Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:33

Ik zou ook weggelopen zijn Quir. Ik vind dat ook niet normaal.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:34

Ik dus ook niet :n
Je maakt mij nog steeds niet wijs dat zoiets in het belang van het paard kan zijn.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:37

Needje schreef:
Die foto is iig een voorbeeld hoe ik het niet wil zien.
Je ziet bij de zwarte pijl duidelijk een licht en donker stuk wand. Precies vanaf dat punt zal er afgerond worden. Dus niet! vanaf de witte lijn.
Wand van dit paard is nog vrij dun. Ik ken paarden met een wand van een cm, dus dan heeft ie nog meer wand over als dit paard in z'n totaal....
Afbeelding

Op deze foto is het afgerond vanaf de witte lijn, vanaf het andere pijltje, ja daar kan ik nog wel bij in komen.

Nougoed, dan was het paard in kwestie die in een plas bloed staat (oke, klinkt erger, maar anders te verwoorden is het niet) dus geen NB'er geweest, maar een strasser en daar had ik tot vandaag nog nooit van gehoord.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:39

Maar zo zie je weer hoe de fabels in de wereld komen. ;)

Strasser vind ik een extreme vorm van bekappen en die hoef ik echt niet bij mijn paard te hebben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:40

En vanaf mijn zwarte pijl zou een goeie NBer vijlen.
Dat andere kan imo echt niet.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:42

Needje schreef:
En vanaf mijn zwarte pijl zou een goeie NBer vijlen.
Dat andere kan imo echt niet.

Dan zijn we het daar over eens.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:02

Een goede smid kijkt naar de hoeven van een paard, vraagt naar het gebruiksdoel en de manier van houden van het paard, en vraagt om het paard ook eens in beweging te zien. En van daaruit gaat 'ie aan het werk met het paard. Indien nodig slaat 'ie er een ijzer onder, anders niet. Voor de rest heb je helemaal geen hypes als NB, strasser en weet ik wat nodig. Gewoon een smid met verstand van paarden en hoeven, die z'n vakkennis op peil houdt en eventueel open staat voor nieuwe ontwikkelingen als die nodig zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:04

Anoeska schreef:
Een goede smid kijkt naar de hoeven van een paard, vraagt naar het gebruiksdoel en de manier van houden van het paard, en vraagt om het paard ook eens in beweging te zien. En van daaruit gaat 'ie aan het werk met het paard. Indien nodig slaat 'ie er een ijzer onder, anders niet. Voor de rest heb je helemaal geen hypes als NB, strasser en weet ik wat nodig. Gewoon een smid met verstand van paarden en hoeven, die z'n vakkennis op peil houdt en eventueel open staat voor nieuwe ontwikkelingen als die nodig zijn.

Maar zie die maar eens te vinden... dat is imo het probleem!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:05

Ik denk inderdaad dat dat vaker het probleem is, dan het feit op zich dat het traditionele bekappen / beslaan niet zou deugen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:08

Anoeska schreef:

Mee eens en gelukkig heb ik zo'n smid. :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:31

Zeg Quir ik vraag me af waar jij die foto van die half gevijlde hoef vandaan hebt? Je zegt dat je die van een web-site van een NB-er hebt gehaald, maar dat wil helemaal niet zeggen dat de contekst bij deze foto een heel andere kan zijn dan nu lijkt. Het zou bijvoorbeeld zomaar een foto kunnen zijn van hoe het niet moet.... Of ik kan nog wel andere contexten bedenken die met deze foto verduidelijkt kunnen worden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:40

Quir schreef:
Een paard hoort te staan op de hoefwand/draagwand en op de steunsels. Dat de zool weg gehaald wordt is niet omdat er een ijzer onder geslagen wordt, eveneens wordt vrijwel nooit de zool weg gehaald bij TB.

Een paard hoort te lopen op de hoefwand, zoolrand en straal.

Leg 'es uit waarom een TB-er dan wèl in de zool snijdt? Wanneer en waarom?
Overigens heb ik alle hoefsmeden die ik aan t werk heb gezien, in de zool zien staan snijden (en hele stukken van de straal).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:44

Mijn TB-er laat de zool ook met rust en haalt soms alleen een "los fliebertje" van de straal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:45

Quir schreef:
http://www.barefoothorse.com/barefoot_Trim2.html

Alsjeblieft. :)

Edit: Ik heb overigens niet de hele site gelezen. ;)

Grapjas. :D
Die foto's horen dus bij een uitleg over een "white line bekapping" (de witte lijn is verbreed, er is een flare ontstaan, oorzaak/gevolg wordt besproken). M.a.w., "Wat is er met de hoef aan de hand en welke behandeling heeft deze betreffende hoef nodig."
Dat is dus géén voorbeeld van een standaard natuurlijke bekapping bij een gezonde hoef.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:50

Brainless schreef:
Mijn TB-er laat de zool ook met rust en haalt soms alleen een "los fliebertje" van de straal.

Hier ook.

Ik zei al dat ik niet de hele site gelezen had en alleen de stukken bij de foto's. Daar kan ik dat niet uit halen.

"And just so you can see the difference in length (and to give you a better idea of how I do the mustang roll), I took this one from the front."

Overigens heb ik gewoon gegoogled op "mustangroll" en daar kwam deze voor mij uit. :j
Dit is echt niet de enige, want:

http://www.barefoothorseitalia.it/image ... -terra.jpg
http://www.horsesnsuch.com/barefoot/ima ... 9-29LF.jpg
http://www.horsesnsuch.com/barefoot/ima ... 9-29LF.jpg
http://easycareinc.typepad.com/.a/6a00d ... 970b-800wi
http://home.c2i.net/barfotsidene/Barfot ... ry-24d.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:04

Quir: nu zit je wéér foto's te plaatsen waarvan wij niet weten uit welke context die komen. Het heeft geen enkele zin dat je dit doet (getuige het plaatsen van je vorige foto's).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:07

Quir schreef:

Hmm, ik zie nergens een hoefwand die helemaal weggevijld is. Jij wel? Wil je dat uitleggen? Sowieso zie je maar op één foto de onderkant van de hoef, dus ik weet niet hoe en waar jij kunt zien dat de hoefwand foetsie is.

Daarbij plaats íedereen foto's op google en is dit geen goede manier om te laten zien wat je bedoelt, want je weet het verhaal achter de foto niet.

Ben je ook bekend met de voordelen van zo'n roll? Weet je waarom die eigenlijk zo wordt aangebracht? En wat vind je daar dan van?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:12

Dani_ schreef:
Quir schreef:

Hmm, ik zie nergens een hoefwand die helemaal weggevijld is. Jij wel? Wil je dat uitleggen? Sowieso zie je maar op één foto de onderkant van de hoef, dus ik weet niet hoe en waar jij kunt zien dat de hoefwand foetsie is.

Daarbij plaats íedereen foto's op google en is dit geen goede manier om te laten zien wat je bedoelt, want je weet het verhaal achter de foto niet.

Ben je ook bekend met de voordelen van zo'n roll? Weet je waarom die eigenlijk zo wordt aangebracht? En wat vind je daar dan van?

Ja dat weet ik en nee ik moet het niet aan mijn paard z'n voeten hebben.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:18

Dani_ schreef:
Chaos schreef:
En daarbij vind ík het sowieso achterhaald, maar dat is mijn mening. :)

Achterhaald? Wat bedoel je daarmee :) ?

Of heb jij een andere definitie van achterhaald dan ik... :')

Ik bedoel dat ik heel de methode van het natuurlijk bekappen achterhaald vindt. En er wordt zo gigantisch veel aan verkloot.
:))

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:35

Quir schreef:
Dani_ schreef:

Maar dat weet je dus niet, want je weet niet eens hoe een correcte mustangrol eruit ziet...

Maar jij denkt dus niet dat het afronden evt. brokkelen tegen gaat?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:53

Needje schreef:
Quir schreef:

Maar dat weet je dus niet, want je weet niet eens hoe een correcte mustangrol eruit ziet...

Maar jij denkt dus niet dat het afronden evt. brokkelen tegen gaat?

Niet alles uit je duim zuigen. Dat heb ik namelijk nérgens gezegd, als je zelfs eens goed terug LEEST zal je zien wat ik WEL gezegd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:00

Quir, ik begrijp eerlijk gezegd niet wat jij in dit topic doet.
Je weet maar bar weinig van hoeven af, je weet al helemaal niets van NB af, en desondanks doe je beweringen en plaats je lukraak foto's die niets aan de discussie toevoegen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:01

Prima! Nu weet ik waarom "naturals" zo gehaat zijn hier op bokt. _O-

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:20

Ben ik nu ineens een natural? :? :=
Denk dat de "echte" me vervloeken hoor. haha
Maar imo is een mustangrol hetzelfde als afronden, maar afronden mag bij jouw paard wel, maar een mustangrol is echt uit den boze! :?
Misschien moeten mensen zich eens meer verdiepen en inlezen in iets. Dat heb ik ook gedaan. Ik vervloekte NB. Waarom? Door al die slechte verhalen over drastische standveranderingen en kreupele paarden. Maar verder wist ik van niets.
(goed) NB is niets meer als het nabootsen van slijtage. Slijtage die de paarden hier niet hebben. Maar door het nabootsen van deze slijtage groeien de voeten beduidend beter.
En ik heb een voorbeeld op stal staan. Elke 4 weken kan er wat afgehaald worden, terwijl een paar jaar terug de smid 1x per half jaar wat kon.
Paard wordt nog steeds hetzelfde gebruikt, dus daar geen verschil in.
Alleen verschil in bekapper. Deze neemt de tijd en legt alles uit en meldt alle evt veranderingen die hij ziet in de voet en wat daar de oorzaak van kan zijn en hoe ik dat evt aan kan pakken.
IK heb daar een goed gevoel bij.
Iets wat ik nooit had gedacht 2,5 jaar terug. :=
Overigens heb ik een bekapper bij de enige organisatie die imo de moeite waard is. Iemand met een goeie opleiding en niet iemand die een dagje kadaverhoeven gesloopt heeft.