Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
fransje23 schreef:[naam] schreef:Het paard in het filmpje raakt niet in de war, het negeert de leider en weigert samenwerking.
Dat is natuurlijk ook maar een interpretatie :)
Zoals ik het zie raakt het paard wel degelijk in de war.
Snap sowieso niet waarom je dit probleem ga aanpakken in zo een situatie. Paard komt idd onzeker over en lijkt steun te zoeken bij zijn soortgenoten. Kan mij daar wel wat bij voorstellen want de mensen om hem heen gooien alleen maar een eind touw in je gezicht.
Mijn interpretatie van het laatste stukje is geen ontspanning en rust maar gelatenheid en richting in zichzelf gekeerd.
_Nelleke_ schreef:Jammer dat het filmpje niet 5 minuten eerder begint waarin er misschien wat achtergrond over het paard word verteld.
Ik heb zelf 5jr geleden een 2,5jarige haf gekocht die overal overheen walste, me omduwde, omver trok etc. Ik ben in die tijd ook begonnen met de 7 games en ik kan niet ontkennen dat het er bij mij ook weleens zo 'ruw' uit gezien heeft. Maar als resultaat wel dat ik nu een pony heb die me niet meer omver sleurt of over me heen walst. Ik hoef nooit (!!) meer te trekken aan het halster.
Bij parelli werk je in fases. Fase 1 is heel zacht, fase 4 is zo hard dat je het gewenste resultaat krijgt. Het is de bedoeling dat je alleen fase 4 gebruikt als het niet anders kan, en als je paard reageert op fase 4 dan kan je dat weer terugbouwen naar fase 1, zodat je uiteindelijk altijd heel zacht kan communiceren. Dit verschilt ook weer per horsenality. Een dominant paard benader je anders dan een angstig paard.
Misschien heeft dit paard al meerdere mensen omver gewalst, is ie enorm dominant. Ik vind het alleen een beetje lastig om uit dit filmpje een conclusie te trekken omdat je alleen de uitvoering ziet.
Geryon schreef:Ik vind dit geen Parelli. De hulpen worden bijna meteen heel hard gegeven en zodra het paard luistert wordt de druk bijna niet vermindert.
Uiteindelijk gaat het paard niet meer achteruit omdat hij niet eens weet dat dat de bedoeling was. Want het paard blijft druk krijgen, ookal gaat het achteruit. Dat is geen dominantie of wat dan ook, hij weet gewoon niet dat hij achteruit moet.
Sammyoo schreef:Ongelovelijk![]()
Vooral waar ze het dier op een kleine cirkel zet, blinde kant binnen en vervolgens met de leadrope achter het dier aanjagen. Het dier kan die hele leadrope of dat mens niet zien.
Ze mag dat eens met onze Sammy proberen, dat overleeft ze niet.
Paard is gezadeld en heeft een wit dekje. Valt dit onder wedstrijdvoorbereiding?
Chrizz schreef:Ik kan dit filmpje niet eens afkijken. Snap totaal niet wat de bedoeling is en dat paard ook niet. Daarom hou ik dus ook niet van parelli en dit bewijst het dan maar weer