Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:16

Alles leuk en aardig. Of ze het nou goed toepast of niet. Dit KAN je toch niet paardvriendelijk noemen???? :o?

Magrathea

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:19

Ik ben het zoals gezegd ook niet helemaal eens met dit filmpje maar ik vraag me toch af wat de tegenstanders zouden doen als een paard zo over hen heen zou walsen... Lief vragen of hij dat alsjeblieft niet wil doen?

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:25

Ik begrijp op zich wel wat ze het paard wilt laten begrijpen. Die man pakt het onhandig aan, die geeft de signalen niet juist. Net als te laat clickeren met clickertraining. Timimg is zo belangrijk!
Het paard moet op haar letten en niet op de omgeving, maar dit paard lijkt net een kind met ADHD. Hij is overal met zijn aandacht, behalve bij haar. Daarvoor geeft ze die rukken aan het touw: Snap out of it! Zoals mensen elkaar wel eens een tik in het gezicht geven als iemand hysterisch doet. Dat drukke gedoe wat ze doet om het paard heen, is hem te laten wijken voor druk. Al vind ik daarbij wel dat ze de oefeningen wel erg snel op hem af vuurt, daar zouden denk ik wel wat rust momenten tussen kunnen. Ze loopt in de richting van zijn hoofd om hem linksom te laten gaan, eerst met gewapper, maar als hij niet wijkt tikt ze hem aan met haar platte hand. Lijkt mij duidelijk voor het paard. Als mijn paard teveel op iets anders let probeer ik hem ook af te leiden door hem in allerlei richtingen te bewegen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:33

ik ben behoorlijk anti-parelli, omdat ik niet hou van 7 spelletjes die je moet doorlopen, ieder paard is anders, en ik snap 't stokje niet.
Op dit filmpje zie ik wel wat de bedoeling is: het paard moet op afstand(lengte touw) blijven staan, maar ik zie een hondsbrutaal ongeinteresseerd paard, een typische bully, die heel gemakkelijk over je heen walst als ie daar zin in heeft.
Het halster zit enorm laag, daar stoor ik me aan.
Dit paard zou het idee beter snappen door hem na 1x vragen achteruit te gaan een tets met het touw op de bortkas te geven, en bij geen effect op de neus. beter 1x scherp doorkomen dan uren aan z'n neus te rammelen met een halster. uit mijn ruimte=uit mijn ruimte, bij mij iig. of je nu natural of klassiek of regulier of modern met je paard bezig bent, iedereen weet hoe grof en hard een paard een ander paard corrigeerd, en daarna is het ook klaar, dus wat Linda Parelli hier doet, nee, niet mijn ding.
edit: ik zie geen zielig nerveus of zenuwachtig paard, maar een hondsbrutaal paard, met enorm veel zelfvertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:38

fransje23 schreef:
[naam] schreef:
Het paard in het filmpje raakt niet in de war, het negeert de leider en weigert samenwerking.

Dat is natuurlijk ook maar een interpretatie :)

Zoals ik het zie raakt het paard wel degelijk in de war.
Snap sowieso niet waarom je dit probleem ga aanpakken in zo een situatie. Paard komt idd onzeker over en lijkt steun te zoeken bij zijn soortgenoten. Kan mij daar wel wat bij voorstellen want de mensen om hem heen gooien alleen maar een eind touw in je gezicht.

Mijn interpretatie van het laatste stukje is geen ontspanning en rust maar gelatenheid en richting in zichzelf gekeerd.

Dat is het niet want als dit paard in de war zou zijn dan zou Linda het beoogde resultaat niet kunnen behalen zoals ze uiteindelijk wel doet. Als het paard in zichzelf gekeerd zou zijn en gelaten zou het uiteindelijk niet netjes wijken, en al helemaal niet gaan volgen.
Valt me op dat er best veel mensen zijn die een paard niet goed kunnen lezen, dat had ik hier niet verwacht.

En die man pakt het in het begin idd nogal onhandig aan zoals Kyara27 zegt, maar die is ook nog in de leer. Wij konden allemaal ook niet meteen foutloos een Z proef rijden en zijn net als hij begonnen in de B :)
Daarom is het ook maar beter dat Linda het van hem overnam.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:47

Jammer dat het filmpje niet 5 minuten eerder begint waarin er misschien wat achtergrond over het paard word verteld.

Ik heb zelf 5jr geleden een 2,5jarige haf gekocht die overal overheen walste, me omduwde, omver trok etc. Ik ben in die tijd ook begonnen met de 7 games en ik kan niet ontkennen dat het er bij mij ook weleens zo 'ruw' uit gezien heeft. Maar als resultaat wel dat ik nu een pony heb die me niet meer omver sleurt of over me heen walst. Ik hoef nooit (!!) meer te trekken aan het halster.

Bij parelli werk je in fases. Fase 1 is heel zacht, fase 4 is zo hard dat je het gewenste resultaat krijgt. Het is de bedoeling dat je alleen fase 4 gebruikt als het niet anders kan, en als je paard reageert op fase 4 dan kan je dat weer terugbouwen naar fase 1, zodat je uiteindelijk altijd heel zacht kan communiceren. Dit verschilt ook weer per horsenality. Een dominant paard benader je anders dan een angstig paard.

Misschien heeft dit paard al meerdere mensen omver gewalst, is ie enorm dominant. Ik vind het alleen een beetje lastig om uit dit filmpje een conclusie te trekken omdat je alleen de uitvoering ziet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:49

Nou ik vind er helemaal niks mee. :)
Ze geven zeker wel duidelijkheid maar dat paard is gewoon compleet afgestompt op hulpen wss door de manier waarop veel mensen met hun paard omgaan... := Dus dan kan je weg boos worden op haar maar kijk eens naar dat paard, die reageert helemaal niet stapt continue in hun ruimte en het enige wat ze duidelijk wilt maken is om daar weg te blijven. Kont wel draaien met het hoofd naar haar toe en naar achteren stappen. Ze zijn al heel 'grof' met hun hulpen nog steeds komt er geen reactie. Tja ik zou het ook niet zo weten met zo'n paard, dit is echt geen normale reactie. :n Zonde is dat..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:52

Kent iedereen hier dan paard ofzo?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:53

En trouwens TS volgens mij heb je parelli verkeerd begrepen. ;) Het is inderdaad diervriendelijk omdat het duidelijk is, de hulpen worden net zo groot of klein gegeven als nodig is.
Wat er vaak gebeurd is dat mensen een hele hoop toelaten bij paarden tot een moment waarop het paard in HUN ogen te ver gaat, terwijl dit allemaal is opgebouwd maar dat wordt niet gezien en vervolgens wordt het paard met grof geweld 'op hun plaats' gezet, hoezo oneerlijk?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:56

Ik vind dit geen Parelli. De hulpen worden bijna meteen heel hard gegeven en zodra het paard luistert wordt de druk bijna niet vermindert.

Uiteindelijk gaat het paard niet meer achteruit omdat hij niet eens weet dat dat de bedoeling was. Want het paard blijft druk krijgen, ookal gaat het achteruit. Dat is geen dominantie of wat dan ook, hij weet gewoon niet dat hij achteruit moet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:00

Nee omdat hij helemaal op de hulpen is afgestompt. Ik ben het met je eens dat belonen met zo'n paard wel cruciaal is, maar ze stoppen wel degelijk op het moment dat het paard naar achteren loopt alleen wel te weinig al zie ik ook heel weinig reactie vanuit het paard. vwb de hulpen meteen hard geven, je weet niet wat hiervoor was....

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:01

Mijn paard is ban nature behoorlijk verlegen en snel onder indruk, maar als je hem zo hard behandeld gaat hij ook rare dingen doen......dan slaan hij namelijk dicht.
En dan is het ogen dicht en gaan.....

Dus ik heb GEEN idee hoe dit paard is.............maar dit filmpje bewijst niet dat dit een dominant kreng is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:04

Nee hoor ik zie het paard in de eerste instantie gewoon achterwaarts gaan.. Maar daar wordt de druk bijna niet op verminderd.

Wat er ook is, de hulpen moeten imo ALTIJD zacht beginnen (tenzij het paard op dat moment je veiligheid in gevaar brengt maar dat is hier op het filmpje niet het geval). Je wilt immers naar die eerste (zachte) hulp toewerken..

Ik begrijp heel goed waarom dat paard niet reageert, bij steeds zo'n harde druk. Het paard reageert trouwens wel degelijk, maar gezien zij door gaan met die harde hulpen, stompen ze het paard zelf af.

Ik kan er echt niets goeds over zeggen :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:05

_Nelleke_ schreef:
Jammer dat het filmpje niet 5 minuten eerder begint waarin er misschien wat achtergrond over het paard word verteld.

Ik heb zelf 5jr geleden een 2,5jarige haf gekocht die overal overheen walste, me omduwde, omver trok etc. Ik ben in die tijd ook begonnen met de 7 games en ik kan niet ontkennen dat het er bij mij ook weleens zo 'ruw' uit gezien heeft. Maar als resultaat wel dat ik nu een pony heb die me niet meer omver sleurt of over me heen walst. Ik hoef nooit (!!) meer te trekken aan het halster.

Bij parelli werk je in fases. Fase 1 is heel zacht, fase 4 is zo hard dat je het gewenste resultaat krijgt. Het is de bedoeling dat je alleen fase 4 gebruikt als het niet anders kan, en als je paard reageert op fase 4 dan kan je dat weer terugbouwen naar fase 1, zodat je uiteindelijk altijd heel zacht kan communiceren. Dit verschilt ook weer per horsenality. Een dominant paard benader je anders dan een angstig paard.

Misschien heeft dit paard al meerdere mensen omver gewalst, is ie enorm dominant. Ik vind het alleen een beetje lastig om uit dit filmpje een conclusie te trekken omdat je alleen de uitvoering ziet.

Dat een paard niet over je heen wals kun je alleen bereiken met parelli?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:07

Ongelovelijk :r
Vooral waar ze het dier op een kleine cirkel zet, blinde kant binnen en vervolgens met de leadrope achter het dier aanjagen. Het dier kan die hele leadrope of dat mens niet zien.
Ze mag dat eens met onze Sammy proberen, dat overleeft ze niet.

Paard is gezadeld en heeft een wit dekje. Valt dit onder wedstrijdvoorbereiding?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:08

Nee hoor, er zijn vast meer wegen naar Rome, maar Parelli is er 1 van. :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:12

Geryon schreef:
Ik vind dit geen Parelli. De hulpen worden bijna meteen heel hard gegeven en zodra het paard luistert wordt de druk bijna niet vermindert.

Uiteindelijk gaat het paard niet meer achteruit omdat hij niet eens weet dat dat de bedoeling was. Want het paard blijft druk krijgen, ookal gaat het achteruit. Dat is geen dominantie of wat dan ook, hij weet gewoon niet dat hij achteruit moet.

Precies! Alleen zie ik wel wat dominantie (in persoonlijke ruimte, meteen weer terug komen enz), maar vind het helemaal verkeerd dat ze de hele tijd doorgaat terwijl hij de oefening dan goed doet...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:12

Sammyoo schreef:
Ongelovelijk :r
Vooral waar ze het dier op een kleine cirkel zet, blinde kant binnen en vervolgens met de leadrope achter het dier aanjagen. Het dier kan die hele leadrope of dat mens niet zien.
Ze mag dat eens met onze Sammy proberen, dat overleeft ze niet.

Paard is gezadeld en heeft een wit dekje. Valt dit onder wedstrijdvoorbereiding?

Als je niets van de methode weet zul je de bedoeling ook niet begrijpen. Dat Linda jouw Sammy niet overleefd zal best, gelukkig overleefd ze wel al die duizenden paarden die ze in handen heeft gehad.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:15

Wat veel mensen die dit dier zielig vinden. Je zou toch denken dat als dit dier zich zo ontzettend opgejaagd en achternagezeten voelt hij wel let op datgene wat hem opjaagt? Ooit een zebra een leeuw zien negeren? Nee hoor, dit dier interesseert zich totaal niet voor dat wezen met dat stuk touw, hij geeft haar evenveel aandacht als de gemiddelde vlieg. Volkomen terecht dat Linda daar niet mee akkoord gaat.

Ze laat her en der zeker steken vallen mbt wat te laat de druk wegnemen maar al met al zou ik het zeker niet beter kunnen doen, als je er staat is het ook retemoeilijk, zelfs al heb je veel ervaring.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:15

ik vind het ook zielig dit staat echt nergens op het is weer gewwon doorslaan met dingen iets waar veel mensen goed in zijn. ik hoop dat die gene een keer het verkeerde paard treft en hem een flinke schop voor zijn flikker geeft hem het filmje maar heel even kunnen kijken dus ik weet niet wat de vrouw verder deed

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:19

Tsjonge wat een geklungel, ik word hier echt niet goed van! Bah, ik kan me hier zo kwaad om maken, ik ga het filmpje niet eens afkijken. Walgelijk mens.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:20

geerke schreef:
Dat een paard niet over je heen wals kun je alleen bereiken met parelli?

Interessant dat dit gelijk je conclusie is. Ik zeg geloof ik nergens dat dit de enige manier is?

Volgens mij deel ik alleen m'n ervaring. :)

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:22

Ik kan dit filmpje niet eens afkijken. Snap totaal niet wat de bedoeling is en dat paard ook niet. Daarom hou ik dus ook niet van parelli en dit bewijst het dan maar weer

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:23

Chrizz schreef:
Ik kan dit filmpje niet eens afkijken. Snap totaal niet wat de bedoeling is en dat paard ook niet. Daarom hou ik dus ook niet van parelli en dit bewijst het dan maar weer

Een natuurlijk reactie zou gewoon zijn dat het paard naar achteren stapt. Probeer het met een groen paard grote kans dat die het zo door heeft :j

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:25

Wat ik zie is dat het misgaat in de eerste 11 seconden. Het paard wordt gevraagd achterwaarts te gaan op schudden van de rope en dat doet ie braaf. Dan moet de druk eraf, zodat hij het kan verwerken. En kan leren dat een signaal met het touw (het hoort steeds kleiner te worden) achterwaarts betekent. De eigenaar is helaas een superklungel die de signalen van zijn paard niet ziet. Hij gaat als een idioot doorzwiepen en dan komt het paard in verweer en reageert helemaal niet meer (terecht). De rest van de 'training' slaat daardoor nergens meer op. Paard heeft groot gelijk.