"getraumatiseerd paard" wat te doen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:11

Ariebren schreef:
Ja magnesium, was ook zo'n hype.
Het baat niet en het schaadt ook niet.

Alle problemen met een paard worden veroorzaakt door de eigenaar, ruiter.

De onderste zin ben ik het op zich wel mee eens, maar het daarboven staande niet. Voeding en mineralenhuishouding is ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar en in NL is lang niet overal voldoende magnesium in de bodem aanwezig. Als je dan een paard hebt dat gevoelig is op het magnesiumniveau dat beschikbaar is, heb je dus een probleem. Wij hebben ook een kwartje dat daar last van heeft, op onze huidige stal voeren wij hem dus magnesium bij, op de vorige stal werd ruim voldoende magnesium op het land bijgemest en had hij nooit fysieke problemen. Overigens uit het zich bij hem in vage kreupelheid en niet in vliegerigheid, maar reken maar dat magnesium een aandachtspunt kan zijn in het management!

Ariebren

Re: "getraumatiseerd paard" wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:29

Ben het er niet mee eens.
Heb nu drie kwartjes lopen, samen met drie zwartjes (Tinkers)
Het zelfde voer, de zelfde training en de zelfde weidegang.
Geen bijvoertjes.
Aleen één kwartje regelmatig kreupel geweest afgelopen winter.
Oorzaak, de smid haalde gisteren per hoefje een aantal oude hoefzweer plekken eruit.
Deze merrie heeft gewoon wat kortere hoefjes met lopen op de voetzolen doordat ze heel actief bezig is in de vrijheid. Stukje extra slijtage van de hoefrand door haar gedrag.
Beetje ADHD gedrag zeg ik wel eens.
Oplossing, geen magnesium maar een ijzertje.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:48

IJzertje hebben we ook geprobeerd, was geen succes :n Zijn probleem zit ook niet in zijn hoeven, maar meer in zijn spieren. Een paar dagen slordig zijn met magnesium voeren en je ziet het direct in zijn stijvere bewegingen, voer hem weer magnesium en hij sjouwt er vrolijk op los. Je maakt mij niet meer wijs dat het niets doet, daarvoor hebben we teveel ermee uitgeprobeerd. Het maakt mij niet uit wat jij gelooft, ik WEET dat het voor ons kwartje een noodzakelijke aanvulling is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:06

Niet boos worden. please.
Maar was het maar zo makkelijk om een probleem op te lossen met extra mineralen toe te voegen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:14

Soms is de oplossing zo simpel als wat mineralen toevoegen...... (alleen kost het wel heel veel gezoek en geprobeer voor je er achter bent, dus zo simpel is het kennelijk ook weer niet)
Maar ik vraag me af of het bij het paard van TS DE oplossing is, ik denk dat er meer niet goed gaat in het management van dat paard.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:21

Waratje schreef:
Soms is de oplossing zo simpel als wat mineralen toevoegen...... (alleen kost het wel heel veel gezoek en geprobeer voor je er achter bent, dus zo simpel is het kennelijk ook weer niet)
Maar ik vraag me af of het bij het paard van TS DE oplossing is, ik denk dat er meer niet goed gaat in het management van dat paard.

Wat bedoel je met de laatste zin?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:35

Om terug te komen op het start topic.
Ik heb, had ook twee quarter merries die ingereden zijn door een ervaren trainer.
Resultaat van die inrij periode, 6 maanden lang dik geld voor betaald.
Twee nerveuse hitte petitjes terug gekregen.
Eentje is inmiddels verkocht en loopt nu nog niet lekker bij de nieuwe eigenaar.
De andere heb ik nog, en is nu nog niet wedstrijd geschikt.
Terwijl de paardjes die we zelf ingereden hebben gewoon lekkere wedstrijd paardjes zijn geworden.
Waar ligt het probleem dan ???

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:38

Ts. Er zijn 2 dingen die mij te binnen schieten.

Het eerste wat bij mij opkomt is foto van de rug en nek. Voor dat je er nog meer geld in stopt. Meten is weten.
Het tweede is: uit je openingspost maak ik op dat je het voor traject zoals grondwerk ed zelf heb gedaan. Waarom ga je dan naar een trainer? Ik persoonlijk zou singeltje en zadel opleggen zelf doen aangezien het vertrouwen er toch al is.

Zoek iemand die jou wil helpen ipv een ander het te laten doen. Soms kan iemand met een engelse achtergrond je net zo goed helpen met de basis. Het hoeft niet altijd duur te zijn. Er lopen genoeg handige mensen rond.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:08

De grootste oorzaak van problemen met een jong paard is juist het te veel doen in de leeftijd van geboorte tot inrijden.
Al dat gemeut met veulens, jaarlingen en twenters geeft die paardjes de kans om dingen te leren om er onder uit te komen.
En als je dan naar een trainings stal gaat die het ook op de lieve manier doet.
Hoera, het paardje kent dan al zoveel truukjes om er onder uit te komen.
Resultaat is nul, komma, nul.

Ik sta er versteld van hoeveel veulen foto's ik zie van veulentjes van een dag oud die al een halster omhebben.
Laat die kleine ukkies nu lekker achter mama aan hobbelen en laat de mamma er voor zorgen dat ze mee loopt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:01

deruijter schreef:
Waratje schreef:

Wat bedoel je met de laatste zin?

Exact wat er staat, er zal het een en ander niet goed gaan in het management van het paard. En management is het hele verhaal rondom dit paard van hoe het is gestald, hoeveel het buitenkomt, in groep of juist niet, voeding, goed inschatten van zijn reacties, het verloop van de trainingen, enzovoorts. Het lastige van paarden is dat ze niet allemaal hetzelfde zijn, wat voor het ene paard perfect werkt, is helemaal verkeerd voor het volgende. Als het zo'n lekkere binnenvetter is, dan zul je alerter moeten zijn op minimale signalen dat iets teveel is en daar correct op kunnen inspelen. Dat is niet gemakkelijk en niet veel mensen gegeven om te kunnen.

Ariebren, op zich is het handig als een veulen naast de moeder een aantal basiszaken al geleerd heeft. Ze zijn dan nog klein en handzaam en trekken ook niet zomaar een halster stuk. Ik ben een voorstander van veulens in de zoogtijd te leren om aan een halstertje mee te lopen, te weten dat mensen met een borstel hele fijne dingen kunnen doen en dat de wereld groter is dan de wei. Maar dan wel alleen als de eigenaar van merrie en veulen heel goed weet waar hij/zij mee bezig is, anders kunnen de veulens maar beter ergens in een weiland in een groep groot groeien en door een kundig persoon hun opvoeding alsnog krijgen.
Die ukkies zijn niet allemaal van zins om braaf achter mama aan te hobbelen, tweede veulentje van mijn merrie had dat binnen enkele dagen wel gezien en ging zelf de wereld ontdekken. Slecht plan om dat los te doen, dus zij (ja, dit was een merrieveulen) heeft heel rap geleerd om aan een touwtje mee te lopen en dat er daarbij geen onzin op de achterbeentjes werd getolereerd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:09

Dat is dus ook mijn systeem.
Merrie veulens zijn gewoon slimmer.
Hengstjes zijn wat "dommer" ??
Tegen de tijd, meestal na een dag of acht gaan die dametjes de andere kant op bij buiten en binnen zetten.
Dan gaat het halstertje erom en krijgen ze de touwtjes training.
Het grote voordeel ervan is, mama vindt het wel best en bemoeit zich er niet meer mee.

missangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:28

Ik heb een volle broer van dit paard en daarmee hebben we soortgelijke problematiek foorgemaakt.. en nog zijn we er niet. Laat je niet van de wijs brengen door de mening van mensen die het wel denken te weten... In deze lijn zit gewoon een bepaalde, noem het gevoeligheid of gekte, waar je met heel veel tijd, geduld en gevoel mee om moet leren gaan. het paard ook trouwens. ik ben nog steeds met deze lange weg bezig en heb inmiddels het gevoel dat t goed komt! Blijf vertrouwen in hem houden!!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:50

hey
ik snap je hele verhaal,
ik zou er over denken hem in therapie te doen, gewoon helemaal opnieuw beginnen
met opleiden!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:57

Mindfields schreef:
Citaat:
In het begin was hij zeer braaf, maar toen hij zadeltraining kreeg begon hij overgevoelig te reageren op de singel. Dat probleem is na 2 maanden elke dag werken langzaam verdwenen. Bij het rijden was hij heel ritselig op de ruiter en hij liet overdreven schrikreacties zien op kleine impulsen.
Dit geeft aan dat het zadel geintroduceerd is toen hij daar nog niet aan toe was, en dat hij daardoor vluchtreacties is gaan vertonen. Is dus niet heel slim geweest. Je gaat pas een zadel opdoen als de singel in alle rust geaccepteerd is, en dat lukt met de juiste voorbereiding. Er zijn gewoon wat stappen overgeslagen. Ik snap niet waarom je volhoudt dat dit goed gedaan is, want dat is het overduidelijk niet.

Als reactie op je laatste post: Jawel, want er had sowieso nog niet eens iemand op mogen zitten als hij dit soort problemen vertoont. Je desensibiliseert eerst zover dat hij niet meer gaat schrikken van een ruiter boven en achter hem. Dan pas gaat er iemand op. Dat is dus niet zo gebeurt. Als dit wel was gedaan op die manier had je nu geen 7 maanden later nog niets kunnen doen.

Ow... wat ben ik het met jou eens!! Je gaat idd. pas verder met een training als het laatste onderdeel, wát dat dan ook is, vlekkeloos en vooral spanningloos is verlopen! En dan nog iets... een 3-jarige!! Een kleutertje nog die in de wei hoort te lopen. Hij kan het duidelijk niet aan, hoe hard moet ie nog schreeuwen voordat er eens iemand naar 'm luistert?
Er zijn overduidelijk dingen fout gegaan met de training en m.i. is het dier ook nog eens veels te jong.

Edit: inmiddels vier-jarige. Maakt niet veel uit. Te jong.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:38

vind het trouwens echt goed van je dat je hem nog een kans geeft beter te worden!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:56

Dat iemand op hoog niveau rijd betekent niet dat hij met elk paard uit de voeten kan. Probeer eerst eens een andere trainer..
die kan misschien wel wat met hem..

Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:40

TS ik heb het hele topic doorgelezen, maar durf hier verder geen oordeel te vellen omdat niemand hier de exacte situatie kent behalve jij en je komt op mij over als een verstandig iemand die het beste met haar paard voor heeft. De tip over het doorbreken van het patroon die je kreeg, lijkt mij ook een goede aanpak, nadat lichamelijke ongemakken zijn uitgesloten. Ik vind het knap dat je er alles aan doet om je paard te helpen en vraag me dan ook af hoe het nu met jullie gaat? Ik wens je iig alle goeds toe en hoop dat jij en je paard allebei gelukkig worden. :)