Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:19

JoviBan schreef:
Bravura schreef:
Zo was het vroeger dus echt niet, toen ik les kreeg van kinds af aan op de manege. Daar hoorde alles bij, van verzorging, opzadelen, omgang, naar de wei brengen en noem het hele repertoir maar op. Maar dan heb ik het over de '70 er jaren. :o En de term NH heb ik vroeger nooit gehoord. ;)

Zo ben ik ook groot geworden. ;)
Maar tegenwoordig zie je dat niet meer hoor.

Ik liep 35 jaar geleden mee met een 75 jarige boer, die zijn hele leven met paarden gewerkt had in het traktorloze tijdperk en nadat de werkpaarden de deur uit waren sportpaarden is gaan fokken en met succes. Een paardenman in hart en nieren.
Ik begrijp werkelijk niet hoe men tegenwoordig kan denken dat je NH leert door boeken, DVD's en af en toe een clinic bij te wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:51

Ik vond het leuk om me in de theorie te gaan verdiepen (boeken en dergelijke) en om dan te gaan observeren en te proberen werken vanuit wat ik had gelezen, met dat als achtergrondinfo in mijn hoofd. Toen al waren er mensen en kinderen die bij me kwamen aandraven "oh ben jij een fluisteraar?". Nee, ik volgde gewoon mijn gezond verstand. Ik deed met de paarden zoals ik ook graag zou willen dat ze met mij zouden doen moest ik paard zijn. Je hebt nogal rare hersenkronkels als je 15 bent.

vanuit de dingen die ik zo heb geleerd, heb gezien, heb ik ook mijn paarden (her)opgevoed. De paarden die ik opvoed, hoe jong/oud ook, moeten mijn ruimte respecteren, stilstaan als ik dat doe, komen als ik ze roep, zich overal laten aanraken, achteruit gaan/opzij gaan als ik dat vraag, zelfs met simpel handgebaar, voetjes als het kan ook mooi zelf tillen als ik ernaar wijs en reageren op stem, ook zonder longe vanaf een bepaald stadium. Toelaten dat ik hun eten kan wegnemen, dat ik er mee in rommel als ze eten, dat ze aangeraakt worden als ze eten en nog van die dingen. Voor mij is dat een pure basisopvoeding, punt. Ik heb op een pension gestaan waar echt iedereen je aangaapt als je dat kan, alsof je een tovenaar bent. Ben er heel snel vertrokken, want gaf toch niet bepaald blijk van kennis als je dat nog niet aan een paard kan leren :P

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:08

Varekaj schreef:
Ik heb op een pension gestaan waar echt iedereen je aangaapt als je dat kan, alsof je een tovenaar bent. Ben er heel snel vertrokken, want gaf toch niet bepaald blijk van kennis als je dat nog niet aan een paard kan leren :P

Daarom ben ik hartstikke blij dat ik ze thuis heb staan en niet in pension. Ik heb hier zelf wel eens pensionpaardjes gehad, maar als ik dat geklungel dagelijks moet aanschouwen dan verlies ik het plezier in mijn paardenhobby, dus dat doen we niet meer.

Om maar even te schetsen hoe sommige mensen denken: er was hier iemand (gewoon een volwassene) met een 3 jarig paardje, die alleen maar manege ervaring had en eigenlijk ook al 2 jaar helemaal niet meer gereden had. Wel tot vervelens aan toe geNHd met dat dier, waarbij je je toch echt afvroeg wie nou wie iets aan het leren was :? . Paardje was 3 dus het moest zadelmak gemaakt worden. Lastig als hij bij de smid niet eens braaf is :roll: . Eén en ander werd opgelost met een 3 daagse interne cursus (paard en amazone beide intern) zadelmak maken |o .
Dat was uiteraard een geweldig succes :n .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:38

Soms is het ook wel lachwekkend hoor :D Dan gaan ze met heel veel zwier aan de gang "iedereen kan dat met jouw brave knol" en ja, dan heb ik grote bek en laat ik ze met plezier proberen. Hilarisch als je de knol dan suf ziet kijken "eh, amuseer je je een beetje", die zich dan gewoon omdraait en er bij toeval nog een scheet achterliet. Zo, dat was wel duidelijk wat knollemans ervan dacht :7

Heb echter ook al gevaarlijke dingen gezien, zowel met manègepaarden als met eigenaarspaarden. En da's dan gewoon door gebrek aan kennis om het paard een goede opvoeding te geven. Ik geef ook eerlijk toe dat ik niet elk paar overweg zal kunnen, maar met de meeste heb ik geen problemen. Wat wel op mijn systeem werkt is dat velen NH zien als instant-oplossing: weekje NH, een keertje een JU en hopsa, probleem moet weg zijn. Zo werkt dat natuurlijk niet, alleen krijg je dat vaak niet aan ieders verstand. Dan komen ze bij jou en vragen ze "om het even op te lossen", wat dan niet luk, daarvoor wil ik toch graag een maandje tijd om met dat paard te kunnen gaan werken, te leren kennen en te observeren. Maar da's ook weer teveel gevraagd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 17:30

Bravura schreef:
Wat is de mening en visie van Aerdenhout1, de TS????

Wat ik eigenlijk bedoelde (en dat is mijn fout!') en niet goed is overgekomen, is dat NH tegenwoordig juist door de jeugd word beschouwd als zijnde een wonder middel en als je dat nu maar doet, dan komt alles vanzelf!
IK vind, ga eerst eens een paar jaar manege lessen volgen, leer van iedereen die een eigen paard heeft op die stal, kijk naar mensen, vraag dingen, en kom niet maar 1 keer in de week op stal, maar vele dagen meer!
En dat er goede en minder goede manege´s zijn, zal iedereen het mee eens zijn.
Op elke manege hoort het paard nr 1 te staan.
Dat ontbreekt inderdaad op heel veel manege´s!
Zo veel mogelijk lessen, paard overpakken van de vorige ruiter, maar het leren kennen van een paard ho maar!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:03

Maar daar zeg je het al; kom vaker, leer van paarden, leer van eigenaren/verzorgers, leer eerst eens rijden etc. Komt allemaal dus op hetzelfde neer. Alleen geven ze heden ten dage de naam NH aan iets wat eigenlijk anders had moeten heten. De vraag is er dus wel naar, maar dan mogen ze zelf ook initiatief tonen. Iemand die echt wil, komt er wel, ook zonder de benaming NH - die vragen volgens mij niet eens naar NH. :D
Ik was er achter dat er 2 soorten ruiters waren; het ene soort kwam lessen om daarna aan de bar het belangrijkste deel van de ontspanning te beleven. De 2e soort kwam wel om iets te leren. Dan was er volgens mij ook nog een kruising daar tussen; de mensen die voor de bar kwamen maar interessant wilden doen en dus maar eens extra privélessen volgden en de stal onveilig maakten met niets doen. :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:43

aerdenhout1 schreef:
Na het zoveelste topic te hebben gezien van..ik wil NH gaan doen...vraag ik me af of het niet verstandiger is om eerst een wat meer jaren ervaring op te doen in het "normale" rijden en eens te leren hoe een paard een beetje in elkaar zit, hoe hij of zij onder het zadel behoort te lopen, voor je aan NH gaat doen!
Je word zowat doodgegooid met de topics van de 13/14 jarige die zo nodig NH willen doen terwijl ze nog maar een paar jaar op de rug van een paard zitten en dat dan ook maar 1 keer per week in de manege!
En ja hoor...daar staan weer een paar van die goeroe's die er wel een centje aan denken te verdienen!
Hoe in onze lieve heers naam kan iemand die nog maar een aantal jaar in de paarden zit, nu het echte gevoel al hebben hoe een paard in elkaar zit?
Ze spiegelen zich aan de grote namen en denken dan dat je dat wel even na kan doen na een aantal lessen?

Ben ik nu de enige waarbij het opvalt dat het in elk geval op bokt steeds erger word??

Ik denk dat je geen flauw benul hebt wat NH is. Iedereen die denkt iets in een paar lessen te kunnen, is gewoon niet reeel. Of ze nou een nh-er of anky na willen doen.
Ik juig het alleen maar toe.
Iemand die maar een paar lesjes op een manege heeft gevolgd, moet ik alleen maar dingen gaan afleren. Ik heb ze liever zo.
Gelijk beginnen met NH, dan hoef ik ze alleen maar dingen aan te leren, geen slechte gewoontes af te leren.

minkie

Re: Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:11

Wat leer jij ze meer dan de manege, Sanne?

Ik sluit me bij Aerdenhout aan. Het wordt volgens mij steeds erger omdat het een hype geworden is. Veel jongeren willen graag die hype volgen zodat ze er ook bij horen....

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:46

Dat NH (wat dat dan ook precies is, meningen verschillen) een hype is geloof ik inderdaad.
Is ook niet zo gek, ik ken weinig (beginnende) ruiters die niet spontaan gaan watertanden bij het pennybeeld van over de vlaktes galopperen op een ongezadelde hengst met wapperende manen, op een paard dat reageert op jou gedachten en geen 'hulpmiddelen' nodig heeft. Mooie plaatjes van grote namen als Blaha, Hempfling en dergelijke voeden dat beeld; het ziet er allemaal uit alsof het vanzelf gaat, als je doet zoals zij doen kan die droom werkelijkheid worden!

Dat komt imo voor een groot deel doordat op maneges vaak geen ruimte gegeven wordt om het paard als paard te leren begrijpen. Het ruk-, trek- en mepwerk dat daar (helaas) toch nog te vaak aangeleerd wordt staat in zo'n groot contrast met gebalanceerd met je paard omgaan... NH kan dan al heel snel een makkelijk 'ticket to paradise' lijken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:10

@Sanne83, wat is volgens jou dan NH?

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:56

Zo, heerlijk topic!..Ik kan niet anders dan even reageren, ik ben/was ook zo'n pennie de begin jaren 80 is begonnen met pony rijden. Eerste les (ik geloof dat ik net 6 was)..half uurtje rondhobbelen op lief klein wolletje <3 wat zelf de rondjes liep..kijken of ik het leuk vond..vanuit daar poetsen zadelen dressuur-springen-bos/strandritten etc. Elk jaar op ponykamp, en jongens daar heb ik pas leren poetsen en nadenken over actie en gevolg. Toen ik een jaar of 16 was mocht ik de paarden op..kreeg ik mijn paard niet naar beneden dan kwamen de stro-toutjes het oplossen..Ik ben er 15 jaar tussenuit geweest, doordat dat me oa heeft doen stoppen, en daarnaast studie-werk-leven etc..Nu sinds een jaar heb ik mijn paard gekocht, en nu 4,5 jarige..(beste besluit ooit) De kinderen van vrienden-kenissen-familie, iedereen wil met me mee..en tuurlijk weet ik nog hoe dat was..had vroeger ook dat gevoel..maar wat ben ik geschrokken: geen enkel kind kan poetsen..rijden is imo waardeloos (ligt niet aan het kind, maar wel aan de manege, waar ze hun klanten met een slof!!! laten rijden), mijn hemel...hoezo "Vroegah was het beter"
Ik hoorde ook van NH, en dat klonk goed..ging ik ook doen :D , ik heb me proberen te verdiepen, maar weet je..ik wilde dus gewoon de basis..ik wil dat mijn paard idd mij respecteerd, en luisterd naar mijn stop-of welk ander teken ik hem ook geef.
Vaak pak ik terug naar de dingen die ik leerde van mijn eerste instructrice, of vuinuit de ponykampen. Maar er wordt niet altijd les meer gegeven op die wijze. De ruiter moet het naar de zin hebben en volgende week terug komen..Ik heb niet het idee dat ze moeten werken om die stijve nek soepel te krijgen, dat doen de touwtjes wel...Dus vanuit die positie kan ik me ook wel voorstellen dat wat ik gewoon basis noem, door een ander nu NH wordt genoemd..ander referentie kader zeg maar.. (wat een verhaal heb ik ervan gemaakt...maar zet het toch zo ruw met frustraties erin weg..) Hoop dat jullie uiteindelijk beetje snappen wat ik bedoel..

isarosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:25

Ik rijd 4 jaar op de manege (1x per week) , straks krijg ik waanschijnlijk een eigen paard die ook geschikt is voor mijn ouders. En wij willen met z'n drieen NH gaan doen, mn vader rijd 1 jaar, mn moeder 12 jaar en ik 4 jaar. Kan dat als mn moeder er ook bij is ?

groetjes isarosa

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:44

minkie schreef:

Precies waar aerdenhout zo op tegen is. Eerst grondwerk, omgang, paard begrijpen, dan pas zitten. Rijden komt echt pas een stuk later. Dan eerst nog lang freestyle. Teugels hebben niets te zoeken in beginnershanden.

Ik zie nog wel eens mensen van de manege, die na 5 jaar nog niet kunnen lichtrijden zonder zich aan de teugels vast te houden.
Ik ben echt absoluut tegen het gros van de maneges, verschrikkelijk :x

linn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:58

NH is echt super gaaf om te doen maar je moet wel eerst je paard door en door kennen vind ik voordat je weet waar hij aanleg voor heeft en je moet zelf ook redelijk verstand hebben van paard(rijden). veder als je het kunt is het echt super tof om te doen en zo bouw je een super goede band op met je paard
Tip: blijf wel consuquent!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:06

sanne83 schreef:
minkie schreef:
Teugels hebben niets te zoeken in beginnershanden. Ik zie nog wel eens mensen van de manege, die na 5 jaar nog niet kunnen lichtrijden zonder zich aan de teugels vast te houden.

Onzin, als je ooit goed wilt leren rijden zul je ook in het begin op het paard kunnen zitten.
Feit dat ruiters na, jij zegt 5 jaar, ik vind na 1 jaar, nog steeds aan de teugels hangen, niet weten hoe een paard reageert, de omgang met het dier etc, nog niet kunnen rijden en omgaan met paarden ligt in mijn ogen toch echt aan de beroerde instructie!
Bij goede instructie en begeleiding kan iemand die 1 jaar paardrijd het opnemen tegen personen die al járen rijden!
De gemiddelde B en L ruiters komen tegenwoordig niet eens verder dan die klasse. Waar ligt de fout? Niet altijd bij de ruiter, al helemaal nooit bij het paard, de instructie, daar schort het dan aan! Leren rijden leer je niet vanaf de grond! Omgang met een paard is een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 14-12-10 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:10

Als jij nog niet weet hoe een paard reageert, hoe het denkt en hoe het paard dingen leert, dan heb je naar mijn mening niets op een paard te zoeken.
Op een manege leer je dit niet. Als je mazzel hebt, dan leer je poetsen en opzadelen, verder niets.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 14-12-10 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:12

sanne83 schreef:
Als jij nog niet weet hoe een paard reageert, hoe het denkt en hoe het paard dingen leert, dan heb je naar mijn mening niets op een paard te zoeken.
Op een manege leer je dit niet. Als je mazzel hebt, dan leer je poesten en opzadelen, verder niets.

Dan waren de maneges "vroegah" toch heel anders, daar werd je alles met de paplepel ingegoten. Je kreeg nog op je mieter ook als je het zou moeten weten en kunnen.
En....wat mij is opgevallen bij de basislessen; er wordt nog zelden gehamerd op de juiste houding en zit. In mijn optiek moet daar iedere les weer op gehamerd worden! Anders leert iemand het nooit.
(twee bekertjes water, zachtjes de koeien melken, een tientje en noem ze maar op, dat waren de truckjes waar we het spelender wijs mee leerden)
Instructie kan ook tijdens de rijles heel veel overbrengen met betrekking tot omgang met paarden, de oorzaak-gevolg van ruiter en paard, waarom een paard iets doet of nalaat en waar dat dan verder aan ligt en waarom. Als iemand vroeg op een pony leert rijden, 4 of 5 jarigen, ga je die dan eerst op de grond leren hoe ze met een pony om moeten gaan? Dacht het niet, ríjden met die handel!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:27

sanne83 schreef:
Op een manege leer je dit niet. Als je mazzel hebt, dan leer je poetsen en opzadelen, verder niets.

Tijdens het poetsen end. leer je juist hoe een paard op jou reageert. Ook speelt een goede instructrice in op de handelingen die ze ziet van een ruiter. Ze legt uit waarom je wat vraagt van een paard en wat voor reactie dat zal geven.
Mensen die na 5 jaar nog niet de teugels fatsoenlijk vast kunnen houden kunnen denk ik ook beter stoppen met rijden. Dat zal dan ook niets meer worden. Met of zonder 'NH".

sanne83

Re: Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:43

Grap is dat als je dat soort mensen opnieuw leert rijden, dat ze het dan wel blijken te kunnen... en sommigen nog goed ook ;)

Poetsen doet verder weinig voor je kennis over paarden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:53

Ik vind dat je wel een beetje gelijk hebt, maar ik leer nu ook de beginselen van NH van de eigenaar van mijn verzorgpaard, en ik ben 14. Ik rijd nu ook maar 1 keer per week op een manege, en soms op mijn vz paardje, maar iedereen moet het ooit leren toch? Ik ben het er zeker wel mee eens dat kinderen niet zelf maar wat moeten gaan klooien. Ik heb een goede 'leraar'. Hij heeft al zijn paarden op de NH manier ingereden. Of is dit ook nog verkeerd? Moet je als kind helemaal niks met NH doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:23

Of je nou alles weet van de paardenpsychologie of niet, ga je in het begin nog altijd hotsen en botsen op je paard hoor. Je kan reacties dan wel vlot inschatten, daarmee weet je nog steeds niet hoe de beweging van een paard voelt. Die sukkelfase moet iedereen door :)

Het gaat er voor mij meer om in dit topic dat mensen, die toch al een jaar rijden, nog niet eens kunnen inschatten hoe een paard gaat reageren, maar ze kunnen misschien wel al de L starten op automatiekjes. Ik ben al blij als ik instructie kan vinden of bezig zie die werkt op een correcte houding. Dan is dat al een topplek voor mij. Zo ben ik er tot nu toe nog maar 1 tegengekomen in mijn buurt.

Meestal gaan ze op manèges niet verder dan leren rijden. Voor de rest is geen tijd meer, paarden staaan al klaar om tijd te winnen. Instructie heeft geen tijd meer om tussendoor even andere dingen aan te leren, ouders betalen voor 1 uur en willen dan ook dat kidlief effectief een uur intensief lest. Kwartier voor les aankomen is voldoende. Ik zat er vaak al ruim een uur op voorhand, en bleef de hele dag hangen. Na de les zijn ze tgenwoordig ook alweer weg na snel-snel een drankje.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:21

Natuurlijk moet iedereen die sukkelfase door. Je kan het mensen makkelijk maken en je kunt het zo ook zo moeilijk mogelijk maken.
Een paard dat door werken op de grond al vertrouwd is, waarvan men weet hoe het reageert, zal minder angst en dus minder spanning opwekken bij de ruiter. Een ontspannen mens zal sneller leren zitten.
Een beginner gelijk de teugels in handen geven en dan ook nog gelijk vragen om contact te maken, maak je het zo moeilijk als mogelijk.

@bravura, ook 4-5 jarigen kan je bijbrengen hoe, waarom en wat. Je moet het alleen iets anders brengen. Spelletjes spelen vanaf de grond vinden kinderen echt super leuk. Waarom gelijk rijden? Leer ze eerst eens respect te hebben voor het dier en te begrijpen waarom het dier reageert zoals het reageert.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 07:48

sanne83 schreef:
@bravura, ook 4-5 jarigen kan je bijbrengen hoe, waarom en wat. Je moet het alleen iets anders brengen. Spelletjes spelen vanaf de grond vinden kinderen echt super leuk. Waarom gelijk rijden? Leer ze eerst eens respect te hebben voor het dier en te begrijpen waarom het dier reageert zoals het reageert.

Die spelletjes en spelenderwijs leren omgaan en rijden met een pony gebeurt ook met gezadelde pony's (of ze er nou op zitten of er naast lopen). Een kind van 4 a 5 jaar kan nooit meer dan hooguit een kwartier leren, na dat kwartier nemen ze niet veel meer op omdat de hersenen daar nog niet aan toe zijn. Een kind moet ook spelenderwijs leren rijden op die leeftijd, je kunt ze moeilijk vergelijken met een wat ouder kind.
Maar goed, jij ziet het zoals het tegenwoordig helaas NH heet, ik zie het als 1 groot geheel, de basis. Zal me benieuwen of je de lesklanten dan wel "vast" kunt houden aangezien toch iedereen naar de manege komt om paard te rijden, zeker als ze beginnend ruiter zijn en "op paardrijden" willen. Als een kind trots en onzeker voor het eerst de bak in komt stappen omdat ze net een paar mooie laarzen hebben gekregen voor de verjaardag, willen ze toch ook op een pony zitten, al is het maar even en dat de pony wordt vastgehouden, daar gaat het die kinderen om. Ze zouden eerder teleurgesteld zijn als ze er niet even op mogen zitten. En waarom vandaaruit niet verder opbouwen?
Het is toch vanzelfsprekend dat je ze direct leert niet achter een pony langs te lopen en waarom, dat ze weten wat een pony kan doen als die de oren in de nek legt, waarom een pony kan schrikken, kan gaan bokken, waarom de pony niet mee wil lopen en dat soort dingen? Daarnaast komt het mooi uit om direct ook een correcte houding en zit aan te leren, handen rechtop en op de juiste plaats, hak-heup-schouder 1 rechte lijn, tenen naar voren, hakken laag etc. En dat alles kan ook tijdens spelletjes op/naast de pony geleerd worden, in de basisles.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 08:17

sanne83 schreef:

Kinderen van die leeftijd moeten niet onder leiding spelletjes doen, die moeten gewoon de gelegenheid hebben om met een braaf shetje eindeloos rond te tutten. Gewoon zelf doen en ervaren wat wel en niet handig is. Een instructeur leidt alleen maar af van de aandacht voor de pony.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 08:23

Ach, ik reed 2 keer per week les toen ik 4/5 jaar was, bij 2 verschillende maneges, op een shet, wel instructie (eerder spelleidster en scheidsrechter), maar veel leuke spelletjes zoals tikkertje, stoelendans, slalom met bekertjes water en dat soort. Had zelfs mijn eerste onderlinge wedstrijd terwijl ik nog niet eens kon lezen. Gewoon van de Boot naar de Pop en van de Pop naar de Bloem.... :+
Volgens mij mogen kinderen tegenwoordig pas vanaf hun 7e bij de manege terecht.
En hoe lang je ook rijdt of lest, na een flinke en ernstige val zal iedereen weer even iets onzeker zijn. Ik spreek uit eigen ervaring.