Natural Horsemanship, een voorbeeld.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:42

love_shyboy schreef:
Cassidy schreef:
Al eens aan gedacht om de pony door een professional te laten beleren ipv zelf maar aan te klooien?

Al eens gedacht aan niet oordelen over paarden en ruiters die je niet kent, en waarvan je niet weet wat hun werkwijze is?
En watnou aan te klooien? Leuk hé, dat kleineren?
Volgens mij heb jij zelf ook alles ooit eens moeten leren, is het niet?

Waarom zou ik iemand met fluwelen handschoentjes aanpakken die een ander de grond in trapt?
What comes around, gets around.
En ik hoef niet alle fouten te maken die een ander heeft gemaakt.
Ik hoef niet alles te kunnen, ik weet waar ik de experts weet te vinden.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:42

Cassidy schreef:
JoviBan schreef:
En btw, een pony van 6 jaar inrijden getuigt van meer wijsheid en kennis dan een pony van 3 jaar inrijden.

Niet mee eens. Ik heb in mijn omgeving iemand die door de wilde verhalen op bokt zijn paard weg heeft gezet tot zijn zesde jaar. Niets mee gedaan. Gevolg, nu ze - omdat het van de "Bokkers" mag - op zesjarige leeftijd wat met het paard wil beginnen, loopt hij met peesblessure (waar dat nu vandaan komt?) en HKO/opmerking op de straalbenen.

Haar reactie toen ik haar mijn medeleven uitsprak dat haar paardje, nu ze er na 6 jaar eindelijk dat op te kunnen, wat mankeerde was: dit gaat we in het vervolg ook anders doen....:D

Dus die peesblessure had niet kunne gebeuren als het paard jong ingereden was?
En niemand (ik in ieder geval niet) heeft gezegt dat het voor alle paarden geld, het ene paard is in zn koppie met 3 jaar al volwassen, nou, mijn pony is dat nu pas bij 6 jaar.
Leeftijd verschild toch ook bij mensen? Waarom zou dat bij paarden niet zo zijn?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:45

Okay vertel mij nu dan eens wanneer ik iemand de grond in heb gestampt, ben erg benieuwd!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:46

Heb een stuk van het eerste filmpje gezien, en vind dat dit er toch vrij 'theoretisch' aan toe gaat. Een soort van gebruiksaanwijzing van 'hoe word ik de leider'. Dit is met veel vormen van NH, terwijl het ook belangrijk is dat jij vooral geestelijk de leider bent. Met geestelijk de leider bedoel ik dat je zelf geen angst voelt bij je paard in de buurt, dat je zeker bent van dingen die je aan je paard vraagt, dat je de juiste 'energie' hebt. De leider zijn is niet alleen oefeningen doen, het begin in het hoofd. Dit merk ik vooral bij mijn eigen paard waar ik nog steeds niet de leider van ben. Ik heb vele NH oefeningen gedaan, op instructie dagen geweest etc. Heb alles gedaan volgens het boekje, maar ik ben niet de leider. Dit komt omdat in mijn hoofd nog vrij onzeker ben in zijn buurt, dat is zeg maar een soort buikgevoel. Ik denk dat hij mij pas kan accepteren als leider, als ik: Zeker ben van wat ik met hem doe, geen angst toon, maar wel mijn emoties, als ik mezelf zie als leider, niet meer denk in mijn hoofd 'Hij doet weer raar, help!' En nog wat dingen. Dingen die je niet leert uit filmpjes als dit. Ik ben nog steeds op zoek naar iemand die me hierin kan helpen, maar bij velen is het theorie, helaas.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:46

love_shyboy schreef:

Die peesblessure had ook kunnen gebeuren als het paard jong ingereden was.
Maar ze had een heleboel meer plezier kunnen beleven aan haar paard als hij wat jonger ingereden was, en ze er een aantal jaar op had kunnen zitten,
Ipv op een afstandje naar te zwaaien toen hij prinsheerlijk op het land liep....

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:47

Ik vind het een erg intresant filmpje :j

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:50

Cassidy schreef:
love_shyboy schreef:

Die peesblessure had ook kunnen gebeuren als het paard jong ingereden was.
Maar ze had een heleboel meer plezier kunnen beleven aan haar paard als hij wat jonger ingereden was, en ze er een aantal jaar op had kunnen zitten,
Ipv op een afstandje naar te zwaaien toen hij prinsheerlijk op het land liep....

Ja, maar wat heeft dit te maken met dat je een paard niet wat ouder moet inrijden?
En dat is toch haar keuze geweest om naar de bokkers te luisteren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:51

Er zijn nu eenmaal mensen die heel gevoelig zijn voor "de algemene mening van bokt". :D

En dat is op ieder thema van toepassing :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:56

Wat leesvoer. Silver heeft geluk gehad om in handen te komen van iemand die verstand van zaken had bij het inrijden van paarden.

Lees en oordeel zelf.
En ja, ook hier zijn NH methodes op losgelaten. Dezelfde methodes die je in de openingspost bent tegengekomen....

[WN-AM] dringent hulp gezocht bij rij probleem

Silver heeft geluk gehad dat iemand hem erg leuk vond en hem een kans wilde geven.

Het vervolg vind je hier:

[WN-ITP] Silver, de mooiste Paint van stal

[ITP] Hi ho Silver away........ Losgooifoto's.

Met uiteindelijk een Happy End

[VVDD] Ice Painted Bright!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:00

[quote="Cassidy"]@ Mika, niet zomaar lukraak wat gaan oefenen.

Practice does not make perfect. Perfect practice makes perfect. Je kunt nog zo goed en veel en lang oefenen, als je het verkeerd oefent, ga je er nog niets mee opschieten.

Nee dat zou ik ook nooit doen. Ik zou niet weten hoe ik moet beginnen. Helaas ken ik niemand die dit uitoefent.
Eerst moet ik er iets meer van weten of lezen.

Mijn paard reageert wel goed op mijn stem. Als we buitenrit maken rij ik altijd voorop omdat zij nooit staakt bij iets engs (de anderen wel en dan heb je de hele boel op de achterste benen)
Als zij het eng vind, kan ik haar met m'n stem zover krijgen dat ze erlangs gaat. Hoef ik helemaal niet extra te drijven of zo.
Als ik haar daarna op de hals klop als we er langs zijn, loopt ze heel fier verder.
Misschien kan ik daar iets mee doen.
Niet dat ik helemaal over zou gaan op parelli of NH. Ik ben er tevreden mee zoals ik rijd en zoals m'n paard wordt gehouden. Met ijzers, dekens op, bit, 's nachts op stal. (tenminste, ik dacht dat dit bij parelli en NH dit niet zo geliefd is, maar misschien heb ik het wel fout)
Maar dat wil niet zeggen dat je geen dingen kan leren van andere vormen/manieren van paardrijden/omgang.
Sommige dingen lijken me best de moeite waard om meer van te weten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:05

Het programma van Parelli heeft een volgorde, en die volgorde is er niet voor niets.
Bepaalde punten eruit vissen omdat ze je interessant lijken, kon weleens heel verkeerd uitpakken.
Zie het als het bakken van een appeltaart, waar je de appelen weglaat, of het meel vergeet.
Er zal gerust wel wat uitrollen (wel of niet eetbaar) maar het is geen appeltaart.
Kun je dat snappen?

En als je dat kunt snappen, en als je kunt inzien dat bepaalde oefeningen noodzakelijk zijn om door te kunnen naar de volgende oefening, zul je snappen dat je geen dingen over kunt slaan. Dat je niet een oefening kunt isoleren en de andere - voorgaande oefeningen niet mee hoeft te nemen.

Parelli is jaren bezig geweest met zijn programma. Dat programma is logisch en heeft een reden.
Dat betekend niet, dat als je het gaat volgen, je je hele rijwijze om moet gooien?
De basis is anders, en dan kun je terug naar wat je wilt.
Zelfs op Olympisch niveau meerijden, zoals David en Karen O'Connor (Amerikaanse Ruiters, en volgelingen van het Parelli programma)...

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:06

Cassidy schreef:
Wat leesvoer. Silver heeft geluk gehad om in handen te komen van iemand die verstand van zaken had bij het inrijden van paarden.

Lees en oordeel zelf.
En ja, ook hier zijn NH methodes op losgelaten. Dezelfde methodes die je in de openingspost bent tegengekomen....

[WN-AM] dringent hulp gezocht bij rij probleem

Silver heeft geluk gehad dat iemand hem erg leuk vond en hem een kans wilde geven.

Het vervolg vind je hier:

[WN-ITP] Silver, de mooiste Paint van stal

[ITP] Hi ho Silver away........ Losgooifoto's.

Met uiteindelijk een Happy End

[VVDD] Ice Painted Bright!

Zoals ik al zei, ieder paard is anders. Dit werkt blijkbaar bij dat paard,maar bij een ander misschien niet?
Kijk eens verder dan wat je altijd heb gekend, of waar je passie ligt, maar kijk eens verder?

Ik heb zelf ook western gereden en freestyle, vrijheidsdressuur gedaan, dressuur, springen, en dat allemaal weer op verschillende manier, en bij het ene paard hoefde ik met western niet aan te komen, en de bij de andere niet met dressuur, ieder paard verschild en heeft een andere aanpak nodig.
Paarden zijn er niet om 'gelabeld' te worden door 'maar één methode is goed', wat jij blijkbaar hard wil maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:12

Ik geloof zeer zeker in een ander aanpak per paard. Maar dan wel binnen een bepaald stramien.
En dat stramien van NH dat ik voor ogen heb, werkt op ELK paard.
Je moet voldoende pijlen in je koker hebben om problemen aan te pakken die je tegenkomt.
En daar schort het nog weleens aan.
Het te rustig aan doen kan tegen je gaan werken. Ze kunnen lichamelijk en tussen te oren TE sterk voor je worden.
Op stal heb ik een 6 jarige lang zien komen die ingereden moesten worden waar het toch echt niet goed bij is gekomen. Het paard heeft er een jaar gestaan, om vervolgens met de eigenaar naar huis te mogen en daar voor serieuze ongelukken te zorgen.
Het paard mag - dankzij de eigenaar, de rest van hun leven als grasmaaier dienen, ipv in de salami te belanden.
Niet iedereen heeft die clementie met zijn paard, en al helemaal de middelen niet, om zijn paard na een dergelijk ongeluk als grasmaaier weg te zetten....

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:14

Cassidy schreef:
Ik geloof zeer zeker in een ander aanpak per paard. Maar dan wel binnen een bepaald stramien.
Je moet voldoende pijlen in je koker hebben om problemen aan te pakken die je tegenkomt.
En daar schort het nog weleens aan.
Het te rustig aan doen kan tegen je gaan werken. Ze kunnen lichamelijk en tussen te oren TE sterk voor je worden.
Op stal heb ik een 6 jarige lang zien komen die ingereden moesten worden waar het toch echt niet goed bij is gekomen. Het paard heeft er een jaar gestaan, om vervolgens met de eigenaar naar huis te mogen en daar voor serieuze ongelukken te zorgen.
Het paard mag - dankzij de eigenaar, de rest van hun leven als grasmaaier dienen, ipv in de salami te belanden.
Niet iedereen heeft die clementie met zijn paard, en al helemaal de middelen niet, om zijn paard na een dergelijk ongeluk als grasmaaier weg te zetten....

Maar met mijn pony is dit niet het geval, die is nu net volwassen tussen zn oren, en nu pakt hij alles perfect op, en heeft hij er plezier in.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:14

Ja nou kun je dus zien, dat ik er heel weinig tot niets van weet.
Ik denk dat ik er eerst iets meer over moet weten, over het geheel van alles en hoe het in z'n werk gaat.
Is er een goed boek over?
Dat is wel handig, om te weten waar je het over hebt.
Zelfs al zou ik er niets mee doen, is het niet zo erg, het is altijd praktisch als je wat meer kennis hebt.

Cassidy

Re: Natural Horsemanship, een voorbeeld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:16

Ik kan je het boek van Parelli: Natural Horse-Man-Ship aanbevelen.
Is recentelijk naar het Nederlands vertaald, en via bol.com te krijgen.
Of misschien wil je hem voor die tijd wel lenen in de bibliotheek?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:17

thoraklover schreef:
Heb een stuk van het eerste filmpje gezien, en vind dat dit er toch vrij 'theoretisch' aan toe gaat. Een soort van gebruiksaanwijzing van 'hoe word ik de leider'. Dit is met veel vormen van NH, terwijl het ook belangrijk is dat jij vooral geestelijk de leider bent. Met geestelijk de leider bedoel ik dat je zelf geen angst voelt bij je paard in de buurt, dat je zeker bent van dingen die je aan je paard vraagt, dat je de juiste 'energie' hebt. De leider zijn is niet alleen oefeningen doen, het begin in het hoofd. Dit merk ik vooral bij mijn eigen paard waar ik nog steeds niet de leider van ben. Ik heb vele NH oefeningen gedaan, op instructie dagen geweest etc. Heb alles gedaan volgens het boekje, maar ik ben niet de leider. Dit komt omdat in mijn hoofd nog vrij onzeker ben in zijn buurt, dat is zeg maar een soort buikgevoel. Ik denk dat hij mij pas kan accepteren als leider, als ik: Zeker ben van wat ik met hem doe, geen angst toon, maar wel mijn emoties, als ik mezelf zie als leider, niet meer denk in mijn hoofd 'Hij doet weer raar, help!' En nog wat dingen. Dingen die je niet leert uit filmpjes als dit. Ik ben nog steeds op zoek naar iemand die me hierin kan helpen, maar bij velen is het theorie, helaas.

Ik quote mijn post even, ben benieuwt naar jullie mening :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:18

Cassidy schreef:

En waarom ken ik dan een paard dat door de methode die in de filmpjes te zien is half kapot is gegaan? Dat paard had geen zelfvertrouwen, en amper vertrouwen in mensen, en het is er alleen maar slechter van geworden.
En hoezo het werkt op elk paard? Is het dan bij ELK paard toegepast? Heb jij met ELK paard gewerkt?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:19

thoraklover schreef:
Heb een stuk van het eerste filmpje gezien, en vind dat dit er toch vrij 'theoretisch' aan toe gaat. Een soort van gebruiksaanwijzing van 'hoe word ik de leider'. Dit is met veel vormen van NH, terwijl het ook belangrijk is dat jij vooral geestelijk de leider bent.

Dit bedoelde ik dus met eerst vertrouwen in elkaar hebben, en rust etc, en goed met je paard kunnen samenwerken, anders kom je nergens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:19

Ik ben van mening dat je teveel bezig bent met je hoofd en te weinig met je lichaam.
NH is niet werken vanuit je gevoel, je zonnevlecht en paardje instralen.
Het is knoerthart durven in te komen als het paard om een dergelijke aanpak vraagt.
Te soft zijn kan staatsgevaarlijke paarden opleveren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:21

Bij mijn vorige paard was ik vaak bang want die kon gigantisch bokken. Dan dacht ik: ik moet niet tonen dat ik bang ben en dan probeerde ik 'niet bang' te rijden. Maar ik was het wel dus dat mislukte ook altijd.
Dat paard voelde het toch en dan begon het bokken weer.
Maar misschien slecht voorbeeld want ik heb nooit aan NH gedaan.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:22

Cassidy schreef:
Ik ben van mening dat je teveel bezig bent met je hoofd en te weinig met je lichaam.
NH is niet werken vanuit je gevoel, je zonnevlecht en paardje instralen.
Het is knoerthart durven in te komen als het paard om een dergelijke aanpak vraagt.
Te soft zijn kan staatsgevaarlijke paarden opleveren.

Niet genoeg met mijn lichaam werk? Ik ben juist iemand die enorm veel met lichaamstaal werkt, maar op een andere manier, een manier dat MIJN pony er goed op reageerd.
Inderdaad, en te hard zijn levert bange onzekere paarden op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:23

love_shyboy schreef:
Cassidy schreef:

En waarom ken ik dan een paard dat door de methode die in de filmpjes te zien is half kapot is gegaan? Dat paard had geen zelfvertrouwen, en amper vertrouwen in mensen, en het is er alleen maar slechter van geworden.
En hoezo het werkt op elk paard? Is het dan bij ELK paard toegepast? Heb jij met ELK paard gewerkt?

Maak een verschil ( en durf dat te maken) tussen de methode en de mensen die hem uitoefenen.
Helaas zijn er ook binnen de NH mensen die denken daar het grote geld in te kunnen verdienen.
Zonder kennis van zaken en onder de noemer NH trainingen aan gaan bieden.
Maar dat is niet anders bij de hoefsmeden, of de loodgieters, of andere beroepen.
Iedereen die denkt enigszins er van af te weten, kan voor zichzelf beginnen.
Een Kvk nummer aanvragen, en klanten werven.
Wie het slachtoffer wordt van een dergelijke non-prof, is zwaar de sjaak....

Wees kritisch in je keuze van de mensen die je inhuurt,
Of het nu de stucadoor is, de schilder of de loodgieter,
De persoon die je paardje gaat beleren, of die jou wat bij moet brengen....

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:25

mika11 schreef:
Bij mijn vorige paard was ik vaak bang want die kon gigantisch bokken. Dan dacht ik: ik moet niet tonen dat ik bang ben en dan probeerde ik 'niet bang' te rijden. Maar ik was het wel dus dat mislukte ook altijd.
Dat paard voelde het toch en dan begon het bokken weer.
Maar misschien slecht voorbeeld want ik heb nooit aan NH gedaan.

Zoiets had ik ook met mijn (verzorg)paard, gewoon zodra dr een bok komt, een tikje op de kont of de schouder, want je paard mag gewoon niet bokken, anders leertie het nooit af... Bij mij heeft het enorm veel geholpen om op een paard dat perfect liep, zolang hij maar streng begrenst werd, anders lieptie maar wat te klooien, waardoor ik zelf zekerder werd, en met diezelfde instelling op mn paardje stap, waardoor het nu stukken beter gaat!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:25

love_shyboy schreef:
[Niet genoeg met mijn lichaam werk? Ik ben juist iemand die enorm veel met lichaamstaal werkt, maar op een andere manier, een manier dat MIJN pony er goed op reageerd.
Inderdaad, en te hard zijn levert bange onzekere paarden op.

Mijn reactie was op Thoraklover, maar als je je aangesproken voelt, is deze reactie ook voor jou:

Een correctie in de intensiteit die aankomt, zelfs al is hij overdreven, is zelden de reden voor een onzeker paard.
Correcties die niet terecht zijn, zijn dat wel....

En als je teveel naar je zonnevlecht kijkt, heb je dan wel genoeg aandacht voor je paard?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-01-11 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt