paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:26

Yamcha schreef:
Abeltje77 schreef:
Tjongejonge zeg... nu ben ik best wel van de Voest enzo, en die werkt ook met zo'n methode, maar wat is dit een hoop gedoe zeg. Niet om áán te zien.

Dat geruk en gepluk aan dat dier. En die rondjes die ze hem laat lopen door hem tegen zijn benen te slaan met die leadrope (waar vast een venijnig zwieptouwtje aan zit, zoals een echte leadrope betaamt) waar slaat dat op? Dier LOOPT toch braaf zijn rondjes, en nog wordt ie tegen zijn benen geslagen.

Echt heel effectief, om aandacht te vragen door eens venijnig aan dat touw te rukken waar ook nog een touwhalster aan vast zit zodat het nog meer lekker doortrekt aan dat paardenhoofd. Nee, zo WILT een paard ook echt wel op je focussen. Als ik dat paard was, had ik haar een rotschop verkocht en was zo hard als ik kon weggerent van dat maffe wijf.

Doet me denken aan een zekere Duitse amazone....... mevrouw Christine W. om precies te zijn.

Oef je, dat weet ik nog wel ja :n

Anoniem

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:27

Vind je de gelijkenis niet treffend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:29

xmarliez schreef:
Omdat ze hem uitlegd dmv druk waar ze heen wil en niet dmv een klap in zijn gezicht..... wat heb je daar aan? Je geeft een klap op het hoogtepunt en dan?? hoe kun je die druk afbouwen? Als ze met haar touw zwiept kan ze de hoeveelheid druk bepalen (die iedere seconde veranderd alleen niemand die dat ziet) een klap kun je niet verfijnen.... Ze maakt het paard niet bang ze zet hem op zijn plek en beschermt haarzelf.. dat legt ze ook aan hem uit en uiteindelijk zal de rust in hem wederkeren en zal hij zich open zetten voor aanwijzingen en verfijning.

Hij snapt het wel maar op dat moment wil hij het niet snappen Judje............. en dat bedoel ik met die eigenwijzigheid.....

Abeltje77, waarschijnlijk is jouw paard een stuk minder eigenwijs en een stuk meer LB... dit paard is RB en neemt dus niks aan totdat het hoogtepunt komt en hij bedenkt dat hij moet wisselen van horsenality en DAN is hij is staat te leren, luisteren en begrijpen.

En dat wil Linda hem duidelijk maken... dat hij zich open moet stellen en moet luisteren.

Ik begin moe te worden van de discussie.. iedereen heeft zijn eigen standpunt en verdedigd die... iedereen moet dat respecteren van elkaar.... ik snap een hele hoop opmerkingen hier.... vooral van de mensen die zich niet verdiept hebben in de achterliggende gedachte van Parelli...... ik verdedig Parelli tot in ALLES maar er is niemand die wil luisteren en dat vind ik prima dat is ook de reden dat ik stop met moeite doen...... Er zijn een paar mensen die alles zien als een geintje en daarmee mensen beledigen en dat vind ik jammer.

Put the relationship first geldt helaas niet voor dit filmpje..... en dat komt omdat er geen relatie gebouwd kan worden met een RB paard omdat een RB paard niet kan denken alleen maar doen.....

*zucht*

Je verdraait echt alles, sorry hoor, maar daar word ik ook moe van :)
Ik heb zélf Parelli gedaan dus ik heb me er wel degelijk in verdiept. Daarbij stelt het paard zich open, maar Linda blíjft maar aan dat touw rukken. En ook bij rukken aan een touw kun je de druk NIET lichter of zwaarder maken. Wil je dan de natuurwetten aanpassen? Respect als je dat kunt :j

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:31

Precies, en kijk eens op 2 min 17, daar lijkt ze het paard toch echt tegen zijn hoofd te meppen.

Zoals ik al zei: ik sta open voor natural horsemanship, omdat ik in heel veel gevallen zie dat het de verhouding tussen paard mens behoorlijk beter kan maken.

Maar dít? Sorry, ik heb het filmpje nogmaals (met een open blik) bekeken en ik kan er echt niets van maken.

Geruk en gepluk, dat is het. Waar is het opbouwen van de druk en belonen door de druk weg te laten vallen? Dat zie je nergens.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:32

xmarliez schreef:
ik verdedig Parelli tot in ALLES maar er is niemand die wil luisteren en dat vind ik prima

Dat is jammer. Want als je een bepaalde stroom tot in alles verdedigt dan kun je wel eens blind worden voor wat er zich werkelijk afspeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:32

Als ik het zo zie, moet het paard leren uit haar ruimte te blijven. Wat ik dan wel vreemd vindt is dat ze zelf constant wijkt voor zijn druk. Paard gaat naar haar toe en zij stapt weg, dat doet een leider niet. Dat gewriemel met het touw is het nabootsen van een paardenstaart. Ze wil dat het paard met het hoofd naar haar toe komt staan, dan kan ze beter naar zijn flanken dreigen, ipv dit slordige geharrewar, dat is veel rustiger en paard reageert er beter op. Ook dat constante getrek aan het halster vind ik vreemd, wil je later dat dit paard ook los zo reageert, moet je niet constant aan het halster zeulen.
Geen goede reclame voor Parelli.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:34

Ik had het niet over jou hoor :) :) ik had wel in de gaten dat je jezelf er enigzins in verdiept had.
En met rukken en trekken kun je echt wel druk verminderen :) je hebt wel een groot gedeelte gemist van Parelli en dat is de reden waarom jij deze mening hebt en ik niet.

Enne...... parelli doe je niet........ het is een omgangsvorm en het feit dat je het 'even' doet of gedaan hebt wil al zeggen dat je niet via deze methode aan het werk was maar je het er je eigen van hebt gemaakt en dat is de fout die mensen maken wat betreft dit programma.

Bramasole, ik heb me in alle stromingen verdiept... heb een hele kast vol staan met alles over NH en alles buiten NH, dvd's, boeken en noem maar op.. maar ik heb een besluit voor mezelf gemaakt nadat ik eerst stromingen ging mixen met elkaar... en dat was geen succes. En ik sta open voor verschillende methode's maar dat wil niet zeggen dat ik die ook ga volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:34

Aaan XMarliez, als je iets tot op het bot verdedigt, moet je ook voor kritiek open staan, geen enkele methode is 100% goed.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:35

Ninx schreef:
Ik heb wel getekend omdat ik deze manier van trainen, ook andere ideeën die Parelli heeft, niet ondersteun.
Los van het feit dat er ook goede ideeën tussen zitten, vind ik het gejeuzel rondom dominantie, Alfa of geen Alfa, en die hele strijd die er opgevoerd wordt nutteloos.
Goed, dan heb je dus leiderschap.... maar what about partnerschap? En luistert het paard uit angst of uit respect en de wil tot samenwerken? Ik denk het eerste....Deze mensen hebben een voorbeeldfunctie en ik vind het goed dat ze daar eens even goed over nadenken.

Ik sluit me bij deze reactie aan eerder in dit topic..
Ik ben niet thuis in parelli en het lijkt me best interessant er iets meer van te leren, want denk echt wel dat er een hoop goede en effectieve methoden inzitten..
Maar wat ik over het filmpje kan zeggen is enkel dat ik het er gewoon irritant uit vind zien en dat ik het idee heb, dat dit paard er niks van snapt..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:35

Mindim schreef:
Aaan XMarliez, als je iets tot op het bot verdedigt, moet je ook voor kritiek open staan, geen enkele methode is 100% goed.

Ik sta alleen voor kritiek open als mensen weten waar ze over praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:36

En hoe weet jij dat ik niet weet waar ik het over heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:37

xmarliez schreef:
Hij snapt het wel maar op dat moment wil hij het niet snappen Judje............. en dat bedoel ik met die eigenwijzigheid.....

Dat is projectie, mensengedrag, geen paardengedrag.
xmarliez schreef:
Abeltje77, waarschijnlijk is jouw paard een stuk minder eigenwijs en een stuk meer LB... dit paard is RB en neemt dus niks aan totdat het hoogtepunt komt en hij bedenkt dat hij moet wisselen van horsenality en DAN is hij is staat te leren, luisteren en begrijpen.

Hou toch op zeg, laat een paard paard zijn, en laat de mens eerst zelf eens beginnen met denken.

Komt ze er misschien achter dat het niet het toppunt van intelligentie is om 100000000000 keer hetzelfde te doen. Paard moet denken en zij vertikt het. Dat is echt de omgekeerde wereld :')

En whahahahhahahaha wisselen van horsenality :') paard heeft geen flauw idee wat dat is.......

weleens een mens zien wisselen van humanality? nee, mensen doen dat niet..... en ze verwacht het wel van een paard? Neuh, helemaal neit onredelijk ofzo.......

Anoniem

xmarliez schreef:
Ik had het niet over jou hoor :) :) ik had wel in de gaten dat je jezelf er enigzins in verdiept had.
En met rukken en trekken kun je echt wel druk verminderen :) je hebt wel een groot gedeelte gemist van Parelli en dat is de reden waarom jij deze mening hebt en ik niet.

Enne...... parelli doe je niet........ het is een omgangsvorm en het feit dat je het 'even' doet of gedaan hebt wil al zeggen dat je niet via deze methode aan het werk was maar je het er je eigen van hebt gemaakt en dat is de fout die mensen maken wat betreft dit programma.

Bramasole, ik heb me in alle stromingen verdiept... heb een hele kast vol staan met alles over NH en alles buiten NH, dvd's, boeken en noem maar op.. maar ik heb een besluit voor mezelf gemaakt nadat ik eerst stromingen ging mixen met elkaar... en dat was geen succes. En ik sta open voor verschillende methode's maar dat wil niet zeggen dat ik die ook ga volgen.

Oh, maar ik heb me wel verder verdiept hoor...
Nogmaals: verander je dan de natuurwetten ofzo :D ? Want dat wil ik ook wel kunnen :j

Bramasole

Mindim schreef:
Als ik het zo zie, moet het paard leren uit haar ruimte te blijven. Wat ik dan wel vreemd vindt is dat ze zelf constant wijkt voor zijn druk. Paard gaat naar haar toe en zij stapt weg, dat doet een leider niet.

Dit is inderdaad heel duidelijk zichtbaar. xmarliez, kun je uitleggen waarom Linda die stappen achterwaarts maakt?
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 12-03-10 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:38

Mindim schreef:

Parelli-ers zijn helderziend ook :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:38

xmarliez schreef:
Ik sta alleen voor kritiek open als mensen weten waar ze over praten.

En daar zit precies het probleem waarom je alles kan blijven verdedigen: Mensen die deze methode geprobeert hebben en er mee gestopt zijn omdat het ze niet beviel, weten volgens jou niet waar ze over praten. Dus alle tegenstanders van de methode hebben zich gewoon niet goed genoeg in de methode verdiept. Tja, zo kan ik ook alles wel verdedigen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:40

Bramasole schreef:
Mindim schreef:
Als ik het zo zie, moet het paard leren uit haar ruimte te blijven. Wat ik dan wel vreemd vindt is dat ze zelf constant wijkt voor zijn druk. Paard gaat naar haar toe en zij stapt weg, dat doet een leider niet.

Dit is inderdaad heel duidelijk zichtbaar. xmarliez, kun je uitleggen waarom Linda die stappen achterwaarts maakt?

Whaha het paard doet een Join up met Linda. Vind het beest echt geniaal :')

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:41

Mindim schreef:

Dat weet ik niet, heb je posts ook over het hoofd gezien omdat ik toen nog aan het schrijven was. Ik zal ze even lezen.

Yamcha, jammer dat je zo weinig respect kan opbrengen voor een ander............... walgelijk.

Bramasole, paard reageert niet op effectieve fase 4 en je moet toch wat doen om jezelf te beschermen en de enige optie is naar achter stappen en vanuit daar weer druk opvoeren en kijken of hij het dit keer wel begrijpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:41

Citaat:
Los van het feit dat er ook goede ideeën tussen zitten, vind ik het gejeuzel rondom dominantie, Alfa of geen Alfa, en die hele strijd die er opgevoerd wordt nutteloos.
Goed, dan heb je dus leiderschap.... maar what about partnerschap? En luistert het paard uit angst of uit respect en de wil tot samenwerken? Ik denk het eerste....Deze mensen hebben een voorbeeldfunctie en ik vind het goed dat ze daar eens even goed over nadenken.

Ik denk dat leiderschap en partnerschap best kan samengaan. Wanneer het paard zich op zijn gemak voelt bij zijn mens en zijn mens vertrouwt, is dat een comfortabele plek. Gelijkwaardig wordt het nooit, maar je kan een heel goed compromis sluiten. En als je dat goed doet, wil een paard graag voor je werken en niet uit angst.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:42

Mindim, zie antwoord hierboven.. verder kan ik mezelf redelijk vinden in je eerste verhaal.
Laatst bijgewerkt door xmarliez op 12-03-10 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:43

Bramasole schreef:
xmarliez schreef:
ik verdedig Parelli tot in ALLES maar er is niemand die wil luisteren en dat vind ik prima

Dat is jammer. Want als je een bepaalde stroom tot in alles verdedigt dan kun je wel eens blind worden voor wat er zich werkelijk afspeelt.

Dat gevoel heb ik helaas ook.
Marliez: je beschuldigd iedereen van niet willen luisteren, maar wat wij ('tegenstanders van dit filmpje') ook zeggen, imo luister je daar zelf ook niet naar. De discussie kan dan idd zinloos worden.

Daarnaast ben ik er ook één die me wel heeft verdiept en Parelli en al die andere NH stromingen. Monty vind ik ook een super goede, maar heeft imo ook genoeg, dat mij niet aantrekt en zo heb ik dat bij Voest, Haanstra en noem maar op ook. Blind vertrouwen op één methode is gevaarlijk. Ieder paard en ieder mens is anders en het is erg handig daar rekening mee te houden tijdens de training.
Hoe weet jij, marliez, of mensen hier in dit topic zich wel of niet verdiept hebben er in? Is iedereen, die dit niet vindt kunnen niet in Parelli verdiept en iedereen, die het wel goed vindt wel genoeg in Parelli verdiept?

Daarnaast staat het paard duidelijk WEL open voor haar in mijn ogen, aangezien hij behoorlijk schichtig reageert, zou hij helemaal niet open staan zou hij niet eens reageren.
En daarnaast, nogmaals de vraag: SNAPT het paard wel dat zij wil dat hij om zijn achterhand draait i.p.v. rondjes te lopen?

Als ik iemand wil leren balletten en begin alleen te schreeuwen/touwtrekken wanneer diegene dat niet doet en ik negeer de positieve dingen, weet ik zeker dat ik vrij snel een hele onzekere danser heb staan, die alleen maar bang is om dingen fout te doen, i.p.v. graag wat voor je goed wilt doen.

"Met honing vang je meer vliegen dan met azijn." Zo'n cliché, maar oh, zo de waarheid...

Daarnaast inderdaad, het "niet willen snappen" is iets, dat paarden niet kennen. Die denken niet zoals wij. Als hij het niet doet, vertikt hij het uit dominantie of hij snapt het echt niet en de oorzaak van beiden ligt in bijna alle gevallen bij de trainer.
Als jij me niet duidelijk uitlegt wat ik moet doen, zal ik het ook niet goed KUNNEN doen. Is geen onwil van mij dan, maar gewoon onduidelijk instructie geven.

Dames (en heren?), ik vind het ook een lastige discussie worden, maar zullen we proberen NIET persoonlijk te worden, maar het puur over DEZE discussie te hebben en niet over de mensen, die achter deze discussie zitten?

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:43

xmarliez schreef:
Mindim schreef:

Dat weet ik niet, heb je posts ook over het hoofd gezien omdat ik toen nog aan het schrijven was. Ik zal ze even lezen.

Yamcha, jammer dat je zo weinig respect kan opbrengen voor een ander............... walgelijk.

Bramasole, paard reageert niet op effectieve fase 4 en je moet toch wat doen om jezelf te beschermen en de enige optie is naar achter stappen en vanuit daar weer druk opvoeren en kijken of hij het dit keer wel begrijpt.

Ik ben Yamcha niet. Maar ik reageer toch even. Waar is je eigen respect? En als je zo'n filmpje goed keurt waar is je respect voor paarden? Ook walgelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:44

xmarliez schreef:
Mindim schreef:

Grappige is dat ze de eerste 3 fases duidelijk overgeslagen heeft.
Bovendien is 'naar achter stappen' gelijk aan 'het paard gelijk geven dat hij de leider is'.
Heel deskundig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:44

xmarliez schreef:
Mindim schreef:

Jij doet niet eens moeite om je in de argumenten van mij (en anderen) te verdiepen, je blijft alleen maar hetzelfde roepen, vind je dat wel respectvol? En het woord 'walgelijk' gebruiken is respectvol?

Maar een beargumenteerd weerwoord heb ik nog niet van je gehad. Als jij geen moeite doet om je in de argumenten van anderen te verdiepen, verwacht dan niet dat ik dat wel doe.

Je loopt blind achter een leider aan, Parelli vraagt van paarden dat ze zelf gaan nadenken, maar zijn volgelingen hoeven dat blijkbaar niet.......

Weet je wat ik zo kwalijk vind hier? Het paard moet zich maar aanpassen naar een methode, in plaats van dat er eerlijk en open naar het paard gekeken wordt.
Het paard moet zich openstellen, maar de mens verdomt het! En dat maakt me kwaad, omdat de mens geacht wordt de meest verstandige te zijn van de 2, de enige die echt kan nadenken, degene die de taal van de ander kan leren....... een paard kan dat niet eens.
Maar het wordt wel van het paard geëist, hij moet het maar allemaal begrijpen, en doen, en als hij aangeeft dat hij het wel probeert te snappen maar niet kan, als hij protesteert tegen de oneerlijke manier waarop hij behandeld wordt, kan hij nog een knal krijgen ook.....

En dat maakt me kwaad, want het is onrechtvaardig, het laat het gemeenste, laagste, oneerlijkste trekje van de mens zien, en achter zo iemand loop jij blind aan???? En je verdedigt dit????????
Nee, daar kan ik geen respect voor opbrengen, zo ga je niet met dieren om, en je verdedigt dit al helemaal niet......
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-10 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:46

Citaat:
Linda's lichaamstaal is buitengewoon rustig hoor... Ze staat er rustig bij alleen haar handelingen zijn erg effectief. De eerst volgende keer kun je inderdaad weer rustig beginnen en aan het einde van het filmpje zie je dat Linda dat ook doet.

Ik vind haar lichaamstaal verre van rustig, daar spreekt totaal geen ontspanning uit.

Citaat:

Het paard snapt het prima, hij ziet haar gewoon niet als leider en walst over haar heen en ik vind haar pogingen dat te verhelpen betreurenswaardig eerlijk gezegd.
Het paard heeft nooit schuld, schuld hier ligt ook niet bij het paard, maar aan degene aan de andere kant van het touwtje.