Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 14:12

Zo, Cassidy, als het je bedoeling was om deze materie helemaal tegen te gaan laten staan, ben jij degene die daar totaal in geslaagd.
Een 10+ krijg je voor het slecht overbrengen, degenerend gedrag.
Als iemand coacing nodig heeft zal ik die nooit naar het bedrijf sturen wat als onderschrift staat genoemd.

Wat mij betrefd, mag dit topic van mij gesloten worden.

Cassidy

Re: Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:22

Je stond er al niet open voor, en dat is niet veranderd na dit topic, je mag mij de zwarte piet toeschuiven, maar als je eerlijk naar jezelf toebent, weet je dat het niet reeel is. Maar be my guest. Als je tegen jezelf wilt liegen, mij heb je er niet mee.

En een ding heb ik bij het opleidingsinstituut dat in mijn onderschrift staat wel geleerd. Als iemand ergens niet helemaal achter staat, gaat het nooit de gewenste resultaten opleveren.
Iemand moet zelf willen, en dan kun je hem sturen in zijn gedrag en andere dingen aanreiken.
Wil hij dat niet, is het onbegonnen werk.
You may lead a horse to water, but you cannot make him drink

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:25

Maar goed: basis vraag was wat het nut is, niet wat de verschillen zijn.

kan je ook beantwoorden met het nut van VD is dit, en het nut van NH is dat... ...

Het is overigens idd niet hetzelfde, maar kan prima samen gaan :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:29

Dat het heel goed samen kan gaan ontken ik ook niet. Dat VD leuk is, om te doen en om naar te kijken ontken ik ook niet. Of VD nut heeft? Ben ik nog niet helemaal over uit. Of NH nut heeft: van mij een volmondig "Ja".

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:33

tja, maar dan kom je dus weer op: Wat heeft springen voor nut? Of voltige? Of marathon of endurance of dressuur of whatever....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:43

Als je het heel breed wilt zien, heeft paardensport helemaal geen nut meer. Voor vervoer hebben we tegenwoordig andere transportmiddelen, een paard is niet gebouwd om een ruitergewicht te dragen. Wij vinden het fijn en ontspannend om met ze bezig te zijn, en een paard heeft ook een heel groot energieveld waar wij door beinvloed worden, op een positieve en ontspannen manier.

Omdat wij ervoor kiezen om op een paard te gaan zitten houdt dan wel in dat wij onze verantwoording moeten nemen en zo gaan rijden dat het dier geen last van ons heeft of krijgt. Ziedaar de noodzaak om correct te gaan rijden en dressuurmatig te gaan werken. En omdat een paard door miljoenen jaren evolutie nog steeds vol zit met instictieve reacties die voor ons mensen levensgevaarlijk kunnen worden, is het alleen maar handig om je te gaan verdiepen in het hoe een paard denkt en waarom hij reageert zoals hij reageert. Ziedaar het nut van NH.

Het is mensen eigen om grenzen te gaan verleggen. Steeds hoger, steeds verder, steeds harder, steeds sneller, en in dat geval het liefst nog samen met het paard. Het aan elkaar willen meten, daar is idd het paard de dupe van. Alle vormen van extreme sporten met paarden hoeven van mij daarom niet. Daar hoort dan in mijn ogen springen, marathon, endurance, voltige bij. En dat is dan weer mijn persoonlijke mening.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-08-12 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:45

NynckeL schreef:
Zo, Cassidy, als het je bedoeling was om deze materie helemaal tegen te gaan laten staan, ben jij degene die daar totaal in geslaagd.
Een 10+ krijg je voor het slecht overbrengen, degenerend gedrag.
Als iemand coacing nodig heeft zal ik die nooit naar het bedrijf sturen wat als onderschrift staat genoemd.

Wat mij betrefd, mag dit topic van mij gesloten worden.

Zo jammer dat je zo blijft reageren tegen Cassidy.
Ik zie werkelijk niet wat er denegerend is in de post van haar.

Het lijkt bijna iets persoonlijks... Dat kun je er beter buiten laten want dat helpt niet in een discussie.

En waarom nu het topic sluiten? Omdat je niet het gewenste resultaat behaalt?
Dat vind ik echt jammer!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:47

Maar zonder NH kan je ook prima een paard opvoeden hoor, dus voor veel mensen heeft het compleet geen nut. Dus dat blijft heel erg persoonlijk.
Een vriend van mij voedt erg veel jong spul op, maar die moet niks van NH :n. Dat is een etiketje wat mensen er graag op plakken.
Maar gewoon ho is ho, vooruit is vooruit, links, rechts, voetjes geven, vast staan.... Gewoon met zn eigen "boeren" verstand :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:48

Lief dat je het voor me opneemt Maritje, maar het hoeft echt niet. Ik hou me vast aan degenen die ik wel door dit soort topics kan bereiken (niet iedereen reageert hier maar mijn inbox staat er vol mee), en als je er nog niet klaar voor bent of nooit klaar voor gaat zijn, kan ik daar heel weinig aan doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:51

stef schreef:
Maar zonder NH kan je ook prima een paard opvoeden hoor, dus voor veel mensen heeft het compleet geen nut. Dus dat blijft heel erg persoonlijk.
Een vriend van mij voedt erg veel jong spul op, maar die moet niks van NH :n. Dat is een etiketje wat mensen er graag op plakken.
Maar gewoon ho is ho, vooruit is vooruit, links, rechts, voetjes geven, vast staan.... Gewoon met zn eigen "boeren" verstand :j

Er is niets mis met JBF (Jan Boeren Fluitjes) en als je al jaren in de paarden zit, zal het elkaar niet zo heel veel ontlopen, die vriend van jou zal weten hoe een paard in elkaar steekt en weet wat hij in huis heeft. Maar daar ligt nu net het verschil: er zijn mensen die op late leeftijd in aanraking met paarden komen, en de omgang met paarden niet van kindsbeen af aan hebben meegekregen. En daar biedt NH nu net dat veilige en goed doordachte stappenplan voor (helemaal als je Parelli volgt) om op een speelse manier toch naar een leuk resultaat in omgang met je paard toe te groeien. Wat een JBF-er met de paplepel ingegoten heeft gekregen, kan een ander ook bereiken. Via NH. Mits correct toegepast.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:16

Cassidy schreef:
stef schreef:

Er is niets mis met JBF (Jan Boeren Fluitjes) en als je al jaren in de paarden zit, zal het elkaar niet zo heel veel ontlopen, die vriend van jou zal weten hoe een paard in elkaar steekt en weet wat hij in huis heeft. Maar daar ligt nu net het verschil: er zijn mensen die op late leeftijd in aanraking met paarden komen, en de omgang met paarden niet van kindsbeen af aan hebben meegekregen. En daar biedt NH nu net dat veilige en goed doordachte stappenplan voor (helemaal als je Parelli volgt) om op een speelse manier toch naar een leuk resultaat in omgang met je paard toe te groeien. Wat een JBF-er met de paplepel ingegoten heeft gekregen, kan een ander ook bereiken. Via NH. Mits correct toegepast.

Doe mij dan toch maar de JBF manier met een hart voor paarden dan het doordachte stappenplan. Want elk paard is anders en een 'vast stappenplan' gaat niet voor elk paard op :)
Gewoon lekker nuchter blijven, niet achter problemen een oplossing binnen het grondwerk zoeken, geen flauwekul en een paard is een paard :))

Met honden doe je toch ook geen 'ND' ofzo?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:18

Nikki, ik ga met mijn honden ook zo natuurlijk mogelijk om, net als bij mijn paard. En ze luisteren allemaal heel goed :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:20

Het grappige is dat veel NH elementen ook in JBF terugkomen om het maar even zo te noemen. Zo zweverig is het allemaal niet: degene die voorop loopt is de baas. Dus wat doen Jan met zijn boerenverstand? Voorop lopen. Degene die onderdanig is gaat opzij als het paard op hem af komt gedenderd, dus meneer Boerenfluitjes blijf staan :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:22

Wat is natuurlijk voor een hond? Roedel gedrag en jagen voedsel, restafval verzamelen en vooral niet in een huis zitten...
De (huis)dieren zijn zodanig gedomesticeerd dat ze aan de 'mensen manier' gewend zijn :)

(ik ben trouwens NIET tegen NH en grondwerk, heb me er ook in verdiept en pas het regelmatig toe)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:22

Een echte NH-er heeft een hele koker vol met pijlen die je op een paard af kunt vuren op het moment dat je problemen tegenkomt. En die problemen heb ik in de filmpjes laten zien van Linda Parelli met Remmer en Allure. Beide soorten paard vragen idd een andere aanpak.

De doorsnee paardeneigenaar heeft echter niet de hoeveelheid verschillende soorten paarden in handen als iemand die paarden professioneel beleert of in opfok heeft. In het ideale geval heeft hij één paard of een beperkt aantal paarden die qua character en horsenality/temperament bij hem passen, en dan kun je gaan schaven. Een paard wat qua character en temperament botst ga je ook niet met NH ombuigen naar de perfecte match. Naar boven en naar onder is er nog wat bij te stellen, maar iemand die van een temperamentvol en energiek paard houdt gaat niet blij worden met een sul die niet vooruit wil, en iemand die een eerder flegmatisch paard fijn vindt, gaat niet blij worden met een bloedpaard.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:23

Magrathea schreef:
Het grappige is dat veel NH elementen ook in JBF terugkomen om het maar even zo te noemen. Zo zweverig is het allemaal niet: degene die voorop loopt is de baas. Dus wat doen Jan met zijn boerenverstand? Voorop lopen. Degene die onderdanig is gaat opzij als het paard op hem af komt gedenderd, dus meneer Boerenfluitjes blijf staan :j

Dat klopt :j
maar dat daar nu allemaal games en naampjes en dat soort dingen aan worden gekoppeld ten positieve van het NH? Het bestond allang, alleen zit er nu een naampje aan gekoppeld en doen mensen het bewuster :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:24

Cassidy schreef:
Een echte NH-er heeft een hele koker vol met pijlen die je op een paard af kunt vuren op het moment dat je problemen tegenkomt. En die problemen heb ik in de filmpjes laten zien van Linda Parelli met Remmer en Allure. Beide soorten paard vragen idd een andere aanpak.

De doorsnee paardeneigenaar heeft echter niet de hoeveelheid verschillende soorten paarden in handen als iemand die paarden professioneel beleert of in opfok heeft. In het ideale geval heeft hij één paard of een beperkt aantal paarden die qua character en horsenality/temperament bij hem passen, en dan kun je gaan schaven. Een paard wat qua character en temperament botst ga je ook niet met NH ombuigen naar de perfecte match. Naar boven en naar onder is er nog wat bij te stellen, maar iemand die van een temperamentvol en energiek paard houdt gaat niet blij worden met een sul die niet vooruit wil, en iemand die een eerder flegmatisch paard fijn vindt, gaat niet blij worden met een bloedpaard.

Maar de doorsnee NH-er werkt vaak maar met 1 paard dus heeft die hele koker vol met pijlen niet eens :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:24

VisibreTeam schreef:
Wat is natuurlijk voor een hond? Roedel gedrag en jagen voedsel, restafval verzamelen en vooral niet in een huis zitten...
De (huis)dieren zijn zodanig gedomesticeerd dat ze aan de 'mensen manier' gewend zijn :)

(ik ben trouwens NIET tegen NH en grondwerk, heb me er ook in verdiept en pas het regelmatig toe)

Bij honden komt er dan ook nog een door mensen opgezet fokprogramma bij kijken, menselijke selectie op maat, gedrag en temperament. Dat heb je ook bij paarden. Met dat verschil dat we er steeds meer bloed in zijn gaan fokken, omdat dat werd gevraagd voor de Topsport/Tobsport. Ik heb toch serieus moeite om in een poedel een wolf te zien waar hij van afstamt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-08-12 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:26

VisibreTeam schreef:
Maar de doorsnee NH-er werkt vaak maar met 1 paard dus heeft die hele koker vol met pijlen niet eens :)

Die kun je gaan ontwikkelen. Door NH. Met de goede begeleiding. En je verdiepen in Horsenalities. Omdat een paard nooit in alle situaties hetzelfde reageert en Horsenalities van moment tot moment en situatie naar situatie kunnen veranderen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:27

VisibreTeam schreef:
Magrathea schreef:

maar dat daar nu allemaal games en naampjes en dat soort dingen aan worden gekoppeld ten positieve van het NH? Het bestond allang, alleen zit er nu een naampje aan gekoppeld en doen mensen het bewuster :)

Maar dat is juist wat veel mensen afschrikt. 'Huh, linker en rechter hersenhelft, introvert extravert? :z ' Terwijl die boerenmeneer je ook wel kan vertellen dat je paarden hebt die veel nadenken en paarden die wat minder slim zijn, en paarden die heel hyperdepiep reageren op iets dat ze eng vinden of paarden die ineens exploderen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:28

Haha tobsport, die heb ik nog niet eerder gehoord maar hij is op een bepaald punt sterk :))

Dat klopt ook, en daardoor zijn er paarden die niet eens meer paardentaal snappen, karakters zijn verbouwd en noem maar op... Met dat soort paarden valt lastig te 'communiceren' doormiddel van lichaamstaal. Die zijn gewoon gewend achter de mens aan te sjokken, zn rondje te doen, beentjes rond te gooien en weer op stal te gaan.

Ik geloof niet in Horsenalities :) Ik geloof eerder dat je door met een paard te werken er vanzelf achterkomt wat voor paard het is. Ook horsenalities is weer over 1 kam scheren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:29

VisibreTeam schreef:

De games zijn een manier van overbrengen van de materie. Stickertjes plakken, wat mensen ook nodig hebben. Je kunt het ook "oefeningen" noemen. Effect blijft hetzelfde. En dat mensen het bewuster doen betwijfel ik. De mensen die van jongs af aan in de paarden zitten hoeven het niet bewuster te doen, het zit in hun systeem. En de mensen die daar niet vanaf hun jeugd in aanraking zijn geweest moeten er idd bij nadenken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:31

VisibreTeam schreef:
Ik geloof niet in Horsenalities :) Ik geloof eerder dat je door met een paard te werken er vanzelf achterkomt wat voor paard het is. Ook horsenalities is weer over 1 kam scheren...

Dat jij dat denkt snap ik. Maar dat is toch echt niet het geval. Vervang het woord Horsenality door Paardenpersoonlijkheid en Temperament, en dan zul je zien dat je een paard moeilijk in een hokje kunt proppen, dus niet over een kam kunt scheren.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:31

Cassidy schreef:
VisibreTeam schreef:

De games zijn een manier van overbrengen van de materie. Stickertjes plakken, wat mensen ook nodig hebben. Je kunt het ook "oefeningen" noemen. Effect blijft hetzelfde. En dat mensen het bewuster doen betwijfel ik. De mensen die van jongs af aan in de paarden zitten hoeven het niet bewuster te doen, het zit in hun systeem. En de mensen die daar niet vanaf hun jeugd in aanraking zijn geweest moeten er idd bij nadenken.

Ik hoef er niet bij na te denken maar zit absoluut niet van jongs af aan in de paarden :)) (ligt er trouwens aan wat je 'van jongs af aan noemt')

Ik heb ook niks tegen parelli/grondwerk/NH, maar ik zie niet hoe het zoveel fantastischer en beter kan zijn dan 'gewoon' omgaan met je paard :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:32

Maar, geen enkel paard is het zelfde, er zijn 1001 variaties op een 'paardenpersoonlijkheid' en 1001 gradaties in 'temperament' dus het is zoiezo al nooit onder te verdelen toch?