Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:21

Ik heb destijds bewust gekozen om mijn paard bitloos in te rijden. Ik heb nog nooit met bit op hem gereden en acht de kans bijzonder klein dat ik het ooit nog ga doen. :)
Waarom zo'n ijzer in zijn mond doen als het zonder ook prima kan????
Door op hem bitloos te gaan rijden, leer ik juist nog veel beter hoe mijn zit- en gewichtshulpen inwerken en ik leer nog veel beter te rijden door mijn energie goed te gebruiken en me te focussen. Ik denk eerlijk gezegd dat je met de juiste rijstijl veel verder komt met rijden dan met rijden met bit. ;)

Voor ons dus niets anders meer. En nee, ik voel me ook niet geroepen om hem alsnog met bit iets aan te leren, want stel je voor dat ik hem moet verkopen..... Nou, in dat geval, wat niet snel zal gaan gebeuren; dan zoek ik iemand die ook bitloos rijdt!!! (en hem buiten houdt). ;)

Barbara1975

Re: Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:45

ik breng mijn 4 jarige merrie in september weg om western beleerd te worden..zonder bit! Dit omdat ik helemaal n iks heb met een bit..ik vind het enorm onvriendelijk en denk dat het niks toevoegd..ik ben juist meer onder de indruk van mensen die zonder bit rijden als met bit..

ik heb een oudere merrie die in het bos helemaal doordraait en niet te houden is..ik ree haar daar met bit wat resulteerde in een onbenullig trekken omdat ze niet terug te pakken was..nu he b ik haar 2 keer met een bitloos hoofdstel gereden en dit was de oplossing voor alles..ze is nog steeds fel en fanatiek maar veel beter te hanteren!

ik kies dus bewust voor bitloos omdat ik dit diervriendelijker vind

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:57

Mijn Shire heb ik bitloos ingereden dit om het wisselen van de tanden niet in de weg te zitten
Ze hebben als het tegen zit al genoeg last van het wisselen en dan wil ik niet nog eens metaal in zijn mond hangen.
Ik heb niets tegen een bit hoor want bij correct gebruik kan ook een bit niet veel last.
Voorheen was ik altijd een voorstander van een dubbelgebroken trens maar als ik alles op internet en onderzoeken nalees is een stang zowat nog vriendelijker in de mond dan een gebroken bit.

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:17

Hahaha, ik begon met bitloos rijden om een beetje rare reden; ik reed vaak buiten met mijn paard, en als ik dan een pauze hield, kon zij grazen en ik iets eten, en dan hoefde ik geen halster mee te nemen ;) (met bit gras laten eten vind ik niet zo'n goed idee ;))
Tegenwoordig rijd ik op mijn verzorgpaard nog steeds zonder bit, gewoon omdat ik niet vind dat een bit fijn is voor een paard, met een bitloos hoofdstel moet je alsnog natuurlijk voorzichtig met je hand zijn, maar het idee is toch wel prettig dat er geen stuk ijzer in de mond zit ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:31

Mag ik even een leuk filmpje neerzetten hier, voor de mensen die denken dat bitloos dressuur niet mogelijk is? :)

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:07

wauw

nopsyMons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:36

Citaat:
Waratje schreef:

+1

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:12

Om verschillende redenen: mijn merrie was nogal idioot op het bit (zichzelf afsluiten, compleet gek worden) door een ervaring in het verleden. Daarom ben ik zonder bit begonnen en zei tegen mezelf "vanaf het nodig is gaat er een dubbelgebroken bitje in". Maar ondertussen kan ik alles met haar zonder bit en is ze heerlijk buiten te rijden ook. In die tijd heb ik de voordelen van bitloos (en grotendeels losse teugel) ingezien (ik focus me ook meer op zit en benen, zodat ik minder problemen heb met handen verkeerd houden/verkeerd inwerken). Het enige wat je niet kan doen is de kaak en onderlijn lossen, al denk ik dat dat ook wel uit te werken is. Hele subtiele signalen zullen wel makkelijker via bit gaan... Dus ik zie wel voordelen, maar ook nadelen. Deze blijft dus zonder bitje.

Mijn tweede paardje heb ik besloten zonder bit in te rijden om haar zo weinig mogelijk in de weg te zitten. Zij zal echter wel een bitje inkrijgen omdat ze ook voor de kar gaat staan, en ik dat risico niet wil lopen als onervaren menner (ik zal uiteraard voldoende cursussen volgen maar daarmee ben ik nog niet "ervaren"). Mits goed gebruikt zie ik in dat geval dus meer voordelen dan nadelen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:00

Sodeletuut schreef:
Mag ik even een leuk filmpje neerzetten hier, voor de mensen die denken dat bitloos dressuur niet mogelijk is? :)

Je filmpje illustreert keurig wat ik bedoel met net niet het goede spiergebruik.
@Slofje, paard bij ons op stal heeft aan datzelfde onderzoek deelgenomen: met bit op de pinken te rijden, keurig in balans en met de Cook stortte ze volledig op de voorhand. Drie keer raden welke optoming er verder voor de dressuur wordt gebruikt..... 8-)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:09

Waratje schreef:
Sodeletuut schreef:

Je filmpje illustreert keurig wat ik bedoel met net niet het goede spiergebruik.
@Slofje, paard bij ons op stal heeft aan datzelfde onderzoek deelgenomen: met bit op de pinken te rijden, keurig in balans en met de Cook stortte ze volledig op de voorhand. Drie keer raden welke optoming er verder voor de dressuur wordt gebruikt..... 8-)

Ik ben dan geneigd te zeggen dat óf het paard moest wennen, óf er toch wat teveel met het bit gewerkt werd. Want als het paard echt zeer licht in de voorhand was, had het geen verschil mogen maken of daar nu wel of niet een bit in hing, dat is zo'n klein detail. Maar ik gok erop dat het een paard was dat het gevoel kreeg dat-ie een halster aan had, en het bit associeerde met werken, waardoor hij ging sloffen.

Over het spiergebruik ben ik het zeker eens, langs de andere kant zie ik ook bijzonder weinig ruiters mét bit die hun paarden correct rijden. En ik ben ervan overtuigd dat zij die dat kunnen, het ook zouden kunnen met bit. 't Is een beetje kansberekening, maar ik heb wel een paar voorbeelden gezien die me overtuigd hebben.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:41

omdat mijn pony slechte trucjes met het bit kende zoals vastpakken en hoofdschudden. Nu doet ze dan niet meer. Ook niet als ik wel eens in bit in doe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:09

Het filmpje toont in elk geval wel een hele fijne ontspanning aan, zowel bij het paard als bij de ruiter. Maar het is idd nog niet helemaal wat het echt zou moeten zijn, maar dat is een kwestie van blijven trainen. Toch is het wat Ponyzotje ook al zegt; er rijden ook maar zeer weinig ruiters goede dressuur met bit, dus dat argument (met bit zou wel beter zijn??? :+ ), daar kan ik ook helemaal niets mee. :n

Ik heb ook in real life gezien dat het echt wel kan zonder bit. Dus overtuigd ben ik allang. Ik word eigenlijk soms een beetje moe van die eeuwige discussies hierover op bokt. Ik rij zeer bewust heerlijk zonder bit, en met mij steeds meer anderen. Deal with it. :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:12

ponyzotje schreef:
Over het spiergebruik ben ik het zeker eens, langs de andere kant zie ik ook bijzonder weinig ruiters mét bit die hun paarden correct rijden. En ik ben ervan overtuigd dat zij die dat kunnen, het ook zouden kunnen met bit. 't Is een beetje kansberekening, maar ik heb wel een paar voorbeelden gezien die me overtuigd hebben.
Omdat ik niet meer kan wijzigen hier even een van die mensen http://www.youtube.com/watch?v=THs17E2F98Y&NR=1 .
Niemand is perfect en niemand rijdt perfect, maar dit vind ik toch al heel knap. Ik vind het een fijn idee dat het mogelijk is al maakt het het er niet noodzakelijk mákkelijker op. Volgens mij ligt het maar net aan de ruiter en niet aan de optoming. Je moet andere redenen verzinnen voor al of niet een bit, imho. Ik heb het per paard bekeken (zoals ik hierboven zei), maar alles zal hier gestart worden zonder bit en dan zien we wel. Tot hiertoe gaat dat zoals ik het wil :-) .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:22

ponyzotje schreef:
Ik ben dan geneigd te zeggen dat óf het paard moest wennen, óf er toch wat teveel met het bit gewerkt werd. Want als het paard echt zeer licht in de voorhand was, had het geen verschil mogen maken of daar nu wel of niet een bit in hing, dat is zo'n klein detail. Maar ik gok erop dat het een paard was dat het gevoel kreeg dat-ie een halster aan had, en het bit associeerde met werken, waardoor hij ging sloffen.

Ah, in deze context is een bit opeens een "klein detail", maar als het andersom was geweest natuurlijk niet :D

ponyzotje schreef:

Er zijn inderdaad genoeg ruiters te vinden die hun paard met of zonder bit niet correct rijden, helaas. Ik weet ook dat er veel kan met bitloze optomingen, maar naarmate je preciezer moet worden met je hulpen, wordt het met bitloze optomingen gewoon nog moeilijker. Gezien het aantal ruiters dat het met bit al niet goed voor elkaar kan krijgen, zie ik het met bitloos nog minder goedkomen.
Op zich zou bitloos bij veel paarden een zegen zijn, maar dat zegt meer over de ruiters die erop zitten dan over de optoming zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:26

Waratje schreef:
met bit op de pinken te rijden, keurig in balans en met de Cook stortte ze volledig op de voorhand.

Zo zie je maar hoe een bit zaken kan verdoezelen.
Wanneer een paard zonder bit op de voorhand stort, dan is dat paard dus nièt in balans.
Wat dat betreft is bitloos een hele goede eye-opener, een leerschool voor de ruiter, een check hoe het met de ruiterkunsten en met de fysieke mogelijkheden van het paard gesteld is.
Het is erg jammer dat er mensen zijn die dat niet zo zien en een bit als noodzakelijk soort van 'wondermiddel' zien. Wel zo gemakkelijk, dan hoeven ze zelf nergens meer aan te werken. Maar ondertussen blijken ze zonder bit helemaal niet zo goed te kunnen rijden, of blijkt het paard helemaal niet zo nageeflijk, rechtgericht en in balans te zijn als ze dachten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:28

Amen, Joviban! :)

En Ponyzotje, wat een prachtig filmpje....... Hele leuke combinatie, die twee. :j
Wat zie ik dit zoveel liever dan wat ik op de gemiddelde wedstrijd voorbij zie komen!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:34

Waratje schreef:
ponyzotje schreef:

Ah, in deze context is een bit opeens een "klein detail", maar als het andersom was geweest natuurlijk niet :D
Dit snap ik niet? Dus als een paard bitloos fijn loopt, maar met een bit op de voorhand kukelt? Dan ben je dus aanbeland bij de nadelen van een bit: het ijzer in de mond, wat voor een paard dat dat niet gewend is, best vreemd is. Dus dan is dat inderdaad geen detail meer...?
Wat ik bedoel met detail is detail in de hulpen: als een paard werkelijk licht is vanvoor, moet je er heel weinig doen en dan maakt het bit geen verschil meer.
Als het paard het bit gewoon is, maar daarmee slechter loopt dan bitloos, is er misschien ook te sterk ingewerkt met de bitloze optoming, waarop hij wel fijn reageert, maar dendert hij door het bit heen. Het lijkt me wel onwaarschijnlijker, zeker in een gevoelige mond.
Maar zoals ik al zei Waratje, mijn Hafinger gaat voor de kar ook met bit. En ik hoop dat zij ook vindt dat het een detail is! Dat ze gewoon hetzelfde blijft lopen. Dat mijn hulpen inderdaad duidelijk en eenduidig waren en niet via de hand gegeven. Of dat ze snel overschakelt op het weinige dat ik doe met het bit. En hopelijk raakt ze er niet door in de war omdat het toch ineens een stuk metaal in haar mond is (maar ze kent het bit wel al).

Twiggy, inderdaad, ik ook. Echt een fijne combi!

Een bit kan je best goed gebruiken, een bitloze optoming ook. En als ik dan moet kiezen, zie ik meer voordelen aan bitloos en meer nadelen aan een bit (hoewel er voor beide zowel voor- als nadelen zijn). Kwestie van afwegen en zelfkennis.
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 31-05-11 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:40

Hippe_Hannes schreef:
Aangezien ik nog wel eens 'snel' wil reageren, en dan toch mijn teugels er als eerste bij pak, rij ik bitloos, zo ga ik meer op mijn andere hulpen letten. Dat is heel leerzaam voor mij. Voor mijn paard ook, hij leert te reageren op veel lichtere hulpen dan ik gebruikt zou hebben als ik wel met een bit had gereden. (Hij kan nu bijvoorbeeld stelling links/rechts op alleen mijn zit.) Ik word me meer bewust van wat mijn lichaamshouding met mijn paard doet. Ook omdat dit mijn interesse heeft, natuurlijk.
Dit herken ik wel vanuit het begin eigenlijk :j . Ik was altijd gewoon om met bit te rijden, maar ik vind dit een prima zelfcontrole en ook een "gevaarlijke" hulp minder. Ik kan namelijk niet zo schitterend rijden dat al mijn hulpen perfect zijn en dan is dit een stuk veiliger.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:44

Mijn paard was buiten een behoorlijke hittepetit, en had ook heel ernstig de neiging om in geval van niet willen het bit vast te pakken, of gewoon haar hoofd zo ontzettend hard tegen te duwen dat heel het bit door haar mond schoot.
Ik ben begonnen met touwhalster over haar hoofdstel heen, om te kijken of dat ging. Ik geloof dat ik dat 2 keer heb gedaan, daarna heb ik het hoofdstel weggelaten. Ik rijd haar nu puur met touwhalster, er komt alleen nog een bit in als de mede-eigenaar wil rijden, die wil niet zonder bit. En als ik wil dressuren, dan komen de hulpen wat fijner door.
Buiten is het zo'n enorm verschil. Van een paard dat spanning op het bit opbouwde, heb ik nu een paard dat op een rustig sukkeldrafje rond kan hupsen. Daarbij zoekt ze geen steun meer op het bit als ze iets eng vindt, maar komt ze bij mij, omdat er geen bit meer is. Ze let 100 x beter op mijn lichaam dan wanneer ze het bit er in heeft, en daar ben ik heel erg blij mee :)

*edit.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:47

Ik rijd bitloos als afwisseling. Met bit ga ik vaak dressuren, en ja ik kan met een bit nét wat duidelijkere signalen geven. Voor lekker hobbelen pak ik een bitloze optoming mee. Niks tegen een bit, maar de afwisseling vind ik vooral erg belangrijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:57

JoviBan schreef:
Waratje schreef:
met bit op de pinken te rijden, keurig in balans en met de Cook stortte ze volledig op de voorhand.

Zo zie je maar hoe een bit zaken kan verdoezelen.
Wanneer een paard zonder bit op de voorhand stort, dan is dat paard dus nièt in balans.
Wat dat betreft is bitloos een hele goede eye-opener, een leerschool voor de ruiter, een check hoe het met de ruiterkunsten en met de fysieke mogelijkheden van het paard gesteld is.
Het is erg jammer dat er mensen zijn die dat niet zo zien en een bit als noodzakelijk soort van 'wondermiddel' zien. Wel zo gemakkelijk, dan hoeven ze zelf nergens meer aan te werken. Maar ondertussen blijken ze zonder bit helemaal niet zo goed te kunnen rijden, of blijkt het paard helemaal niet zo nageeflijk, rechtgericht en in balans te zijn als ze dachten.

Mag je mij vertellen waarom dat paard dan in het bos aan een losse teugel (aan het bit) ook keurig recht en in balans loopt. Wat mij betreft zegt dit testje trouwens vooral dat de Cook voor dit paard niet zo'n handige optoming is, het zegt mij weinig over bitloos in het algemeen.
Ik vind het wel heel bijzonder dat jij elke keer weer zo gemakkelijk andermans combi's kan beoordelen zonder ze ooit gezien te hebben. Typisch geval van "er zit een bit in, dus is het fout" zonder eerst naar details te vragen.
En weet je, ik zie liever een paard dat met bit wel netjes recht en in balans loopt dan een paard dat zonder bit dat niet doet. Natuurlijk is het mooi als mensen dat zonder bit kunnen, maar het gros dat ik bitloos zie rijden heeft het paard dus niet recht en niet in balans lopen en dan denk ik toch dat de "paardvriendelijkheid" wat tegenvalt. Ook bitloos is geen "wondermiddel", je moet gewoon je keuzes maken op basis van je mogelijkheden en de voorkeuren van paard en ruiter. Mij maakt het verder weinig uit of ik met of zonder bit rij, het hangt van het paard en de omstandigheden af welke spullen ik gebruik. Bij mijn oudere merrie is dat een trensje voor de dressuur en een touwhalster voor buiten als regel, maar als het zo uitkomt kan ik er ook wel wat anders omheen hangen. Alleen kruislings is niet mijn ding, dan ga ik nadenken en kom ik verkeerd uit, dus dat werkt voor mij niet. Dat maakt het systeem niet verkeerd, maar wel verkeerd voor mij.

Filmpje geeft inderdaad een leuk plaatje, er zit duidelijk tijd en werk in die combi. Absoluut ook een compliment voor de nette spaanse pas waarbij de achterhand ook echt meeloopt, dat is best moeilijk voor een paard.
Toch zijn er genoeg puntjes te noemen waar het net wat beter zou kunnen. Houding van de ruiter zit toch stiekem het achterhandgebruik van het paard wat in de weg.
Stukje met de halsring is leuk kunstjes doen, maar heeft weinig te maken met het spiergebruik waarvoor de verschillende oefeningen zijn bedoeld.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:04

Waratje, toch net wat ik en sommige anderen in het topic ook zeggen: kan beide goed en fout gaan. En laat ik nu net onder het filmpje hebben gezet dat niemand perfect is. Ik vind het in ieder geval een fijner beeld geven dan de overgrote meerderheid van de ruiters met bit. Maar ik heb ook al hele fijne beelden met bit gezien, en hele erge zonder ook... Het is gewoon een illustratie dat het ook kán zonder, wat ZEKER NIET wil zeggen dat het een voorwaarde is of zelfs gemakkelijker gaat... :-)

Ik wou illustreren, zoals ik hierboven al meermaals gezegd heb, dat het al of niet bitloos rijden voor mij geen kwestie is van kunnen netjes, recht, dragend en verzameld rijden, dat moet in beide gevallen kunnen (al zijn er zeker nuanceverschillen zoals het loslaten van de onderlijn). Het al of niet bitloos heeft voor mij andere redenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:27

Waratje schreef:
Ik vind het wel heel bijzonder dat jij elke keer weer zo gemakkelijk andermans combi's kan beoordelen zonder ze ooit gezien te hebben. Typisch geval van "er zit een bit in, dus is het fout" zonder eerst naar details te vragen.

Het detail dat je ons gaf, was deze:
Waratje schreef:

Op basis hiervan kun je dus concluderen (beoordelen) dat het paard niet in balans was/is. Anders zou hij namelijk niet zomaar op de voorhand storten zonder ijzerwerk in z'n mond.

Verder kan het inderdaad zo zijn dat een paard het Cook-hoofdstel niet zo prettig vindt.
Het betreffende paard had misschien super gelopen met een zijdelings of kingekruist systeem.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:16

ik denk dat vooral veel maneges zouden moeten overschakelen op bitloos. Daar zitten veel te veel beginners bij (ik reken me daar zelf ook nog vaak toe) die veel te hard met de handen zijn

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:51

caaramel schreef:
ik denk dat vooral veel maneges zouden moeten overschakelen op bitloos. Daar zitten veel te veel beginners bij (ik reken me daar zelf ook nog vaak toe) die veel te hard met de handen zijn
Daar ben ik het wel mee eens. In combinatie met zitlessen aan de longe. Ik denk inderdaad dat bitloos bij manegepaarden en grote verbetering zou zijn. De fijne dressuur moet je er toch niet mee rijden en voor de basis is dit behoorlijk wat vriendelijker (hoewel ook niet volledig onschadelijk).