Het paard zoekt mij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:35

Siesz52 schreef:
Ik wil nog even iets duidelijk maken, zonder - hoop ik - iemand te beledigen. Ik ken Chris Irwin redelijk goed en het is bepaald geen negatief type. Hij zet zich helemaal niet af tegen andere paardengoeroes, fluisteraars of sjamanen, maar hij constateert wel dat er een hoop kaf onder het koren zit.

Als iemand bij een demo al begint met spotten over andermans systemen/hulpmiddelen/resultaten en daarnaast ook nog de paarden benadert met een continu "doe niet, doe niet, doe niet, doe niet, doe niet, etc" dan is dat in mijn ogen een negatieve manier van in de wereld staan.
Dit is wat hij bij eerste kennismaking laat zien, dit is waar ik op afhaak. Ik geef de voorkeur aan een positieve benadering, om een paard te vertellen wat ik WEL wil en daar eventueel 10 verschillende manieren bij te zoeken om het aan het paard duidelijk te maken omdat ik kennelijk niet met mijn eerste (en wellicht tweede, derde enzoverder) uitleg duidelijk overkom bij het paard.

Siesz52 schreef:
Maar ik denk wel dat ik kan zeggen dat Chris in vergelijking met Klaus Hempfling een instructeur is, een trainer, een docent. Chris geeft les, hij staat voor de klas (ook in de roundpen) en hij legt dingen uit. En voor het geval iemand dan denkt "o, een theoretisch zwamfiguur!" kan ik zeggen dat wat hij te vertellen heeft, mede gebaseerd is op meer dan 25 jaar ervaring met paarden, waaronder jarenlang wedstrijdrijden op hoog niveau, met allerlei soorten paarden en in diverse disciplines. Chris weet werkelijk waar hij 't over heeft als hij het over paarden heeft. Hij heeft bijvoorbeeld een paar jaar (!) op een ranch gewerkt waar hij dag in dag uit halfwilde Mustangs zadelmak moest zien te krijgen.

Waarom is hij "in vergelijking met KFH een instructeur"? Waarom is hij niet "een instructeur"? Hier ga je weer met het tegen elkaar afzetten van mensen/methodes. Waarom doe je dat?
En 25 jaar ervaring met paarden zegt mij niet zo heel veel, ik loop zelf al ruim langer tussen de paarden, maar heb daarin geen grote ambities. Aan de lopende band halfwilde paarden zadelmak maken zegt ook niet veel over het verzamelen van inzicht, je kunt dat gewoon via vaste technieken doen en die hoeven absoluut niet paardvriendelijk te zijn. Op een ranch moeten paarden tenslotte gewoon hun werk doen en is er maar beperkt ruimte om begrip te hebben voor individuele eigenaardigheden van paarden. Overigens heeft hij best een aantal zaken goed door, hoor, alleen staat zijn stijl van werken mij niet aan. Geeft verder ook niets, hij kan kennelijk genoeg mensen wel een aantal nuttige zaken bijbrengen.

Siesz52 schreef:
Enfin, Chris heeft leerlingen, Hempfling heeft volgelingen. Als iemand iets niet snapt van wat Chris beweert - bijvoorbeeld zijn centrale begrip 'afstemming' - kun je via zijn website (of stal Mansour in Arnhem) door Chris zelf gediplomeerde (hij noemt dat 'gecertificeerde') mensen in Nederland bellen om dingen te vragen. Als ik echter wil weten wat een van de centrale punten in Hempflings methode is, namelijk die 'eerste parallel,' krijg ik van een volgeling te horen dat ze zich niet bezighoudt met dat soort details. Die vindt ze volstrekt irrelevant, en zij "is dat punt allang voorbij" of zoiets.
Details? Het is verdorie een van de centrale begrippen van KFH.

Ik meen dat @Ikke vrij duidelijk heeft aangegeven van niemand een volgeling te zijn, dus ook niet van KFH. Waarom blijf je dat toch aan @Ikke plakken?
Zoals @Lalidan ook al aangeeft, jij leest met een negatieve insteek, je wil alleen maar lezen wat in jouw straatje past en dat straatje lijkt behoorlijk op "KFH belachelijk maken". In die zin kan ik me dus goed voorstellen dat je het goed met Chris Irwin kunt vinden. Maar vertel nou eens wat je daar mee wint? Klanten voor het boek dat je net vertaald hebt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:38

Siesz52 schreef:
Enfin, Chris heeft leerlingen, Hempfling heeft volgelingen. Als iemand iets niet snapt van wat Chris beweert - bijvoorbeeld zijn centrale begrip 'afstemming' - kun je via zijn website (of stal Mansour in Arnhem) door Chris zelf gediplomeerde (hij noemt dat 'gecertificeerde') mensen in Nederland bellen om dingen te vragen. Als ik echter wil weten wat een van de centrale punten in Hempflings methode is, namelijk die 'eerste parallel,' krijg ik van een volgeling te horen dat ze zich niet bezighoudt met dat soort details. Die vindt ze volstrekt irrelevant, en zij "is dat punt allang voorbij" of zoiets.
Details? Het is verdorie een van de centrale begrippen van KFH.

Voor mij zijn die details inderdaad volstrekt irrelevant.
Met paarden omgaan is als een berg beklimmen. Iedereen heeft z'n eigen top die hij/zij wil bereiken. Wanneer je dan iemand ontmoet die je een lift in een helicopter aanbiedt om even naar de top te vliegen, niet om er te blijven, maar om te ervaren waarom je de klim door moet zetten, dan moet je dat doen. Ik heb die helicopterpiloot ontmoet, ben op "mijn" top geweest en weet dus waarom ik verder klim. Die helicopterpiloot was, helaas voor jou, niet Hempfling, maar gewoon een eenvoudige hollandse kerel die ECHT iets te melden had voor mij.
Of ik "mijn" top ooit bereik is al net zo irrelevant als de details van Hempfling. Weg naar die top is namelijk alleen al meer dan de moeite waard, dus ik klim rustig verder en geniet van het uitzicht.
Siesz52 schreef:
Nou ja, volgens mij heb je het dan over een soort sekte. Daar is in principe ook niks mis mee, moet iedereen zelf weten, maar doe dan a.u.b. niet net alsof je verstand van zaken hebt, in dit geval paarden.

ik heb verstand van zaken, zowel in de paarden als elders, maar blijkbaar op een ander niveau.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:40

@Waratje:

Vanwaar die agressie?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:41

Siesz52 schreef:
@Waratje:

Vanwaar die agressie?

Welke agressie?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:42

Siesz52 schreef:
@Waratje:

Vanwaar die agressie?

Welke agressie?
En waarom geef je niet gewoon antwoord op vragen die je gesteld worden?

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:51

Ik wil te allen tijde antwoord geven op alle vragen. Maar ik word het langzaam maar zeker spuugzat om antwoord te moeten geven op de vraag waarom ik graag zou willen weten wat Hempfling bedoelt met die 'eerste parallel.'

Waarom doen die adepten daar zo moeilijk over? Ik wil echt gewoon werkelijk alleen maar weten wat dat is, die 'eerste parallel' van Klaus Ferdinand Hempfling.

En is er nou werkelijk helemaal niemand hier op Bokt.nl die mij dat in fatsoenlijk Nederlands kan uitleggen? Het mag overigens ook in het Engels, Frans en Duits.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:57

Siesz52 schreef:
Ik wil te allen tijde antwoord geven op alle vragen. Maar niet op de vraag waarom ik graag zou willen weten wat Hempfling bedoelt met die 'eerste parallel.'

Waarom doen jullie daar zo moeilijk over? Ik wil echt gewoon werkelijk alleen maar weten wat dat is, die 'eerste parallel' van Klaus Ferdinand Hempfling.

En is er nou werkelijk niemand hier op bokt.nl die mij dat in fatsoenlijk Nederlands kan uitleggen?

Je ontwijkt alweer het beantwoorden van mijn vragen. Waarom doe je dat?

Wat betreft die "eerste parallel", ik heb het boek niet gelezen, ben ook geen "sekte lid" en zou het je dus niet kunnen vertellen. Dit stukje van Bokt wordt trouwens door maar een beperkt aantal mensen gelezen en het grootste deel dat hier komt is in enige vorm Parelli-aanhanger, dus die kunnen je ook niet verder helpen.

Wat blijft is dat ik graag antwoord krijg op mijn vragen aan jou....

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:02

Ik heb het boek (nog) niet gelezen. Maar als je naar een filmpje van hem kijkt op youtube dan snap ik de vaagheid van de boeken nu al. Want de filmpjes zijn al vaag. Wat doet hij nou met die paarden? ik zie alleen maar ruiters die hun paard niet onder controle hebben en een beetje zitten aan te klungelen. Tussen door zie ik beelden van Klaus met een wit paard in een bak. De mensen op de ´gevaarlijke´ paarden rijden allemaal zonder cap, dat zijn dus allemaal verstandige mensen.

http://www.youtube.com/watch?v=9N9Pq0zhmtc&feature=fvsr

Ik begin nu eigenlijk wel nieuwsgierig te worden naar wat een eerste parallel is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:06

Nou, vooruit dan, 1 keer. De eerste parallel is eigenlijk wat KDS ook al beschreef. Het is de eerste (eerste in de zin van in het eerste moment van kennismaking, niet in de zin van levels, dat er daarna nog een moeilijker parallel komt) emotionele verbinding met je paard. Het eerste moment van samen zijn, waarin je niks van elkaar wilt, elkaar niks wilt leren, enkel samen zijn. Net zoals je een mp3 speler op een computer aansluit: Je synchroniseert die twee, maar doet verder nog niks.
Het is dus eigenlijk het allereerste begin, pas vanaf daar kan je gaan samenwerken.

Edit: dat filmpje in de post hiervoor is inderdaad niet erg logisch en slaat de plank volledig mis. Daar valt echt níks uit op te maken (overigens is het daar volgens mij ook niet voor bedoelt, maar goed).

Siesz52

Re: Het paard zoekt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:18

Laat verder maar zitten. Ik kom erachter dat de 'eerste parallel' van Klaus Ferdinand Hempfling iets is wat hij noch een van zijn volgelingen kan of wil uitleggen. Da's ook niet zo raar want het is gezwets in de ruimte.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:33

Lekker ben jij, ik leg het toch boven je uit wat het is? Of zit ook hier "niet-normaal-nederlands" taalgebruik in? Of toon jij nu zelf aan dat je het gewoon niet wílt weten?

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:53

@Lalidan

Het probleem is dat jij, net als KFH zelf, denkt dat je iets uitlegt terwijl je volstrekt inhoudsloze onzin zit te verkopen. Lees het sprookje nog eens van de Kleren van de Keizer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:24

Wat is je nu niet duidelijk dan? Wat begrijp je niet?

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:26

Hé Lalidan,

Jouw motto dat je een paard net zomin als een rivier kunt duwen, is een van de centrale metaforen in "Dansen met je Donkere Paard" van Chris Irwin.

Het is maar dat je het weet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:29

Das leuk, ook een van de centrale motto's van hempfling. En van Voest, Parelli, van Grunsven, Sloothaak en wie dan ook (sorry westernruiters, ik kan zo geen bekende westernnaam bedenken, maar ook daar zullen de meeste ruiters dit principe wel hanteren). Dus wat dat betreft....

Ik zou het fijn vinden als je nou eens ophoudt Irwin te promoten, die is niet relevant in deze discussie, en eens antwoord geeft op de vragen die aan je gesteld worden.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:32

Lalidan, wat wil je weten?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:36

*ik ben het spoor nu helemaal bijster* ik lees wel mee maar begrijp er nu helemaal niks meer van... paard duwen, 1e paralel ???

@Lalidan, Parelli is een westernruiter :) heeft niet onverdienstelijk meegedraaid in de top in zn jonge jaren

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:42

@cissy:

Die 'eerste parallel' is een belangrijk punt in heel de aanpak van paarden van KFH. Althans, in zijn nieuwe boek "Het paard zoekt mij." Ik kom er echter na 39,95 euro niet achter wat hij er precies mee bedoelt.

Helaas blijkt ook niemand hier op Bokt.nl te weten wat het is, waarom het zo belangrijk is, en hoe je zoiets bereikt: een 'eerste parallel.' Een begrip overigens dat consequent tussen aanhalingstekens staat in het boek. Maar goed, zelfs de echte Hempfling-adepten kunnen het je niet uitleggen, willen het niet uitleggen. En ik vind dat vreemd. Is dat raar?

Ik kan me dus goed voorstellen dat jij er ook niks van snapt.

(Noorse boskatten zijn trouwens ook een geval apart hè?)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:59

Ik heb het je uitgelegd wat het is. Alleen dan zeg jij dat het onzin en inhoudsloos is. Wat is er onzin aan en wat begrijp je er niet aan? Dat heb ik je eerder gevraagd, maar je blijft selectief lezen.

Edit: Waratje zit ook nog steeds op antwoord te wachten, maar dat ben je blijkbaar ook al weer 'vergeten'. Je beschuldigt ons ervan dat we geen antwoord willen geven en niks uit willen leggen, terwijl we dat wél doen (alleen vind jij de uitleg dan onzin. Dat kan zijn, maar het is wel een antwoord), maar zelf negeer je alle vragen en hou je je van de domme.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:06

@Lalidan:

Oké, dan vraag ik het nog een keer: wat is een 'eerste parallel'?

Ik wil geen slappe klets, geen vaag gebanketstaaf, gewoon duidelijke taal: wat is een 'eerste parallel'?

Als jij dat niet in gewoon Nederlands kunt uitleggen, snap jij het zelf niet.

En verder ben ik altijd bereid op alle vragen in te gaan. Maar ik zou graag eerst willen weten - in helder Nederlands - wat Hempfling bedoelt met een 'eerste parallel.'

Je kunt wel blijven zeggen dat jij of iemand anders dat al eerder (op p. 2) heeft uitgelegd, maar dan vergis je je.

Ik wil duidelijke taal, geen gezever in de ruimte dat kant noch wal raakt.
Laatst bijgewerkt door Siesz52 op 30-06-10 22:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:11

Lalidan schreef:
Wat is je nu niet duidelijk dan? Wat begrijp je niet?

Lalidan schreef:
Wat is er onzin aan en wat begrijp je er niet aan?

Is lezen nu echt zo moeilijk, terwijl je eerste over elke typfout viel?

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:22

@Lalidan:

Ik heb geen zin en tijd om jou uit te leggen wat er mis is aan jouw en Klaus' en ikke's teksten.

Jullie hebben iets uit te leggen. Iets heel simpels: wat is een 'eerste parallel.'

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:34

Nou vooruit, je komt uit een voor mij bekende omgeving; ik zal het in die taal proberen, op basis van de eerdere uitleg.

"dag paard......"

Dat is het eerste wat ik tegen elk vreemd paard zeg, terwijl ik het laat ruiken aan mijn handen. Het eerste contact dus, niet meer, niet minder.

Wanneer KFH er iets anders mee bedoelt, lieg ik in commissie; ik geef slechts de vertaling van wat hier eerder is geschreven.
Lalidan schreef:
Nou, vooruit dan, 1 keer. De eerste parallel is eigenlijk wat KDS ook al beschreef. Het is de eerste (eerste in de zin van in het eerste moment van kennismaking, niet in de zin van levels, dat er daarna nog een moeilijker parallel komt) emotionele verbinding met je paard. Het eerste moment van samen zijn, waarin je niks van elkaar wilt, elkaar niks wilt leren, enkel samen zijn. Net zoals je een mp3 speler op een computer aansluit: Je synchroniseert die twee, maar doet verder nog niks.
Het is dus eigenlijk het allereerste begin, pas vanaf daar kan je gaan samenwerken.

In hoeverre die emotie van belang is, geen idee, ik hecht daar in ieder geval geen waarde aan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:45

dus nog korter gezegd, de eerste indruk?

Paarden weten in het algemeen in 2 seconden wie ze voor zich hebben en moeten dat ook vanuit hun instinct. Ze moeten kunnen beoordelen of het tijd is om te vluchten of niet.
Vrouwen weten ook vaak binnen 2 seconden of een man kan dansen of niet (zegt Parelli :) )
Dus dat is misschien wat Klaus bedoelt?

Siesz52 schreef:
Noorse boskatten zijn trouwens ook een geval apart hè?

Welnee, valt best mee! Het zijn ook maar katten en alle katten zijn eigenaardige wezens dus Noren ook :+
Laatst bijgewerkt door cissy op 30-06-10 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:48

@Lalidan & ikke

Wie het snapt mag het zeggen.

Hier snapt toch geen mens iets van?