Het doden van de ziel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:13

ikke schreef:
sanne83 schreef:
Je bent wel erg negatief ;)
De parelli-instructeurs die mij bekend zijn hebben dat wel. Dat wil niet zeggen dat ze op elk moment met elk paard precies de juiste keuze maken.

Ik zie het blijkbaar verkeerd. Tja, ik heb ook pas 20 jaar paarden.......

Oei, da's wel een erge dooddoener ;) .
Iets meer onderbouwing zou handig zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:19

sanne83 schreef:
Dominant is de nieuwe hype.
Dominante paarden zijn naar mijn mening op een hand te tellen.
Bij de meeste paarden en mensen is er helaas een compleet gebrek aan welke communicatie dan ook, dat wordt dan afgeschoven op het paard dat "dominant" is.

Hehe, eindelijk zijn we bij de kern van de zaak.......
sanne83 schreef:
ikke schreef:
Ik zie het blijkbaar verkeerd. Tja, ik heb ook pas 20 jaar paarden.......

Oei, da's wel een erge dooddoener ;) .
Iets meer onderbouwing zou handig zijn.

nah, scheelt me weer typewerk; je hebt die onderbouwing zojuist zelf geschreven....... :D

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:15

Ik vraag me af wat er bedoeld wordt met "de strategie van de instructeur", bv die van Parelli. Want mijn "strategie" is eigenlijk geen strategie, maar meer een "kiek'n wat ut wurdt vandoag".Ik bedoel daarmee bv: Ik kan wel besloten hebben dat ik vandaag het wijken ga oefenen, maar als er dan net veel onrust rondom de bak is en mijn paard een beetje dol, dan ga ik dus niet koste wat kost wijken oefenen, maar ga ik werken aan rust en ontspanning, waar ik zo een uurtje mee zoet ben, als mijn paard zo'n bui heeft. Soms lukt dat niet omdat ikzelf knorrig word (slecht geslapen oid), dan stop ik en gaan we buitenrijden of wandelen.
Ik heb wel lange termijn doelen met mijn paardje, zoals galopwissels en passage, maar daar zijn we de eeste paar jaar nog niet aan toe:)
Kortom, hoe en wat ik met mijn paard doe, ligt niet van te voren vast in een strategie, maar is afhankelijk van het moment, wat het paard aanbiedt en hoe ik in mijn vel steek. En toch komen we steeds een stapje verder, krijgt ze steeds betere bespiering en begint ze nu eindelijk te leren hoe je als paard correct een mens op je rug draagt. (paardje is 10, nu 2 jaar van mij)

Of is dit toch ook een strategie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:21

Piepdruif schreef:
Ik vraag me af wat er bedoeld wordt met "de strategie van de instructeur", bv die van Parelli. Want mijn "strategie" is eigenlijk geen strategie, maar meer een "kiek'n wat ut wurdt vandoag".Ik bedoel daarmee bv: Ik kan wel besloten hebben dat ik vandaag het wijken ga oefenen, maar als er dan net veel onrust rondom de bak is en mijn paard een beetje dol, dan ga ik dus niet koste wat kost wijken oefenen, maar ga ik werken aan rust en ontspanning, waar ik zo een uurtje mee zoet ben, als mijn paard zo'n bui heeft. Soms lukt dat niet omdat ikzelf knorrig word (slecht geslapen oid), dan stop ik en gaan we buitenrijden of wandelen.
Ik heb wel lange termijn doelen met mijn paardje, zoals galopwissels en passage, maar daar zijn we de eeste paar jaar nog niet aan toe:)
Kortom, hoe en wat ik met mijn paard doe, ligt niet van te voren vast in een strategie, maar is afhankelijk van het moment, wat het paard aanbiedt en hoe ik in mijn vel steek. En toch komen we steeds een stapje verder, krijgt ze steeds betere bespiering en begint ze nu eindelijk te leren hoe je als paard correct een mens op je rug draagt. (paardje is 10, nu 2 jaar van mij)

Nee, het is nog veeeel erger; dit is gewoon de enig juiste instelling om ook maar iets te bereiken met een paard.

Datzelfde geldt voor de instructeur. Deze persoon MOET kijken naar wat er om hem/haar heen loopt en daarmee beginnen. Een goede instructeur heeft geen strategie, die heeft gewoon 100 verschillende manieren om met de getoonde combinatie iets te bereiken. Werken al die 100 manieren niet, dan trekt een goede instructeur gewoon het volgende blik mogelijkheden open...........

Piepdruif

Re: Het doden van de ziel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:12

Daar zeg je zoiets Ikke, een goede instructeur...
Ik heb een jaar gezocht naar iemand die mij op ouderwetse wijze les kon geven. Iemand die kijkt naar de kundigheid van ruiter en paard en daar de lessen op aanpast, zoals jij beschrijft.
Het is toch raar dat er zoveel instructrices rondlopen die al deze kennis niet bezitten, omdat hun docenten die kennis niet meer hebben? Geen wonder eigenlijk dat er zoveel geestdode paarden rondlopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:19

Piepdruif schreef:
Ik heb een jaar gezocht naar iemand die mij op ouderwetse wijze les kon geven. Iemand die kijkt naar de kundigheid van ruiter en paard en daar de lessen op aanpast, zoals jij beschrijft.
Het is toch raar dat er zoveel instructrices rondlopen die al deze kennis niet bezitten, omdat hun docenten die kennis niet meer hebben? Geen wonder eigenlijk dat er zoveel geestdode paarden rondlopen.

PD, je bent aanstaande zaterdag van harte uitgenodigd om onze instructrice eens te ontmoeten :D
Het "ouderwetse wijze" is misschien niet direct aan de orde, maar voor de rest voldoet ze keurig aan je wensen....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:35

Piepdruif schreef:

Het is vooral een kwestie van vraag en aanbod. De vraag naar "ouderwets degelijk" nam af, dat duurde allemaal te lang. Het gaat om winstpunten, plaatjes en succes in de ring (en het hebben van een goed gevulde prijzenkast). Daar past welzijn niet bij, paardenwelzijn al helemaal niet.

Maar, zoals Waratje al schrijft, ze zijn er nog wel; je moet alleen iets harder zoeken en iets duidelijkere eisen stellen.

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:47

Met ouderwets bedoel ik niet de "drill-instructor" hoor. Daar heb ik wel ervaring mee, want die heeft me de "ouderwetse" basis geleerd, zoals: Stijgbeugels heten niet voor niks stijgbeugels en geen rijbeugels, leer eerst maar rijden zonder! Was niet altijd even leuk, maar hij wist zijn kennis wel over te brengen: let op, allemaal; die pony is wat langer gebouwd, dus die moet je wat meer bij elkaar rijden, want, (hele verhaal), die pony is wat korter gebouwd, wat denk je wat je daar mee moet? Met weer uitleg. Hij liet je kijken naar je pony, leerde je voelen wanneer je paard goed ging en wanneer niet etc en hoe jij daar op moest inspelen. En ook hoe je merkt of je paard bang is, loopt te klooien etc.

Waratje, AS zaterdag kan ik niet, maar een ander keertje lijkt me leuk. Misschien heb jij wel een keertje tijd om te kijken als ik les heb...

Gelukkig heb ik ook al weer een hele poos les van een instructrice die aan mijn eisen voldoet. Maar dan zonder militairistisch gedril :D

Jammer is dat he, dat het voor velen niet meer gaat om te kijken hoever je paard is met zijn basisopleiding, maar om de bijkomende blingbling en prestige.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:03

Piepdruif schreef:
Met ouderwets bedoel ik niet de "drill-instructor" hoor. Daar heb ik wel ervaring mee, want die heeft me de "ouderwetse" basis geleerd, zoals: Stijgbeugels heten niet voor niks stijgbeugels en geen rijbeugels, leer eerst maar rijden zonder! Was niet altijd even leuk, maar hij wist zijn kennis wel over te brengen: let op, allemaal; die pony is wat langer gebouwd, dus die moet je wat meer bij elkaar rijden, want, (hele verhaal), die pony is wat korter gebouwd, wat denk je wat je daar mee moet? Met weer uitleg. Hij liet je kijken naar je pony, leerde je voelen wanneer je paard goed ging en wanneer niet etc en hoe jij daar op moest inspelen. En ook hoe je merkt of je paard bang is, loopt te klooien etc.

Je omschrijft perfect mijn instructrice ;)
Met het ene paard dat ik rij gaat het om lengte maken, niet opkroppen (compact driftkikkertje), het andere paard is precies tegenovergesteld, die moet juist meer bij elkaar gehaald worden (langer gelijnd en gemakzuchtig). En heel vaak krijg ik "voel je dat?" te horen. :D

Piepdruif schreef:
Waratje, AS zaterdag kan ik niet, maar een ander keertje lijkt me leuk. Misschien heb jij wel een keertje tijd om te kijken als ik les heb...

Gelukkig heb ik ook al weer een hele poos les van een instructrice die aan mijn eisen voldoet. Maar dan zonder militairistisch gedril :D

Jammer is dat he, dat het voor velen niet meer gaat om te kijken hoever je paard is met zijn basisopleiding, maar om de bijkomende blingbling en prestige.

Geef maar door wanneer en waar je les hebt, ik heb altijd interesse in goede lesgeefmensen, misschien niet direct voor mezelf, maar ook om te weten wie je wel of niet kunt aanbevelen. Inderdaad jammer dat het feitelijke "goed gereden zijn" niet meer gewaardeerd wordt, het moet allemaal spektakel opleveren.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 11-12-10 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:04

Of, zoals mijn lesgeefmens dat zegt, wanneer je de basis niet voor elkaar hebt, krijg je dat op je bord zodra je uitkomt in de M-klasse.
Wellicht is dat de verklaring waarom er relatief veel paarden met een M-klassering te koop staan.......

Mijn lesgeefmens is geen "militaire driller"; die heeft onlangs een grotere auto gekocht om al haar blikken in onder te brengen...... :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:21

Piepdruif schreef:

Dat wordt niet bedoeld met strategie, da's meer een plan. Je hebt natuurlijk een lange termijn plan, korte termijn plan etc.
Wat als je paard zoals je zelf zegt "een beetje dol" is. Wat doe je dan? Zijn -tig manieren waarop je dat kan oplossen, afhankelijk van het paard, de omstandigheden, de ruiter, waarom paard dol wordt, etc etc.
De aanpak die je op dat moment kiest, is afhankelijk van heel veel factoren. Waarom kies je op dat moment voor die aanpak en niet voor een andere en waarom maak je die keuze? Dat versta ik onder strategie.

Verder staat dit topic onder NH, dus ik begrijp niet helemaal waarom er in dit topic geklaagd wordt over traditioneel-achtige types, daar is dit topic niet echt voor bedoeld.

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:52

Sanne83, OK, duidelijk wat je bedoelt met strategie. In feite doe je dus hetzelfde, namelijk de aanpak af laten hangen van heel veel factoren en niet met een strak omlijnd plan aan slag gaan en koste wat kost datgene bereiken wat je in je hoofd had.
Ik heb niet de indruk dat er geklaagd wordt over "tradiotioneel-achtige types".
Ik begon erover, omdat het mij opviel dat heel veel wat tegenwoordig als NH omschreven en verkocht wordt, erg veel overeenkomsten vertoond met de dingen die ik vanzelfsprekend acht, en die ik in de jaren 80, lang voor het hele NH gebeuren, van een oude rot in het vak, geleerd heb.
Voor MIJN gevoel is het voor een groot deel oude wijn in nieuwe zakken. Wat helemaal niet verkeerd is, omdat zo toch oude kennis behouden blijft en toegankelijk wordt voor een ruimer publiek.

En verder denk ik dat je de verschillende NH-stromingen niet verantwoordelijk kan houden voor het feit dat er mensen zijn die het op de verkeerde manier toepassen. Dat ligt toch echt bij de mensen die denken dat ze het wel ff doen, na het zien van een demonstratie. Moeten er dan maar geen demonstraties meer gegeven worden? Ik denk dat dat verkeerd is, want dan bereik je helemaal niemand meer. Ook niet de mensen die wel bereid zijn moeite en tijd te stoppen om hun paard echt te begrijpen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:38

Ik denk dat ervaring in jaren of hoeveel jaar je paarden hebt niet veel zegt. Ken er een aantal die een paard hebben maar er weinig mee doen, en omgekeerd, die hebben er geen maar hangen hele dagen rond bij hun verzorgpony.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 01:26

En ook dat kun je op meerdere manieren zien lailapri, er zijn er ook die dagelijks uren met hun paard bezig zijn maar nooit echt kijken.
En ook niveau zegt mij niets, ken mensen die nooit iets bereikt hebben in de sport maar o zoveel bagage mee hebben genomen in hun leven.
Ben het wel met Piepdruif eens, veel is oude wijsheid in nieuwe woorden.
Veel dingen heb ik geleerd van een oud boertje die zijn hele leven paarden had, rijden deed hij niet maar was dagen bij ze te vinden.
In een schuur naast de wei had hij een kleine huiskamer met uitzicht op zijn kudde, hele verhalen kon hij over ze vertellen als je bij hem zat.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 01:40

ikke schreef:
Piepdruif schreef:

Nee, het is nog veeeel erger; dit is gewoon de enig juiste instelling om ook maar iets te bereiken met een paard.

Datzelfde geldt voor de instructeur. Deze persoon MOET kijken naar wat er om hem/haar heen loopt en daarmee beginnen. Een goede instructeur heeft geen strategie, die heeft gewoon 100 verschillende manieren om met de getoonde combinatie iets te bereiken. Werken al die 100 manieren niet, dan trekt een goede instructeur gewoon het volgende blik mogelijkheden open...........

Of geeft toe dat hij zij het (nog) niet weet en daar zelf een zoektocht naar gaat beginnen of de samenwerking beeindigd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 01:48

coydog schreef:
En ook dat kun je op meerdere manieren zien lailapri, er zijn er ook die dagelijks uren met hun paard bezig zijn maar nooit echt kijken.
En ook niveau zegt mij niets, ken mensen die nooit iets bereikt hebben in de sport maar o zoveel bagage mee hebben genomen in hun leven.
Ben het wel met Piepdruif eens, veel is oude wijsheid in nieuwe woorden.
Veel dingen heb ik geleerd van een oud boertje die zijn hele leven paarden had, rijden deed hij niet maar was dagen bij ze te vinden.
In een schuur naast de wei had hij een kleine huiskamer met uitzicht op zijn kudde, hele verhalen kon hij over ze vertellen als je bij hem zat.

Ik wou dat ik dat oude boertje ook had gekent, ik heb helaas leren slaan (ehm rijden) op een pony die altijd eigenwijs, dominant en vervelend was. Zonder zweep rijden was onmogelijk en een les niet bokken en staken een uitzondering. Hoe harder je kon slaan, hoe beter je kon rijden. Wel heb ik daar goed geleerd hoe je moest blijven zitten. Maar gelukkig kwam ik toen bij een oude wijze verzorgpony die mij zeer duidelijk heeft gemaakt dat slaan niet handig is. Ik heb vele sloten gezien en bruggen in rengalop naar beneden gegaan (zo lekker aan de zijkant). Tot ik een manier vond om deze dominante dame te rijden. Samenwerken en op haar vertrouwen, dan geeft zij een deel van de leiding aan jou, namelijk dat deel dat voor veiligheid zorgt.

Uiteindelijk heb ik de bokkende les pony gekocht en heeft ze bij mij nauwelijks gebokt. Omdat ik merkte dat ze het rijden maar niet leuker ging vinden verder gaan zoeken naar de oorzaak, spat. Daarbij wil deze merrie erg graag zorgen en heeft een veulen haar erg goed gedaan. Het zure randje ging eraf en welliswaar begon ze aan me te hechten. Nu gaat het rijden ook goed en staat ze ergens met kindjes waar ze nog lekker af en toe een ritje mag maken en ze met haar 2e kind van haar oude dag mag genieten.

Ik ben het dus ook erg eens met het eerste wat je zegt wat betreft kijken naar je paard ;)