Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:28

Axel_Valerie schreef:
Ik ga dan even een vraag stellen.
Ik ben nu mijn paard heel rustig aan het inrijden.. Gewoon even tien minuutjes erop af en toe..
Maar nu zit ik dus met het probleem dat hij het bit niet accepteerd.
Hij doet alles heel braaf zolang het bit op 1 plek blijft maar als hij merkt dat hij een bit in heeft
dus wanneer hij er op knabbelt of ik een klein beetje aan me teugel wiebel (die ik nog in boogjes heb)
begint hij te bokken. Zou ik dan eens bitloos moeten proberen of is dit kansloos?

Afgezien dat ik me dan afvraag of hij geen last heeft van zijn tanden? Is het opeens, dat hij gaat bokken als hij beweging aan het bit voelt of altijd al? Zoiezo zou ik wel bitloos proberen, kansloos lijkt me sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:29

Ik volg het even, ben benieuwd of er nog wat dressuurruiters op niveau zich aanmelden

Axel: dat is zo niet te zeggen, er kunnen heel veel factoren zijn waarom je paard bokt.
Bij een jong paard wil een tandarts ook nog wel eens helpen
En als je zelf een goede onafhankelijke zit hebt, zal je het paard ook niet storen in de mond of pijn doen in de rug.
Goed passend zadel? Ben je consequent genoeg?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:31

fransje23 schreef:
Heb je weleens een centered riding of houding en zitles overwogen? :)

Overwogen wel, maar daar blijft het bij :7 .

Axel_Valerie

Re: Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:36

Hooo!! Mijn paard gaat regelmatig naar de tandarts hur.. is niks mis mee.. Maar hij heeft gewoon een overgevoelige mond..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:36

[***] schreef:
Bij een jong paard wil een tandarts ook nog wel eens helpen

Beetje off topic, maar ik ga het toch neerschrijven. Gaat niet over jouw paard hoor.

Ik zag een paar weken terug in een dierenprogramma op de tv een paard waar de dierenarts bijgeroepen werd. Het werd erg zenuwachtig bij het optuigen en rijden, en schudde erg met het hoofd. Na onderzoek bleek dat het paard last had van de wolfskiezen, en dat het tandvlees er rond beschadigd was. Dat deed dan pijn als het bit in het paard zijn mond zat.
Oplossing: die tanden trekken 8)7 8)7
Op zo'n moment doe ik de tv uit en ga ik wat gras maaien of zo kwestie van wat te bekoelen. Hoe erg kan je vast zitten in een tunnelvisie? Iemand rijd zijn paard zo slecht met een bit dat het dier er doorlopend pijn aan over houdt, en de oplossing is zorgen dat die zelfde nare rijstijl in de toekomst plaats kan vinden zonder dat die tandjes geraakt worden door ze weg te nemen. Die dierenarts zou op mijn erf een draai om zijn oren krijgen. Niet eens de suggestie dat die schade wel gewoon veroorzaakt wordt door de ruiterhand..

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:38

Axel_Valerie schreef:
Hooo!! Mijn paard gaat regelmatig naar de tandarts hur.. is niks mis mee.. Maar hij heeft gewoon een overgevoelige mond..

Niemand valt je aan hoor, maar dat stond niet erbij in je tekst. Dus vragen mensen zich af of je daar ook al aan gedacht had :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:39

Ik heb les met andere paarden en ik zit nooit zomaar in de mond van mijn paard. Het is meer dat als hij bijvoorbeeld ff omkijkt ofzo dan voelt ie ze bitje en dan gaat ie weer ff.. Ik val er niet af hur.. En ik ben ontzettend consequent.. Ik rij ook andere paarden in. Zadel past ook prima.. Is ook al naar gekeken..

En die wolfskiezen heeft hij dus niet..

De dierenarts heeft mij gezegt dat hij voor 100% gezond is en dat hij waarschijnlijk gewoon zoiets heeft van NEE IK WIL DIT NIET!

capopjekop

Dat vind ik een beetje kort door de bocht. Soms kan een wolfskies al pijn veroorzaken terwijl je de teugels los hebt hangen. Dus om te zeggen dat die ruiter bij voorbaad al niet goed met het bit kan omgaan vind ik wat snel gezegd :)

Axel_Valerie

haha nee ik voelde me ook niet aangevallen het was meer van HOO STOP!

Ik bedoelde laten we niet op die tour gaan..

Mijn teugels hangen gewoon nog in boogjes.. ik zit er nog HELEMAAL niet aan.. dus vandaar..

Hij is trouwens al voor de kar beleerd. Daar accepteerd hij zijn bit redelijk..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:17

capopjekop schreef:
Dat vind ik een beetje kort door de bocht. Soms kan een wolfskies al pijn veroorzaken terwijl je de teugels los hebt hangen. Dus om te zeggen dat die ruiter bij voorbaad al niet goed met het bit kan omgaan vind ik wat snel gezegd :)

Zonder bit lijkt me dat erg sterk. En met bit.. als het al pijn doet als je je teugels niet eens aan raakt lijkt me bit er uit nog steeds de enige oplossing. Je gaat toch geen lichaamsdelen van een dier weghalen omdat ze wat in de weg zitten bij de hobby van het baasje }:0

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:24

t gaat nu een beetje off-topic he :o

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:44

ja dat is waar.. zal ik een topic openen?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:47

En ohja bandida... van wolfskiezen hebben paarden ook vaak last met eten.. Dit kun je zien aan dat ze hun hoofd helemaal scheef houden tijdens het eten en dat er stukken gewoon weer uit de mond komen.. Dus het is vaak verstandig om ze er wel uit te laten halen.. Maar als ze er geen last van hebben moet je ze gewoon lekker laten zitten!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 09:52

opala schreef:
fransje23 schreef:
Heb je weleens een centered riding of houding en zitles overwogen? :)

Overwogen wel, maar daar blijft het bij :7 .

Waarom? :)

Is trouwens ook off-topic..

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:58

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:04

fransje23 schreef:
Waarom? :)

Is trouwens ook off-topic..

Ik ben daar niet gemotiveerd voor.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:06

ja maar dit is toch ook niet prettig?? Tis wel een aanrader hoor opala.. al doe je het maar 1 of 2 keer je verbetert echt met sprongen ik heb het ook maar een paar keer gedaan..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:12

Misschien in de toekomst .... ooit :+

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:13

haha! okee maar je zit nergens aan vast hoor je belt gewoon iemand op en je zegt: Ik wil graag 1 of 2 zitlesjes is dat mogelijk!? en daarna ben je er weer vanaf :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:14

Wat bijzonder dat je wel zo bewust met je paard omgaat dat je er liever geen bit in hangt. Maar dat je verder je eigen houding maar een beetje laat zitten. Dat kan toch ook geen positieve invloed op je paard hebben?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:37

Ik wens niet in een andere houding gedwongen te worden, dan rij ik niet meer lekker. Wanneer ik voortdurend op mijn houding zou moeten gaan letten, dan ga ik denk ik mijn paard pas echt in de weg zitten, omdat ik dan zelf niet meer ontspannen ben. Een gruwel voor jullie ogen, maar zo is het :+

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:45

Daar is de zitles dus voor. Om vanuit jou eigen natuurlijke houding een betere houding te vormen voor mens en paard. Het wordt je zo aangeleerd dat je je op een comfortabelere manier met samen met je paard kunt bewegen. Het is dus niet een gedwongen houding. Het gaat juist om een ontspannen houding maar dan wel voor jou én je paard.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:54

Ja oké

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:30

De "correcte" houding is niet verzonnen voor de sier.
Het is de houding waarmee je het meest effectief hulpen kunt geven en het paard het minst in de weg zit en mede goed door kunt blijven ademen bv.
Als je met dressuur bezig bent, waar dit topic dus over gaat....
dat gewoon automatisch betekent dat je de houding daarnaar aan moet passen om de hulpen te kunnen geven om het optimale effect te bereiken....
Het is voor paardrijden op zich niet zo van belang, maar wel voor de rijkunst.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:32

Ja maar het is dus ook belangrijk voor je eigen rug.. En verkeerd zitten kan ook hinderlijk voor je paard zijn onder sommige omstandigheden. Als je paard de berg op gaat ga jij toch ook niet achterover zitten?