Kritiek op Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:08

En meneer Parelli verdiend heel veel geld door iets te vertellen wat echte paarden mensen die al heel lang in de paarden meedraaien al lang weten!
Werken met paarden en die taal leren leer je alleen door er zelf voor open te staan en veel met paarden om te gaan, niet door een of andere goeroe die zegt het te hebben uitgevonden en een mooi praatje heeft. Naast het mooie praatje ook nog touwtjes en zweepjes aan gaat bieden met zijn naam erop voor een godsvermogen en dik verdiend aan de lessen en dvd's en weet ik wat nog meer! ( Lammert Haanstra, ik noem maar een naam die dit ook doet!)
Gezond verstand gebruiken scheelt veel geld! En ik heb het niet alleen over Parelli, maar al die zogenaamd grote namen die er veel geld aan verdienen!

OEPS.... Nu krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 23:15

aerdenhout1 schreef:
En meneer Parelli verdiend heel veel geld door iets te vertellen wat echte paarden mensen die al heel lang in de paarden meedraaien al lang weten!
Werken met paarden en die taal leren leer je alleen door er zelf voor open te staan en veel met paarden om te gaan, niet door een of andere goeroe die zegt het te hebben uitgevonden en een mooi praatje heeft. Naast het mooie praatje ook nog touwtjes en zweepjes aan gaat bieden met zijn naam erop voor een godsvermogen en dik verdiend aan de lessen en dvd's en weet ik wat nog meer! ( Lammert Haanstra, ik noem maar een naam die dit ook doet!)
Gezond verstand gebruiken scheelt veel geld! En ik heb het niet alleen over Parelli, maar al die zogenaamd grote namen die er veel geld aan verdienen!

Parelli volgen scheelt ook veel geld, en nog veel meer frustratie en teleurstellingen. Want niet iedereen zit vanaf zijn kinderjaren in de paarden en leert op een onbevangen manier ermee om te gaan. Velen komen er op latere leeftijd mee in aanraking, krijgen valpartijen of willen het risico niet lopen op serieuze ongelukken. Velen denken logisch na maar missen de kennis om dit logische nadenken correct op paarden toe te passen. Hebben misschien ervaring met honden/katten of kinderen en denken dat het opvoeden van een paard hetzelfde werkt.

Parelli biedt redelijke kans op succes en houdt het veilig als je het programma in het begin (level 1) stap voor stapt volgt. Dan blijf je je hobby en je liefde trouw, en ga je na het investeren van veel geld in paard en uitrusting misschien wat minder snel de boel weer verkopen omdat het niet lukt en je er vervolgens geen zin meer in hebt. En vul ipv Parelli andere namen in. Boeken en DVD's en alle andere trainingtools: de markt vraagt erom dus zij bieden het aan en in mijn ogen zijn ze goed gek als ze het niet doen, want als zij het niet doen, gaat een ander het wel aanbieden. Mensen willen het gemak en niet verder zoeken dan de middelen die de goeroes adviseren. En net als jij en ik kunnen ook de goeroes niet leven van lucht alleen. En dat er niets nieuws onder de zon is, is eerder in dit topic al aangegeven. Reden waarom het voor sommigen wel nieuw is? Zie hierboven.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:59

Gini schreef:
Nogmaals, het zijn juist wat jij "randargumenten" noemt die centraal staan. Om het in Bijbelse termen te zeggen: Een leer staat of valt met de interpretatie ervan door de leerlingen.

Dat zal best in de praktijk zo werken, maar dat zegt dan toch helemaal niks over de methode zelf? Ik vind het juist behoorlijk fool-proof, omdat je met wat gezond verstand direct ziet of iets werkt of niet, en dan kan bedenken dat je het misschien ietsje anders moet aanpakken.
Niet iedereen heeft misschien die drive, maar dan worden ze weer vatbaar voor bijv. een instructeur met goeroecomplex die ze vanalles voorkauwt.

aerdenhout1 schreef:

Helaas, in mijn ervaring denken de mensen die al heel lang in de paarden meedraaien dat ze alles al weten, en staan ze daarvoor juist helemaal niet open voor nieuwe inzichten. ;) Ga eens op de eerste de beste manege of pensionstal kijken... Geen wereld zo conservatief (om het woord 'achtergebleven' niet te gebruiken) als de paardenwereld!
En de echte paardenmensen waar je het over hebt, die zijn toch wel heel erg zeldzaam... Die hebben zo'n methode inderdaad niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:08

aerdenhout1 schreef:

En wat doen al die dressuurinstructrices in de baan dan? Die vertellen ook niks anders dan wat mensen al eeuwen weten. En die springinstructeurs ook en die westerninstructeurs ook enz enz.
Het gaat erom iemand te vinden die dat jou overzichtelijk en duidelijk uit kan leggen met waar nodig toespitsing op jouw eigen paard. En daar is parelli sterk in. Ik blijf het vreemd vinden dat mensen zich druk maken over hoeveel pat parelli verdiend... who cares? Ik wou dat ik het was. En al die andere paardenmensen die dit allemaal weten hadden ook zo slim kunnen zijn om een methode op te zetten, maar dat hebben ze nooit gedaan... Dan is het toch hun eigen schuld dat ze daar niks mee verdienen.
Hoe kan je het opvatten als iets slechts dat iemand de eeuwenoude kennis probeert door te geven aan zoveel mogelijk mensen?