ponyzotje schreef:Ik ben dan geneigd te zeggen dat óf het paard moest wennen, óf er toch wat teveel met het bit gewerkt werd. Want als het paard echt zeer licht in de voorhand was, had het geen verschil mogen maken of daar nu wel of niet een bit in hing, dat is zo'n klein detail. Maar ik gok erop dat het een paard was dat het gevoel kreeg dat-ie een halster aan had, en het bit associeerde met werken, waardoor hij ging sloffen.
Ah, in deze context is een bit opeens een "klein detail", maar als het andersom was geweest natuurlijk niet
ponyzotje schreef:Over het spiergebruik ben ik het zeker eens, langs de andere kant zie ik ook bijzonder weinig ruiters mét bit die hun paarden correct rijden. En ik ben ervan overtuigd dat zij die dat kunnen, het ook zouden kunnen met bit. 't Is een beetje kansberekening, maar ik heb wel een paar voorbeelden gezien die me overtuigd hebben.
Er zijn inderdaad genoeg ruiters te vinden die hun paard met of zonder bit niet correct rijden, helaas. Ik weet ook dat er veel kan met bitloze optomingen, maar naarmate je preciezer moet worden met je hulpen, wordt het met bitloze optomingen gewoon nog moeilijker. Gezien het aantal ruiters dat het met bit al niet goed voor elkaar kan krijgen, zie ik het met bitloos nog minder goedkomen.
Op zich zou bitloos bij veel paarden een zegen zijn, maar dat zegt meer over de ruiters die erop zitten dan over de optoming zelf.