Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NynckeL schreef:Zo, Cassidy, als het je bedoeling was om deze materie helemaal tegen te gaan laten staan, ben jij degene die daar totaal in geslaagd.
Een 10+ krijg je voor het slecht overbrengen, degenerend gedrag.
Als iemand coacing nodig heeft zal ik die nooit naar het bedrijf sturen wat als onderschrift staat genoemd.
Wat mij betrefd, mag dit topic van mij gesloten worden.
stef schreef:Maar zonder NH kan je ook prima een paard opvoeden hoor, dus voor veel mensen heeft het compleet geen nut. Dus dat blijft heel erg persoonlijk.
Een vriend van mij voedt erg veel jong spul op, maar die moet niks van NH. Dat is een etiketje wat mensen er graag op plakken.
Maar gewoon ho is ho, vooruit is vooruit, links, rechts, voetjes geven, vast staan.... Gewoon met zn eigen "boeren" verstand
Cassidy schreef:stef schreef:Maar zonder NH kan je ook prima een paard opvoeden hoor, dus voor veel mensen heeft het compleet geen nut. Dus dat blijft heel erg persoonlijk.
Een vriend van mij voedt erg veel jong spul op, maar die moet niks van NH. Dat is een etiketje wat mensen er graag op plakken.
Maar gewoon ho is ho, vooruit is vooruit, links, rechts, voetjes geven, vast staan.... Gewoon met zn eigen "boeren" verstand
Er is niets mis met JBF (Jan Boeren Fluitjes) en als je al jaren in de paarden zit, zal het elkaar niet zo heel veel ontlopen, die vriend van jou zal weten hoe een paard in elkaar steekt en weet wat hij in huis heeft. Maar daar ligt nu net het verschil: er zijn mensen die op late leeftijd in aanraking met paarden komen, en de omgang met paarden niet van kindsbeen af aan hebben meegekregen. En daar biedt NH nu net dat veilige en goed doordachte stappenplan voor (helemaal als je Parelli volgt) om op een speelse manier toch naar een leuk resultaat in omgang met je paard toe te groeien. Wat een JBF-er met de paplepel ingegoten heeft gekregen, kan een ander ook bereiken. Via NH. Mits correct toegepast.
Magrathea schreef:Het grappige is dat veel NH elementen ook in JBF terugkomen om het maar even zo te noemen. Zo zweverig is het allemaal niet: degene die voorop loopt is de baas. Dus wat doen Jan met zijn boerenverstand? Voorop lopen. Degene die onderdanig is gaat opzij als het paard op hem af komt gedenderd, dus meneer Boerenfluitjes blijf staan
Cassidy schreef:Een echte NH-er heeft een hele koker vol met pijlen die je op een paard af kunt vuren op het moment dat je problemen tegenkomt. En die problemen heb ik in de filmpjes laten zien van Linda Parelli met Remmer en Allure. Beide soorten paard vragen idd een andere aanpak.
De doorsnee paardeneigenaar heeft echter niet de hoeveelheid verschillende soorten paarden in handen als iemand die paarden professioneel beleert of in opfok heeft. In het ideale geval heeft hij één paard of een beperkt aantal paarden die qua character en horsenality/temperament bij hem passen, en dan kun je gaan schaven. Een paard wat qua character en temperament botst ga je ook niet met NH ombuigen naar de perfecte match. Naar boven en naar onder is er nog wat bij te stellen, maar iemand die van een temperamentvol en energiek paard houdt gaat niet blij worden met een sul die niet vooruit wil, en iemand die een eerder flegmatisch paard fijn vindt, gaat niet blij worden met een bloedpaard.
VisibreTeam schreef:Wat is natuurlijk voor een hond? Roedel gedrag en jagen voedsel, restafval verzamelen en vooral niet in een huis zitten...
De (huis)dieren zijn zodanig gedomesticeerd dat ze aan de 'mensen manier' gewend zijn
(ik ben trouwens NIET tegen NH en grondwerk, heb me er ook in verdiept en pas het regelmatig toe)
VisibreTeam schreef:Maar de doorsnee NH-er werkt vaak maar met 1 paard dus heeft die hele koker vol met pijlen niet eens
VisibreTeam schreef:Magrathea schreef:Het grappige is dat veel NH elementen ook in JBF terugkomen om het maar even zo te noemen. Zo zweverig is het allemaal niet: degene die voorop loopt is de baas. Dus wat doen Jan met zijn boerenverstand? Voorop lopen. Degene die onderdanig is gaat opzij als het paard op hem af komt gedenderd, dus meneer Boerenfluitjes blijf staan
Dat klopt
maar dat daar nu allemaal games en naampjes en dat soort dingen aan worden gekoppeld ten positieve van het NH? Het bestond allang, alleen zit er nu een naampje aan gekoppeld en doen mensen het bewuster
VisibreTeam schreef:Dat klopt
maar dat daar nu allemaal games en naampjes en dat soort dingen aan worden gekoppeld ten positieve van het NH? Het bestond allang, alleen zit er nu een naampje aan gekoppeld en doen mensen het bewuster
VisibreTeam schreef:Ik geloof niet in HorsenalitiesIk geloof eerder dat je door met een paard te werken er vanzelf achterkomt wat voor paard het is. Ook horsenalities is weer over 1 kam scheren...
Cassidy schreef:VisibreTeam schreef:Dat klopt
De games zijn een manier van overbrengen van de materie. Stickertjes plakken, wat mensen ook nodig hebben. Je kunt het ook "oefeningen" noemen. Effect blijft hetzelfde. En dat mensen het bewuster doen betwijfel ik. De mensen die van jongs af aan in de paarden zitten hoeven het niet bewuster te doen, het zit in hun systeem. En de mensen die daar niet vanaf hun jeugd in aanraking zijn geweest moeten er idd bij nadenken.