Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:35

mika11 schreef:
Als wij met de vereniging naar concours gingen, gingen veel pony's in zo'n grote vrachtwagen (voor degenen die zelf geen trailer hadden) en bleven we allemaal de hele dag op concours. De pony's stonden daar al die tijd vastgebonden aan de vrachtwagen. We sleepten met emmers water en hooi en iedereen hielp elkaar. Volgens mij hebben wij nooit problemen gehad met laden en lossen van de pony's en dat ze daar de hele dag op het concours terrein waren.
De parade was altijd het laatst, ik had een makke pony dus ik had altijd de vaandel tijdens de parade.
Veel ouders waren er ook de hele dag aanwezig, dat was heel normaal.
Er liepen vaak van die 'oude paardenmannetjes met anderhalve tand in de mond' rond die in 1 oogopslag zagen of een bepaald paard goed was of niet. En precies wisten wat je bij een moeilijk paard moest doen om hem te laten verbeteren. Of ze wisten al bij voorbaat dat het niet zou lukken (gek in de kop = slacht).

Er was in die tijd weinig poespas om de paarden heen. Maar 1 zadeltje voor springen, dressuur en cross.
Alleen een martingaal als extra teugel bij het springen.

Precies.
En 1 sjabrak (donkerblauw) voor het rijden en 1 in de clubkleuren (groen/geel) voor de wedstrijden.

Onze pony's stonden 's avonds anderhalve km verderop op een grote wei en wij brachten ze zonder zadel met een halster en touw er naar toe, met vaak nog aan allebei de zijden een andere pony.
Nooit geen problemen mee.
Ik ging ook vaak naar het strand alleen met halster zonder hoofdstel/zadel, want mijn pony spetterde altijd in zee en dan bleef mijn zadel/singel schoon.
Tandarts, zadelmaker, heb ik vroeger nooit van gehoord.

mika11

Re: Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:41

Ik had een witte blouse en een oranje/bruine bodywarmer als clubkleding bij concoursen.
Ik zat bij de Schaapskooiruiters.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:42

Ik ben geen NH-er.. Ik heb geen bitloos hoofdstel (ooit wel eens mee gereden), geen barebackpad of een boomloos zadel.. Ben niet bewust bezig met NH gebruiken.
Ik heb een gecombineerde neusriem, met een dubbel gebroken bitje en een gewoon boomloos zadel.

Bij ons op stal hebben we niet voor elk paard een ander zadel. We hebben 4 zadels liggen en kijken welk zadel het beste op welk paard past. Waarom? Omdat er bij ons op stal simpelweg te veel paarden zijn er er teveel afwisseling in paarden is om voor elk paard een zadel te laten aanmeten. Tot nu toe nog geen rugproblemen bij de paarden gemerkt.

Ik ben duidelijk tegen mn paard(en). Zoals al eerder gezegd is: stil is stil, gewoon mee lopen moet kunnen (zowel met als zonder touwtje) en mn paardjes moeten ook kunnen reageren op stemcommando's zonder dat ik het paard daarbij aan hoef te raken (achterwaarts gaan bijvoorbeeld). Ik vind dit, zoals velen hier, gewoon onder opvoeding vallen.

Bij ons op stal is idd ook: veulen gaat voor het eerst samen met mams de trailer op, al dan niet met een kontje.
Eigenlijk nooit problemen met de oudere paarden die de trailer op moeten.

Nog heel wat "oude gebruiken" dus (ookal ben ik zelf pas 21)
Maar ook nieuwe dingen. Ik heb mn kast vol met dekjes liggen, vind ik leuk. Peesbeschermers en strijklappen gebruik is ook, omdat mn paard strijkt achter. In de winter lekker een deken op, zodat paard niet te nat word met rijden. DA en TA worden bij de paarden gehaald als deze dit nodig blijken te hebben.

Dat commerciele NH houd ik niet van, maar probeer hier en daar wat mee te pikken.
Verder gewoon een mooie combi van oude en nieuwe gebruiken. Ik heb het idee dat dit prima werkt, ik ben happy en mn paardjes ook!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:43

Nee, ik had wel een zwart rijjasje, maar met beige rijbroek.
Ik zat in Zeeland, Westelijk Schouwse Ruiters of zo. Bijna 30 jaar geleden, dus ik weet het niet meer precies. :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:45

Waar ik me aan erger is dat mensen niet de hele simpele veiligheidsregels in acht nemen in de omgang met een paard maar wel moord en brand schreeuwen als je geen cap op hebt.

En dan doel ik op hele simpele dingen: geen touw om je handen draaien, paard omdraaien bij het in de wei zetten, als er iets met een paard moet gebeuren alle volk aan 1 kant zodat het paard met zijn vluchtgedrag van de mensen af kan springen, paard alleen vastzetten aan degelijke plekken en niet iets wat met paard en al aan de rol kan, vooruit kijken in het verkeer en anticiperen op andere verkeersdeelnemers (iedereen moet tegenwoordig maar rekening houden met zo'n stomme miep op het paard)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:59

Anne: ja daar heb je helemaal gelijk in.

Wat ook iets van nu is, zijn al de voedingssupplementen e.d.
Voor elk karakter, kwaaltje etc zijn wel supplementen en poeders te koop.
Apart hoefbeslag voor afgekeurde hoeven waar het paard veel pijn aan heeft.
Als je wilt kun je voor een afgekeurd kreupel zwak paard voor een hoop geld nog van alles verspijkeren zodat het paard nog een jaartje mee kan.
Waarom?
Misschien omdat de commercie er een hoop geld mee verdient?
Het paard wordt anders gezien?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:07

Janine1990 schreef:
Als ik de Dog Whisperer zie, en zie hoe die man zich richt op de energie van de mensen, en dáár met name aan werkt... Vraag ik me af, wanneer staat de volgende 'Horse Whisperer' op om mensen de juiste energie mee te geven?
Dat lijkt me toch een stuk handiger dan dvd's, boekjes etc.

:') je maakt een grapje, hoop ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:55

Er wordt hier iedere keer uitgegaan van NH als "uitgevoerd oor mensen die het fout doen". Zo is de hele discussie niet nuttig, want ik ken veeeeeeeeeeeeeel meer "foute" mensen die direct en duidelijk zijn (denken ze!) en hun paard schade toebrengen dan NH'ers die te lang blijven hangen bij dingen.
NH is niks anders dan denken vanuit je paard en aan de hand daarvan op een voor hem prettige en jezelf effectieve manier MET je paard werken.
Ik zie hier nog veel te veel het rechtlijnige: mijn paard moet gewoon doen wat ik zeg. Uiteindelijk is dat natuurlijk wel wat je wilt, maar niet redelijk wanneer er verwacht wordt dat een paard meteen al het gevraagde snapt. Daar gaat het vaak mis.
Wij hebben een heel duidelijk beeld in ons hoofd van waar we heen willen, maar ons paard niet! Ik wil een paard dat doet wat ik zeg, maar daarbij ook nog een stukje expressie toont en dingen aanbiedt. Dat bereik je alleen wanneer je een communicatie hebt met je paard en rekening houdt met zijn lichaam, taal en behoeften.

Voor mij is trouwens een gezond paard dat goed in zijn vel zit het belangrijkst, anders heb ik er geen plezier van. Dat zou dus het hoofddoel moeten zijn en als we daarbij af en toe onze eigen behoeftes een klein stukje weten in te dammen en de tijd nemen zal je zien dat het eindresultaat er sneller is en beter uitpakt.

MoniqueT

Re: Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:13

Ik zal absoluut niet zeggen dat NH mensen het fout doen of zo en vernieuwing is vaak ook erg goed!

Maar ik vraag me inderdaad weleens af of alle vernieuwing verbetering is. Wij reden vroeger het jaar rond inderdaad met een pony of paard dressuur, springen, cross, afdelingsdressuur en buitenritten. We waren allround en misschien niet zo goed als de gemidddelde ruiter nu, maar we hadden wel een hechte groep in de ponyclub. Wat zeg ik? Mijn leven wás de ponyclub.

Ik vind de verhalen van mijn generatiegenoten hier hartstikke herkenbaar en leuk. Het gekke is trouwens wel dat onze beste vrienden van nu ook weer uit het paardenwereldje komen, je deelt toch iets met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:45

polly2 schreef:
Dat weet ik eerlijk gezegd niet hoor...
Wel, wat eerder werd gezegd, dat vroeger de paarden sneller naar de slacht gingen als het een lastpost was...
Maar wij kregen ze ook wel op het erf met wat dingetjes hoor. Kopschuw bijvoorbeeld, of met singeldwang (jong paard...paar keer een ruiter op gezeten). Maar we maakten er niet zo'n issue van. Je deelde het toen niet met de hele wereld. Nee...ik ging er samen met mijn begeleider mee aan de slag en 's middags bij de thee vroeg zijn vrouw dan: Hou ging 't met dat neie peerd van....? Nog steeds zo lastig mit de kop?
En dan bromden wij: Mwoah...ging al wat beter. Komt wel goud...
En meer woorden werden er niet aan vuil gemaakt. En het kwam dan ook goed. Door te doen in alle rust. Want dat heb ik daar meegekregen: geen hectiek...los het op met rust, geduld en timing. En niet te vergeten beloning (en op zijn tijd een correctie als het nodig was...maar dat was uitzondering).

DAT was het dus wat ik wilde uitleggen: er werd vroeger niet zo'n issue of tamtam rond gemaakt. Het was nu eenmaal zo, dus moest je maar de meest passende oplossing zoeken.

Als ik met paarden werk probeer ik ook gewoon altijd relax te zijn, heeft imo nog steeds het beste effect op het paard. Krijg er de kriebels van als je ziet hoeveel mensen snel-snel aankomen op stal, tegen een rotvaat dat paard poetsen en opzadelen, rijden, tegen zelfde rotvaart afzadelen, op stal zetten en voeren en dan weer spurt weg voor het volgende punt op de agenda. Doet het paard dan ook zenuwachtig dan zie je diezelfde mensen vaak gelijk opgefokt raken "sta nou eens stil!" want elke seconde tijdsverlies is er eentje teveel.

Zadelmak maken... hoeveel advertenties ik al niet ben tegengekomen "uw paard zadelmak in 1 maand".
Vroeger had je meer de instelling "tijd brengt raad en we zien wel hoe het loopt". Nu is het meer de instelling "dat MOET er zijn als resultaat en liefst binnen deze deadline". Nou sorry hoor, het blijft nog altijd levend wezen waarmee je werkt.

Ik mis geduld in omgang met paarden, rust, nuchterheid en bereidheid tot het inleven en de wereld van het paard...

Ik heb trouwens niks tegen NH ALS het vanuit de leefwereld van een paard wordt toegepast. Op de correcte manier dus met de correcte zienswijze die erbij hoort. Niet als geintje uit een boekje waarbij je je paard wel eens iets kan aanleren, maar het niet kan toepassen in een andere omgeving. Dan heb je imo de rode draad van NH toch gemist :)

Ik doe niet specifiek aan NH. Maar ik kan van mijn paarden wel in eender welke omveging begeleiden aan los touwtje, achterwaarts laten gaan, opzij laten gaan, halthouden... Ik zie dat eerlijk gezegd ook niet als NH. Voor mij is dat gewoon een essentieel onderdeel van een correcte opvoeding... (Alles van NH op de kunstjes na is voor mij eigenlijk een gewone correcte basisopvoeding). Wat niet wil zeggen dat een paard dat je zonder zadel of bitloos kan rijden beter opgevoed is dan eentje die met bit en zadel wordt gereden, dat hangt gewoon per paard en ruiter af.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:54

Ik vind het normaal dat "mijn" paardje achteruitgaat op comando, om gaat op comando (heb geen zin om er in te prikken). Ik rijd met een dubbelgebroken trens, maar ook wel eens met touwhalster of met alleen een touw om de hals. Bij ons op stal is de eigenaar nog redelijk ouderwets dus ook dat krijg ik daar wel mee.

ben zelf (AL!! :+ ) 19 dus ik heb niet veel van vroeger meegekregen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:57

Ik las hier ergens over het longeren met 1 lijn vroeger.
Voor mij was dat anders. Ik wist eigenlijk eerst niet beter dan dat longeren met twee lijnen ging (was erg verbaasd toen ik voor de eerste keer iemand zag met 1 lijn).

Ik heb verteld wat de achtergrond was van degene waar ik de paarden van reed en waarvan ik vanaf kleins af aan de dingen van heb geleerd.
Hij gebruikte dus de ouderwetse materialen nog bij het werken met de paarden. Alsof hij de paarden ging opleiden voor het werk op het land, of ging corrigeren om weer op het land te kunnen werken.
Hij had daarbij een speciaal schoftje met ook een band voor de borst (een soort schoftje en borsttuig in één, hij noemde het "zele"). Zelfgemaakt trouwens.
Hij draaide zelf altijd touwen, van oude strotouwtjes (ik heb dan ook geleerd strotouwtjes altijd bij de knoop door de snijden, zodat je een zo lang mogelijk stuk hebt). Die touwtjes waren nog van hennepvezel (en niet dat nylon plastic materiaal van tegenwoordig).
Dat touwdraaien (touwslagerij) was een prachtig stukje vakmansschap. Net als leerbewerken dat had hij ook in de vingers. Dat deden we altijd op een regenachtige dag op de "dele". Hij maakte zo halstertouwen. Maar dus ook lange lijnen die we gebruikten voor het longeerwerk. dat longeerwerk ging altijd dus met die dubbele lijnen en dat was het gaan op de cirkel, maar daarna ook wat hij noemde "mennen", maar wat we nu noemen :werk aan de lange teugel.
Met sommige paarden ging hij zo een stuk fietsen. Waarbij het paard dan voor de fiets uit liep en hij er achter op de fiets zat, met de leidsel in de rechterhand en het fietsstuur in de linker.
Daar worden ze gemakkelijk van, zei hij dan. Dan leren ze direct al op eigen benen te lopen.
OOk werd er op een gegeven moment strengen van touw aan de "zele" gedaan en dan een sleepje er achter. Daar worden ze wijs van, zei hij dan.
Hij strooide bijvoorbeeld ook nog kunstmest met het paard voor de kunstmeststrooier. En ieder paard werd daarnaar toe gewerkt. Of hij spande ze eens voor de wipkar en ging dan een boodschap doen bij wat nu de Welkoop/Boerenbond heet.

En als hij al dit werk dan met de paarden had gedaan (toen ik ouder werd mocht ik dat ook doen en leerde ik van hem), dan ging het zadel er pas op. En eigenlijk kon ik dan heel snel opstappen en vaak reed ik dan al binnen 1 à 2 weken met zo'n paard (eerst in het begin de welshpony's, maar vanaf mijn twaalfde paarden) in het bos. Wel met een ouder en wijzer paard er bij...maar toch... En eigenlijk ook al binnen dat tijdsbestek meerijden in de les bij de rijvereniging of ponyclub. Niet de hele les... Het was vijf minuten stappen naar de club...en dan reed ik een minuut of twintig mee in de les en dan weer naar huis stappen.
De paarden hadden natuurlijk door al dat voorbereidende werk al best wat conditie opgebouwd. En ik reed dan drie à vier keer per week op zo'n jonkie. En de rest van de week ging het werk aan de lange lijnen door en hadden ze een rustdagje. En zo bouwden we dat op.
Maar door die goede voorbereiding waren de paarden heel handzaam. Snel verkeersmak en ook snel gewend aan het meerijden in een groep vreemde paarden.
We begonnen altijd met de paarden of in het najaar als ze 3,5 jaar oud waren. Of in het daarop volgende voorjaar als ze vier waren. Dat hing van het paard af. Soms..als een paard te jongig was naar zijn zin en dat bleek tijdens het eerste werk, dan zette hij 'm weer weg en dan zagen we in het voorjaar wel.... Er werd heel goed gekeken naar de paarden.
Als hij wat paarden te koop had, vonden ze ook gretig aftrek. Mensen wisten dat bij hem brave paarden vandaan kwamen. Waar je zo op weg kon rijden. En dat was voor mij ook wel fijn...want als hij een paard verkocht die we samen klaargemaakt hadden (zoals hij dat noemde) dan kreeg ik ook een zakcentje van hem. Want het was ook mijn werk.
Nadeel was dat ik eigenlijk nooit echt hogerop kwam met paarden, want steeds als het paard fijn was en supergoed in conditie, dan werd het verkocht. Of ging het de fokkerij in en stonden er voor mij weer andere paarden klaar. Ik heb daar heel veel van geleerd. Ik kan met veel verschillende karakters om gaan. En ik hoef niet persé een band met een paard te hebben om er mee te kunnen werken.
Nu ik eigen paarden heb en sommige al jaren heb, bouw ik wel een echte band op. En de afstemming wordt dan wel beter natuurlijk...je raakt met elkaar verweven. Maar ik heb eigenlijk nooit lang tijd nodig om feeling te krijgen met een paard, zeg maar voor 85%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:57

Dat is ook normaal... Heeft ook niet direct met NH te maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:11

Janine1990 schreef:
Gini schreef:
Dit is een overdreven stelling. Als je nu een paard een lel geeft omdat die bijt is dat nog altijd even normaal en gerechtvaardigd als dat dat vroeger was.
Ik denk ook dat dit overdreven bedoeld was? Maar het zijn zulke (veronder)stellingen die de indruk wekken dat het vroeger beter was.

Gini, zoek eens op 'paard slaan' (of soortgelijke) in de zoekfunctie...
Het zal je nog verbazen hoeveel mensen dat 'sielugh' vinden.

Ja, idd. Al van die dingen vind ik op het forum, op het internet, maar niet in mijn dagelijkse omgeving. Dus zou het gewoon niet kunnen dat het internet (paardenfora in het bijzonder) overdrijven maar dat het in echte paardenwereld heus wel meevalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:17

Toen ik op mijn 14de mijn eerste eigen pony kreeg (die ik al sinds mijn 12de verzorgde), hadden we af en toe wat problemen.
Zonder te weten dat iets als Natural Horsemanship, VD of Parelli bestond, ben ik op toch op dezelfde manier gaan werken.
Dus niet van boekjes of televisie of internet, maar ik leerde van alleen mijn paard de paardentaal te spreken, met mijn lichaamstaal.
Ik denk zelf dat dit voor veel meer mensen geldt. :j
Het is iets wat ik heb ontdekt zonder er eerst van gehoord te hebben en ik heb het voor 100% te danken aan mijn pony.

Ik denk dus dat dit al veeeeeeeeeeeeeeeel langer bestaat, maar dat het tot voor (relatief) kort gewoon geen naam had en er geen boeken of films over gemaakt zijn. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:18

sanne83 schreef:
Janine1990 schreef:
Als ik de Dog Whisperer zie, en zie hoe die man zich richt op de energie van de mensen, en dáár met name aan werkt... Vraag ik me af, wanneer staat de volgende 'Horse Whisperer' op om mensen de juiste energie mee te geven?

Omdat????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:20

sanne83 schreef:
Janine1990 schreef:

Ik vind dit helemaal geen gekke stelling!
Meestal zoeken we de problemen in ons paard, terwijl het grootste deel eigenlijk aan onszelf ligt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:21

Fellor schreef:
Er wordt hier iedere keer uitgegaan van NH als "uitgevoerd oor mensen die het fout doen". Zo is de hele discussie niet nuttig, want ik ken veeeeeeeeeeeeeel meer "foute" mensen die direct en duidelijk zijn (denken ze!) en hun paard schade toebrengen dan NH'ers die te lang blijven hangen bij dingen.
NH is niks anders dan denken vanuit je paard en aan de hand daarvan op een voor hem prettige en jezelf effectieve manier MET je paard werken.
Ik zie hier nog veel te veel het rechtlijnige: mijn paard moet gewoon doen wat ik zeg. Uiteindelijk is dat natuurlijk wel wat je wilt, maar niet redelijk wanneer er verwacht wordt dat een paard meteen al het gevraagde snapt. Daar gaat het vaak mis.
Wij hebben een heel duidelijk beeld in ons hoofd van waar we heen willen, maar ons paard niet! Ik wil een paard dat doet wat ik zeg, maar daarbij ook nog een stukje expressie toont en dingen aanbiedt. Dat bereik je alleen wanneer je een communicatie hebt met je paard en rekening houdt met zijn lichaam, taal en behoeften.

Voor mij is trouwens een gezond paard dat goed in zijn vel zit het belangrijkst, anders heb ik er geen plezier van. Dat zou dus het hoofddoel moeten zijn en als we daarbij af en toe onze eigen behoeftes een klein stukje weten in te dammen en de tijd nemen zal je zien dat het eindresultaat er sneller is en beter uitpakt.

Zo denk ik inderdaad wel. En dat is heel simpel door duidelijk zijn, consequent zijn. Wanneer je consequent bent, weet een paard wat hij aan zijn mens heeft.
Consequent zijn betekent niet een mep geven wanneer het fout gaat... En ik krijg een beetje de indruk dat je die indruk krijgt van de mensen die willen dat het paard doet wat zij zeggen.
Correct me if I'm wrong... :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:24

Varekaj schreef:
Zadelmak maken... hoeveel advertenties ik al niet ben tegengekomen "uw paard zadelmak in 1 maand".
Vroeger had je meer de instelling "tijd brengt raad en we zien wel hoe het loopt". Nu is het meer de instelling "dat MOET er zijn als resultaat en liefst binnen deze deadline". Nou sorry hoor, het blijft nog altijd levend wezen waarmee je werkt.

Zadelmak kan je ook wel 20 verschillende definities aan hangen...
Naar mijn idee kan het best, als je als eigenaar wat voorwerk doet, longeren.
Dan lijkt het me niet een groot probleem voor een stal om er een zadel op te doen, en er een paar keer op te gaan zitten. Beetje stap, draf, galopje... Als een paard dat kent, is het naar mijn idee wel aardig zadelmak.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:27

@polly2 dat was vroeger ook de normale manier van opleiden, helaas is het verkeer wel erg veranderd en de verkeersregels ook. Hierdoor is het gewoon minder goed mogelijk om je buiten te wagen met je dier.

Je mocht voor zover ik weet nooit op het fietspad rijden met je paard, maar als het veiliger was deed je het wel. Weinig mensen hadden daar commentaar op ik merk dat het nu wel anders is.
Ook door al het gehaast van tegenwoordig is dit duidelijk terug te merken in het verkeer, het is vrij normaal om langs een paard te rijden met 80 km per uur waar amper 2 auto's elkaar kunnen passeren.

Je werkte idd vaker met een paard waar de klik niet helemaal lekker was, daar leerde je ook weer van.
Toch heb ik in mijn zoektocht naar een 2 de pony, een lieve shetlander laten staan. Ik had weinig met het dier nogmaals aan het dier mankeerde niets het was eerlijk in omgang en gezond. Gelukkig van de verkopende party blij om die beslissing.
Dat was iets waar je vroeger niet zo naar keek, als het maar gezond was, lief in omgang (toen waren ze sneller lief dan nu) niet te veel afwijkende been standen, kan het dier wat jij ermee wilde doen en natuurlijk de kleur of jij het er mooi vond uitzien. Tegenwoordig is dat wel anders aan de ene kant gelukkig maar aan de andere kant gaan in mijn gevoel de dieren sneller van de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:28

Janine1990 schreef:
Fellor schreef:

Zo denk ik inderdaad wel. En dat is heel simpel door duidelijk zijn, consequent zijn. Wanneer je consequent bent, weet een paard wat hij aan zijn mens heeft.
Consequent zijn betekent niet een mep geven wanneer het fout gaat... En ik krijg een beetje de indruk dat je die indruk krijgt van de mensen die willen dat het paard doet wat zij zeggen.
Correct me if I'm wrong... :o

Als je een stukje doorleest zie je dat ik naar hetzelfde streef maar wel met een bredere blik. Het idee wat veel mensen hebben over wat op een bepaald moment moet is vaak niet passend (fysiek, qua trainingsniveau, qua voorbereiding enz) en dat si wat mij stoort. En dat is voor mij de essentie van NH is dat je met al die dingen rekening houdt. En dat betekend juist uiteindelijk een gehoorzaam paard. Een paard wat op alle momenten op alle manieren bestuurbaar is. Dat verkrijg je niet door met rechtlijnig denken vast te houden aan wat je op een bepaald moment wil.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:28

Gini schreef:
Janine1990 schreef:
Gini, zoek eens op 'paard slaan' (of soortgelijke) in de zoekfunctie...
Het zal je nog verbazen hoeveel mensen dat 'sielugh' vinden.

Ja, idd. Al van die dingen vind ik op het forum, op het internet, maar niet in mijn dagelijkse omgeving. Dus zou het gewoon niet kunnen dat het internet (paardenfora in het bijzonder) overdrijven maar dat het in echte paardenwereld heus wel meevalt?

Ja, dat zou inderdaad kunnen. Ik kom het ook niet zo zeer tegen in het echte leven, maar ik reis niet met huidig paard. Daar komen wel vaak andere paarden met bijbehorende mensen.
Maar als ik mijn paard eens op z'n sodemieter geef, dan denk ik toch vaak even aan wat hier op bokt wel wordt gezegd... :=

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:29

Varekaj schreef:
Ik heb trouwens niks tegen NH ALS het vanuit de leefwereld van een paard wordt toegepast. Op de correcte manier dus met de correcte zienswijze die erbij hoort. Niet als geintje uit een boekje waarbij je je paard wel eens iets kan aanleren, maar het niet kan toepassen in een andere omgeving. Dan heb je imo de rode draad van NH toch gemist :)

Ik doe niet specifiek aan NH. Maar ik kan van mijn paarden wel in eender welke omveging begeleiden aan los touwtje, achterwaarts laten gaan, opzij laten gaan, halthouden... Ik zie dat eerlijk gezegd ook niet als NH. Voor mij is dat gewoon een essentieel onderdeel van een correcte opvoeding... (Alles van NH op de kunstjes na is voor mij eigenlijk een gewone correcte basisopvoeding). Wat niet wil zeggen dat een paard dat je zonder zadel of bitloos kan rijden beter opgevoed is dan eentje die met bit en zadel wordt gereden, dat hangt gewoon per paard en ruiter af.

Hier ben ik het zeker mee eens!!

@ Fellor: het is niet zozeer rechtlijnig "mijn paard moet doen wat ik zeg". Ik zie het niet als vanzelfsprekend dat paarden wanneer ik ze voor het eerst in de hand heb doen wat ik van ze vraag. Ik ga ze hiernaar opvoeden, maar blijf constant eraan denken dat een paard een dier is met zijn eigen wil en word dus ook niet laaiend ofzo als mn paard een keer niet meteen luisterd. Maar aangezien een paard toch een lomp dier van ±600kg is, vind ik het wat dat betreft niet meer dan normaal dat ik respect en opvoeding verwacht, want als het op kracht aankomt win ik het nooit!
Maar bij mijn hele opvoeding kijk ik wel naar het wezen paard en probeer samen te werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:33

Ja, maar als jij je paard op zijn sodemieter geeft zoals je zelf zegt:

- doe je dat dan met of zonder emotie en werkt dat in de minuten daarna door?
- doe je dat op een manier die voor een paard begrijpelijk is en waar hij daarna wat mee kan?
- bied je hem een uitweg/leersituatie?
- heeft het het gewenste effect op de lange termijn?

Een correctie is meer dan je paard naar jouw behoefte straffen als hij "iets niet wil". Daar gaan vaak 20 miscommunicaties aan vooraf. En dat is waarom je zo ontzettend voorzichtig moet zijn met dat soort dingen.
Ik heb met een berg paarden gewerkt met veel karakter en corrigeer ook, maar wel volgens bovenstaande punten en binnen een positieve trainingsinstelling en nadat ik de fout bij mezelf heb gezocht.
Duidelijk is goed, maar vaak is de manier van corrigeren die gemiddeld op dit forum wordt toegpast juist alles behalve duidelijk voor een paard.

@ Imketarek Overigens, wat jij zegt klopt wel, je begint inderdaad direct met werken zodra je een paard in je handen krijgt, maar je moet jezelf altijd afvragen met hoe weinig je iets kan doen, hoe iets effectiever en eerlijker kan enz. Dat is wat ik bedoel, je moet op een bewuste manier bezig blijven. En dat stukje beheersing mis ik vaak bij mensen die dergelijke opmerkingen maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:36

Fellor schreef:
Als je een stukje doorleest zie je dat ik naar hetzelfde streef maar wel met een bredere blik. Het idee wat veel mensen hebben over wat op een bepaald moment moet is vaak niet passend (fysiek, qua trainingsniveau, qua voorbereiding enz) en dat si wat mij stoort. En dat is voor mij de essentie van NH is dat je met al die dingen rekening houdt. En dat betekend juist uiteindelijk een gehoorzaam paard. Een paard wat op alle momenten op alle manieren bestuurbaar is. Dat verkrijg je niet door met rechtlijnig denken vast te houden aan wat je op een bepaald moment wil.

Ik zie alleen geen wezenlijk verschil met mijn (en waarschijnlijk andere) gedachtegang omtrent dit onderwerp.
Ik zie mezelf niet als iemand die rechtlijnig denkt, maar ik streef er wel naar dat mijn paard doet wat ik wil. Ook op een bepaald moment.