Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Maritje1991 schreef:Wendy, hoe vast stelt of het angst is?
Dat lijkt mij niet heel moeilijk. Ik denk dat iemand als Pat of Clinton dat sowieso snel ziet.
Zelfs hun volgelingen kunnen redelijk snel onderscheid maken tussen LB en RB
rider schreef:Ik ben het er wel mee eens dat learned helplessness niet nodig is, maar je ziet het wel veel, wat ik wel kan begrijpen, want het is lekker makkelijk.![]()
Fijn om te horen dat er toch veel ranches zijn waar met een goede foundation ipv learned helplessness gewerkt wordt. Misschien zijn de voorbeelden die ik heb gezien gewoon de rotte appels.![]()
Maar inderdaad, er zijn veel zaken die eigenlijk heel logisch zijn, maar door een hobbyblik enorm verketterd worden. Ergens ook wel begrijpelijk, omdat hobbyisten doorgaans niet in de positie komen waar een 'harde' oplossing noodzakelijk kan zijn. Het is echter wel jammer dat mensen altijd zo veroordelend zijn, zonder dieper na te denken over wat ze zien.
sanne83 schreef:Nog twee keer tien minuutjes en het paard komt zijwaarts naar het krukje toe als ik op het krukje ga staan. Toch vinden mensen het belachelijk dat ik daar tijd voor uit trek.
callippo schreef:Ik voel me niet echt gemotiveerd om de hele serie te kijken, heb nog een box 'colt starting' van Parelli liggen en dat trekt me meer.
Ik zie een heleboel language en nog veel meer leadership. Maar ik mis het 'love' gedeelte, wat in een fijne paard-mens relatie toch op de 1e plaats komt. Daarin bedoel ik niet dat hij het paard moet doodknuffelen, maar dat er geen GEVOEL ten opzichte van het paard lijkt te zijn. Het gaat mechanisch, Clinton gebruikt veel verschillende technieken en heeft deze goed onder de knie (al is hij wel enkelhandig met zijn lasso)
Bij het desensibiliseren met stick en string + flag zie ik het paard zich afsluiten (totaal geen beweging meer in het lichaam, geen focus op Clinton), er is geen connectie tussen mens en paard. Wanneer Clinton zijn hand uitsteekt naar het paard, draait deze zijn neus weg (ongeveer 1.07h). Voor mij een teken dat Clinton overheersend is en niet wacht op het paard.
Jessix schreef:@ Babeth, wanneer een paard introvert is zal hij/zij zijn angsten minder (zichtbaar) uiten. Staar je dus niet blind op vluchtgedrag of andere uitingen van angst.