Clinton Anderson Colt Starting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Clinton Anderson Colt Starting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:31

@ Wendy, dat klopt helemaal, maar dat is dan ook precies hetzelfde als ik schrijf. :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:33

Wendy, hoe vast stelt of het angst is?
Dat lijkt mij niet heel moeilijk. Ik denk dat iemand als Pat of Clinton dat sowieso snel ziet.

Zelfs hun volgelingen kunnen redelijk snel onderscheid maken tussen LB en RB

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:37

Ik denk ondertussen ook wel de verschillen te kunnen zien, dankzij Parelli's horsenality.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:40

Maritje1991 schreef:
Wendy, hoe vast stelt of het angst is?
Dat lijkt mij niet heel moeilijk. Ik denk dat iemand als Pat of Clinton dat sowieso snel ziet.

Zelfs hun volgelingen kunnen redelijk snel onderscheid maken tussen LB en RB

Daar kon je je nog wel eens in vergissen :j
Als ik het puur bij mijn eigen ervaringen houd, dan zijn er toch meerdere 'ervaren' NH'ers geweest die bepaalde reacties van mijn paard ten onrechte interpreteerden als RB en angst. En dus maar heel lief gingen vragen en wachten.
Is een veel gemaakte fout :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:43

Ik zeg ook niet iedereen.

Maar iemand als Pat kan dat echt wel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:49

Tuurlijk kunnen Pat Parelli en Clint Anderson dat. Maar veel anderen niet (ook al denken ze dat wel te kunnen), en de fouten die de mens maakt zorgen er vaak voor dat iets langer duurt. Langer is echt niet automatisch beter.
En de oplossing voor angst is ook niet altijd meer tijd nemen :n

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:07

Waar wordt dat gezegd dan?

Imo is de oplossing wel op tijd stoppen ;)

Een friendly game wordt alleen beter wanneer je op het JUISTE moment stopt, en rust en ruimte bied om te kunnen verwerken.'
DAT mis ik een beetje in de filmpjes van de OP

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:09

Maritje1991 schreef:
Waar wordt dat gezegd dan?

Imo is de oplossing wel op tijd stoppen ;)

Een friendly game wordt alleen beter wanneer je op het JUISTE moment stopt, en rust en ruimte bied om te kunnen verwerken.'
DAT mis ik een beetje in de filmpjes van de OP

Inderdaad, niemand beweert dat ook.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:57

rider schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat learned helplessness niet nodig is, maar je ziet het wel veel, wat ik wel kan begrijpen, want het is lekker makkelijk. :\

Fijn om te horen dat er toch veel ranches zijn waar met een goede foundation ipv learned helplessness gewerkt wordt. Misschien zijn de voorbeelden die ik heb gezien gewoon de rotte appels. :j

Maar inderdaad, er zijn veel zaken die eigenlijk heel logisch zijn, maar door een hobbyblik enorm verketterd worden. Ergens ook wel begrijpelijk, omdat hobbyisten doorgaans niet in de positie komen waar een 'harde' oplossing noodzakelijk kan zijn. Het is echter wel jammer dat mensen altijd zo veroordelend zijn, zonder dieper na te denken over wat ze zien.

Ik ben ook zeker op ranches geweest waar dat niet het geval is :j Ik denk dat het weer eens gewoon afhankelijk is van de instelling van de eigenaar.
Ik vind paardje neerleggen of kluisteren geen "harde" oplossing. De techniek is meestal het probleem niet, de manier waarop de techniek gebruikt wordt of iets aangeleerd wordt, kan verschillen als dag en nacht.

"Take the time it takes, so it takes less time" is volgens mij niet bedoeld dat je ergens veel tijd voor moet nemen :D Als je die drie uur spendeert aan trailerladen en het paard heeft voor de rest van z'n leven geen probleem meer met de trailer, dan zal het uiteindelijk minder tijd kosten.
Zelfde met stomme dingetjes als opstijgen. Paard wat ik nu rijd is drie jaar geleden beleerd, staat niet stil met opstijgen. Niet gevaarlijk, maar ze moet wel 20 keer het krukje verplaatsen :D Een keer 20 minuutjes en het paard beweegt geen stap meer. Nog twee keer tien minuutjes en het paard komt zijwaarts naar het krukje toe als ik op het krukje ga staan. Toch vinden mensen het belachelijk dat ik daar tijd voor uit trek. Ik vind het dan weer belachelijk om de komende twintig jaar elke dag tien keer je krukje te moeten verplaatsen :D
(om het nog maar niet te hebben over het gunstige effect van een paard wat ontspannen en meewerkend is als je opstijgt op de rest van je rit)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:23

sanne83 schreef:
Nog twee keer tien minuutjes en het paard komt zijwaarts naar het krukje toe als ik op het krukje ga staan. Toch vinden mensen het belachelijk dat ik daar tijd voor uit trek.

Haha, herkenbaar! Is één van de eerste dingen die ik een paard leer als ze onder het zadel komen. Op het stemcommando: 'Inparkeren!'. Mensen op stal kijken me nog steeds raar aan als ik dat roep en mijn tink gaat in de achteruit/opzij om netjes naast een opstapje te komen staan, maar ik hoef in ieder geval nooit moeite te doen om in het zadel te komen. :D

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:15

Bedankt voor het plaatsen, Cassidy.

Ik heb het eerste uur van deel 1 bekeken, met wat sprongen als hij veel stond te praten. Zonder geluid (omdat ik niet in mijn eentje in de kamer zit) en dat is eigenlijk wel zo gunstig: meer oog voor wat er gebeurt. Ik voel me niet echt gemotiveerd om de hele serie te kijken, heb nog een box 'colt starting' van Parelli liggen en dat trekt me meer.

Ik zie een heleboel language en nog veel meer leadership. Maar ik mis het 'love' gedeelte, wat in een fijne paard-mens relatie toch op de 1e plaats komt. Daarin bedoel ik niet dat hij het paard moet doodknuffelen, maar dat er geen GEVOEL ten opzichte van het paard lijkt te zijn. Het gaat mechanisch, Clinton gebruikt veel verschillende technieken en heeft deze goed onder de knie (al is hij wel enkelhandig met zijn lasso ;) )

Bij het desensibiliseren met stick en string + flag zie ik het paard zich afsluiten (totaal geen beweging meer in het lichaam, geen focus op Clinton), er is geen connectie tussen mens en paard. Wanneer Clinton zijn hand uitsteekt naar het paard, draait deze zijn neus weg (ongeveer 1.07h). Voor mij een teken dat Clinton overheersend is en niet wacht op het paard.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:50

Interessant.
Ik ga hier even voor zitten en zal daarna mijn mening plaatsen.
Gaat wel even duren denk ik, ik zag dat het aardig lange stukken zijn.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:20

Bedankt voor het plaatsen van de filmpjes Cassidy, heel interessant.
Ik kende hem nog niet.
Ik moet wel even toegeven dat ik alleen de eerste 1,5 uur van het eerste filmpje non stop heb gekeken, de rest heb ik stukken zitten skippen. Dit omdat het veel herhalen is. (Wat overigens voor paarden heel belangrijk is!!)

Allereerst ontzettend veel respect voor deze man. Hij geeft het paard alle tijd en ruimte en stelt absoluut geen agressieve houding op, ondanks hij wat harder in komt soms.
Juist doordat hij er een relaxte houding onder heeft, komt dat harde inkomen beter over dan dat hij agressief in zou komen.
Ik moet zeggen dat ik dit geen extreem wild paard vond, het paard oogde in het eerste filmpje totaal niet agressief of angstig.
Ik zag eerder een onzeker paard dat wel wilde. Echt bang vond ik hem niet, ik heb geen enkele keer echt paniek bij dit paard gezien.
Ik vond wel dat hij het paard in het eerste filmpje in het begin iets te ver uitputte. Het dier was zeik en zeiknat, terwijl het eigenlijk al had "toegegeven" en tekenen gaf van zijn bereidheid om met Clinton te werken.
Toen het paard eenmaal het touw om zijn hals kreeg, vertoonde het iets vluchtgedrag, maar vooralsnog vond ik het paard er erg rustig onder blijven.
Mede door de rust die Clinton uitstraalt.
Wat ik goed vond na de eerste helft van part 1 en in de 3 volgende delen, is dat hij het paard op alle mogelijke manieren bekend maakt met aanraking, zowel zachtjes als harder. (Harder op de momenten dat hij op het lichaam ging "slaan".)
Zo leert het paard alle aanraking kennen en raakt er aan gewend, zonder in paniek te raken.
En door Clintons aldoor rustige en respectvolle houding, heb ik daar absoluut geen problemen mee. Als Clinton het met een agressieve houding had gedaan, dan was ik het er niet mee eens geweest. (Zoals vele onder ons denk ik.)

Ik vond de filmpjes echt heel interessant en ga ze zeker allemaal eens volledig kijken. Nogmaals heel erg bedankt voor het plaatsen.
Ik vind deze methode uiterst paard-vriendelijk en toch wel een van de betere methodes op NH gebied.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 01:40

callippo schreef:
Ik voel me niet echt gemotiveerd om de hele serie te kijken, heb nog een box 'colt starting' van Parelli liggen en dat trekt me meer.

Ik zie een heleboel language en nog veel meer leadership. Maar ik mis het 'love' gedeelte, wat in een fijne paard-mens relatie toch op de 1e plaats komt. Daarin bedoel ik niet dat hij het paard moet doodknuffelen, maar dat er geen GEVOEL ten opzichte van het paard lijkt te zijn. Het gaat mechanisch, Clinton gebruikt veel verschillende technieken en heeft deze goed onder de knie (al is hij wel enkelhandig met zijn lasso ;) )

Bij het desensibiliseren met stick en string + flag zie ik het paard zich afsluiten (totaal geen beweging meer in het lichaam, geen focus op Clinton), er is geen connectie tussen mens en paard. Wanneer Clinton zijn hand uitsteekt naar het paard, draait deze zijn neus weg (ongeveer 1.07h). Voor mij een teken dat Clinton overheersend is en niet wacht op het paard.

Ik zou je willen adviseren om de rest ook nog even te bekijken. Ik vind namelijk dat het met het "love" gedeelte van de kant van CA 100% goed zit. Vind het paard ook, want anders zou er niet gebeuren wat er aan het begin van deel 2 gebeurt. En wat betreft de ontbrekende focus tijdens de desensitising oefening...wat als dat nu juist de bedoeling is van deze oefening?
Het weglaten van het geluid kan goed zijn, maar ook verkeerd uitpakken. Want je mist zo wel de uitleg waarom CA dingen op de manier doet zoals hij die op de manier doet zoals je het in het filmpje ziet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-01-12 01:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:41

@ Babeth, wanneer een paard introvert is zal hij/zij zijn angsten minder (zichtbaar) uiten. Staar je dus niet blind op vluchtgedrag of andere uitingen van angst.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:46

Jessix schreef:
@ Babeth, wanneer een paard introvert is zal hij/zij zijn angsten minder (zichtbaar) uiten. Staar je dus niet blind op vluchtgedrag of andere uitingen van angst.

Dat doe ik ook niet. Ik ben daar ook bekend mee. Maar ik vind dit echt geen "red-zone" paard.
Echt angstig vind ik hem echt niet, niet voor een paard nog niet echt in mensenhanden is geweest. Ik ken menig gedomesticeerd paard dat al vaak in handen is geweest dat vele angstiger is dan dit paard. Introvert of extravert.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 02:01

Dat zou kunnen, ik vergelijk hem niet met andere paarden. Dan zien we toch blijkbaar wat anders. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 02:52

Tjaaa dat is hier weer een discusie zacht , zachter zachtst.
Voor mij , en ik kendde die Clinton Anderson al een hele tijd, is het één van de beste paardentrainers nu op het moment.
Dit is in mijn ogen een heel zachte en correcte trainingsmethode, ik gebruik er heel wat dingen zelf uit, dit geeft duidelijkheid en structuur.
CA geeft zelf ook steeds aan dat met een gedomestikeerd paard de situatie meestal rustiger en makkelijker verloopt, maar zegt er dan ineens ook bij dat het heel dikwijls problemen geeft met het respect, en zo ervaar ik het zelf ook steeds weer opnieuw als trainer.
Het is vele malen makkelijker een jong niet in handen geweest paard op te leiden dan een paard dat door mensen zadelmak gemaakt is en dan ook een tijdje doorgereden is, en dan blijkt na een jaar of 2 dat het paard wegschiet, niet luisterd , niet stopt, .......
Zoiets heb je echt niet voor als je correct traint en het paard dus van bij het begin zegt zo zijn de regels en niet anders, klinkt idd streng, maar in de kudde is eigenlijk een zelfde discipline ook aanwezig.