Bestaan er natural pensionstallen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Re: Bestaan er natural pensionstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 19:09

Indd jammer dat die foto's het niet doen, ziet er wel leuk uit daar (de rest dan :P)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:52

Twiggy2008 schreef:
In het hoge Noorden is zoveel ruimte. En dan toch zoveel paarden die blijkbaar binnen staan. En zo zie je maar dat het vaak ook puur een mentaliteitskwestie is, he. ;)

hmmm, eerder bodemkwestie dan mentaliteitskwestie, of je moet het hebben over de bereidheid van paardeneigenaren om te betalen voor de investeringen die nodig zijn om het buitenlopen mogelijk te maken...

Bij ons zakken de paarden tot hun voor knieën in de zachte veengrond als het nat is in de winter, zelfs als ze relatief rustig zijn.
Dat is echt niet goed te doen, ondanks 3ha grond voor 4 dieren. En als we alles stuk zouden laten lopen hadden we ten eerste elk jaar een flinke kostenpost die richting de 1000 euro loopt voor opnieuw vlakken, gras opnieuw zaaien, onkruid bijhouden etc. en geen stevige grasmat meer, dus ook in de zomer meer problemen als het een periode nat is, en gras wat met wortel en al eruit getrokken wordt. Winterweide is geen optie omdat het echt 1 grote diepe modderpoel wordt waar de paarden zich ook niet lekker in voelen.

Zoals je wel zult weten uit andere topics en eerdere berichten is er met mijn mentaliteit niets mis, maar als wij de financiën niet hadden gehad, was het wel erg moeilijk geweest om de paarden hier zoveel mogelijk op goede manier buiten te laten lopen... wij hebben hier aan huis vele duizenden euro's moeten investeren en dat haal je er met het lage pensiongeld wat hier geboden wordt voor een stal met alleen buitenbak, en nog minder animo voor 24/7 buiten tegen redelijke prijs, nooit uit...

Het is dat wij het voor onszelf doen, voor mijzelf en mijn paarden eigenlijk, want mijn man vind die vele investeringen ook echt niet tof hoor...

En zo zijn er in het noorden veel veen- en kleigebieden, en door uitbreiding met natuurgebieden en het verhogen van de grondwaterstanden om verdroging van de bossen tegen te gaan, worden ook de agrarische gebieden steeds natter. Ik denk dat de weides en akkers in de Flevo polders droger zijn in de winter dan onze veengronden langs natuurgebieden...

De delen van het noorden waar de paarden wel goed zonder grote investeringen buiten kunnen lopen in de winter zijn de zandgronden of percelen op zandkoppen. 200 meter beide kanten op heb je van die zandkoppen en die blijven inderdaad goed, verder verschilt het van perceel tot perceel...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:16

Hier in limburg is ook nog steed niks zoals zo'n inloopstal.
Nog niet 1.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:23

jesito schreef:
Hier in limburg is ook nog steed niks zoals zo'n inloopstal.
Nog niet 1.

Spirithorses... :j
(Ok, is nét Belgisch Limburg)

Maar ik denk niet dat zij nog nieuwe pensionklanten aannemen eigenlijk...

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:20

héhé bij ons aan de belgische kant in opglabbeek dus ook :)
Er staan bij ons trouwens enkele paarden van Nederlanders die vlak over de grens wonen... Opglabbeek ligt niet ver van de nederlandse grens (Vlakbij Dilsen-Stokkem, Maaseik, maasmechelen).

GeneralHamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 08:42

@ Joyce B. Je hebt helemaal gelijk. De bodem is hier idd een groot probleem.
Ons friesje is wel vanaf het afspenen in een groep buiten gezet (met nog 5 paarden )van ik gok, 2 hectare. Zo heeft ze tot 3 1/2 jarige leeftijd gestaan. Wat mij verbaasde was dat het land er in de winter niet uit zag, maar dat het gras toch wonder boven wonder vrij snel weer boven kwam en in no time weer een mooi grasmatje was. Op andere plaatsen heb ik wel gezien dat dat over het algemeen heel anders werkt. Wat dat betreft is dat gewoon heel fijn voor haar geweest.
Maar daarom ben ik nu ook al heel blij dat we nu een pensionstal hebben gevonden waar ze het met paddocks heel goed voor elkaar hebben, en ze overdag iig lekker de hele dag buiten staan en contact kunnen hebben met elkaar. Waar vind je dat hier nou nog in friesland! Ja in Tijnje dan, maar voor de rest zou ik het niet weten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:42

willeke_nijs schreef:
héhé bij ons aan de belgische kant in opglabbeek dus ook :)
Er staan bij ons trouwens enkele paarden van Nederlanders die vlak over de grens wonen... Opglabbeek ligt niet ver van de nederlandse grens (Vlakbij Dilsen-Stokkem, Maaseik, maasmechelen).

Maar voor mij nog steeds behoorlijk wat kilometers

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:02

GeneralHamon schreef:
@ Joyce B. Je hebt helemaal gelijk. De bodem is hier idd een groot probleem.
Ons friesje is wel vanaf het afspenen in een groep buiten gezet (met nog 5 paarden )van ik gok, 2 hectare. Zo heeft ze tot 3 1/2 jarige leeftijd gestaan. Wat mij verbaasde was dat het land er in de winter niet uit zag, maar dat het gras toch wonder boven wonder vrij snel weer boven kwam en in no time weer een mooi grasmatje was. Op andere plaatsen heb ik wel gezien dat dat over het algemeen heel anders werkt. Wat dat betreft is dat gewoon heel fijn voor haar geweest.
Maar daarom ben ik nu ook al heel blij dat we nu een pensionstal hebben gevonden waar ze het met paddocks heel goed voor elkaar hebben, en ze overdag iig lekker de hele dag buiten staan en contact kunnen hebben met elkaar. Waar vind je dat hier nou nog in friesland! Ja in Tijnje dan, maar voor de rest zou ik het niet weten.

In de Wilgen en Boornbergum (vlak buiten Drachten) heb je nog minimaal 3 stallen waar de paarden normaal gesproken in de winter overdag naar buiten gaan in weide (of paddock), en 2 stallen daarvan bieden ook nog 24/7 weidegang aan hele jaar door, voor vrij lage prijs. Dan is dat wel zonder schuilstal, en als je pech hebt moet je soms door een flinke laag modder om bij de paarden te komen, maar over het algemeen blijft daar de grond redelijk zodat ze niet compleet in de modder hoeven te staan (heb mijn pony bij 1 van de stallen de laatste jaren voor we paarden bij huis konden hebben, daar 24/7 buiten gehad, over het algemeen naar tevredenheid.)
Zelfs bij het voormalige Fries Paarden Centrum, proberen ze de paarden er elke dag in de winter uit te doen. Het land is er vreslijk door achteruit gegaan, staat ook 's zomers niet zo veel gras meer op, maar voor die klanten van de pensionstal was het blijkbaar ook erg belangrijk en de verhuurder is daar toen in tegemoetgekomen. Voor de dravers die daar staan gebruiken ze de zandvlakte van onze rijvereniging om de paarden los/buiten te kunnen laten lopen. Helaas is het daardoor voor de leden in de winter niet beschikbaar om te rijden.

Er zijn ook wel particulieren die hun paarden overdag naar buiten gooien in paddock of rijbak, of een stukje wei stuk laten lopen. Sommigen nemen er ook pensionpaarden bij aan. Maar je moet inderdaad wel even zoeken en vragen.
En pensionstallen waar de paarden er vrijwel elke winterdag even uit worden gedaan in wei of rijbak zijn er ook wel, maar er zijn bijna altijd periodes dat het even niet lukt (zoals afgelopen sneeuw/vorstperiode, toen kwamen bij verschillende stallen die normaal de paarden wel even buiten hadden, de paarden ook ineens niet meer buiten)

En elke stal heeft meestal wel wat.
Bij de een een slechte natte bak, bij de ander een zware droge bak, of ze lopen in de modder, of er zijn teveel paarden voor het stukje grond, of er wordt niet goed uitgemest/te weinig opgestrooid, of de paarden komen te kort buiten, of er is teveel drukte zodat de bak noot vrij is, of het is te duur, of je moet teveel zelf doen (zoals bij ons :P)

Ik zou mijn paarden nooit meer ergens neerzetten waar ze maar een paar uur per dag naar buiten kunnen, of waar ze de hele dag in de modder of een natte bak moeten staan...

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:24

hoi Amaretto, ik zag dit onderwerp voorbijkomen en dacht, even een kijkje nemen. Ga je verhuizen?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:06

Pareltje2 schreef:
hoi Amaretto, ik zag dit onderwerp voorbijkomen en dacht, even een kijkje nemen. Ga je verhuizen?

Ik ga niet verhuizen, maar was er benieuwd naar of zulke stallen bestaan :D

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:18

Ik sta met mijn paard op een boerderij! Je hebt er vaak alleen geen bak, maar als je goed zoekt ligt die er misschien nog wel in de buurt!

In mijn geval:
Paard 24/7 hele jaar door op de wei.
1 min stappen naar het bos :D :D :D.
En liggen 2 bakken heel dicht in de buurt!

Ik heb dus echt heel erg veel geluk al zeg ik het zelf :j.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:04

Ik sta op een Natural stal :j http://www.paardenschool.nl

Is dezelfde stal als waar 4leafclover staat :D

24/7 frisse lucht.
s'nachts staan ze in paddocks welke gedeeltelijk is verhard en overdekt.
Overdag op de wei met paddock paradise en speeltuin.

Verlichte buitenbak evenals overdekte roudpen.
Bos ( groot naturrgebied dat reikt tot Roermond en Duitslan ) in de achtertuin.
constant beschikking over goed hooi, ook voor de nacht en veel contact met soortgenoten!

Hier word alles op de Natural way gedaan, in de omgang zowel als het naar en van de wei brengen tot communiceren.

Verder dan deze ken ik er hier ook geen in de regio ;)
De stal waar iksta is in Limburg/ Belfeld, 10 minuten van Roermond af ;)

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:48

Ik sta sinds een weekje op bij 4horses in België. Het is een nieuwe natural pensionstal en het bevalt me echt. Paarden staan in kudde en hebben een grote schuilstal ter beschikking en een winterpaddock met bergjes en verharde stukken. En ook constant hooi ter beschikking.
Voor foto's kan je op hun website een kijkje nemen:
www.4horses.be

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:34

ziet er goed uit Loes, ik it net even op de ste te kijken die je hebt opgegeven. En voor dat bedrag, wat goedkoop zeg!

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:42

In Arnhem, de Maesberg. De paarden staan de hele dag buiten. De paarden hebben een band om zodat ze automatisch voer krijgen bij de voederpunten.
Verder lopen ze met z´n allen de hele dag in een grote weide.

Stal Mansour heeft ook een gedeelte v.d. paarden buiten, hoewel ze ook binnenstallen hebben. Maar de mogelijkheid is er.

Verder is er nog de Paardenmaat. Ze zijn daar heel erg ´paardenfluisteraarachtig´. De paarden hebben wel stallen, maar ze gaan heel natuurlijk om met de beestjes.

Succes met je zoektocht!

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:43

Die band vind ik wel een leuk systeem :D. Nog nooit van gehoord maar heel handig!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:16

aan/in die halsband zit een chip waar de voerautomaten op reageren. Die chip kan ook geïmplanteerd worden in de hals of vastgenaaid in de manen. Is vergelijkbaar met hoe koeien herkend worden met de voermachines en melkrobots.

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:37

Hier in Zuid-Holland is het ook zo goed als onmogelijk om zoiets te vinden. Als iemand tips heeft....

In de tussentijd hou ik het hier bij!

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:39

Ik woon aan de kanten van zeeland (in België) hier heb ik zo'n systeem nog nooit gezien.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:30

Natural pension?
Wij noemen dat 24/7 weidegang of inscharing. De kosten liggen dan gelijk een heel stuk lager. :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:56

een natural pension is lang niet altijd hetzelfde als 24-7 weidegang of inscharing in kudde in de wei.
En dus ook lang niet altijd zo goedkoop.

Hier thuis hebben we namelijk al heel wat moeten aanpassen om de paarden zoveel mogelijk 24-7 buiten te houden. Maar 24-7 toegang tot de wei komt maar een klein deel van het jaar voor.

24-7/365 alleen op de wei zou ik niet meer willen voor mijn paarden (1 wordt dik van lucht en opgeblazen van veel gras, de pony stond afgelopen winter zoveel urenvrijwillig in de schuilstal dat ik hem niet meer zonder zou willen zetten), niet zonder andere voorzieningen als schuilstal, verhard deel als het land niet vrijwel het hele jaar kurkdroog blijft en een deel zandpaddock en voorzieningen om te rijden en droog je spullen op te ruimen en je paard te verzorgen in weer en wind, zomer en winter, licht en donker.

Dat zijn al wat meer eisen dan een kale wei, en daar komen ook andere kosten bij kijken...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:08

Als het allemaal goed gaat, gaan wij per 1 april of 1 mei starten met een natuurlijk pensionstalling in Zeeland (Oostburg)

Enkele ideeen die wij hebben over natuurlijk pensionstalling zijn
Pensionstalling is inclusief:

- Mogelijkheid tot 24/7 buiten (zowel weide als zandpaddock)
- 1 of meerdere kuddes (paarden worden zorgvuldig bij elkaar geplaatst)
- 6 hectare weiland voorzien van 3 grote waterpoelen
- Grote overdekte groepstallen (met lig mogelijkheden)
- Enkele individuele stallen
- Onbeperkt hooi/stro, ook in de zomer
- Biologische brok (eigen brok geen probleem)
- Natuurlijk ontworming (verm-X) en eventueel mestonderzoek
- Grote roundpen
- Binnenhal van 20 x 60
- Verwarmde kantine/theorie lokaal
- Eigen zadelkast met slot
- Mogelijkheid tot zit houding lessen
- Eigen inbreng instructie mogelijk
- 400 km ruiterroute (voor de zomer klaar)
- Mogelijkheid tot collectiece hoefsmid / dierenarts
- Inpandige afspoel plaats met koud/warm water (nog te realiseren)
- Overzichtelijk en kleinschalig (er zijn maar 20 plaatsen beschikbaar)

Bij eventuele interesse is het al mogelijk om contact op te nemen via pb, mail of telefoon.
Laatst bijgewerkt door annebe op 19-02-10 11:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:21

joyce B schreef:
een natural pension is lang niet altijd hetzelfde als 24-7 weidegang of inscharing in kudde in de wei.
En dus ook lang niet altijd zo goedkoop.

Hier thuis hebben we namelijk al heel wat moeten aanpassen om de paarden zoveel mogelijk 24-7 buiten te houden. Maar 24-7 toegang tot de wei komt maar een klein deel van het jaar voor.

24-7/365 alleen op de wei zou ik niet meer willen voor mijn paarden (1 wordt dik van lucht en opgeblazen van veel gras, de pony stond afgelopen winter zoveel urenvrijwillig in de schuilstal dat ik hem niet meer zonder zou willen zetten), niet zonder andere voorzieningen als schuilstal, verhard deel als het land niet vrijwel het hele jaar kurkdroog blijft en een deel zandpaddock en voorzieningen om te rijden en droog je spullen op te ruimen en je paard te verzorgen in weer en wind, zomer en winter, licht en donker.

Dat zijn al wat meer eisen dan een kale wei, en daar komen ook andere kosten bij kijken...

Er zit ook nog veel verschil tussen een kale wei en een luxe pensionstal. Wij werken met strookbeweiding en staan op zandgrond. Paarden kunnen dus het hele jaar rond 24/7 op het gras, zonder te dik te worden. Er staat een schuilstal, met voer/tuigopslag. In de wei is een longeerkraal, de buren hebben een dressuurbak die we kunnen gebruiken. Water en stroom is aanwezig.
Wat en hoeveel we voeren bepalen we zelf. Je gaat niet op in de grote massa, individuele wensen zijn zo in te vullen. Wel zo prettig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:29

wij hebben de paarden aan huis met enkele pensiondieren. Maar qua kosten is het voor ons en bij ons dus wel duurder dan wanneer je alleen met een weiland (en eventueel al aanwezige schuilstal) toe kunt.
Dat heeft ook te maken met in welk deel van Nederland je woont en op wat voor grond het weiland ligt.

Hier is het erg nat en zacht (veen grond op zand, maar met oerlaag van leem zodat het water moeilijker weg kan in de winter en de bodem verzadigd raakt) dus heb je kosten aan draineren, zand opbrengen en verharden. Dat bereken je toch ook wel wat door. Naast dat je in de winter meer moet bijvoeren en opstrooien omdat ze niet hele dagen op de wei kunnen lopen...

Jullie hebben het dus zo te lezen ook luxer dan alleen een kale wei, mede doordat jullie de bak van de buren kunnen gebruiken.
Maar er zijn ook veel weides waar je alleen het gras hebt, en geen stromend water, stroom, stal/opslag etc, en met wat pech wordt het in de winter ook nog deels een modderbende.

De prijs die je moet betalen voor een plekje hangt dus ook af van hoeveel luxe er is en hoeveel er geinvesteerd moest worden om het plekje geschikt te maken. Vandaar ook die enorm hoge prijzen voor HIT-actief stallen... Dan kun je bij ons je paard ook voor stallen op een volpensionstal met binnenbak!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:43

Natuurlijk maakt dat verschil.
Het aanleggen van een HIT-stal kost inderdaad een kapitaal. En soms zal dat de enige manier zijn om paarden in een groep te houden en een veel beter alternatief dan 24/7 in een box, maar heb (na er zelf geweest te zijn) er toch een kennelgevoel bij. Ik voelde me er niet happy in.