Nothing is written in stone....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: Nothing is written in stone....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:30

@ Gini: iedereen heeft daar een verschillende mening over, en dat is allemaal prima.
iedereen doet dingen op zijn eigen manier.
wel denk ik dat er meerdere wegen zijn die naar rome leiden.

ik denk alleen niet dat ik het filmpje heb gezien waar jij het nu over hebt.
op een doorsnee dressuur wedstrijd ergens in de polder zie ik ook dingen gebeuren waar ik misselijk van wordt, maar het wordt allemaal getollereerd.

je moet zelf kijken wat of je wel en niet wil met je paard.
je moet ook voor je paard en voor jezelf opkomen op het moment dat er dingen gebeuren die je niet aan staan.
mijn paard heeft 3 maanden in training gestaan en mijn jonge hengst gaat ook naar mijn trainster, maar als ik haar dingen zou zien doen die totaal onterecht zijn ben ik degene die dan ingrijpt!!!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:44

@ Gini: ik heb nu net het filmpje zitten bekijken, en ik ben niet heel erg geschokt.
dit is een veel gebruikte methode.

ik zou hem zelf niet gebruiken, maar als het wordt gedaan door een ervaren prof vind ik het een ander verhaal.

maar ik moet je nageven dat het er een beetje amateuristisch uit ziet!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:34

Gini schreef:
Juist als je een hele kudde gebruikspaarden hebt lopen, kan je je tijd nemen om een nieuw paard op te leren.

Fout. Die hele kudde heeft elke dag voer, controle, aandacht en verzorging nodig en dat is naast het werk wat die persoon ook nog ermee doet. Dan heb je geen tijd over voor een lastpak.
Moeilijkere paarden zijn interessant voor een particulier met kunde en heel veel tijd, maar waardeloos als je en 8 uur per dag werkt en 20 paarden moet voeren, uitmesten en controleren.
Oud stalgenoot kwam er al snel achter dat volledige werkweek en 2 pony's zoveel extra werk was dat ze niet elke dag met allebei aan de slag kon. Dan is het ook logisch dat als je er flink wat meer hebt dan 2 en een volledige werkweek dat je daar echt geen tijdrovende exemplaren tussen wil hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 19:38

Mister01 schreef:
maar ik moet je nageven dat het er een beetje amateuristisch uit ziet!!

Mag ik vragen wat je er zo amateuristisch aan vindt? Het feit dat het is opgenomen in een kleine, zelfgeknutselde round pen? Het fiet dat Dhr Pinell er met zijn 70 jaar niet meer zo vlot en soepel omkomt? Dat er geen op maat gemaakt zadel klaarligt voor een te corrigeren paard? Dat er geen mooie graphics en spetterende muziek onder het filmpje zit?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:51

Ik heb niet het heel topic doorgezelen maar heb wel een soort antwoord op je vraag.

Mte heel veel methodes of manieren van aanpak heb ik geen probleem. Hoe die naam ook is.
Maar ik zou naar het paard kijken. Is het in de basis een angstig paard, dan zou ik de grens leggen bij alles waar het paard nog banger va wordt.
Is het een heel dominant paard, dan schrik ik niet van een elleboog tegen een hoofd, of een hak in een buik. En zelfs niet van een goed uitgevoerdde join-up.

Mijn grens ligt dus eigenlijk bij de eerlijkheid. Hoe een paard in een goed gebalanceerde kudde gehandeld zou worden. Niet heftiger dan dat, en ook niet milder dan dat.

En als ik iets niet zou kunnen handelen met mijn gereedschappen, zou ik op zoek gaan naar een voor dat paard passend persoon.
Wie er onder geen beding in komen, zijn mensen die een paard min of meer flauw laten vallen, mensen met scherpe bitten, mensen die denken dat een paard makker wordt als je ze 3 dagen geen drinken geeft etc.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:10

Goed, ik ga mezelf niet nog eens quoten. Jullie kennen ondertussen mijn mening.
Wel jammer dat slachtrijp, cowboy-leven, weinig tijd,... als alibi's aangehaald worden om paarden zo te behandelen. Ik ben blij dat ik het anders kan doen.

@ Cassidy: sorry, maar nu niet alles beginnen goedpraten wat de heer in het filmpje doet. Een op maat gemaakt zadel voor ieder paard kan een trainer niet veroorloven, maar dit zadel past echt voor geen meter. Na aansingeling schuift die nog meer dan goed is naar opzij. Een trainer heeft wel meerdere zadels en zoekt die uit die het beste past. Als het tuig het paard belemmert of zelfs pijn doet hoe kan je dan verwachten dat het beestje braaf blijft?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 20:32

Kukkie schreef:
Maar ik zou naar het paard kijken. Is het in de basis een angstig paard, dan zou ik de grens leggen bij alles waar het paard nog banger va wordt.

Mag ik daar wat meer uitleg over hebben? Om een paard voor bepaalde dingen te desensibiliseren, moet je hem wel met dingen confronteren waar hij bang van wordt. Dus is een paard bang voor bijv. auto's of tractoren, zou ik er zelf niet voor kiezen om deze dan maar de rest van zijn leven uit de weg te gaan. Zoek ze op, gedoseerd, werk naar een desensibilisatie toe. Maar in eerste instantie krijg je een schrikreactie, daar kun je niet omheen.
Maar misschien begrijp ik je verkeerd?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:39

@ cassidy: ik heb het idee dat je je persoonlijk aangevallen voelt als er een mening wordt gegeven, beetje jammer.
maar wat ik bedoelde is: dat net als Gini ook al aan geeft, er had wel iets beter naar dat zadel gekeken kunnen worden.
dat deze man al zo oud was dat wist ik niet, en viel mij ook niet speciaal op!!
alle respect dat hij op die leeftijd nog zo actief met paarden kan werken.

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:58

Ik heb een paard staan waar extreme nh-ers en parelli fans hun lusten op botgevierd hebben, al de parelli levels zijn er met harde hand ingepompt, benen opgebonden ed. Hij stond op het punt om naar de slacht te vertrekken, helemaal mensenschuw en zelfs ronduit agressief.
We zijn ondertussen 3 jaar later en ik mag zeggen dat hij het plezantste paard is dat ik ooit zal tegenkomen, heb hem gewoon rustig en zacht opgeleerd zonder hulp van de zogenaamde nh goeroes.
Nh is gewoon pure commercie aan het worden, observeer eens gewoon paarden in de wei en als je ervoor openstaat zal je heel veel opsteken over hun gedragingen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:55

Cassidy schreef:
Om te voorkomen dat we het weer alleen over Pat Parelli gaan hebben (want daar was het topic niet voor gestart): je roept dat je op het filmpje twee dingen ziet die aangepakt behoren te worden. Kun je benoemen wat jij ziet?

Het paard is eigenlijk heel braaf en rustig. Zodra de man wil opstappen, zie je het paard onrustig worden. Als je dat allemaal compleet negeert, is het voor mij geen raadsel dat het paard gaat bokken. Daarnaast is het paard absoluut niet voorwaarts, wat ook eerst op de grond opgelost had kunnen worden. Een schop geven leidt alleen maar tot meer bokken. Twee hele simpele en belangrijke dingen, voordat je uberhaupt met rijden begint.

Het interesseert me verder eigenlijk weinig wat deze man doet of wat anderen doen. Je kan altijd voorbeelden vinden van mensen die nog slechter bezig zijn. Ik ben eigenlijk alleen geinteresseerd in mensen die iets nog beter kunnen ;)
Vaak onderscheid zich dat alleen door de intentie die mensen hebben bij een bepaalde handeling.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:24

Een touw, een paardenbeen en een plan (of reden waarom ..of doel )

Of ik er een mening over heb vind zelfs ik niet belangrijk , ik hou niet van waarheden en discussies .

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:35

tycho, wat is precies het doel hier waarom hij het paard neerlegt? Ik kan hem niet goed verstaan.
Leiden aan het been doe ik ook, ook achterbeen. Ik begrijp alleen dan weer niet het nut van het paard neerleggen.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:53

@sanne83

sanne83 schreef:
tycho, wat is precies het doel hier waarom hij het paard neerlegt? Ik kan hem niet goed verstaan.
Leiden aan het been doe ik ook, ook achterbeen. Ik begrijp alleen dan weer niet het nut van het paard neerleggen.

Als je enige zekerheid wil waarom deze man doet wat hij doet zou je het hem zelf moeten vragen.
Mensen doorgronden is iets wat ik niet al te serieus meer probeer.

Over deze video kan ik alleen zeggen wat ik denk te zien.

Wat gebeurt er als iemand een jong paard onvoorbereid, achteloos een halster omdoet en vastbind aan een ring in de muur ? Als je een beetje bekent bent met paarden dan weet je dat paarden het soms helemaal niet 'allemaal wel weten' en dus ook veel te leren hebben in omgang met mensen.
De kans is vrij groot dat het paard gaat hangen met alle gevolgen van dien.

Een voetje geven met als doel dat dat been hoog blijft (bij de smid bv), is net als een paard vastbinden, een paard zijn mogelijkheid ontnemen te vluchten. In een stal of trailer zetten ontneemt een paard ook de mogelijkheid te vluchten.

In de omgang met mensen kan je het paard het allemaal laten ondergaan met alle risico's vandien of een stappenplan bedenken en een paard gecontroleerd blootstellen aan mogelijk stressvolle situaties. Als je het goed doet kan je het ze zelfs makkelijk maken het juiste antwoord te geven en een oplossing bieden voor het probleem.

Als we dan naar dit filmpje kijken en ik moet zeggen wat ik zie , dan zeg ik.. ik zie iemand die met kennis en kunde een paard blootstelt aan een paard-mens relatie, waarin vluchten of vechten en je instinctief gedragen niet in je voordeel is. Deze man bied in mijn ogen het paard een paar complexe problemen aan op een manier waarin het betrekkelijk makkelijk is voor het paard het juiste antwoord te geven. Het is wel een extreme vorm van desensibilisatie waar enorm veel in 1 sessie gebeurt.

De paard-mens relatie is alles behalve natural en gaat recht in tegen de natuurlijke aard van het dier, misschien is het dus wel zo aardig je dat te beseffen.

Waarom hij het paard neerlegt is in mijn ogen in vergelijking met iemand die van nature bang is voor een spinnetje , blootstellen aan een tarantula .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 00:05

@Tycho. Wat is er mis met desensibiliseren en groot en overdreven desensibiliseren? Ik zie geen overdreven verkeerde dingen, leiden aan een been doen er meer, en een paard neerleggen doen er meer...

Maar goed om even terug te komen op de initiele insteek van dit topic: waar precies in dit filmpje leg jij de grens van wat JIJ zou doen of zou accepteren? Is het het touw om het been? Is het het neerleggen? Is het het tijdsbestek waarin hij dingen doet?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:10

Over het algemeen, in elke normale situatie, is step by step desensitation de meest vriendelijke, minst stressvolle manier.
Leiden met het touw om het been heb ik geen probleem mee, al vind ik het met vrij weinig feel uitgevoerd hier.
Het neerleggen van het paard lijkt mij volkomen onzinnig en voor dit paard onnodig stresvol.

Citaat:
Wat is er mis met desensibiliseren en groot en overdreven desensibiliseren?

Groot en overdreven is niet mis mee, als je het stap voor stap opbouwd ;) Als je het in een keer introduceert, is het niet zo diervriendelijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:42

Het enige wat ik mij afvraag bij de tweede helft van het filmpje: waarom? Wat is het nut/het doel?
Een paard dat op drie benen staat en in onbalans, valt op de grond als je er veel kracht op uitoefent. Als een mens op 1 been staat en die krijgt een duw, dan verliest die ook zijn evenwicht. Dat is een feit en daar is niets schokkends aan. Maar wat ik me wel afvraag: welke stap is dit een leerproces? Wat heeft een paard geleerd, buiten dat als die op drie benen staat dat die dan omvalt. Dat vraag ik me gewoon af, waarom moet het paard dit kunnen? Wat is er extra aan? Je kan niet zeggen dat het paard zich uit vertrouwen of respect opgeeft, nee, enkel de wetten van de zwaartekracht zijn van werking. Er wordt geleurd en getrokken om het dier in alle mogelijke posities te krijgen. Just not my cup of tea, I'm sorry.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:54

Ben het volledig met je eens Gini.
Ik snap wel wat het doel is, maar ik zou zo niet willen werken. Dit is gewoon overgave afdwingen, ik wil liever zelf-initiatief bij een paard zien.
Dit is echt extreme desensitatie (of flooding), enorm stresvol voor het dier.

In het geval van een extreem paard, met een extreem (aangeleerd) gedrag, zal ik flooding niet uitsluiten als middel, maar dan hebben we het over uitzonderingen. Het gewoon lukraak mee nemen bij elk willekeurig paard (zeker in een demo) slaat imo nergens op.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:50

Ik kijk inmiddels anders naar dit soort dingen.

Het gaat er in dit filmpje waarschijnlijk niet om, om een paard te laten liggen. Al kan dat wel zo lijken.

Ik zie het meer als psychologie , wat doe jij als paard (en partner) op het moment dat je met je been in het draad staat en het plafond komt naar beneden ? Daar zijn dit soort gecontroleerde catastrofe's voor bedoeld volgens mij ?!

Als ik iemand mee de wei in neem, die alleen maar wil voeren en als er dan een paard aankomt, ook nog achteruit loopt en ik weet niet wat voor verkeerde signalen afgeeft, irriteert mij dat meer als wat ik zie op bv zo'n filmpje :-)

Waar ik dan een grens trek is dan ook duidelijk. Er zijn mensen die ik nog niet door de wei laat lopen omdat ze dat met een verkeerde intentie en energie doen, of ze dat bewust of onbewust zijn maakt me niet zoveel uit. Jouw intentie kan goed zijn maar als het gevaarlijke situaties veroorzaakt dan wil ik je niet in de buurt van een paard.

Linda parelli kan ik me ook aan irriteren, die doet een paard bijna een oefening AAN, ik zie haar vaak iets doen richting paard maar met een focus al bij het publiek en dan trekt ze vaak zo'n hoofd naar haar pupliek van 'kijk zag je dat' maar ze lijkt zo LOS van het paard soms. Het moment dat ik een savvy club dvd kreeg waar ze zowat 3 volle uren een paard rond de trailer mentaal staat te terroriseren was voor mij de druppel, dan kom je er bij mij niet meer mee weg door te roepen 'het gaat niet om de trailer' . Als het niet om de trailer gaat dan ga je er niet 3 uur staan druk zetten op je paard !!

Mijn grens ligt dus niet bij een oefening maar bij de intentie en energie, het paard moet er wat van leren of er moet een 'gesprek' plaatsvinden tussen mens en paard .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:29

Tycho schreef:
Ik kijk inmiddels anders naar dit soort dingen.

Het gaat er in dit filmpje waarschijnlijk niet om, om een paard te laten liggen. Al kan dat wel zo lijken.

Ik zie het meer als psychologie , wat doe jij als paard (en partner) op het moment dat je met je been in het draad staat en het plafond komt naar beneden ? Daar zijn dit soort gecontroleerde catastrofe's voor bedoeld volgens mij ?!

Persoonlijk kies ik er liever voor om zulke catastrofale omstandigheden te vermijden, als je het niet erg vindt :+

Tycho schreef:
Mijn grens ligt dus niet bij een oefening maar bij de intentie en energie, het paard moet er wat van leren of er moet een 'gesprek' plaatsvinden tussen mens en paard .

Mee eens, goed omschreven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 21:15

Wij hebben de luxe om een paard lekker paard te laten zijn, er desnoods af te vallen tijdens de buitenrit, en als het nodig is, lopend naar het dichtsbijzijnde huis te hobbelen om daar hulp te halen. In het ideale geval heb je je mobiele telefoon bij je, bel je even en je wordt opgehaald, en kunt een zoekactie op touw zetten om je paard te vinden, als die de benen heeft genomen.

Een cowboy in Amerika heeft dat niet. Grote gedeeltes hebben nieteens bereik door mobiele telefoons, en je wilt een paard hebben dat toch echt niet van zoveel dingen staat te kijken. Ja, daar horen gecontroleerde catastrofes bij. Een bombproof paard is de beste levensverzekering die een cowboy in het Wilde Western kon hebben. En niet alleen kon hebben, ook nog vandaag de dag MOET hebben.
Dus je kunt voor jezelf beslissen dat je dit niet wilt, er zijn mensen die maar al te blij zijn dat dergelijke trainingsmethodes bestaan en dat ze nog steeds geleerd worden. Van cowboy naar cowboy. Dat de doorsnee recreatieruiter er van gaat steigeren...tja....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:27

Cassidy, dat cowboys een paard willen dat in alle omstandigheden doet wat hem verteld wordt is logisch, het is een werktuig en dat moet gewoon goed functioneren. Als het niet (meer) goed functioneert wordt hij ingeruild voor een nieuwer exemplaar. Simpel genoeg, dat is bedrijfsvoering.

Maar dat is geen reden om dat ook voor onze recreatiepaarden op exact dezelfde manier te doen. Wij hebben wel vrijwel overal bereik met de telefoon, er is voor ons geen enkele noodzaak om een paard in risicovolle situaties te brengen en als je verstandig bent zoek je gewoon een paard uit dat redelijk braaf die rondjes over de hei wil lopen zonder je er elke keer af te bokken. Er zijn zat paarden die dat graag voor je willen doen zonder dat je er dit soort technieken op los laat en er robotjes van maakt.

Wat heeft het voor nut om dit soort vergaande technieken hier in NL in het voetlicht te halen, waar mensen per ongeluk ook nog op het idee kunnen komen om die methode ook maar een te "proberen"?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 22:51

Ik heb dat filmpje met het neerleggen niet aangehaald hoor, dat was Tycho. Ik ben het er helemaal mee eens dat halve informatie haast nog gevaarlijker is dan de complete informatie, en dat er genoeg mensen rondlopen die met deze halve informatie aan de slag gaan, met alle gevolgen van dien. Of, mensen die DENKEN dat ze dingen begrepen hebben, en dit dan op hun manier toepassen.

Maar eens in de zoveel tijd duikt idd een filmpje op youtube op zoals Tycho dat aanhaalt, of word er in een bioscoopfilm (FICTIE) een situatie geschets waardoor de mensen de indruk krijgen dat deze manier van werken standaard is (zie Horsewhisperer en opbinden van been) of starten bokkers een topic waarin een dergelijke link opduikt. En zonder voorbelast te zijn met enige kennis van zaken, zonder zich ook maar te kunnen verbeelden waarom je dingen op een dergelijke manier op zou willen lossen, zonder ook maar te snappen dat een paard de enige levensverzekering is in dergelijke landen (een paard dat in het verkeerde moment niet voldoet kon weleens een doodsvonnis betekenen voor de cowboy, daar valt dan niets meer te vervangen) heeft men zijn mening klaar en wordt deze ook geventileerd.

Wat ik wil is dat mensen hun voorstellingsvermogen even in gang zetten en doordenken. Zich afvragen waarom mensen dingen doen zoals ze dingen doen, en er niet meteen een sticker opplakken. Niet gaan toetsen aan wat wij gewend zijn....ter kennisgeving aannemen, en het misschien verder laten voor wat het is.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:15

@ Cassidy: helemaal mee eens!!! cowboys zijn afhankelijk van hun paard en willen niet dat ze gaan flippen van een opvliegende vogel oid.

zelf vind ik ook dat mijn paard ook volgens die normen naar mij moet luisteren, ik hoef niet mijn brood te verdien mbv mijn paard, maar dat wil niet zeggen dat ik niet ook voor 100% van mijn paard op aan wil kunnen!!!

ik denk dat het in veel gevallen voor een ruiter in nederland op buitenrit gevaarlijker is om te vallen met al dat verkeer dan een cowboy in de bush. afgezien van dat je geen hulp kan halen natuurlijk!! maar het idee is wel duidelijk denk ik.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:33

sanne83 schreef:
In het geval van een extreem paard, met een extreem (aangeleerd) gedrag, zal ik flooding niet uitsluiten als middel, maar dan hebben we het over uitzonderingen. Het gewoon lukraak mee nemen bij elk willekeurig paard (zeker in een demo) slaat imo nergens op.

@sanne83 , Ben het helemaal met je eens, zeker in een demo werk je niet echt in een veilige omgeving voor je paard. Het paard wil dan graag zijn omgeving in de gaten kunnen houden. Ik snap dan ook niet zo goed waarom dit op een demo moet gebeuren. lijkt me niet echt een "setting up for succes " situatie.

Waratje schreef:
Persoonlijk kies ik er liever voor om zulke catastrofale omstandigheden te vermijden, als je het niet erg vindt :+

Lol, same here :-)

Waratje schreef:
Wat heeft het voor nut om dit soort vergaande technieken hier in NL in het voetlicht te halen, waar mensen per ongeluk ook nog op het idee kunnen komen om die methode ook maar een te "proberen"?

@Waratje, Volgens mij is het allemaal hetzelfde, wat parelli , clinton anderson en craig cameron doen. Het is een totaal van omgaan met paarden en dingen uitdoven ( desensibiliseren ) meestal van de natuurlijke reactie van een paard , of een paard snel aan de hulpen maken (sensibiliseren ). Alles is in het verlengde van elkaar , tot je een filmje ziet waar 1 van deze mannen een paard neerlegt en dan gaat men flippen.

Cassidy schreef:
Ik heb dat filmpje met het neerleggen niet aangehaald hoor, dat was Tycho. Ik ben het er helemaal mee eens dat halve informatie haast nog gevaarlijker is dan de complete informatie, en dat er genoeg mensen rondlopen die met deze halve informatie aan de slag gaan, met alle gevolgen van dien. Of, mensen die DENKEN dat ze dingen begrepen hebben, en dit dan op hun manier toepassen.

@ Cassidy, Dus we moeten maar geen dingen laten zien omdat er mensen zijn die het niet begrijpen of er maar lukraak mee aan de gang gaan ? Ik vertrouw mijzelf dit soort dingen ook niet toe maar ben wel blij dat dit soort mannen hun kennis delen !

Een simpele oefening als wijken voor druk eindigt toch ook vaak bij mensen (die maar wat nadoen) in een potje " smack your pony "

Cassidy schreef:
Wat ik wil is dat mensen hun voorstellingsvermogen even in gang zetten en doordenken. Zich afvragen waarom mensen dingen doen zoals ze dingen doen, en er niet meteen een sticker opplakken. Niet gaan toetsen aan wat wij gewend zijn....ter kennisgeving aannemen, en het misschien verder laten voor wat het is.

Amen :-) Ik probeer voor mijzelf ook niet gelijk een waardeoordeel te plakken aan wat ik zie, op het moment dat ik 'voor' of 'tegen' zou zijn, is iets afgerond en sta je vaak minder open voor andere opvattingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 13:06

Tycho schreef:
Cassidy schreef:

@ Cassidy, Dus we moeten maar geen dingen laten zien omdat er mensen zijn die het niet begrijpen of er maar lukraak mee aan de gang gaan ? Ik vertrouw mijzelf dit soort dingen ook niet toe maar ben wel blij dat dit soort mannen hun kennis delen !

Je begrijpt me nu even verkeerd, ik ben er ook een voorstander van dat deze kennis gedeeld wordt en open op het internet staat. Waar ik alleen een beetje moe van wordt is dat er iedere keer "mishandeling" geroepen wordt als weer eens een dergelijke filmpje op bokt opduikt, en men dan alleen naar zichzelf denkt, en aan de eigen paarden waar dit allemaal niet op nodig is (of waar men denkt dat dit niet op nodig zou zijn) Kijk even over de rand van je bord heen, realiseer je dat er ook mensen zijn die paarden opleiden waar iedereen zonder problemen op weg moet kunnen, dat er mensen zijn die paarden moeten corrigeren omdat er niet kundig mee is omgegaan. Bedenk even aan dat de bron van kennis van paarden en de manier van houden en beleren in Amerika niet altijd op berijdbare afstand zit, en er daardoor niet altijd even veilige situaties ontstaan. Sta open voor andere manieren van omgaan met paarden, zie wat er in de wereld te koop is. Accepteer en respecteer de keuze van iemand om het op die manier te doen. Soms omdat hij niet beter weet, soms omdat het de methode is die wel werkt, nadat je al het andere tevergeefs hebt geprobeerd. En in dat geval is het ook: 's Lands wijs, 's lands eer.

Bekijk de filmpjes even in de openingspost:

[NH] Martin Hardoy-Argentijnse Paardenfluisteraar

Ook hier wordt een paard neergelegd, en het paard staat vast aan een paal in de round pen op het moment dat ermee wordt omgegaan....