Natural Horsemanship, de Verlichting onder het paardenvolk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:25

randalinpony schreef:
De TS aanspreken lijkt weinig zinvol. Die is hier na die losse flodder nooit meer geweest. :+

die is cavia's gaan houden...stukken simpeler :')

rien10

Re: Natural Horsemanship, de Verlichting onder het paardenvolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:31

Natural caavmanship?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:39

Ik al helemaal happy om Kiwiko terug te zien reageren. Is het een oud topic. :roll:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:44

Ayasha schreef:
Ik al helemaal happy om Kiwiko terug te zien reageren. Is het een oud topic. :roll:

goeie ouwe tijd... :j

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:49

AmoorM schreef:
Ja en stel, ik vindt die manier niks. Ben ik dan een mindere goede paardeneigenaar?
Kan ik dan minder goed met mijn paard om gaan?

Wat kan je dan niet met nh wat je nu wel doet en wat moet je doen met nh wat je niet wil doen?

Ik snap deze nooit zo goed namelijk, voor degene die al goed op weg waren met hun paard veranderd er namelijk helemaal niet zoveel. Je kan ook gewoon nog engels, western, dressuur, springen, mennen en al dat andere wat je met je paard wil doen doen. Welk bit, welk zadel, welke sport of wat dan ook maakt niet uit, daar gaat nh helemaal niet over, wel over hoe.

Als het goed is en je de goede instructeur treft is alles afgestemd op jou en je paard en wordt er ook gewoon gewerkt aan je persoonlijke doelen. Dat is niet anders bij nh als bij bij traditioneel of wat dan ook.
Ik kan begrijpen dat iemand het misschien geen echte toevoeging vindt, vooral omdat als je goed met je paard omgaat er helemaal niet zo'n groot verschil is. Maar dat echt de methode helemaal niets vinden snap ik niet, je zou de methode namelijk aardig goed moeten kunnen begrijpen en zelf al grotendeels(op je eigen manier) toe moeten passen, of zelfs beter op sommige punten, in ieder geval voor die combi.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:53

palousa_boy schreef:
Het zal vast bij elk paard werken, het is alleen net wat je zoekt.
Niet iedereen staat graag naast z'n paard bijvoorbeeld.

Het is zeer zeker niet abnormaal om de focus op rijden te hebben, ook niet in nh.
Het is alleen jammer om het grondwerk in het geheel aan de kant te schuiven, juist omdat het zo waardevol is in de gehele training van het paard, ook bij dat rijden helpt.

Je hoef dus echt niet een enorm ding van grondwerk te maken, als dat zo was zouden er geen nh-ers meedoen hoog in de reining en de vele andere bereden sporten, die zijn ook grotendeels met rijden bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:03

Bowen schreef:
AmoorM schreef:
Ja en stel, ik vindt die manier niks. Ben ik dan een mindere goede paardeneigenaar?
Kan ik dan minder goed met mijn paard om gaan?

Wat kan je dan niet met nh wat je nu wel doet en wat moet je doen met nh wat je niet wil doen?

Ik snap deze nooit zo goed namelijk, voor degene die al goed op weg waren met hun paard veranderd er namelijk helemaal niet zoveel. Je kan ook gewoon nog engels, western, dressuur, springen, mennen en al dat andere wat je met je paard wil doen doen. Welk bit, welk zadel, welke sport of wat dan ook maakt niet uit, daar gaat nh helemaal niet over, wel over hoe.

Als het goed is en je de goede instructeur treft is alles afgestemd op jou en je paard en wordt er ook gewoon gewerkt aan je persoonlijke doelen. Dat is niet anders bij nh als bij bij traditioneel of wat dan ook.
Ik kan begrijpen dat iemand het misschien geen echte toevoeging vindt, vooral omdat als je goed met je paard omgaat er helemaal niet zo'n groot verschil is. Maar dat echt de methode helemaal niets vinden snap ik niet, je zou de methode namelijk aardig goed moeten kunnen begrijpen en zelf al grotendeels(op je eigen manier) toe moeten passen, of zelfs beter op sommige punten, in ieder geval voor die combi.

Hier bedoel ik mee dat er vaak wordt gespeculeerd dat als iemand NH doet zij vaak beter weten hoe je met paarden omgaat. En dat als iemand niet aan NH doet vaak maar een dierenbeul is, hard gezegd.
Ik vindt dat iedereen zijn eigen manier moet toepassen, of dat nu NH is of een andere manier, het is niet zo omdat Jantje NH doet deze meer verstand heeft van paarden dan Pietje, omdat Pietje geen NH doet. Of dat Jantje beter voor zijn paard is dan Pietje.

Dat bedoel ik ermee. :j

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:04

Anne_GTI schreef:
Mijn paard heeft heel duidelijk aangegeven hoe hij over dat geneuzel denkt. Al vrij snel vond hij het spelletje niet leuk meer, sprong over de lintjes en kwam rustig naast me staan terwijl poppetje in de cirkel met zijn touw er nog wanhopig een mooi verhaal aan vast probeerde te knopen. Heb nog lol als ik eraan denk.

Toe zeg, alsof er geen hordes met slechte andere instructeurs zijn. Als ik bv dressuur moest gaan beoordelen op veel mensen die zich instructeur noemen dan kwam dat er ook beroerd slecht uit, net zoals wanneer ik kijk naar de wannabee's die overal een zooitje van maken, welke methode ze ook doen.
Dat is niet de methode zelf, die kan je alleen beoordelen door het zelf goed te doen of eens te zien wat er gebeurd als iemand die echt weet wat hij/zij doet doet.

Als je namelijk een officiele instructeur had gehad, 2 of 3 sterren(hoger mag ook) dan was hier een heel ander plaatje uitgekomen. Net zoals bij al die andere instructeurs, als degene die de top les geeft langs komt bij je is dat ook anders dan miep van verderop die "dressuur" doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:07

Bowen schreef:
palousa_boy schreef:
Het zal vast bij elk paard werken, het is alleen net wat je zoekt.
Niet iedereen staat graag naast z'n paard bijvoorbeeld.

Het is zeer zeker niet abnormaal om de focus op rijden te hebben, ook niet in nh.
Het is alleen jammer om het grondwerk in het geheel aan de kant te schuiven, juist omdat het zo waardevol is in de gehele training van het paard, ook bij dat rijden helpt.

Je hoef dus echt niet een enorm ding van grondwerk te maken, als dat zo was zouden er geen nh-ers meedoen hoog in de reining en de vele andere bereden sporten, die zijn ook grotendeels met rijden bezig.

Maar als diegene geen behoefte heeft aan grondwerk? Iedereen heeft zijn eigen manier. En dat moet je respecteren.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:07

AmoorM schreef:
Hier bedoel ik mee dat er vaak wordt gespeculeerd dat als iemand NH doet zij vaak beter weten hoe je met paarden omgaat. En dat als iemand niet aan NH doet vaak maar een dierenbeul is, hard gezegd.
Ik vindt dat iedereen zijn eigen manier moet toepassen, of dat nu NH is of een andere manier, het is niet zo omdat Jantje NH doet deze meer verstand heeft van paarden dan Pietje, omdat Pietje geen NH doet. Of dat Jantje beter voor zijn paard is dan Pietje.

Dat bedoel ik ermee. :j

Dat is dan ook gewoon onzin, maar dat gedoe blijf je over en weer blijkbaar toch houden. Gewoon schouders over ophalen en lekker doorgaan met wat je doet denk ik dan maar.

Maar de methode niks vinden vind ik apart, juist omdat het allemaal echt heel dicht tegen elkaar aanligt als het gaat om goed met je paard bezig zijn.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:11

AmoorM schreef:
Maar als diegene geen behoefte heeft aan grondwerk? Iedereen heeft zijn eigen manier. En dat moet je respecteren.

Dan doe je jezelf en je paard tekort. Als je dat wil is dat prima, maar je mist echt een belangrijk deel van de trainingsmogelijkheden. Heeft bar weinig met nh of geen nh te maken, een zeker mate van grondwerk is vrij essentieel in een goede training.

Het is niet verplicht he, je kan zelfs ook nh doen zonder grondwerk, je gaat nooit zover komen als met, maar geld dat niet voor alle methoden? Wil jij alleen maar buitenritjes doen zonder ooit verder aan het lijf te werken e.d., kan, met elke methode, ook met nh. Rij je zo je paard naar zijn grootje, ja, ook met de nh methode.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:30

Waarom zou je dan je paard te kort doen? Misschien doe ik mezelf wel tekort als ik wel aan Nh begin.
Die hele naam vind ik niets. Er zijn best dingen die ik ongeveer hetzelfde doe, maar hang er geen naam aan, dat is gewoon zo ontstaan in de jaren dat ik met paarden bezig ben..

Daar hoef ik geen hokje voor toe te passen ofzo.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:57

palousha_boy; zo denk ik ook over. Met wat gezond verstand kom je al een heel eind als je begrijpt dat je te maken hebt met een prooidier, een vluchtdier, een kuddedier. Mensen zouden zelf eens wat meer logisch na moeten denken i.p.v. klakkeloos ideeën van anderen aan te nemen. Dat is ook het gevaar van NH. Timing is alles en dat leer je niet uit een boekje of van een video, maar door zelf bewust met paarden bezig te zijn en je focus goed te houden, zodat je kunt analyseren en begrijpen waarom een paard reageert zoals hij doet. Dan kan je zelf ook bedenken hoe je als mens invloed uit kunt oefenen. Heb je geen goeroe voor nodig of termen als NH of wat dan ook.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:08

Degene die mijn paard in de ring had is een bekende naam. Ik neem aan dat de penny om de hoek de Bit niet haalt. Het is zo simpel, niet vaker dan 2x dezelfde oefening vragen achter elkaar. Want de derde keer geeft hij er een eigen draai aan. In dit geval de ring uitspringen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 05:58

AmoorM schreef:

Je kan met de beste wil geen paard hebben zonder enige vorm van grondwerk. Paard moet toch aan een halster mee lopen, trailer in lopen, vast kunnen staan etc. Dat is ook al grond werk.

En als je dat gewoon op een normale manier doet, op de GBV manier, heb je de helft van NH al te pakken hoor ;-) Zo bijzonder is het nou ook weer niet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:33

palousa_boy schreef:
Waarom zou je dan je paard te kort doen? Misschien doe ik mezelf wel tekort als ik wel aan Nh begin.
Die hele naam vind ik niets. Er zijn best dingen die ik ongeveer hetzelfde doe, maar hang er geen naam aan, dat is gewoon zo ontstaan in de jaren dat ik met paarden bezig ben..

Daar hoef ik geen hokje voor toe te passen ofzo.

Ik heb het daar niet over NH, ik heb het over grondwerk in welke vorm dan ook. Zeg zelfs de hele tijd al dat er meerdere manieren zijn die werken, dat het zelfs allemaal vrij dicht tegen elkaar aan ligt. Misschien wat minder aangebrand zijn?

Jij schijnt grondwerk en NH aan elkaar te koppelen alsof dat is wat deze vorm anders maakt, dat is een onwaarheid. Alle methoden gebruiken grondwerk, er zijn verschillende vormen ervan, maar bij allen is er een vorm van grondwerk.
En ook bij NH ben je net zo vrij als bij alle andere methoden om dingen wel en dingen niet te doen, alleen mis je dan wel onderdelen.

Ook jij hebt het geleerd via een methode, misschien gewoon de engelse methode van de manege, misschien via de methode van degene van wie je ooit hebt leren omgaan/rijden met paarden of wat dan ook. Dat er dus verschillende methoden zijn die ook nog andere namen hebben is helemaal niet zo raar. Het is alleen een hokje in je eigen hoofd.
En natuurlijk geef je daar je eigen draai aan, ook bij nh gebeurd dat net zo hard, dat is doodnormaal bij elke methode.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:49

Lante schreef:
palousha_boy; zo denk ik ook over. Met wat gezond verstand kom je al een heel eind als je begrijpt dat je te maken hebt met een prooidier, een vluchtdier, een kuddedier. Mensen zouden zelf eens wat meer logisch na moeten denken i.p.v. klakkeloos ideeën van anderen aan te nemen. Dat is ook het gevaar van NH. Timing is alles en dat leer je niet uit een boekje of van een video, maar door zelf bewust met paarden bezig te zijn en je focus goed te houden, zodat je kunt analyseren en begrijpen waarom een paard reageert zoals hij doet. Dan kan je zelf ook bedenken hoe je als mens invloed uit kunt oefenen. Heb je geen goeroe voor nodig of termen als NH of wat dan ook.

Hoezo is dat het gevaar van nh? Want er wordt juist erg veel aandacht besteed aan timing en er wordt ook gezegd dat het erg handig is een instructeur in de hand te nemen als je onervaren bent en zo ook op andere momenten. Ook het belang van uren maken met paarden en ze observeren wordt ruim onderstreept. Sterker nog, in het video leermatriaal krijg je zelfs opdrachten voor waar je naar moet kijken en wat je moet kunnen voelen als je op het paard zit. Voorbeelden van hoe het moet, voorbeelden van mensen die les hebben, voorbeelden van wat er kan gebeuren en tips met voorbeelden voor als het fout gaat. En dit is alleen de basiskennis nog maar, ik zie echt niet wat daar mis mee is.
Klakkeloos aannemen is ook al geen sprake van(niet meer of minder dan bij andere methoden) en in alle methoden heb je mensen die er een zooitje van maken.

Wat is er nu mis met die info op een hoop, zodat je geen jaren moet zoeken ernaar? Net zoals dat gekat op "goeroe", jij hebt geen inspiratie bronnen, nooit een instructeur gehad, geen les gehad, geen dressuur of wat dan ook? Wat is het grote verschil?

Waarom is het ineens raar om op vele grote namen te leunen als het NH is en is het doodnormaal om op grote namen te leunen in de andere methoden? Net zoals dat geld wat ermee verdient wordt, dacht je dat anky niet lekker verdiende aan haar bekendheid? Denk dat anky meer verdient als bv een pat parelli, want mensen denken wat te vaak dat die man stinkend rijk is, terwijl bijna niets van dat imperium echt van hem is, hij doet het gewoon met een jaarsalaris van 60.000 euro. Dat is niet slecht, maar ook niet stinkend rijk zijn, ze werken er wel dag en nacht voor. Van dat geld wat hij en zijn vrouw verdienen is een fonds opgezet, ze geven het grootste deel van hun geld weg om ook als ze er straks niet meer kunnen zijn nog paarden en mensen te kunnen helpen(dan hebben we het echt over goede doelen).
Het bedrijf zelf verdient erg goed, de investeerders zijn best tevreden. Maar ook daar geld dat veel geld zo weer terug gaat de wereld in naar goede doelen die paarden helpen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:51

Anne_GTI schreef:
Degene die mijn paard in de ring had is een bekende naam. Ik neem aan dat de penny om de hoek de Bit niet haalt. Het is zo simpel, niet vaker dan 2x dezelfde oefening vragen achter elkaar. Want de derde keer geeft hij er een eigen draai aan. In dit geval de ring uitspringen.

De timeline van de je paard is dus nogal kort?

Maar wie was dit dan, wat was de naam? Want ik ken aardig wat NH instructeurs(echte instructeurs, die dus ook een serieuze opleiding hebben gehad) en die draaien hun hand bijkans nergens voor om, zijn gewend aan zelfs extreem moeilijke paarden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:53

Toydoll schreef:
AmoorM schreef:

Je kan met de beste wil geen paard hebben zonder enige vorm van grondwerk. Paard moet toch aan een halster mee lopen, trailer in lopen, vast kunnen staan etc. Dat is ook al grond werk.

En als je dat gewoon op een normale manier doet, op de GBV manier, heb je de helft van NH al te pakken hoor ;-) Zo bijzonder is het nou ook weer niet.

Klopt, ook dat is al grondwerk. Maar ook longeren is grondwerk.
Behalve al het gewone wat je doet met je paard geeft naast je paard staan je een ander inzicht, dat is een waardevol inzicht en ik ken eigenlijk niemand die erg succesvol is met paarden die geen bepaalde mate van grondwerk doet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:07

Grondwerk is grondwerk en dat kan op een NH manier zijn, maar ook op vele andere manieren. Denk bijvoorbeeld maar aan de klassieke dressuur waar het heel normaal is om paarden aan de hand te scholen.

Maar eigenlijk doet iedereen grondwerk in meer of mindere maten. Je paard is ooit beleerd, de meeste mensen longeren wel eens, je leert je paard met je meelopen en alle gebruiken die je verder doet terwijl je naast je paard staat. (poetsen, zadelen, hoefsmid, dierenarts, etc.)

Dus zeggen dat je geen behoefte hebt aan grondwerk is wel heel kort door de bocht.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:25

Jessix schreef:
Grondwerk is grondwerk en dat kan op een NH manier zijn, maar ook op vele andere manieren. Denk bijvoorbeeld maar aan de klassieke dressuur waar het heel normaal is om paarden aan de hand te scholen.

Maar eigenlijk doet iedereen grondwerk in meer of mindere maten. Je paard is ooit beleerd, de meeste mensen longeren wel eens, je leert je paard met je meelopen en alle gebruiken die je verder doet terwijl je naast je paard staat. (poetsen, zadelen, hoefsmid, dierenarts, etc.)

Dus zeggen dat je geen behoefte hebt aan grondwerk is wel heel kort door de bocht.

Tuurlijk, maar wij jbf paardenmensen hoeven geen hippe Engelse benamingen te geven aan het meelopen bijvoorbeeld, longeren is gewoon longeren en niet werken aan de lange lijn bijvoorbeeld.
Grondwerk hoeft ook geen grondwerk te heten. Je bent gewoon bezig met je paard en niet aan het "grondwerken" als je een paard uit de wei haalt bijvoorbeeld, dat vind ik zo'n onzin..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:35

Dat laatste vind ik ook vaak, overall moet maar een naam aan gegeven, een kadertje omheen.
In dat geval heb ik ook nooit aan grondwerk-zoals-in-de-boekjes-staat gedaan met mijn paarden.
Dat 'grondwerk"behelst alles, als je al naar de wei toe gaat met een peen bijv., als je je paaard er uit haalt, als je in de wei gaat en paard benadert je of andersom... is gewoon met je paard bezigzijn, zoals dat op een dagelijkse manier te pas komt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:34

Longeren en werken aan de lange lijnen zijn voor mij twee verschillende trainingsmethode, niet slechts een andere naam.

Het dagelijks bezig zijn met je paard is in mijn geval wel degelijk aangeleerd gedrag. Het lijkt heel vanzelfsprekend om je paard uit de wei te vissen, maar als je weer eens een veulen heb realiseer je dat het niet zo vanzelfsprekend is. Ik leer mijn (jonge) paarden wel heel bewust bijvoorbeeld het wijken voor druk, wat het meelopen aan een halster wel een heel stuk makkelijker maakt. Daarmee creëer je een basis die later als vanzelfsprekend voelt.

Maar grondwerken is voor mij inderdaad meer dan de basis handelingen die je doet met je paard. Ik ben echt pro-grondwerk en gebruik hiervoor methode vanuit de klassieke dressuur en vanuit Parelli NH. Ik vind dat het veel toevoegt en vind het ook erg leuk om op deze manier met mijn paarden bezig te zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 21:11

Het is wel aangeleerd gedrag, je wilt immers dat je paard achter je aan loopt en niet de andere kant op, maar waarom zou ik het "grondwerk" noemen als ik m'n paard achter me aan laat lopen om hem van de wei te halen bijvoorbeeld?
Of een voetje laat geven om z'n hieven uit te krabben?
Of een stapje om zet omdat ik er anders niet door kan?

Waarom "grondwerk"? Het is geen werk..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 23:38

palousa_boy schreef:
Het is wel aangeleerd gedrag, je wilt immers dat je paard achter je aan loopt en niet de andere kant op, maar waarom zou ik het "grondwerk" noemen als ik m'n paard achter me aan laat lopen om hem van de wei te halen bijvoorbeeld?
Of een voetje laat geven om z'n hieven uit te krabben?
Of een stapje om zet omdat ik er anders niet door kan?

Waarom "grondwerk"? Het is geen werk..

Ik kan me voorstellen dat mensen het grondwerk noemen als ze bewust iets gaan trainen/aanleren of oefenen vanaf de grond. Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die zeggen even te gaan grondwerken als ze hun paard uit de wei halen.

Hoe jij het wil noemen moet je zelf weten natuurlijk.