JoviBan schreef:Bravura schreef:Zo was het vroeger dus echt niet, toen ik les kreeg van kinds af aan op de manege. Daar hoorde alles bij, van verzorging, opzadelen, omgang, naar de wei brengen en noem het hele repertoir maar op. Maar dan heb ik het over de '70 er jaren.En de term NH heb ik vroeger nooit gehoord.
Zo ben ik ook groot geworden.![]()
Maar tegenwoordig zie je dat niet meer hoor.
Ik liep 35 jaar geleden mee met een 75 jarige boer, die zijn hele leven met paarden gewerkt had in het traktorloze tijdperk en nadat de werkpaarden de deur uit waren sportpaarden is gaan fokken en met succes. Een paardenman in hart en nieren.
Ik begrijp werkelijk niet hoe men tegenwoordig kan denken dat je NH leert door boeken, DVD's en af en toe een clinic bij te wonen.
En de term NH heb ik vroeger nooit gehoord. 
. Paardje was 3 dus het moest zadelmak gemaakt worden. Lastig als hij bij de smid niet eens braaf is
. Eén en ander werd opgelost met een 3 daagse interne cursus (paard en amazone beide intern) zadelmak maken
.
.
Dan gaan ze met heel veel zwier aan de gang "iedereen kan dat met jouw brave knol" en ja, dan heb ik grote bek en laat ik ze met plezier proberen. Hilarisch als je de knol dan suf ziet kijken "eh, amuseer je je een beetje", die zich dan gewoon omdraait en er bij toeval nog een scheet achterliet. Zo, dat was wel duidelijk wat knollemans ervan dacht
wat zelf de rondjes liep..kijken of ik het leuk vond..vanuit daar poetsen zadelen dressuur-springen-bos/strandritten etc. Elk jaar op ponykamp, en jongens daar heb ik pas leren poetsen en nadenken over actie en gevolg. Toen ik een jaar of 16 was mocht ik de paarden op..kreeg ik mijn paard niet naar beneden dan kwamen de stro-toutjes het oplossen..Ik ben er 15 jaar tussenuit geweest, doordat dat me oa heeft doen stoppen, en daarnaast studie-werk-leven etc..Nu sinds een jaar heb ik mijn paard gekocht, en nu 4,5 jarige..(beste besluit ooit) De kinderen van vrienden-kenissen-familie, iedereen wil met me mee..en tuurlijk weet ik nog hoe dat was..had vroeger ook dat gevoel..maar wat ben ik geschrokken: geen enkel kind kan poetsen..rijden is imo waardeloos (ligt niet aan het kind, maar wel aan de manege, waar ze hun klanten met een slof!!! laten rijden), mijn hemel...hoezo "Vroegah was het beter"