is natural horsemanship wel zo goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

is natural horsemanship wel zo goed?

ja want..
56 (81%)
nee want..
13 (18%)

Totaal aantal stemmen: 69

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 23:54

Maritje1991 schreef:
Helaas zien sommige mensen niet wat een paard op dat moment nodig heeft, angst wordt voor dominantie gezien of andersom.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:55

Sabine: Dat de trucjes an sich niet goed of slecht zijn. Maar hoe je ze inzet wel. Het is volslagen nutteloos om je paard precies tot op de millimeter met z'n ene been op een rode stip te kunnen sturen. Het is geinig als je het kunt. Maar als je niet uitkijkt wordt het trucje een doel op zich en ga je voorbij aan het paard.

Is het mij gelukt om mij begrijpelijk uit te drukken? :o

MaritB

Overigens zie ik wat ik met mijn paard doe niet als trucjes, maar als communicatie

MaritB

lovemario schreef:
Maritje1991 schreef:
Helaas zien sommige mensen niet wat een paard op dat moment nodig heeft, angst wordt voor dominantie gezien of andersom.

ja of andersom! lezen!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:56

hestejente schreef:
Sabine: Dat de trucjes an sich niet goed of slecht zijn. Maar hoe je ze inzet wel. Het is volslagen nutteloos om je paard precies tot op de millimeter met z'n ene been op een rode stip te kunnen sturen. Het is geinig als je het kunt. Maar als je niet uitkijkt wordt het trucje een doel op zich en ga je voorbij aan het paard.

Dat vind ik dus niet, het geeft alleen aan wat je kunt. hoeft toch niet het doel te zijn.

uiteindelijk is het doel van NH, imo samen zijn met je paard, alles wat je doet is SAMEN.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:57

Wat ik regelmatig bij nieuwe lesklanten/projectpaarden tegen kom is dat de vorige instructeur niet zo kundig was als verkondigd en vrijheidsdressuur en nh volledig door elkaar had gegooid.
Dus dat jij denkt dat het een truukje is dat de paarden doen, vind ik niet zo gek en heb ik wel eerder gehoord.
Maar ik kan alleen maar zeggen, niets van dat is waar. Want dat voorbeeld van het wijzen werkt omdat je het paard blokkeert op het juiste moment en op de juiste plek. Het is geen "commando" maar een openstaande communicatie. Want ik kan nog zo wijzen, maar als ik net verkeerd zou staan, zou mijn paard hetzelfde oefening totaal anders (of helemaal niet) uitvoeren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-11 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

lovemario schreef:
prima ;)
het geld vooraf doe ik niet, aangezien ik zeker weet dat het niet gaat lukken ;) en tja, dan ben ik mn geld kwijt zeker.

Mag ik adres en gegevens hebben van de pony.
Ik zal even overleggen of de persoon in kwestie bereid is om naar Duitsland af te reizen.
Met brandstof van 1.65 per liter is dat niet grappig
En net zoals jij je twijfels hebt of het wel gaat lukken, heb ik mijn twijfels of jij uiteindelijk wel met dat geld over de brug komt.
En het niet uiteindelijk een financieel fiasco wordt om jouw van je ongelijk te overtuigen...:D
Want tegen domheid is niet te vechten
En dat is het uiteindelijk dan ook niet waard.

MaritB

Ik ga dit topic weer verlaten omdat het mij irriteerd dat TS behoorlijk met oogkleppen oploopt (ook al zo'n een 'normal' ding :P )

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:59

Cassidy schreef:
lovemario schreef:
prima ;)
het geld vooraf doe ik niet, aangezien ik zeker weet dat het niet gaat lukken ;) en tja, dan ben ik mn geld kwijt zeker.

Mag ik adres en gegevens hebben van de pony.
Ik zal even overleggen of de persoon in kwestie bereid is om naar Duitsland af te reizen.
Met brandstof van 1.65 per liter is dat niet grappig
En net zoals jij je twijfels hebt of het wel gaat lukken, heb ik mijn twijfels of jij uiteindelijk wel met dat geld over de brug komt.
En het niet uiteindelijk een financieel fiasco wordt om jouw van je ongelijk te overtuigen...:D
Want tegen domheid is niet te vechten
En dat is het uiteindelijk dan ook niet waard.

Wel filmen please!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:59

Maritje1991 schreef:
hestejente schreef:

Dat vind ik dus niet, het geeft alleen aan wat je kunt. hoeft toch niet het doel te zijn.

uiteindelijk is het doel van NH, imo samen zijn met je paard, alles wat je doet is SAMEN.

Dat zal best. Toch zie ik hele volksstammen met oogkleppen op die doordraven in hun NH-methodes en totaal niet meer in beeld hebben wat het doel ook weer was. Niet langer is communicatie met het paard het doel. Aan NH doen is het doel geworden. NH is er dan niet meer voor het paard maar voor de mens. En dat vind ik een kwalijke zaak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:00

Gaan we doen.
Voorlopig wacht ik nog rustig af op adresgegevens van de pony.
Die waarschijnlijk niet van TS is, maar van een ander
En die nieteens weet dat paard/pony nu de inzet is van een weddenschap :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:00

@ Cassidy : Dus als je je paard parkeert aan de zijkant, met de barrel tussen z'n benen, dan kan je ook net zo goed andere dingen vragen? (vooruit of achteruit bv.) Ok :j Alleen zie je dat nooit in die filmpjes, daar kan je altijd zo voorspellen wat de persoon aan het paard gaat vragen (of zeggen te doen). Waarom is dat? :)

Zal me ook nog wel verdiepen en het tot op de letter volgen :j Als al de rest weer in de plooi is gevallen, dat ik even wat meer overzicht (en tijd) heb .. Tot die tijd klooien we nog wel even op onze eigen manier verder, gaat ook prima :+ Maar het komt wel allemaal, ben het wel van plan ;)

@ hestejente : zo begrijp ik het :j Dat is ook hetgeen wat ik probeer te zeggen .. Jij drukt het uit met die rode stip, ik met het parkeren van de achterbenen in een auto .. Leuk trucje, maar ik zie het verder niet :+

@ [***] : dat volg ik ook :j Maar bij VD is het ook belangrijk waar je staat .. Ik kan wel achter mijn paard staan springen en hem vragen om te flemen, maar dat gaat ie mooi niet doen (om even te overdrijven) ;) Misschien in de toekomst wel hoor, wie weet :+ Maar nu nog niet :') Net hetzelfde als dat ie z'n been niet uitgooit (we zijn met jambette bezig) als ik niet helemaal langs hem sta maar iets teveel naar voren .. Dan doet ie het gewoon niet, en dan sta ik te denken "waarom nou niet"? En dan denk ik :)* en schuif ik 10 cm op en voila ... Dus op dat gebied komt het volgens mij wel overeen, toch? Het komt allemaal op hetzelfde neer?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:01

Maritje1991 schreef:
hestejente schreef:

Precies, het gaat juist niet om de rode stip of om de trailer. Als je dat denk dan heb je het niet goed begrepen. En het is ook niet geoefend van te voren. Het is een opdracht om te laten zien wat je kunt samen met je paard, hoeveel vertrouwen, respect en communicatie er tussen jullie is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:01

hestejente schreef:
[

Dat zal best. Toch zie ik hele volksstammen met oogkleppen op die doordraven in hun NH-methodes en totaal niet meer in beeld hebben wat het doel ook weer was. Niet langer is communicatie met het paard het doel. Aan NH doen is het doel geworden. NH is er dan niet meer voor het paard maar voor de mens. En dat vind ik een kwalijke zaak.

En dan weer, is dat het probleem van de NH, of ligt het aan de beoefenaar?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:02

Maritje1991 schreef:
hestejente schreef:

Zo heb je dat in elke stroming, zo erger ik mij aan sport ruiters in de zin van fanatiek wedstrijden, dit gaat niet om het paard of zijn gevoeld oid, maar over winst etc. dat vind ik veel erger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:03

Jessix schreef:
Precies, het gaat juist niet om de rode stip of om de trailer. Als je dat denk dan heb je het niet goed begrepen. En het is ook niet geoefend van te voren. Het is een opdracht om te laten zien wat je kunt samen met je paard, hoeveel vertrouwen, respect en communicatie er tussen jullie is.

Ik denk dat niet ... denk ik :7 Het wordt ingewikkeld hier :')
Maar ik krijg dat idee vaak (zo niet altijd) wel als ik die filmpjes kijk die er op youtube te vinden zijn. En die mensen zijn toch niet allemaal slecht bezig neem ik aan, waarom krijg ik dat idee dan wel (dat het om het trucje en een bepaald doel gaat) ? Snap je?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:04

waarom moet eigenlijk overal een naamstickertje op geplakt worden...er zijn heelveel mensen die gewoon hun ding doen,en dat werkt prima....meestal is dat een mix van allerlij methodes,die ze zich zelf toevallig hebben aan geleerd.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:04

Het gaat gewoon om de communicatie. niet om de opdracht ansich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:05

@ Hestejente.. Dat vind ik persoonlijk ook het nadeel van de grootheid van commercie... Dat Parelli een grote naam heeft, is natuurlijk voor de beste man fijn te noemen, maar als je ziet hoeveel onwetende er beginnen aan een thuiscursus met filmpjes en wat tekst, een rationeel denkend mens met genoeg kundig ervaring zou hier prima mee uit de voeten kunnen en ook nadenken alvorens het allemaal klakkeloos uit te "proberen" op een paard. Maar in de praktijk kom ook ik een hele hoop zogenaamde nh-ers tegen die alleen maar aan het jagen zijn of zover zijn gegaan met "oefenen" dat het paard zich volledig af sluit en ze dus telkens verder moeten gaan met "oefenen" totdat het fout gaat en ik gebeld word.
Het is jammer te zien dat NH er voor de mens is en niet voor de communicatie tussen beide.. Het is geen doel maar enkel een middel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:05

papagroom schreef:
waarom moet eigenlijk overal een naamstickertje op geplakt worden...er zijn heelveel mensen die gewoon hun ding doen,en dat werkt prima....meestal is dat een mix van allerlij methodes,die ze zich zelf toevallig hebben aan geleerd.

Maar blijkbaar is dat een probleem. Dat mag je juist niet doen want je weet niet wat je doet, je doet maar wat en dat kan wel eens heel verkeerd aflopen ... (zo vertellen ze mij altijd ;) ).

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:06

Het doel is uiteindelijk communicatie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:07

Dat is wat ik bedoel [***], ben alleen denk ik niet meer helder genoeg om het op dit tijdstip nog zo te formuleren.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:08

Zo heb je dat in elke stroming, zo erger ik mij aan sport ruiters in de zin van fanatiek wedstrijden, dit gaat niet om het paard of zijn gevoeld oid, maar over winst etc. dat vind ik veel erger[/quote]

Kijk....en dat is dus grote onzin....het een sluit het ander niet uit.....mijn paarden gaan met plezier op wedstrijd,en presteren goed......dat doen ze absoluut niet met tegen zin.......maar alles waar te voor staat is niet goed,en dagelijks uitsluitend dressuur trainen dus ook niet.........afwisseling is het toverwoord
Laatst bijgewerkt door papagroom op 08-09-11 00:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Maritje1991 schreef:
Het doel is uiteindelijk communicatie.

Nee, dat zou zo moeten zijn. Maar hoe vaak is het doel niet de overtuiging dat er buiten NH geen weg is zonder daarbij voorbij te gaan aan het paard?

Jessix

@[***], je moest eens weten wat een goede Parelli student allemaal kan met een paard en een barrel. Ik vind het alleen al knap hoe ze het verzinnen! Het is echt leuk hoor, je ziet de paarden ook kijken "ok, wat wil je dat ik doe?" En nadenken tot ze zelf uitvogelen wat je bedoeling is.