, het touw is vlak na de snap dubbel gevlochten om hem te verzwaren.

Zie foto van leadrope best quality met musketon,

Afbeelding

Bij Budget ziet dat er toch anders uit.

Afbeelding

Als je echt een goede leadrope wilt, dan kies best quality. Als jij namelijk stopt met het geven van een aanwijzing moet het touw direct stil blijven hangen, anders creeer je ruis als hij nog even doorzwiept en de kans is groot dat hij dat bij Budget wel doet. Daarom zou ik niet voor budget gaan, je ziet op de foto's dat het touw vlak na de snap niet dubbel gevlochten is (en dat ook niet kan als je zelf clips wilt gaan uitwisselen).

Wil je de sluiting zoals ik die heb zul je de learope vanuit Amerika van Clinton Anderson moeten laten overkomen. Ik zou eventueel nog een adresje in Nederland weten, misschien hebben ze de leadropes op voorraad of kunnen voor je bestellen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:13

thirzanaomi schreef:
Oh ja, die laatste van equiplay is een soort twistlock, die heb ik bij de ruitersport winkel in mn handen gehad, die draait dus gewoon.

Die zou bij mij dan ook afvallen.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 14:15

Cassidy schreef:
De bullsnap zul je niet kunnen gaan verwisselen, het touw is vlak na de snap dubbel gevlochten om hem te verzwaren.

Zie foto van leadrope best quality met musketon,

[ Afbeelding ]

Bij Budget ziet dat er toch anders uit.

[ Afbeelding ]

Als je echt een goede leadrope wilt, dan kies best quality. Als jij namelijk stopt met het geven van een aanwijzing moet het touw direct stil blijven hangen, anders creeer je ruis als hij nog even doorzwiept en de kans is groot dat hij dat bij Budget wel doet. Daarom zou ik niet voor budget gaan, je ziet op de foto's dat het touw vlak na de snap niet dubbel gevlochten is (en dat ook niet kan als je zelf clips wilt gaan uitwisselen).

Wil je de sluiting zoals ik die heb zul je de learope vanuit Amerika van Clinton Anderson moeten laten overkomen. Ik zou eventueel nog een adresje in Nederland weten, misschien hebben ze de leadropes op voorraad of kunnen voor je bestellen.

Ik wil de best of de basic en die hebben dat ook. Staat niet op de foto maar wel in de beschrijving. budget valt echt af, heb al es zoiets gehad met Musketon, was echt verschrikkelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:18

Dan succes met je aanschaf, en veel plezier ermee.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:26

Ik denk dat ik hem bij equiplay ga bestellen.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 17:28

essteeg schreef:

Haha ik ook dus
Zit er eigenlijk veel verschil tussen 'best' en 'basic'?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:30

thirzanaomi schreef:
essteeg schreef:

Haha ik ook dus
Zit er eigenlijk veel verschil tussen 'best' en 'basic'?

Iig 3 Euro in aanschafsprijs. Voor dat verschil zou ik het niet laten om de beste kwaliteit touw te kopen. Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 17:34

Cassidy schreef:
Iig 3 Euro in aanschafsprijs. Voor dat verschil zou ik het niet laten om de beste kwaliteit touw te kopen. Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.

Ah nee daarom zou ik het ook niet laten, maar wit wordt zo ontzettend snel vies en heeft iedereen op stal. En ander kleurtje bij basic is gewoon wat praktischer, maar als er wel degelijk verschil in zit wordt het natuurlijk de 'best'. Touwhalster wordt sowieso 'best'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:35

Bij Equiplay kun je verschillende kleurtjes krijgen, had je dat al gezien? Dan heb je iig niet het probleem dat wit zo snel vies wordt. Bij Basic EN bij Best! :D

Kijk eens! Zwart zit daar ook tussen! En donkerbruin is ook niet zo besmettelijk. Heb je iig een ander kleurtje dan iedereen bij jullie op stal.

En voor wat voor kleurtje touwhalster ga je? Misschien wil je nog advies voor de kleurencombinatie halster met touw, of denk je dat je daar alleen uit gaat komen?

Afbeelding

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:59

Haha ja ik snapte al dat gedenk over die sluiting ook niet. Als je iets koopt waar het zware niet aan zit, krijg je spijt. En zul je hem alsnog moeten kopen :)
En zou zeker voor Best kwaliteit gaan. Die kun je, mocht het niks worden met Parelli en jou ook weer goed kwijt tweedehands.