www.dehorsemanshipshoeve.jouwweb.nl

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MandyR

Re: www.dehorsemanshipshoeve.jouwweb.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:21

Nee, niet in 1x maar, je bent er nu al meerdere keren op gewezen en het veranderd niet.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:24

Ik heb vandaag al even naar de site gekeken, en heb er ook wat aan veranderd. Enorm veel fouten kon ik niet vinden, maar dat valt mij niet meteen op als ik dat allemaal nog niet geleerd heb. Ik heb gewoon de tips van vjestagirl gevolgd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:24

grietje14 schreef:
Cassidy@ Das waar, ik bedoel er eigenlijk mee dat je kijkt naar wat door jou komt, en wat door je paard.

ALLES komt door jou, het is een INTERACTIE tussen jou en je paard.
Wat een paard doet, is een resultaat van wat jij doet (of op dat moment juist niet doet)
Het paard is de spiegel van jou.
En niet omgekeerd.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:26

Ja, das waar. En doordat wat jij verkeerd doet, doet het paard zo tegen jou. Kijk van zulk soort dingen word je je dan bij mijn methode ook bewust. Maar ik weet niet alles heel erg precies enzo, ik ontwikkel ook nog altijd verder, en kom meer te weten.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:31

grietje14 schreef:
Ik heb vandaag al even naar de site gekeken, en heb er ook wat aan veranderd. Enorm veel fouten kon ik niet vinden, maar dat valt mij niet meteen op als ik dat allemaal nog niet geleerd heb. Ik heb gewoon de tips van vjestagirl gevolgd.

Ok, goed dat je al dingen veranderd heb. :j Mag ik vragen hoe oud je bent want, veel taalfouten die ik kan vinden zijn dingen die ik op de basisschool al geleerd heb. Of het nederlandse onderwijs is in de loop der jaren enorm achteruit gegaan of........

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:33

Dankje!
Nederlands, hmmm, opzich ben ik er wel redelijk goed in. Ik ben beter in duits en frans, en engels.
Ik ben 15 trouwens.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:36

grietje14 schreef:
Cissy@ Wat begrijp jij er niet aan dan? En als je mijn uitleg niet snapt, vertel jij dan eens hoe jij het uit zou leggen.

Wat ik er niet van begrijp? Helemaal niks begrijp ik van je site, sorry. Bijvoorbeeld dat verhaal over 'jouw ontwikkeling' is echt niet te begrijpen als je geen Grietje14 heet.
Je uitleg hier snap ik ook niet, als je zo vaak de woorden 'bewust worden' gebruikt haak ik al af. Dat punten lijstje is zo warrig als wat en je valt in herhalingen.
Ik ga jou niet uileggen hoe IK het zie, dat kost me teveel energie :D

Een ieder heeft het recht op het maken van zijn eigen fouten, maar als je je er maar bewust van bent dan kun je het verbeteren en dat bewust worden kom ik heel veel tegen op je site maar je bent het jezelf niet bewust.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:39

Tsja, maar wat is het anders dan dan je bewust van jezelf zijn etc, hoe moet ik dat ooit anders uit leggen?
Ik heb het zo op die manier gedaan, ik vertel alleen ja hoe ik het gedaan heb eigenlijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:40

Ik laat dat uitleggen wel aan de heer Parelli over, die kan dat prima!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:42

Probeer eens in een woordenboek te kijken. Waarschijnlijk kan je daar al een ander woord voor "bewust worden van" vinden. Als je dan die 2 woorden door elkaar heen gaat gebruiken, wordt het ook al wat overzichtelijker. En misschien kan je zelfs nog wel een 3e woord vinden. Maar, ga geen woorden gebruiken die je niet kent, daar prikt ook iedereen meteen doorheen. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:43

grietje14 schreef:
Ja, das waar. En doordat wat jij verkeerd doet, doet het paard zo tegen jou. Kijk van zulk soort dingen word je je dan bij mijn methode ook bewust. Maar ik weet niet alles heel erg precies enzo, ik ontwikkel ook nog altijd verder, en kom meer te weten.

Als je nu eens afstapt van dat het je eigen of het paard zijn "schuld" is, en dat jij iets verkeerd doet waardoor je bepaalde reacties uitlokt, komen we een eind verder.
Een paard wil een leider. Kun jij dat niet voor hem zijn, gaat hij het zelf invullen.
En dat verkrijgen van de leiderschapspositie, is met hele simpele handelingen voor elkaar te krijgen. Door te weten waar je moet staan, waarom je er moet staan en hoe je er moet staan. Is heel mechanisch uit te leggen, hoef je geen hogere wiskunde voor te leren, en je ook niet "bewust te worden van jezelf", whatever that means.

En dat waar, hoe en waarom je ergens moet staan, kun je in duidelijke en simpele Jip en Janneketaal uitleggen. Zonder een epistel te componeren dat wemelt van "het je bewust worden". En weet je wie dat kan? Pat Parelli. Jawel, die bewuste man die een methode heeft waar jij je op voorhand weigert je in te verdiepen.
Net als Cissy ben ik er een beetje klaar mee. Het zet geen zoden aan de dijk, eenmaal vastgelegde patronen in jou hersenen zijn niet te doorbreken.
Succes met je verdere ontwikkeling.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-03-11 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:46

Cissy@ Dat zou nu niks uitmaken, omdat ik het niet over die manier heb.
Cassidy@ Goed dan stap ik daar van af, maar dat een paard een leider nodig heeft snap ik ook wel. En jij moet weten hoe leiding te geven. Maar dat gedoe met precies weten waar je moet staan enzo, het zal wel werken, maar dat andere werkt ook, en daar houd ik me liever bij.
En dat laatste klopt niet helemaal meer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:47

Ik geef het ook op. Ik heb voor mijn gevoel nu hoog en laag gesprongen, maar ik heb niet het idee dat je het ooit gaat snappen.

Als je wilt mag je bij me langskomen om te zien hoe MR werkt

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:52

Wat snappen hoe horsemanship werkt?
Is het dan al niet goed, dat ik er al aardig wat van begrijp, want ik snap toch echt wel hoe een paard in elkaar zit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:53

Nee, je aan je verstand peuteren dat je compleet onbegrijpelijk bent voor andere mensen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:55

Ja, maar hoe moet ik het dan beter uit leggen?
Ik leg gewoon uit wat ik er van weet, en hoe ik het gedaan heb, hoe ik dat begrijpelijk voor andere mensen kan maken heb ik al geprobeerd, door die stappen. Verder lukt het niet echt, om een goeie volgorde te maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:58

Dat hoeft ook niet grietje, dat hebben andere mensen immers al gedaan. Zoals Monty Roberts, Emiel Voest, Clinton Anderson en Pat Parelli.
Ik heb een leuk idee: maak gewoon een leuke site over hoe jij bezig bent en wat jouw vorderingen zijn. Maar probeer het niet uit te leggen of over te brengen. Dat is namelijk echt een vak apart, vandaar ook dat die anderen daar zo beroemd mee zijn geworden ;)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:00

Oke, maar ik zou dat ook wel kunnen leren uitleggen.
Want hun manieren is toch even wat anders.
En misschien als ik ouder ben, het beter en anders kan uitleggen, als ik wat meer ervaring heb?
Waarom zou ik het niet kunnen uitleggen en zij wel? Is het dan zo moelijk te begrijpen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:04

Dus? Doe het dan voorlopig niet, totdat je wel weet hoe je het uit moet leggen. Nu begrijpt niemand er wat van behalve jij en dan is het voor niks geweest dat je alles hebt opgeschreven.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:05

Nee oke, maar hoe was dat dan bij jou, kon jij het eerst dan ook niet zo goed uitleggen toen je jong was?
Want ik vraag me dan af, ligt het of aan men leeftijd, of aan iets anders, want ik heb me echt wel op de goede manier ontwikkelt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:08

grietje14 schreef:
Nee oke, maar hoe was dat dan bij jou, kon jij het eerst dan ook niet zo goed uitleggen toen je jong was?
Want ik vraag me dan af, ligt het of aan men leeftijd, of aan iets anders, want ik heb me echt wel op de goede manier ontwikkelt.

Vind je dat echt? Om te beginnen heeft Cissy zich opengesteld voor andere manieren, was bereid om, en heeft zich er dan ook in verdiept.
En heeft in haar hele leven nog niet geroepen dat ze weigert om open te staan voor iemand anders...wat jij dus wel doet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:09

Om iets goed uit te kunnen leggen, is het van belang dat je zelf heel goed weet, tot in de kleinste details, wat er precies gebeurt. Zeker als je dat wilt doen door middel van geschreven tekst, dat is eigenlijk nog moeilijker dan iets uitleggen aan iemand die tegenover je staat, omdat die ook aan jouw lichaamstaal en gezichtsuitdrukking kan zien wat je precies bedoelt.

Daarom zijn er ook veel mensen die les geven, en maar weinig die het lesboek kunnen schrijven wat echt veel gebruikt wordt omdat het zo duidelijk is. Als je je blijft verdiepen in een bepaald onderwerp kan het zijn dat je het, ook door middel van een website, heel goed uit kunt leggen. Maar dat hoeft niet, want dat is simpelweg niet voor iedereen weggelegd.
Net zoals dat er heel veel mensen met paarden bezig zijn, maar er maar heel weinig zijn die echt de top halen.

Natural horsemanship is hartstikke leuk en ook nog eens heel leerzaam. Behalve ouder worden, denk ik dat het voor jou ook gewoon heel verstandig is om veel met paarden te gaan doen. Dan leer je ook waarom het ene paard op de ene manier reageert en het andere paard heel anders. Om maar iets te noemen. En wie weet kom je dan wel zo ver dat je het ook over kunt gaan brengen op anderen :)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:12

Cassidy@Nou dan is de rest wel goed.
Parelli is veel van paarden weten en daar een methode omheen bouwen.
Ik vind dit fijner, veel fijner.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:14

May the horse be with you...

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:15

Wendy@ Daar ben ik het helemaal mee eens, ik kan me nog zo goed ontwikkeld hebben, maar als ik weinig ervaring heb is het moeilijker om uit teleggen/over te brengen. Ik ga gewoon lekker veel bezig met de paardjes, en dan komt alles vanzelf wel. Als ik het goed doe.