Parelli manier slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:17

Chaos schreef:
Aan Liljebo en Jessix: Thanx, ik ben al begonnen met aanschaffen van een goed touwhalster en leadrope, haha. Het begin is er. Toevallig door klanten op het pad gekomen van Eddy Modde, waar ik nu op aan het oefenen ben. Het bevalt tot dusver goed en ik vindt het zeker interessant.

Jessix jij omschreef wat ik dacht beter dan dat ik dat deed. Ik vindt het idd erg commercieel en Amerikaans, en daardoor ben je al snel een beetje sceptisch. :j

Oh wat goed! En dan ook nog bij Eddy Modde terecht gekomen! :) Pas op hoor, het werkt verslavend!! ;) Nee hoor, leuk dat het je bevalt en dat je het interessant vind. Het verbreedt op zijn minst je kennis. Ik sta er versteld van hoeveel het nog toevoegt en ik ben echt geen groentje meer met paarden. En goed materiaal is inderdaad het halve werk.. Ook iets waar ik in het begin niet aan wilde. Ga toch echt niet al die troep kopen, ik heb toch een halster en een touw! Commercieel gedoe! :+ Maar nu ik het wel heb merk ik wel degelijk het verschil! Inmiddels is ook de 22ft rope al binnen, een longeerlijn voelt ineens onprettig in de hand.

Maar nogmaals, heel leuk dat je het een kans heb willen geven en dat het goed uitpakt tot nu toe.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:24

sowieso zijn alle metodes slecht als ze verkeerd toegepast worden of als er misbruik van wat gemaakt.

Buiten dat vind ik parellie niet slecht maar vind ik idd dat geen enkele metode helemaal goed is. Het is juist de kunst open te staan voor verschillende technieken en hieruit van alles een beetje te pakken en te kijken wat t beste het individuele paard past.
Het is nu eenmaal zo dat elk paard anders is en anders reageert. Uiteraard is er een instinct dat tzelfde is. echter het ene paard is heel cool en t ander raakt al in paniek omdat er een blaadje uit de boom valt.

slecht vind ik het echter niet!
althans wat ik gelezen heb met parelli zag ik niet echt hoe hiermee zn geest kapot gemaakt kan worden...

maar zoals gezegt. Mijn doel als ik een eigen heb is met het minimale veel berijken en dus ook liefst zonder iets KUNNEN rijden. (voorbeeldje)
Maar ik zal nooit voor 1 metode gaan... ik pak van vanalles een beetje en de rest van mezelf...

Jessix

Re: Parelli manier slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:32

Ik heb ook niet het gevoel dat Parelli mijn andere technieken in de weg staat. Het is voor mij eerder een toevoeging en dus niet zozeer dat ik al mijn principes nu over boord gooi. Natuurlijk heb ik nu ook wel dingen gedaan die ik nu met hele andere ogen bekijk en die ik nu heel anders aan zou pakken, maar dat hoort nou eenmaal bij ontwikkeling.

Parelli speelt trouwens juist heel erg in op de verschillende karakters van een paard en helpt je die te herkennen en daarop je techniek aan te passen. Inderdaad vergt een paard wat cool in de kop is een heel andere aanpak als een paard wat schrikt van een blaadje wat van de boom valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:24

Wendy schreef:
Als jullie het allemaal zo goed weten, wees dan even zo vriendelijk om die kennis met mij te delen. En natuurlijk wel gratis he, anders hebben jullie niet het beste met mijn paard voor :j

Tot die tijd houd ik het bij parelli.

:')
Nee, aangezien er geen enkele methode is die voor ieder paard werkt.
En nee, ik heb die kennis niet. Maar ik hoef die ook niet te hebben van een commerciele amerikaan die zijn geld hier wel weet uit te halen. Doe mij dan maar normale lessen, en geen lessen via cd/dvd/boek en wat hij inmiddels nog meer verzonnen heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:40

@Bizzybijtje. Je bent dus anti-Parelli, omdat hij commercieel is? Wie is er niet commercieel? Niemand kan van lucht leven. Ik niet, jij niet, Parelli niet. We willen allemaal een goed betaalde baan, met waardering en salarisverhoging, zodat we ook kunnen wonen, die auto kunnen rijden, ervan kunnen leven, leuke dingen doen, paarden kunnen bekostigen en vul-verder-zelf-maar-in.

Of behoor jij tot de categorie mensen die tegen hun baas zeggen: laat die salarisverhoging maar zitten, die hoef ik niet?

Als jij Parelli niet van CD/DVD/Boek wilt, is daar een oplossing voor te vinden. Oh nee, wacht, dan staat er nog steeds Parelli op, en dat was toch die geldgeile man uit Amerika?

Maar je ziet een ding over het hoofd. Als je met Parelli bezig gaat, heb jij via CD/DVD/boek ten allen tijde de instructeur die voor je klaar staat. Ook als je midden in de nacht zin hebt om wat te leren. Je hoeft niet op locatie, het kan vanuit je luie stoel. Driehonderdvijfenzestig dagen in het jaar. Vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week. Op momenten dat jij dat wilt. Een smeltkroes van verschillende methodes, verpakt in hapklare brokken. Maar ook weer niet zo gestandardiseerd dat je het met verstand op nul en blik op oneindig kunt toepassen. En mocht je lessen willen terwijl je naast je paard staat, is ook dat mogelijk. Op locatie, of bij iemand thuis....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:57

Nee, niet alleen omdat hij commercieel is, maar gewoon zijn hele methode, en niet te vergeten zijn 'volgelingen' zoals ik het noem :+ Leuk dat jij een uitzondering bent, maar hoe vaak zie ik wel niet van die mensen die maar klakkeloos alles overnemen en gewoon proberen zo snel mogelijk level 3 te kunnen halen, en niet naar hun paard kijken. En ja, ik heb dus vooroordelen. Jammer maar helaas.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:10

Wat als je nu eens duidelijk onderscheid maakt in een methode en de volgelingen die het in praktijk brengen? Omdat volgelingen het niet helemaal begrepen hebben, is de hele methode daarom slecht?

Van mij hoef je die vooroordelen niet in de kast te zetten hoor. Je doet jezelf er alleen ontzettend tekort mee...

Doe jezelf een plezier en bekijk onderstaande filmpjes.
Dit is Parelli, maar niet volgens een stramien.
Geniet ervan!

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME

http://www.youtube.com/user/ParelliTube ... 8I98-bKSOo

http://www.youtube.com/user/ParelliTube ... ac95OrDbsA
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-05-11 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:14

Bizzybijtje schreef:
Nee, niet alleen omdat hij commercieel is, maar gewoon zijn hele methode, en niet te vergeten zijn 'volgelingen' zoals ik het noem :+ Leuk dat jij een uitzondering bent, maar hoe vaak zie ik wel niet van die mensen die maar klakkeloos alles overnemen en gewoon proberen zo snel mogelijk level 3 te kunnen halen, en niet naar hun paard kijken. En ja, ik heb dus vooroordelen. Jammer maar helaas.

Ja, maar dat zijn gewoon een stel idioten....
die heb je in het western ook, mensen die hun paard als eerst een sliding stop aanleren op de verkeerde manier in een te zware bak! of in de dressuur, mensen die als eerst de piaffe aan willen leren door te rukken en te plukken, terwijl het paard nog niet eens sterk genoeg is om te verzamelen..
of in het springen over een steiltje met 1 balk zonder grondbalk van 1.20.......
Dat zijn gewoon idioten, geen boegbeelden van de sport....hoop ik toch??

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:07

Cassidy schreef:
Wat als je nu eens duidelijk onderscheid maakt in een methode en de volgelingen die het in praktijk brengen? Omdat volgelingen het niet helemaal begrepen hebben, is de hele methode daarom slecht?

Van mij hoef je die vooroordelen niet in de kast te zetten hoor. Je doet jezelf er alleen ontzettend tekort mee...

Doe jezelf een plezier en bekijk onderstaande filmpjes.
Dit is Parelli, maar niet volgens een stramien.
Geniet ervan!

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME

http://www.youtube.com/user/ParelliTube ... 8I98-bKSOo

http://www.youtube.com/user/ParelliTube ... ac95OrDbsA

Het onderste filmpje kende ik al (savvyclub geloof ik? ben ik een tijdje lid van geweest)
De andere twee nog niet. Heerlijke filmpjes om naar te kijken.
De eerste vind ik helemaal geweldig. Zo relaxt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:31

Frie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:53

mijn mening is vooral om je paard te leren kennen, in de kudde, aan de hand etc. Vervolgens moet je ook kritisch zijn naar jezelf en geduld hebben, want anders gebruik je de methodes inderdaad verkeerd.

Zelf gebruik ik geen methode, maar ik heb me ook niet genoeg verdiept in natural horsemanship.
Ik heb eens een dvd gezien van Klaus Ferdinand Hempfling, daar was ik wel behoorlijk van onder de indruk. Daarnaast enkele keren stukjes van Parelli gezien en dat spreekt me ook aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:16

Ik ben van mening dat als je een methode als parelli verkeerd toepast, je op dat moment niet meer met NH bezig bent en ook neit meer met het programma omdat je dan met het tegenovergestelde bezig bent van wat het idee is achter het programma.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:13

Er zijn in dit topic al een heel hoop goede dingen gezegd, waar ik nog even op in wil gaan is het commerciele... er is niets mis met commercieel...
alles is tegenwoording commercieel...

en daarbij geld betalen voor de pakketten is imo logisch... Linda, pat en alle andere op de dvds delen kennis, kennis die ze zelf ook hebben moeten verzamen. Het is logisch dat je ook voor tweedehands kennis betaald. Ik zelf wordt dag in dag uit betaald voor het verspreiden van mijn tweedehandskennis en nog wel aan mensen die het meestal niet eens willen hebben ;)