rider schreef:Dit topic begon best interessant, maar ik vraag me wel af waar het nu heen gaat. Suleilitha, wat is de meerwaarde voor een discussie over grondwerk van het aanhalen van alle NH mensen die níet het goede doen?
Ik krijg eerlijk gezegd een beetje het idee dat je uit principe anti-NH bent, die mening graag in iedere discussie wil doordrukken en zodra men serieus op je vragen/opmerkingen ingaat, kom jij weer met een relaas over X en Y die hun paarden op 'NH"wijze afbeulen en Jan en allemaal afkraken. Ik vind dit persoonlijk nogal triest en kinderachtig, je zou toch denken dat er met iemand die al jaaaaren in de paarden zit op een meer volwassen wijze te discussiëren valt.
Wat is nu precies je probleem? Meerdere mensen hebben uitgelegd wat er zoal onder grondwerk verstaan wordt. Dat heeft niets te maken met paarden met geweld tegen de grond werken, aan alle kanten vastbinden, kapot rukken met touwhalsters en weet ik veel wat, dus waarom betrek je de discussie steeds daar weer op?
Dat jij het nut van grondwerk niet inziet, prima, is jouw zaak. Er zijn ook wat dingen die jij proclameert waar ik totaal het nut niet van zie, maar daar ga ik verder niet op in omdat dit totaal geen nut heeft voor een (anderzijs interessante) discussie.
Ik schrijf deze post omdat ik vind dat die oh zo agressieve 'naturals' zich in dit topic allemaal uiterst respectvol en openminded opstellen, en open en eerlijk over hun grondwerk methoden praten. Een beetje respect van jouw kant is wel op zijn plaats.
Het feit dat TS een discussie over grondwerk start onder 'van nature' zegt al weer genoeg 
Grondwerk is nl. niet per defenitie natural horsmanship. Je hebt ook 'schooling in hand' vanuit de klassieke dressuur.
Deze discussie plaatsen onder 'discussies' zou beter op z'n plaats geweest zijn, nu lijkt het er idd op dat een bepaalde groep wordt uitgedaagd ter meerdere glorie van TS zelf. Wat op z'n zachtst gezegd irritant is.