Paard maatje te groot. Oplossen met Parelli?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Turkoois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 22:08

De handelaar weet inmiddels het verhaal. En hij neemt contact op met de stal waar dit paard vandaan komt.

Dit paard heeft behoorlijk goede bloedlijnen en valt in de hogere prijsklasse. Het is zeker geen slachtpaard. Het paard is gewoon echt verreden. Maar het is niet zo dat het niet goed kan komen. Het is alleen veel gecompliceerder dan het leek.

Ik trek nu wel mijn handen er vanaf. En dat is echt heel moeilijk.

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:09

Koper schreef:
Sorry?????? Zou jij kunnen leven met de wetenschap dat een kapot paard met pijn dankzij jou god weet wat voor traject ingaat?

Ik niet!

Zij heeft dat paard niet kapot gemaakt, wat is dit nou weer voor onnozele opmerking. :? Zij heeft toch gewoon een paard op proef genomen/gekocht/hoe je het zeggen wil en daar blijkt vanalles mee mis te zijn. Nou, wat kan zìj daar nou aan doen? Ik denk dat je nu een beetje doorslaat in je idee, maar ik kan me vergissen... }:0

my_precious

Re: Paard maatje te groot. Oplossen met Parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:21

verstandige keus ts, het is zielig voor het paard maar je kunt niet elk paard redden op de wereld.. terug brengen en op zoek naar een leuk goed paard gaan.

de meeste mensen die een paard kopen of op proef hebben wat blijkt niet goed te zijn of niet aan verwachtingen voldoet worden ook terug gebracht, kapot of niet kapot.. zo gaat de handel nu eenmaal.

natuurlijk is en blijft het erg voor het paard en het zal misschien best even aan je knagen maar er komt vast wel een leuk paard op je pad waar je wel wat aan hebt en dan ben je deze zo weer vergeten.

succes met het vinden van een geschikt paard TS.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:00

Turkoois schreef:
De handelaar weet inmiddels het verhaal. En hij neemt contact op met de stal waar dit paard vandaan komt.

Dit paard heeft behoorlijk goede bloedlijnen en valt in de hogere prijsklasse. Het is zeker geen slachtpaard. Het paard is gewoon echt verreden. Maar het is niet zo dat het niet goed kan komen. Het is alleen veel gecompliceerder dan het leek.

Ik trek nu wel mijn handen er vanaf. En dat is echt heel moeilijk.

Waarom is het zo moeilijk voor je?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:07

Turkoois schreef:
Hallo allemaal,

Vandaag kon de dierenarts gelijk komen. Erg fijn! Ik heb naar aanleiding van zijn bezoek en zijn bevindingen besloten geen behandeling bij het paard te laten doen. Er waren aanwijzingen dat er meer niet goed zit.

Helaas. Ik ben er toch redelijk kapot van. Ik heb dit paard met de beste intenties gekocht. en daarom wilde ik er toch naar laten kijken. Ik had ook kunnen denken "geen klik, dus gelijk terug".

Overigens kon mijn intructeur er ook niet meer op rijden. Na 1,5 week ging het paard volledig in de staak. Eerst denk je dan dat het paard je uitprobeert, dat er geen klik is of dat zij te hoog gegrepen is. Maar de lichamelijke klachten verklaren veel.

Ik heb toch genoten van de korte tijd met haar. Morgen breng ik haar terug. Nogmaals bedankt iedereen!

Hoi, wat balen dat het zo is gelopen. Daar hoop je natuurlijk op bij aankoop. Ik las je topic en wilde je waarschuwen dat het ook averechts kan werken als je het paard had laten behandelen. Je had dit vooraf dan met de verkoper moeten overleggen omdat de verkoper anders ermee kan schermen dat het paard juist slechter is geworden van de behandeling en dat die zonder toestemming in de proeftijd is verricht. Je loopt het risico dat de verkoper het paard dan niet terug wil nemen. En dan krijg je een heel vervelend welles nietes spelletje.

Ik hoop dat je volgende keer meer geluk hebt, is toch naar als je een paard terug moet sturen...

Turkoois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 00:48

Bedankt allemaal. Ik vind het moeilijk omdat ik toch een band heb opgebouwd met het beestje. Tja, het is zoals ik ben, emotioneel enzo.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 01:06

Meschien kan je het wel proberen met hulp van anderen.
(maar je zegt ook dat je nog niet die ervaring hebt, en dan kan je hem beter terug geven zodat die terecht komt bij iemand die wel weet wat die dan moet doen)
& kijk je verder voor een paard dat toch wel beter bij je past! :)
Succes :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 01:12

BobbieLover schreef:
Meschien kan je het wel proberen met hulp van anderen.
(maar je zegt ook dat je nog niet die ervaring hebt, en dan kan je hem beter terug geven zodat die terecht komt bij iemand die wel weet wat die dan moet doen)
& kijk je verder voor een paard dat toch wel beter bij je past! :)
Succes :)
Heb je het hele topic gelezen?

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 01:29

@Katja mijn excuses heb het niet helemaal gelezen!
ik hoop dat ze uiteindelijk een ander leuk paardje tegen het lijf loopt :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 01:45

Laat je niet gek maken TS! Terug brengen die bok. Geld terug en de rest is zijn eigen probleem..
Heel hard dat weet ik maar dat hoort erbij. :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 08:10

singasong schreef:
Koper schreef:
Ik vind er niks verstandigs aan. Als dat paard daadwerkelijk zo kapot is kan ze 'm beter laten slachten oid. Nu gaat dat paard verder de handel in, fijn zeg :\

Ben ik het mee eens.

Ik zou het niet met mijn geweten overeen kunnen komen om dit paard weer terug te brengen.

Ik vind dit behoorlijk onredelijke en kwetsende reacties naar de ts toe. Alsof het nog niet ellendig genoeg is dat haar een paard is aangesmeerd met gebreken, wordt haar ook nog een schuldgevoel aangepraat.

Ik heb zelf een aantal van deze projecten gehad. En ik heb er nog steeds. Het is allang gebleken dat je niet ieder paard kan redden (heb er 2 moeten inslapen en 1 naar de fokker voor voortijdig pensioen kunnen brengen, maar ook deze leeft nu niet meer). Niet omdat ze niet meer te rijden waren, want dat bleek al na een paar weken, maar omdat ze zelfs zo ver kapot waren dat de niet eens meer als weideornament konden fungeren. Momenteel heb ik 4 paarden en de laatste maanden, na jaren van andermans ellende, ook nog een keer de problemen van deze paarden uit hun verleden(van voor mijn tijd met hun dus) op mijn bord gekregen, samen met wat nieuwe problemen zoals cushing, uierontsteking etc.

Heel leuk.. al die verantwoordelijkheid. Ik ben momenteel zover dat er na deze paarden geen andere paarden meer komen. Het getrubbel en het verdriet wat ermee gepaard gaat, heeft zoveel aan mij gevreten dat de lol er wel vanaf is. Mijn rekening flikkert in het rood, zodat we hier overuren draaien om alles nog op te hoesten. En al bij al hebben we de laatste jaren misschien 20 keer een rustig bosritje kunnen maken.

Ik maak er nu van wat ervan te maken is,. maar ik zou zeker niemand aanraden om zich andermans ellende (want dat is zo-n paard... kapotgereden en de handel ingestuurt) over te nemen. Ik weet nl wat de prijs is die je uiteindelijk betaald.
De schuld ligt in geen geval bij TS. Die heeft meer gedaan dan ieder ander zou doen.
De schuld ligt bij de mensen die een paard naar de maan helpen en dan de handel in sturen en bij de handelaar die zo'n paard overneemt en het niet ziet.
Nergens wordt zoveel opgelicht als in de paardenhandel.

TS.. laat je geen schuldgevoel aanpraten, want dat is absoluut niet terecht. Sterkte vandaag en ik hoop dat je een leuk paard vind, zonder verdere ellende.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:01

Ik weet ook hoe het aan je kan vreten als je een paard verkoopt/terugdoet of whatever als blijkt dat je je hart er aan hebt verkocht.

Dat een paard ziek wordt, zoals in jouw geval, kan voorkomen, dat er 4 ziek worden kan ook. Dat heb je nu eenmaal als je meerdere paarden hebt. Die verantwoording ben je zelf aangegaan.
Laatst bijgewerkt door singasong op 27-11-12 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:05

Het is natuurlijk moeilijk om iets weg te doen als je een band heb opgebouwd, maar ik denk dat je ook moet kijken naar de toekomst. Wat zijn jouw dromen om te gaan doen? ben je bereid in te zien dat mogelijk t paardje meer mis is als je nu denkt of ziet? Ben je ook bereid om te zeggen ik hou t paardje ook al kan ik misschien over een jaar niet meer erop rijden en kan ik de sport vergeten? Ik denk dat je er goed over na moet denken ook voor het paardje zelf...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:36

singasong schreef:
Ik weet ook hoe het aan je kan vreten als je een paard verkoopt/terugdoet of whatever als blijkt dat je je hart er aan hebt verkocht.

Dat een paard ziek wordt, zoals in jouw geval, kan voorkomen, dat er 4 ziek worden kan ook. Dat heb je nu eenmaal als je meerdere paarden hebt. Die verantwoording ben je zelf aangegaan.

Ja, kan gebeuren. Ware het niet dat ik de inmiddels ingeslapen paarden en de grote paarden die nu in mijn bezit zijn al gebreken hadden bij aanschaf. Andermans ellende dus.
Dat een van de mini's op jonge leeftijd cushing en wat andere problemen heeft gekregen heeft te maken met slechte fok (zijn vriendje is om die reden ook al ingeslapen... kon niet meer lopen door aangeboren afwijkingen die fataal werden bij het volwassen worden).

Daarbovenop heb ik idd dan ook nog te maken gekregen met ziekte en die verantwoording komt op mijn bord. Maar de grootste problemen kreeg ik in het totaalpakket met aanschaf van paarden. Ik weet niet wat ik had gedaan als er sprake was geweest van een proeftijd, maar ik weet wel dat ik niemand zal aanraden om een paard met problemen te kopen, gezien alle ellende, verdriet en kosten die het met zich meebrengt,. En het is een illusie om te denken dat ieder paard te redden is. De oaarden die ik met problemen kocht, waren niet meer te redden, ondanks alle pogingen en onkosten,. Nou ja, twee lopen er dan nog rond. Maar echt rijdbaar worden die ook niet meer... dankzij problemen die ze dus al hadden bij aankoop.

Dat ze daarboven op nog ziek werden (uierontsteking, abcessen., klierontsteking etc)... ja dat kwam er nog bovenop.
Daarom wordt ook gezegd dat je geen problemen hoeft te kopen. Die krijg je vanzelf wel

Ik snap best het emotionele denken van jou en veel anderen. Ik ben zelf niet anders geweest. Maar nuchter gezien denk ik dat het onverstandig is om een paard te kopen waar van alles aan mankeert en waarvan het onzeker is of je er ooit iets mee kunt. En derhalve vind ik de beschuldigingen aan het adres van ts volkomen onterecht en kwetsend.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:41

Gelukkig zijn er altijd nog meer verstandige bokkers die het probleem - zoals TS goed doet - terug legt bij de probleemeigenaren. Doe je dat niet, dan houd je juist de malafide handel in stand, want paarden die iets mankeren verkopers die voor het geld gaan over de rug van het paard zullen er helaas altijd blijven.
Zonde TS maar wel verstandig. Ik hoop dat je snel een fijn paardje vindt.

sanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:47

Hé, wat een naar verhaal.
Ik hoop dat je er een beetje overheen kan komen en heel veel sterkte.
En natuurlijk succes met het zoeken van een ander paard, maar nu zit je nog met je verlies...
Ik wou dat ik je kon helpen, maar ik kan helaas niks doen...
Nogmaals, veel sterkte!

En voel je niet schuldig, wat andere mensen ook zeggen. Jij kon er niks aan doen en je hebt je best gedaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:04

Chrstine_vdH schreef:
Koper schreef:
Sorry?????? Zou jij kunnen leven met de wetenschap dat een kapot paard met pijn dankzij jou god weet wat voor traject ingaat?

Ik niet!

Zij heeft dat paard niet kapot gemaakt, wat is dit nou weer voor onnozele opmerking. :?

Het paard is kapot en heeft pijn. En nu stuurt TS 'm het handelscircuit in. Afgezien van dat jij hier degene bent die doorslaat kun je nog niet lezen ook. Jammer dat je zo bot op mijn pb hebt gereageerd.

@ liljebo: tuurlijk kun je niet alle dieren redden. Je hebt niet over al die dieren die je tegenkomt zeggenschap. TS had dat wel over dit paard. Sorry als ik een beetje lomp overkom, kan er niks aan doen dat ik haar oplossing niks vind. Niet alleen vanwege het paard maar ook omdat de volgende die het dier op proef krijgt ook weer een beslissing zal moeten nemen. Ik vind niet dat je dat iemand aan kan doen. Ik vind het laf, vooral richting het paard. En nee, ik ben geen heilige en ik houd er nu over op. Maar dit wilde ik toch wel even kwijt ja. Bokt is een forum, mensen geven hier hun mening. Jammer dan als die afwijkt van wat je zelf vindt, of in dit geval van je eigen normen en waarden.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:15

O echt mensen hier moeten nog een hoop leren of hebben een bok van pa en ma gehad..

Mensen STEL he STEL jij koopt een paard van'' laten we even 8500 nemen'' is wel een normale prijs voor een gemiddeld paard. Laten we zeggen dat je er 4 maanden voor werkt misschien sommige wel 7 maanden..Gehele salaris dus laten we zeggen dat je er een jaar voor spaart!

Leuk paard maar je hebt het een maand blijkt er niets niet goed te zijn.. Dus je gooit €8500 zo de straat op en dan zit je met een bok in je maag hoe en wat nu verder? Inmiddels is die 300 aan stalling ook weer weg en de smid werd ook wel tijd dierenarts komt even naar de tanden kijken misschien is dit het probleem. We komen nu op de €9000, Sta je dan je kan niet rijden want het zadel wat je net aan hebt laten meten van €1500 heb je ook niets meer aan dus dat hangt ook maar in de kast.. Inmiddels ben je 11000 verder en wat heb je? Een kromme bok.. De handelaar waar je het paard van kocht klapt even nog een keer in zn handen.. Die heeft het paard lekker zonder gevoel aan jou verkocht. Jij trapt hier in DIe handelaar heeft DIK winst gedraaid op het paard. Als er morgen weer een meisje staat met een goed hart die nóg zo een bok komt kopen,.. Die ook niet goed blijkt te zijn.. Maar ach t paard is toch lief? Natuurlijk is het banketstaaf voor het paard om dat paard terug te brengen..; Maar wat wil je dan? Dure grasmaaiers zijn er genoeg. Knuffel paarden zijn er ook genoeg een shet a 20 euro kan je ook mee wandelen..
Als je naar de gamma gaat voor een bank dan kom je ook niet terug met een hark.
Dit is niet op TS gericht maar op de mensen die de handel niet snappen.

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:17

Helemaal mee eens. Waarom (een paard met) problemen kopen terwijl er ook zat andere paarden op de markt zijn waarmee direct lekker (en vertrouwd) aan de slag kunt? :)[/

wat hierboven staat daar is mn mening van
Nou soorry hoor maar als je een band met een paard hebt ga je hem tog ook niet weg doen omdat hij te out komopszeg slechte smoes oooit soory dat is mijn mening

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:20

Dit is niet de verantwoording van de TS maar van degene die het paard aan haar verkocht heeft. Die zal dit ook op moeten lossen en niet de TS. Zo kan iedere handelaar zijn kapotte paarden wel mooi verkopen voor een beste prijs. Lekker terug brengen dat paard en op zoek naar een gezond paard.

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:24

@koper: haha ik kan nu natuurlijk reageren door te zeggen dat jij een bijzonder ongenuanceerd bericht naar mij stuurde, maar ik denk dat ik de eer maar aan mezelf hou.
Edit: sorry voor dit offtopic bericht.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:32

JLDB_SL schreef:
Helemaal mee eens. Waarom (een paard met) problemen kopen terwijl er ook zat andere paarden op de markt zijn waarmee direct lekker (en vertrouwd) aan de slag kunt? :)[/

wat hierboven staat daar is mn mening van
Nou soorry hoor maar als je een band met een paard hebt ga je hem tog ook niet weg doen omdat hij te out komopszeg slechte smoes oooit soory dat is mijn mening

Je koopt een paard om mee te rijden niet om naar te kijken. Als je een paard al 10 jaar hebt en dan die dan ''op'' is is een compleet ander verhaal dan dit. Ookal snap ik het best dat mensen een oud paard dan weg geven zodat ze zelf weer een ander paard kunnen gaan rijden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:39

Afgezien van het feit Koper, dat je helemaal niet weet óf het paard kapot is, en wat er precies aan de hand is, vind ik het nogal ver gaan om vervolgens de verantwoordelijkheid bij de TS neer te leggen. Ze heeft een paard op proef en dat mag ze terugbrengen. De vorige eigenaar/handelaar/verkoper is verantwoordelijk - als tenminste de problemen van het paard bij hen bekend waren.

Het zou wat moois zijn: iedere handelaar zou volgens jou dan z'n verrotte paarden kunnen doorschuiven naar onschuldige kopers, die dan vervolgens maar het besluit moeten nemen en zelfs de morele plicht hebben om het paard te doen inslapen. Leuke handel lijkt me, maar wel onzinnig.

Turkoois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 18:57

Ik vind de berichten van Koper kwetsend. Wat had ik dan anders moeten doen?
Ieder natuurlijk zijn mening, maar voor mijn gevoel kon ik niet anders doen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:00

Turkoois schreef:
Ik vind de berichten van Koper kwetsend. Wat had ik dan anders moeten doen?
Ieder natuurlijk zijn mening, maar voor mijn gevoel kon ik niet anders doen.

Niet iedereen is het zelfde. Je hebt het goed gedaan zo! stuur koper even een PBtje waar het paard staat dan kan zij hem kopen :j