Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:39

Babeau schreef:
“If you act like you've only got fifteen minutes, it will take all day. Act like you've got all day, it will take fifteen minutes.” #Monty Roberts

Hier is nog zo een spreuk die ik erg passend vindt, wat vinden jullie er van? :)

Jaaa, lijkt erg op deze:
take the time it takes, so it takes less time

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:40

Fry schreef:
Babeau schreef:
“If you act like you've only got fifteen minutes, it will take all day. Act like you've got all day, it will take fifteen minutes.” #Monty Roberts

Hier is nog zo een spreuk die ik erg passend vindt, wat vinden jullie er van? :)

Jaaa, lijkt erg op deze:
take the time it takes, so it takes less time

Inderdaad en het klopt helemaal ! :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:41

verastar1 schreef:
Ik Zal me even voorstellen,,

Ik ben vera ik ben 14 jaar heb een shetlander indy van 2 waar ik vd mee doe. De laatste tijd heeft ze helemaal geen respect meer voor mij en daar wil ik graag wat aan veranderen tips zijn welkom! Ze bijt soms en dan straf ik haar. In het begin ging dat goed maar de laatste paar weken als ze wat verkeerd doet dan bijt ze nog een keer gaat ze dreigen en soms steigeren.

Met bijten is het altijd lastig.
Als ze al gaat dreigen moet je eigenlijk al je elleboog een beetje in de lucht stoten en zeggen: EEJ let op he! en als ze bijt straffen.
Dan zal ze leren dat na EEJ let op he! een straf volgt. Dus zal ze het wel laten :j

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:41

Fry schreef:
Hitch schreef:
Dit was idd echt precies hem... Ook dat 'ontploffen' klopt helemaal. Hij was zooo bang voor alles (van wit verfvlekje op de grond van spuitplaats tot jas over de bakrand) en je kon hem het beste er gewoon bij vandaan houden. Als je hem er aan probeerde te laten wennen, dat lukte ook totaal niet, hij bleef ontzettend bang, wat je ook deed.

Dat zijn vaak wel paarden die moeilijk zijn om door tot de dringen.
Alleen door hem te laten 'ontdooien' elke keer zou het steeds beter moeten gaan.
Jammer dat je er niet meer mee kan trainen..

Klopt, is zeker waar. Maar ik denk ook dat hij deels zo 'gemaakt' is. Hij heeft echt een rotverleden gehad, mishandeling, doorgereden in de sport, toen verleased aan twee meiden waar ik achteraf ook niets goeds over heb gehoord, en toen naar pensionstal gegaan en ook weer gereden. (en toen leerde ik hem kennen, haha). Maarja goed, hij heeft ook nooit zijn mening mogen hebben om het zo maar te zeggen, en wanneer hij dat wel deed, denk ik, is dat er gewoon uitgeslagen of uit geschopt :n
Inderdaad, had nog zo veel meer van hem kunnen leren, machtig dier was het. Maarja, heb nu gelukkig Vertigo nog, waar ik helemaal aan het begin ben van de opleiding, dus alles wat ik van Hitch heb geleerd kan ik mooi in de praktijk brengen bij Vertigo! :j

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:42

“If you act like you've only got fifteen minutes, it will take all day. Act like you've got all day, it will take fifteen minutes.”
&
"Take the time it takes, so it takes less time."

Dit is zo waar, en veel te weinig mensen hebben dit in gedachten wanneer ze met hun paard bezig zijn. Alles moet maar meteen perfect. :n

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:43

Hitch schreef:
Fry schreef:

Dat zijn vaak wel paarden die moeilijk zijn om door tot de dringen.
Alleen door hem te laten 'ontdooien' elke keer zou het steeds beter moeten gaan.
Jammer dat je er niet meer mee kan trainen..

Klopt, is zeker waar. Maar ik denk ook dat hij deels zo 'gemaakt' is. Hij heeft echt een rotverleden gehad, mishandeling, doorgereden in de sport, toen verleased aan twee meiden waar ik achteraf ook niets goeds over heb gehoord, en toen naar pensionstal gegaan en ook weer gereden. (en toen leerde ik hem kennen, haha). Maarja goed, hij heeft ook nooit zijn mening mogen hebben om het zo maar te zeggen, en wanneer hij dat wel deed, denk ik, is dat er gewoon uitgeslagen of uit geschopt :n
Inderdaad, had nog zo veel meer van hem kunnen leren, machtig dier was het. Maarja, heb nu gelukkig Vertigo nog, waar ik helemaal aan het begin ben van de opleiding, dus alles wat ik van Hitch heb geleerd kan ik mooi in de praktijk brengen bij Vertigo! :j

Dat kan zeker!
Je kan een paard helemaal naar een andere kant 'pushen' van introvert-nadenkend naar extravert-instinctief, etc, etc ,etc elke kant kan een paard op worden geduwd.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:43

Als ze mij bijt dan weet ze dat ze iets verkeerd doet. Zodra ze bijt gaat ze achterwaarts en weet ze dus dat ze het verkeerd doet. Maar ze blijft gewoon elke keer proberen,

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:43

Hitch schreef:
“If you act like you've only got fifteen minutes, it will take all day. Act like you've got all day, it will take fifteen minutes.”
&

Dit is zo waar, en veel te weinig mensen hebben dit in gedachten wanneer ze met hun paard bezig zijn. Alles moet maar meteen perfect. :n

Inderdaad, alles moet meteen want: 'Iemand anders kan het ook'

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:43

Fry schreef:
Hitch schreef:
&

Inderdaad, alles moet meteen want: 'Iemand anders kan het ook'

ECHT ZO! helemaal waar!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:44

Mag ik mij ook melden? :D Ik ben in 2008 in aanraking gekomen met Equixantos, mijn eerste NH 'ervaring', daarna ben ik in 2010 de opleiding Empowerment gaan doen door Janet Bos en Monique de Rijk. Dat is voor mij echt een ontzettend leerzaam jaar geweest, en ik heb het gevoel dat ik toen heel erg ben gegroeid op paardengebied, een fantastische ervaring.. Nu, in 2013 ben ik net begonnen aan de Paardenschool en ik vind het nu al geweldig!
De dingen die ik heb geleerd en ga leren zijn niet toegespitst op een stroming, maar er wordt juist gewerkt met veel verschillende invalshoeken en het zoeken naar een eigen weg die voor jou zelf het beste werkt.. Grondwerk, loswerken, rijden, werken aan de hand, en nog veel meer.. Ik vind het prachtig!

Hier een filmpje van de Empowerment opleiding die wij hebben gedaan. :D
http://www.youtube.com/watch?v=OSjhiyrwLLk vanaf 3.00 zijn wij in beeld (ik heb een oranje vest aan :P )
Dat soort dingen doen we dus haha. :D

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:45

verastar1 schreef:
Als ze mij bijt dan weet ze dat ze iets verkeerd doet. Zodra ze bijt gaat ze achterwaarts en weet ze dus dat ze het verkeerd doet. Maar ze blijft gewoon elke keer proberen,

Klinkt niet zo vriendelijk, maar een keer heel duidelijk een tik op de neus geven is ook een prima oplossing. Paarden zijn ook echt niet lief tegen elkaar als ze zoiets doen, en hoe duidelijker jij hierin bent, hoe minder vaak je het toe hoeft te passen! Een keer heel duidelijk zijn kan prima!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:45

verastar1 schreef:

Daar hadden we het over met de clinic, de leider zei dat je alleen dat EEJ let op he! moet doen en als ze bijt niet straffen, al vind ik dit iets te ver gezocht. Omdat het dan ongestraft blijft.
Ik zou het eigenlijk niet weten. Misschien iets dominanter doen tegenover de shet, groot maken zodat ze de indruk krijgt: Als ik bijt, bijt zij terug!

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:46

Sodeletuut schreef:
Mag ik mij ook melden? :D Ik ben in 2008 in aanraking gekomen met Equixantos, mijn eerste NH 'ervaring', daarna ben ik in 2010 de opleiding Empowerment gaan doen door Janet Bos en Monique de Rijk. Dat is voor mij echt een ontzettend leerzaam jaar geweest, en ik heb het gevoel dat ik toen heel erg ben gegroeid op paardengebied, een fantastische ervaring.. Nu, in 2013 ben ik net begonnen aan de Paardenschool en ik vind het nu al geweldig!
De dingen die ik heb geleerd en ga leren zijn niet toegespitst op een stroming, maar er wordt juist gewerkt met veel verschillende invalshoeken en het zoeken naar een eigen weg die voor jou zelf het beste werkt.. Grondwerk, loswerken, rijden, werken aan de hand, en nog veel meer.. Ik vind het prachtig!

http://www.youtube.com/watch?v=OSjhiyrwLLk vanaf 3.00 zijn wij in beeld (ik heb een oranje vest aan :P )

Leuk zeg! lijkt mij ook heel gaaf zulk soort opleidingen te doen. Monique de Rijk, dat is van Atletische Rijkunst, toch? :) PaardCentraal en EquiXantos heb ik ook hele goede verhalen over gehoord. Leuk! :D

Tazziexxx

Er is zelfs iemand die ik ken en die denkt dat als ze haar zweep omhoog doet haar paard ook daadwerkelijk gaat steigeren. "Ja, want het paard van "naam" kan dat ook!"
:')

verastar1

Ik ga morgen weer naar der toe en kijken of dat EEJ werkt. Meetsal als ik haar straf dan zet ik een booze stem oo en geef ik een tik op der neus.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:46

Sodeletuut schreef:

Neeee je mag je hier niet melden :')
Tuurlijk mag dat :)
Wauw, een expert eigenlijk!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:47

verastar1 schreef:
Ik ga morgen weer naar der toe en kijken of dat EEJ werkt. Meetsal als ik haar straf dan zet ik een booze stem oo en geef ik een tik op der neus.

Ben benieuwd.
Meestal krijgen ze wel door dat:
Op EEJ (aanwijzing) -> Tik (straf) volgt en zullen ze bij EEJ al opletten. :j

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:48

Tazziexxx schreef:
Er is zelfs iemand die ik ken en die denkt dat als ze haar zweep omhoog doet haar paard ook daadwerkelijk gaat steigeren. "Ja, want het paard van "naam" kan dat ook!"

Oh god jeetje.. :')

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:48

Tazziexxx schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :') :') :')

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:49

Tazziexxx schreef:

_/-\o_ _/-\o_ :')

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:49

Ik hoop dat het werkt.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:50

verastar1 schreef:
Ik hoop dat het werkt.

Hoop het ook! :)

Fry

Re: Natural Horsemanship