Stelling: "NH is geen doel maar een middel"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:21

whahahaha belachelijk !!
maarja iedereen z'n eigen ding. ik ben ook bezig met NH met mijn 10 jarige PRE hengst, en ik kan je vertellen dat dit niks
te maken heeft met neit kunnen rijden, belachelijk gewoon !
NH gaat gewoon veel dieper dan alleen op je paard zitten en hem dwingen om te doen wat JIJ wilt.
hier alexander Nevzorov: http://www.youtube.com/watch?v=XJe-O9621Cw
als mensen dan durven te zeggen van NH is gewoon dat je niet kunt rijden, dan kan je zelf beter eerst en boek erbij pakken lezen WAT het nou eigenlijk inhoud.

PS: Dit is geen aanval hoor :P iedereen moet doen wat hij zelf eht beste vind voor z'n paard ;)

Achterom

Re: NH is gewoon een benaming voor mensen die niet kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:23

@naatjuh: volgens mij geeft nevzorov echt zelf aan dat hij niet aan NH doet...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:25

Kim, je bedoelt aan de rechterkant, neem ik aan??? :D

Ik heb mijn paard bewust geleerd respect te hebben voor mijn ruimte, als ik hem begeleid. Ben dan ook meestal niet bang dat hij over mijn heen walst of bovenop me springt. Al hoewel er buiten op de weg ook wel situaties zijn dat ik liever naast hem loop, maar dat heeft dan meer te maken met het overige verkeer dan met mijn paard. :)

Anderman's paarden, daar loop ik meestal ook liever naast, hoor, omdat veel paarden bv niet hebben geleerd je ruimte te respecteren en ik ga geen risico nemen dat zo'n beest in mijn nek springt :+ . Daar ben ik wat te klein en te tenger voor. ^)

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:25

i know ;) maar het komt wel op het zelfde neer ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:27

Wendy schreef:
Ik ben bij NH terecht gekomen omdat het boerenverstand niet genoeg was voor mijn paard en mij. Overigens de NH pakketten ook niet hoor... de NH-pakketten in combinatie met goede lessen hebben de klus geklaard :j

Ik volg ook lessen en soms eens een workshop, hartstikke leuk en vooral leerzaam. Maar ach, sommigen hier denken dat ze het zo nadoen, terwijl ze niet eens aan NH doen. _O-
Helaas is NH nog best moeilijk als je wat verder komt. :j
Ik ben heel blij met de lichaamstaallessen bijvoorbeeld, want wij mensen zitten gemiddeld toch wat anders in elkaar dan de paarden. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:28

xxxNaatjuhxx schreef:
i know ;) maar het komt wel op het zelfde neer ;)

Niet mee eens :n
Vind het jammer dat je dan uitgerekend met een voorbeeld komt van iemand die zelf aangeeft niet aan NH te doen, that's all :)

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:32

ok iedereen zijn mening, maar vind toch dat nevzorov manier toch een manier van NH is, want zou er geen andere benaming voor hebben :) maar ik snap wat je bedoeld :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:59

Ik vraag me altijd af waarom mensen, zodra het over nh gaat, altijd beginnen over hoe ze met hun paard lopen/wandelen :+ echt heel apart, waar komt dat toch vandaan?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:02

Uhm, misschien omdat dat TS erover begon? :=
Ik mag inderdaad hopen dat het een grapje was.

Anne_GTI schreef:
Citaat:
there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first ....
Ik loop liever voor mijn paard uit. Dan heb je de leiding over wat er achter je aanloopt.
Tenzij je in een karretje gaat zitten want dan zit je erachter.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:07

KiWiKo schreef:
Twiggy2008 schreef:
Maar KiWiKo, denk je niet dat het beter is om je paard aan beide kanten te kunnen begeleiden? Net als het op- en afstijgen? Ik vind dat zo'n idioterie, die linkerkant. Dat is zo achterhaald allemaal.

Moet je bij ons de wedstrijdruiters eens zien kijken als ik er aan de rechterkant op stap. En niet alleen omdat dat me moeilijker afgaat, bedoel ik dan, whahaha..... :D

jahoor ben het helemaal met je eens :) :) Djok is makkelijk die mag lopen waar hij wil, zolang het niet voor me uit is vind ik het helemaal prima :):)

:)

Mijn shetten mogen ook voor mij uit lopen. :D
Maar die zijn dan ook al een heel eind gekomen met NH en luisteren ook in die positie keurig. Handig ook, als voorbereiding op mennen. En ze vinden het geweldig.
Ik doe er dus ook NH mee en ik rij hen niet. Njaaahhh... ze zijn ook maar 75 cm hoog :+

Rijden doe ik wel met mijn groter paard (nu ff niet omdat mijn hafje is gestorven en mijn nieuwe paard aardig getraumatiseerd is door gereden te zijn met pijnlijk bit, kapot zadel en er springconcoursen mee zijn gesprongen terwijl ze nog niet eens kon galopperen onder de man -is draver met zelfs daarvoor rotverleden, maar meisje had tenslotte ook een paard om mee te rijden en wedstrijden te doen en niet om slap mee te hannessen- en dat heeft haar dan weer verkramping van rug en nek opgeleverd.... maar we werken er nu aan om de boel weer soepel te krijgen en haar angst aan de kant te schuiven... jaja, met NH)

Wat de stelling betreft dat NH een benaming is voor mensen die niet kunnen rijden, heb ik een antwoord:
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Mijn stelling (maar dat schreven er meer) NHers (en een aantal traditionals die ik ken) beseffen dat een paard geen gebruiksvoorwerp is, alleen bedoeld om te rijden. Die begrijpen dat er meer is wat je met een paard kunt doen/beleven.
Als ik alleen maar wil rijden koop ik wel een crossfiets. Kan ik ook mee de bossen in.

Trouwens... heeft het houden van honden nog wel zin?
(Heb er drie)
Uiteindelijk heb je aan die beesten ook niets _O-

Wat een topic _O-

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:37

Jeetje TS wat een ontzettende kort door de bocht reactie. }:0
Hoe respectloos kun je zijn naar mensen die niet in jouw straatje passen.

Ergens moet ik daar inderdaad keihard om lachen.

Dat je je mening ergens over geeft vind ik prima, maar doe dat dan wel als je enigzins weet wat iets inhoud.
Het blijkt wel uit jouw reactie dat je duidelijk niet weet waar je over praat.
En volgens mij merk je dat ook wel, want waar ben je in de rest van het topic................foetsie dus.

NH iets voor mensen die niet kunnen rijden.............tja wat zal ik zeggen.
En wat als mensen voor NH kiezen om het juist beter te maken.
Dus het inderdaad als middel gebruiken en niet als doel.
En ja, ik ben zo´n voorbeeld. Ik had een paardje waar je niks mee kon, waarom....puur verkeerd benaderd op zijn vorige adres.
Hierdoor sloot hij zich af en kon er niemand fatsoenlijk op rijden. Dus ik ook niet.
Maar dat heeft er niks mee te maken dat ik persoonlijk niet kon rijden, de situatie liet dat niet toe.

Ik heb toen ook de overstap gemaakt naar NH.
En in die tijd heb ik ruim 5 maanden totaal niet gereden. En nee hoor, dat was echt niet omdat ik niet kan rijden.
Maar puur en alleen omdat mijn paardje daar beter van werd.
Elke dag deden wij aan grondwerk en elke dag ging het beter en veranderde hij.
En inderdaad, ook wij hebben heel wat gewandeld aan de hand.
Ik moet zeggen, je weet niet wat je mist.
Je kunt vanaf de grond zoveel meer opbouwen dan vanuit je zadel.
Het zal je wel geen donder interesseren, maar in mijn profiel kun je lezen wat NH met de band tussen jou en je paard kan doen.
Zoiets kun je nooit of te nimmer enkel creèren vanuit je zadel.

Ook ik ben met scheve gezichten aangekeken omdat ik maar ´rare´ dingen deed, maar het respect dat ik nu van menig stalgenoot heb ik groter dan ooit. En maar niet te spreken over het feit uit hoeveel respect voor elkaar de band tussen mijn paardje en mij nu bestaat.

Nogmaals, dat mensen niet in jouw straatje passen is best, maar hou er enig respect in.
In kan me totaal niet vinden in jouw manier van omgaan met je paardje, hem enkel gebruik als gebruiksvoorwerp en alleen maar kijken naar wat jij persoonlijk fijn vind, maar daar hoor je mij toch ook niet over.

Denk daar voortaan aan voordat je zo´n topic als dit opent en totaal niet blijkt te weten waar je over praat.
Je zet jezelf aardig voor schut kan ik zeggen ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:50

Anne_GTI schreef:
Citaat:
there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first ....

Ik loop liever voor mijn paard uit. Dan heb je de leiding over wat er achter je aanloopt.
Tenzij je in een karretje gaat zitten want dan zit je erachter.

ja en als ie dan in je broekzak kruipt zit ie gelijk goed natuurlijk, springt ie lekker op je nek.

vind het nogal een dom topic, als je dan een mening wil hebben, verdiep je er dan eerst in.
dat jij een paard als een soort snelle fiets ziets die moet luisteren en alleen maar mag rijden, en ik 2 shetten heb en het heerlijk vind om daarmee te rommelen en een bijrijd pony 1 keer per week genoeg vind, wil niet zeggen dat een van beide dom is of niet akn rijden.
wel kortzichtig.

en over het reltopic: zo zo je het best kunne noemen, of wou je het slimme stelling noemen :)

doe overigens niet (bewust) aan NH.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:00

Jij wil beweren dat mensen die aan natural horsmanship doen niet kunnen rijden??
Hoe verklaar je dan dat mijn vriendin hieronder op de foto een buitenrit maakt zonder hoofdstel en haar ook nog onder controle kan houden zonder zweep, sporen, bit, geschreeuw of wat dan ook?? Ook vind ik het een belachelijke opmerking in jou post '' ik ben de baas en als ik iets wil moet hij maar naar mij luisteren'' Ik vind dat jij zelf maar eens beter moet kijken waarom je paard iets niet wil doen... 9 van de 10 x licht het aan jezelf!!
Kijk en GENIET!!!
Afbeelding

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 14:11

Levensgevaarlijk. Ook deze pony kan schrikken van een ligfiets met zo'n vlaggetje erop. En dan breng je wel overige verkeersdeelnemers in gevaar. Met een optoming waarmee je het hoofd kan aansturen heb je dan toch echt wat meer te vertellen.

Zulke stunts kan ik ook prima met mijn eigen paard uithalen hoor, maar ik doe dat niet op de openbare weg om andere verkeersdeelnemers niet in gevaar te brengen.

Ik weet niet waar je leest dat mijn paarden bepaalde zaken niet willen doen voor me guinevere? Ik vind dat een paard best mag reageren als ie van achteren wordt "beslopen" door een gele ligfiets met een oranje vlaggetje erop de eerste keer dat ie zo'n ding zien. Alleen de reactie moet wel te controleren zijn door de geleider en die moet de rust en het vertrouwen aan het paard geven dat er niks aan de hand is. Dus ik lach om zijn reactie en loop door omdat er verder niks aan de hand is en hij volgt wel weer....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:54

TS Helemaal te gek dat je al zo ver bent en alles kan wat anderen kunnen en bovendien ook nog alles het beste weet....

Gelukkig ben je niet zo dom als die NH-ers die steeds bij proberen te leren, open staan voor het feit dat er nog veel te leren valt over paarden, hun gedrag en de eigen rol daarin en verder kijken dan het zien van een paard als gebruiksvoorwerp.

Lijkt me geweldig als je overal supergoed in bent, alles het beste weet en het niet meer nodig hebt om je in andere ideeen/meningen/manieren van omgaan met te verdiepen.

:Y) O:)

(heb trouwens hier het resultaat staan van een paard wat gezien werd als gebruiksvoorwerp ... duurt wel ff voordat ze weer wat waardigheid en lol in het leven terugheeft... )

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 16:01

Dat zie je fout liljebo. Alleen heb ik daar geen DVD's en boeken voor nodig. Gewoon kijken en leren van de mensen en paarden om je heen en vragen blijven stellen werkt prima.

Het probleem waar ik veel op stuit is dat mensen geen raad van anderen willen aannemen omdat het niet op hun DVD staat of in hun boekje.

Sommige ongeschreven regels in de omgang met paarden kunnen gewoon levens redden. Zo verwonder ik me er altijd over dat mensen aan beide kanten van hun paard tegelijk bezig zijn. Als dat paard wel schrikt springt ie er altijd een onderste boven.

Die NH figuren hier in de buurt dwarrelen aan alle kanten om hun paard heen. Dat gaat lang goed tot het fout gaat.... Maar daar kunnen ze dan niets over vinden in hun gebruiksaanwijzing. Het is juist een van de eerste dingen die ik er als kind al ingeramd heb gekregen en mijn kinderen op hun beurt ook.

En zo kan ik nog legio voorbeelden opnoemen want ik zie genoeg hoe het niet moet....

Paard wat alleen naar huis komt over een provinciale weg omdat de amazone een plas moest doen en het paard geleerd had dat als de teugel als een cowboy op de grond hing hij moest blijven staan... Thuis ging dat misschien prima maar van huis dus niet. Gevolg was wel dat het paard 3 kilometer over de openbare weg heeft gestoven en er veel mensen door in gevaar gebracht zijn.

Kwestie van gezond verstand gebruiken en niet alles uit een boekje voor zoete koek slikken.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:10

Je blijft maar beweren dat "NHers" ALLES uit boekjes halen en verder een bord voor hun kop hebben.
Ten eerste is dat natuurlijk onzin en ten tweede kan je mij ook niet wijsmaken dat "traditionals" thuis geen paardenboeken op de plank hebben staan.

Wat is dan het verschil?

Ik wilde eigenlijk op nog meer dingen reageren, maar eigenlijk vind ik dit topic en je reacties zo belachelijk en ongegrond dat ik het maar uit m'n eigen berichten ga halen. :')

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:16

Anne_GTI schreef:
Al eeuwen lang wordt een paard gehouden voor een doel: om als last of trekdier te werken of met een ruiter op zijn rug rond te lopen.

daar ben ik het dus TOTAAL niet mee eens een paard is er niet voor gemaakt om een mens op zijn rug te dragen !!! dat hebbem wij er van gemaakt (nniet dat ik daar problemen mee heb) het licht er aan hoe je er mee om gaat en ik vind dat het eigenlijk een soort deal is jij zorgt goed voor hem en je behandelt hem aardig en in ruil daarvoor mag jij op zijn rug zitten en doet hij zijn best voor je doen!
(darmee bedoel ik niet dat je hem niet mag ''straffen'' als hij vervelend is

er zullen mensen zijn die dit dom zullen vinden maar dit is hoe ik er over denk! :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:30

Anne_GTI schreef:
Dat zie je fout liljebo.

Die conclusie trek ik uit je commentaar bij alles..... dat kan ik ook, makkelijk enz

Alleen heb ik daar geen DVD's en boeken voor nodig. Gewoon kijken en leren van de mensen en paarden om je heen en vragen blijven stellen werkt prima.

Maar dan moet je open staan voor antwoorden van mensen uit iedere hoek. Voor zover ik hier kan beoordelen heb je dusdanig veel vooroordelen over NH dat daar geen sprake van is. Persoonlijk kijk ik naar ieder die met paarden werkt, ongeacht stroming.

Het probleem waar ik veel op stuit is dat mensen geen raad van anderen willen aannemen omdat het niet op hun DVD staat of in hun boekje.

Dat geldt bepaald niet alleen voor NHers. Persoonlijk kom ik meer traditionals dan NHers tegen die geen raad van anderen aannemen omdat ze het niet zo hebben geleerd/hun lesgever iets anders zegt (blijkbaar hebben die per definitie altijd gelijk :7 ) Daarnaast is niet alle raad die je (vaak ongevraagd) krijgt werkelijk goede raad. De beste stuurlui staan meestal aan wal.

Sommige ongeschreven regels in de omgang met paarden kunnen gewoon levens redden. Zo verwonder ik me er altijd over dat mensen aan beide kanten van hun paard tegelijk bezig zijn. Als dat paard wel schrikt springt ie er altijd een onderste boven.

En dat komt alleen bij NH ers voor..... Ik dacht het toch van niet :Y)

Die NH figuren hier in de buurt dwarrelen aan alle kanten om hun paard heen. Dat gaat lang goed tot het fout gaat.... Maar daar kunnen ze dan niets over vinden in hun gebruiksaanwijzing. Het is juist een van de eerste dingen die ik er als kind al ingeramd heb gekregen en mijn kinderen op hun beurt ook.

Heb je wel eens gezien hoe traditionals met hun paard omgaan? Kort vasthouden, zodat ie je zeker ondersteboven springt als er iets zit, vechten om de trailer op te krijgen (en ik heb er al wat mensen mee zien verongelukken) , op een heet, onveilig paard de weg op... en zo kan ik nog wel ff doorgaan'

Dat heeft niets met NH of traditional te maken, maar met gezond verstand. En daaraan ontbreekt het minstens zoveel traditionals als NHers

En zo kan ik nog legio voorbeelden opnoemen want ik zie genoeg hoe het niet moet....
Ik ook... een blik op You tube zegt al heel veel... om nog maar te zwijgen over de topics die hier, meestal door traditionals, worden geopend

Paard wat alleen naar huis komt over een provinciale weg omdat de amazone een plas moest doen en het paard geleerd had dat als de teugel als een cowboy op de grond hing hij moest blijven staan... Thuis ging dat misschien prima maar van huis dus niet. Gevolg was wel dat het paard 3 kilometer over de openbare weg heeft gestoven en er veel mensen door in gevaar gebracht zijn.

Paarden die op hol staan omdat ze niet goed onder controle staan, ondanks een hele ijzerwinkel in de mond en hulpteugels..... om maar eens een voorbeeld uit de praktijk te noemen

Kwestie van gezond verstand gebruiken en niet alles uit een boekje voor zoete koek
slikken.

Precies... kwestie van gezond verstand en geen tunnelvisie. Zodra je denkt dat je het allemaal wel weet, heb je een probleem.
Dat geldt voor iedereen die met paarden omgaat.

Er is niets mis met NH, maar wel met de manier waarop sommige mensen het interpreteren. Maar geldt dat niet ook voor dressuur, springen, en alle andere manieren van omgaan met paarden?
Bovendien.. als je zelf al aangeeft dat je je paard hebt om mee te rijden en dat duidelijk het enige doel is wat je voor ogen hebt, dan leg je jezelf behoorlijk wat beperkingen op wat mij betreft...
Want er is zoveel meer wat je met je paard kan doen, naast het rijden.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:34

@Anne: Je bent een vrij stereotype persoon van denken met oogkleppen op. Je weet schijnbaar niet de essentie van NH en je hebt je er hoogst waarschijnlijk ook nog nooit in verdiept 8)7 .. want ja.. stel dat je confronterende dingen tegenkomt of dingen 'die belachelijk zouden zijn'.. Pure onzin uiteraard.
Je leest toch geen boeken ter informatie, kom op zeg >;) .. jezelf ontwikkelen, waarom zouden we.. ik sta boven anderen en sta boven mijn paard met mijn denkvermogen, wat ik inmiddels nogal sterk betwijfel := .

Je maakt nogal een domme indruk .. :') .. Sorry.. kan je niet serieus nemen, je lijkt wel zo'n 16-jarig pubermeisje wat alles STOM vind en over alles uiteraard een uitgesproken mening moet hebben en moet afzetten tegen alles waar je niks vanaf weet, want verdiepen.. tja als puber of anders gezegd 'klein kind' ben je natuurlijk niet zo met jezelf ontwikkelen bezig :o .. En uiteraard starten ook pubermeisjes dit soort topics ;) ..

Vertel eens.. hoe oud ben je nou? Als je een andere leeftijd zegt dan de pubercategorie sla ik steil achterover... dan rest me namelijk nog het enige te zeggen:" Velen verliezen hun verstand nooit, omdat ze het niet hebben."

Fijne dag nog :wave:

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:41

Anne_GTI schreef:
Zulke stunts kan ik ook prima met mijn eigen paard uithalen hoor, maar ik doe dat niet op de openbare weg om andere verkeersdeelnemers niet in gevaar te brengen.

Ik weet niet waar je leest dat mijn paarden bepaalde zaken niet willen doen voor me guinevere? Ik vind dat een paard best mag reageren als ie van achteren wordt "beslopen" door een gele ligfiets met een oranje vlaggetje erop de eerste keer dat ie zo'n ding zien. Alleen de reactie moet wel te controleren zijn door de geleider en die moet de rust en het vertrouwen aan het paard geven dat er niks aan de hand is. Dus ik lach om zijn reactie en loop door omdat er verder niks aan de hand is en hij volgt wel weer....

Nog even ter aanvulling op mijn eerdere post....
Ik begrijp van je dat je dat wat nh-ers doen ook makkelijk kunt.

Hier een filmpje van een gevorderd persoon in NH met zijn paard. Eerste helft is grondwerk, tweede helft rijden.
Volgens mij doet dit paard toch echt precies wat zijn eigenaar wilt en staat dit paard veel beter onder controle dan menig paard wat ik om mij heen zie. Ik zie ook heel wat meer leiderschap dan ik op concoursen en andere evenementen tegenkom, maar ook zachtheid.
http://www.youtube.com/watch?v=Ow2yDdRK_Zc
Het grondwerk laat zien dat het paard vanuit de grond prima te controleren is en laat ook een leuk spel zien tussen mens en paard. Het rijden geeft aan dat het paard prima luistert zonder ijzerwinkel en hulpteugels ed.

Zoals ik heb begrepen ken jij dat ook. Dus maak ik een afspraak...
Als jij hetzelfde kunt laten zien als de man in dit filmpje (Liefst grondwerk en rijden, maar alleen rijden is ook goed) neem ik mijn petje voor je af en zal nederig toegeven dat je inderdaad veel verder bent dan de meeste onder ons.
Maar dan wil ik het wel eerst op een filmpje zien.
Zie het maar als een uitdaging.
En natuurlijk mag het in een afgesloten bak, gezien je aangeeft dat je het alleen daar verantwoord vindt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:06

Eigenlijk had ik al besloten om niet meer in dit topic te posten - maar wil toch wat mij betreft een slot-conclusie aan het geheel geven. Jouw mening is dat mensen die NH bedrijven niet kunnen rijden en in wat nadere uitleg ben je slechts in staat wat niet-relevante voorbeelden aan te dragen en je ergernisjes uit te spreken in de zin van 'ze lezen alleen maar boekjes, kijken alleen maar DVD's'.. Misschien zijn er wel mensen die dat doen maar om daarmee alle NH-ers over éen kam te scheren lijkt me niet van toepassing. In de meer traditionele hoek vind je namelijk dan ook nét zoveel mensen die 'rukken, plukken en slechts wedstrijd-gericht'' zijn. Dat is overigens niet mijn mening maar een voorbeeld hoe twee uitspraken uit verschillende kampen tegenover elkaar staan. Beide uitspraken zijn even stupide.

Als er één ding is wat ik in mijn lange leven met paarden geleerd heb, dan is het wel dat er nooit iets absoluut is, dat je altijd moet openstaan voor hetgeen zich aanbiedt en dat - zolang je met paarden aan het werk bent - je nooit, nooit mag uitgaan van je eigen vaststaande mening. Jij bent kennelijk nog niet zo ver dat je je meningen en ervaringen los kunt laten, je blijft steken in je eigen overtuiging. Daarmee doe je jezelf, andere mensen en vooral je paard tekort. En dat betekent dat je je in mijn ogen gediskwalificeerd hebt.

saskia_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:21

Laat ieder lekker doen wat 'ie leuk vindt. Als je NH graag doet prima. Respect voor velen; ook voor die filmpjes zonder-zadel-en-hoofdstel. Het moet bij mens EN paard passen. Een modern gefokt ril dressuurpaard reed IK trouwens niet graag hoofdstelloos langs de weg....En bij een aanspanning voel ik mij ook safer als er een degelijke rem voorhanden is. Maar ik heb wel, uit belangstelling, alle NH boeken gelezen en eruit gepikt wat bij ons past.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:04

Ik heb een aantal bladzijden geleden al een keer gereageerd maar kan het niet nalaten om nogmaals te reageren.

TS, ik vind dat je nu toch best kortzichtig redeneert. Je doet nu voorkomen alsof alles wat met NH te maken heeft niet goed is. het is niet vreemd dat er zo fel wordt gereageerd.

Ik bestempel mijzelf ook als een traditional maar zie toch ook toegevoegde waarde in grondwerken en freestylen ( Emiel Voest)
Ik ben er van overtuigd dat de band met je paard alleen maar sterker wordt.

En zoals Kiwiko terecht aangeeft: iedereen dient zijn gezond verstand te gebruiken, of je nu 200% traditional bent of 200% NH
De basis blijft hetzelfde. Alleen heeft de een een ander middel om het doel te bereiken dan de ander...Mag toch? Live and let live!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:33

Ik kan eigenlijk alleen nog maar zeggen dat ik het erg leuk vind om te lezen dat een aantal 'traditionele' ruiters (om het maar even in een hokje te plaatsen ;) ) zich toch in NH verdiept hebben en het zelf ook gebruiken in hun training :) . Met die mensen kun je tenminste ervaringen uitwisselen. En van die mensen neem ik ook wat aan in een eventuele discussie :j, omdat zij weten waar ze het over hebben. Wat ik niet kan zeggen van mensen die zich duidelijk niet verdiept hebben in NH, maar wat in het wild roepen, totaal geen ervaring ermee hebben en eigenlijk gewoon anti zijn om het anti zijn. :+

Net als wat OKHannes zegt: Iedereen moet zijn gezonde verstand gebruiken. Dat lijkt me wel duidelijk, ja. :j
Te beginnen met niet zomaar wat onzin te roepen om te stangen. :P

Prima als je niets met NH hebt, maar respecteer anderen die er wel serieus mee bezig zijn. :)