Wat is grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:27

Cassidy schreef:
minkie schreef:
In zo'n geval is het paard te mans voor de eigenaar en walst zo over hem heen. Ligt niet aan het paard maar aan de eigenaar. Die zou eens goed de broek aan moeten trekken en het paard op zijn plek wijzen.

Negen van de tien zogenaamde "probleempaarden" ontstaan omdat de eigenaar er niet goed mee om weet te gaan.

ABSOLUUT Lachen Daarom heeft eigenaar het weken lastig bij me, en een paard maar eventjes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:29

Sylvia, ik brand het niet af, maar de mensen waren toen zo'n beetje de enigen en echt, daar had jij ook niet bij willen zijn want het woord mishandeling had je dan voor in je mond gelegen.

Edit: ik brand af wat ik heb gezien en ja, erger nog ik veroordeel dat zelfs....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:33

suleilitha schreef:
Twiggy, ik kan je er zo foto's van laten zien maar die zet ik niet op Bokt want ik ben bang dat ze me dan lynchen.

Ik heb wel een site van enkele van deze pioniers, overigens en die zet ik hier ook neer.
http://www.nh.cybercomm.nl/

Sylvia, ik heb NH aanhangers dingen zien doen die nog verder van het wezen paard afstaan dan wat de vastgeroeste traditionals doen...... Tja, een plastic slaoliefles op de kop van een recidiverende steigeraar stuk slaan klinkt niet fijn maar het gaat mij erom dat het effectief is, ik kan het ook niet helpen.

Als jarenlange NHer heb ik nog nooit van deze Maarten gehoord en hij ziet er behoorlijk eng uit. Ik zou die website eens moeten doorspitten, maar ik geloof zo op het eerste gezicht dat ik er niet veel mee kan. Alleen al die naam 'Het Voetpad', klinkt als een sekte. Daar doe ik niet aan mee, hoor. Haha!
Don't worry...... Dus als je je nare ervaringen hier op stoelt, tja, jammer......
Want hier schaar ik mezelf als NHer dus echt niet onder. Knipoog
Het voetpad. ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:35

http://www.nh.cybercomm.nl/cursprog.htm

Even naar beneden scrollen naar 19.00 uur!!!! Ik heb gezien hoe ze dat onderdanige knielgedrag erin kregen. Touw onder de kogel en hupsakee!!!!!! Ik ga verder niet in detail want ik krijg er nog akelige gevoelens bij!!!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:36

@ Suleilitha: Heb je eigenlijk behalve deze wannabe-NH-guru nog andere NH-ers aan het werk gezien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:38

Ja, Monty een keer en die was ook niet zachtzinnig maar wel eerlijk. Verder ken ik wel NH mensen hier in de buurt en daar ga ik niet mee om, omdat ze vorig jaar bijna elke dag kwamen klagen hoe fout ik bezig was dat ik mijn toen driejarige beleerde, met bit, met boomzadel.
Tja ik kan er ook niks aan doen, woon aan een ruiterroute.... en was op een gegeven moment die pottekijkers toch wel een heeeeel klein beetje zat...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:40

NH is niet automatisch bit- en boomloos, heb je ze dat aan hun verstand gepeuterd?
Verder kan ik me voorstellen dat je met dergelijke figuren niet in discussie gaat. Een mens heeft maar een beperkte energie om weg te geven, daar moet je zuinig mee omgaan....Lips are sealed

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:42

monty is niks lief Lachen ik heb in de boktlounge een discussie gehad met Annemarie vg Toorn............ en het kwartje Monty viel joh!!!
Monty is practisch........... beter een keer goed dan 10 keer een beetje.........

en zo denk ik er ook over, alleen als ik het doe dan valt het bij de meeste NHers onder mishandeling, en als hij het doet niet Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:43

Suleilitha, sorry, maar ik ken inmiddels heel wat NHers en ben er zelf eentje en geen van hen doet dit soort dingen, hoor. Absoluut niet zelfs. Durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Knipoog

NH is zeker niet per definitie bit- en boomloos. Ik doe dat toevallig wel, maar het hoeft echt niet samen te gaan. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:45

Ik zeg ook niet dat iedereen zo is, Twiggy, alleen wat hier in de buurt nog rondwandelt is echt verschrikkelijk... triest maar waar en daardoor krijg je dat de goeien het weer met de kwaaien moeten ontgelden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:50

KiWiKo, en ik bouw alles juist rustig op met mijn paard. Beloon hem voor het zijwaarts wijken aan de hand, als is het maar een pasje. En dat bouw ik op. Kan hem meteen ook twintig passen laten gaan met wat meer druk (heel wat meer druk heb je dan nodig met die van mij), maar ik zie daar het nut niet van in.... Hij moet het leuk vinden en als ik hem 'dwing' is de lol er gauw af voor hem. Tot nu toe heb ik een heel tevreden, leergierig paard die nu echt meer dan ooit wil leren, leren, leren. Hij vindt het echt leuk om te werken, om weer wat nieuws mee te maken en ik ben overtuigd dat het komt door de opbouw.... Want ooit was het een paard met een muur om zich heen.

Heb ooit in mijn prille NH begin iemand gehad die bij Monty in Amerika les had gehad. Ik vond het niets, mijn paard had van die ogen van 'dit is me veel te heftig'. Hij snapte er niets van. Ik zag dat, zij blijkbaar niet en ik kapte er meteen mee. Not our cup of tea, zeg maar. Was een goede beslissing, al hoewel ik lees dat ze ook echt goede dingen doet, maar blijkbaar is het onze methode gewoon niet. Ik lees wel eens wat van Monty, hij weet heel veel, maar zijn gehele methode, nee, ik heb er nooit meer iets mee gedaan..........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:54

suleilitha schreef:
Ik zeg ook niet dat iedereen zo is, Twiggy, alleen wat hier in de buurt nog rondwandelt is echt verschrikkelijk... triest maar waar en daardoor krijg je dat de goeien het weer met de kwaaien moeten ontgelden.

Heel jammer dat je door deze ervaring weer wordt bevestigd in
typisch mensentrekje: hokjesdenken....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:57

Ik denk ook dat we allemaal in hokjes denken, zo zit de mens gewoon in elkaar.
Hard, maar waar.

Maar ik mag toch hopen dat mensen me niet in het hokje bij die engerd stoppen. Moet er niet aan denken. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:58

Cassidy schreef:
NH is niet automatisch bit- en boomloos, heb je ze dat aan hun verstand gepeuterd?
Verder kan ik me voorstellen dat je met dergelijke figuren niet in discussie gaat. Een mens heeft maar een beperkte energie om weg te geven, daar moet je zuinig mee omgaan....Lips are sealed

Lieverd, been there, ik mocht een totaal aan stront geholpen engelse volbloed weer in het gareel zien te krijgen bij dit stel. Hoofdstel was een vlijmscherp touwhalster, zadel was een totaal niet passend westernzadel. Dier was brood en de broodmager!
Stokkreupel was ie ook, hij had artrose/slijtage. Zijn eigen op maat gemaakte zadel van Daaleman meende ik hadden ze verruild aan een pony.
Thuis had ik nog een oude Stubben die paste en daar heb ik een paar keer mee gereden.
Niks mis mee...
Ik kan nog wel janken.
Wat er verder op stal stond: een oud politiepaard, die op een gegeven moment uitgleed, heup brak en die levend naar buiten werd gesleept en een oude afgedankte goedgekeurde Welsh-K-hengst die op hoge leeftijd letterlijk en figuurlijk het genadeschot kreeg, van de baas zelf, omdat ie op was en epilepsie had. Dier werd een dag van te voren nog verhuurd.
Huh, ik heb eigenlijk teveel gezegd maar het lucht me gewoon op.
Verder wisten ze overal gratis paarden te scoren onder het mom van een goed tehuis. Gemiddeld hebben deze dieren dus nog een krap jaar geleefd, onder zeer erbarmelijke omstandigheden en geloof het of niet, ik heb hoeven gezien waar het bloed onder uit liep. Genoeg voer kregen ze niet en ze werden gemiddeld toch een uurtje of drie per dag ook nog eens verhuurd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:03

Maar NH mensen zouden zo'n adres helemaal niet trekken. Althans, niet de mensen die ik irl en op bokt heb leren kennen. En ikke al helemaal niet...... Verdrietig

Overigens rij ik ook met touwhalster, hoor, maar heb er nog niets scherps aan ontdekt. Maar goed, ik pluk en trek niet en ken mijn paard (mede door het grondwerk) uit duizenden, waardoor ik eventueel pubergedrag vaak al voor ben. Want er zit wel een kop op zo nu en dan, hoor. Haha!

Ik lees hier vaak op bokt wat een dierenmishandeling zo'n touwhalstertje is, maar ik zal wel iets missen dan, want ik, en eigenlijk nog veel belangrijker, mijn paard, hebben die ervaring helemaal niet. Lachen
Al ben ik wel met je eens dat je een gemiddeld kind niet je paard moet laten leiden of rijden met zo'n halster, want die rukken er wel aan en dat wil ik echt niet hebben.
Maar dat geldt net zo goed voor een standaard hoofdstel of stalhalster. Zou mijn paard dat dragen, dan wil ik ook geen getrek en gepluk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:06

Aan dit dier werd dus wel gerukt en geplukt, helaas. Gelukkig is hij allang dood en merkt er niks meer van! ik tolereer bij mijn paarden ook geen geruk en gepluk en dat is ook niet nodig. Ze snappen me zo ook wel, ik ben er elke dagen bij. We weten wat we aan elkaar hebben en zo hoort het.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:10

Precies, als je je dieren goed kent en zij jou, dan hoef je helemaal niet te rukken en te plukken. Helaas zie ik dat irl toch wel heel vaak voorkomen en dan zie je dat veel ruiters en paarden elkaar toch vaak niet zo heel goed kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:12

Ik weet niet hoe ik het doe, maar mijn toen nog hengst was pas twee dagen thuis en echt, ik kon hem met mijn pink aanduwen en een stap achterwaarts laten gaan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:17

Wat volgens mij vooral goed helpt is je focus (echt denken 'je gaat nu achteruit) en het juiste gebruik van je energie. Ik ben zelf iemand die dat heeft moeten leren, mede omdat ik vrij snel energieloos ben en daarnaast ben ik best een softie met paarden Haha! . Jaja, ik geef het eerlijk toe. Maar het valt me ook op dat het ene paard nou eenmaal gevoeliger is om te wijken dan het andere. Knipoog
Bij die van mij moet je het achterwaarts en wijken (zijwaarts, achterhand, voorhand e.d.) echt bijhouden, anders blijft hij stug staan. Als jonkie zette hij zelfs rustig een stap je kant op. Had overal schijt aan. Haha!

Nu snapt hij het en kan ik hem aan een lange lijn met voornamelijk focus en energie achteruit laten stappen tot aan het einde van mijn lange touw. Leuk hoor, grondwerk. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:22

Volgens mij doe ik dat dus automatisch, zonder na te denken.
Vorige week hadden we trouwens een gek voorval, we waren aan het mennen, even blokje om. Paard was nogal gefocust op het woord Ja, daarmee had ik hem een dag eerder een paar keer aangemoedigd. Vriendlief stelt mij een vraag, ik roep enthousiast JAAAA en tjakka, peerd vertrekt zo vanuit een rustige stap in middendraf, ik heb wel even gelachen Knipoog
Mag wel oppassen dat we er geen circusaap van maken Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:28

Hahaha.....

Met mijn centered riding lessen doe ik hetzelfde me focussen en als ik even te vroeg focus wendt mijn paard soms al af. Ongelofelijk hoe gevoelig ze daarvoor zijn.......

Ik ga slapen, het is weer veel te laat. Clown
Truste!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:31

Truste!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:41

Dit topic begon best interessant, maar ik vraag me wel af waar het nu heen gaat. Suleilitha, wat is de meerwaarde voor een discussie over grondwerk van het aanhalen van alle NH mensen die níet het goede doen?

Ik krijg eerlijk gezegd een beetje het idee dat je uit principe anti-NH bent, die mening graag in iedere discussie wil doordrukken en zodra men serieus op je vragen/opmerkingen ingaat, kom jij weer met een relaas over X en Y die hun paarden op 'NH"wijze afbeulen en Jan en allemaal afkraken. Ik vind dit persoonlijk nogal triest en kinderachtig, je zou toch denken dat er met iemand die al jaaaaren in de paarden zit op een meer volwassen wijze te discussiëren valt.

Wat is nu precies je probleem? Meerdere mensen hebben uitgelegd wat er zoal onder grondwerk verstaan wordt. Dat heeft niets te maken met paarden met geweld tegen de grond werken, aan alle kanten vastbinden, kapot rukken met touwhalsters en weet ik veel wat, dus waarom betrek je de discussie steeds daar weer op?

Dat jij het nut van grondwerk niet inziet, prima, is jouw zaak. Er zijn ook wat dingen die jij proclameert waar ik totaal het nut niet van zie, maar daar ga ik verder niet op in omdat dit totaal geen nut heeft voor een (anderzijs interessante) discussie.

Ik schrijf deze post omdat ik vind dat die oh zo agressieve 'naturals' zich in dit topic allemaal uiterst respectvol en openminded opstellen, en open en eerlijk over hun grondwerk methoden praten. Een beetje respect van jouw kant is wel op zijn plaats.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 06:31

Op zich gaat deze discussie wel een leuke kant uit zo Haha!

Blijf het inderdaad wel jammer vinden dat in meerdere discussies die nu lopen zo vaak wordt gezegd dat je NH niet kunt leren maar dat je dat bent.......dat vind ik wel een kortzichtig iets. Er zijn in mijn ogen genoeg mensen die denken NH te zijn maar dat vind ik nog geen NH mensen, er zijn ook niet-NH mensen die ik met hun paard zie omgaan waarvan ik denk pure NH.

In mijn ogen kan een mens overigens ook groeien.....er zijn genoeg dingen die ik niet kon vroeger of niet was en nu wel.
Omdat ik dat geleerd heb, zowel positief als negatief overigens een mens kan in mijn ogen dingen aanleren en afleren zonder dat het een kunstje wordt Pling . Zoals de visie hier neergelegd wordt zou ik het dus nooit dingen kunnen leren omdat ik het niet ben.....fijn uitgangspunt. Ik kan dus beter goudvissen gaan fokken Schijnheilig Clown of sommige dingen helemaal niet beginnen omdat ik het van nature niet in me heb. Doe ik mezelf daarmee niet enorm tekort Verward

Bovendien hou ik er niet zo van als mensen zo van zichzelf overtuigd zijn (NH of niet NH)......daarmee krijgen ze in mijn ogen een vrij kortzichtige visie en daarmee doe je jezelf tekort. Je kunt altijd leren als je dat wilt, al was het maar dat je leert dat iets niet jouw ding is Tong uitsteken.

Ik had geen opa met land en kuilbulten....ik had zelfs ouders die niks van paarden wisten. Van mijn 6e tot mijn 14e op de manege rondgehobbeld. Ik heb een pony van mijn ouders gekregen op mijn 14e en een jong paard van hun gekregen (mijn nu ouwetje van 22 jaar) op mijn 18e.....Dat paard was van een meisje van 11 geweest dat er alleen maar naast gelegen heeft in een half jaar tijd. Paard tankte overal doorheen, wierp het meisje ergens in de bak en ging dan als een idioot door de bak rennen.

Dat paard heeft mij veel geleerd. Ze heeft mijn kaak uit de kom gerost en ik heb diverse discussies met haar gehad.
Die discussies heb ik op een manier opgelost die ik nu nooit meer zo zou doen, KOP DICHT EN LUISTEREN. Als ik er af lazerde werd ik zo retekwaad dat paardlief het eerste uur niet meer in mijn buurt durfde te komen Bloos een schop onder d'r hol kon ze krijgen. Paardlief deed op een gegeven moment alles voor me...maar het druisde wel tegen mijn gevoelens in.
Ik had wat met haar bereikt maar niet op de manier zoals IK dat wilde. Ik ben er ook zeker niet trots op dat ik het zo heb opgelost, ik zou dat nooit meer zo doen.....ik wil niet dat mijn paard iets doet omdat het moet, maar omdat het het wil doen voor me.

Ik heb even een uitstap gemaakt naar Nevzorov. Extreme NH dat je niet eens NH mag noemen omdat dat een scheldwoord is in zijn ogen Tong uitsteken. Zelfs een stalhalster gebruiken is al zo ongeveer mishandeling ROFL Ook een vrij kortzichtige visie die van "IK doe het goede niemand anders en alleen ik ben de beste". Als ik hem op dvd zie van nature volgens mij een hele dominante man. Fijn voor hem dat hij zichzelf op de borst kan slaan voor zijn trainingsmethode en dat dat voor hem werkt, maar ik hou liever mijn ogen open en kijk rond, daar leer ik van. Jammer dat hij zichzelf zo beperkt....en in zijn eigen vastgeroeste patroontjes blijft zitten.
Ik leer wat ik wel en wat ik niet wil gebruiken in mijn omgang met mijn paardjes en of dat nou NH is of niet NH.

Oh en ook ik heb een zeer gerenomeerde en gerespecteerde NH goeroe een crusiale fout zien maken bij een trailerlaad probleem paard.......

Eigenaresse kreeg paard uiteindelijk na 4 weken training gesedeerd op trailer mee naar huis Gestoord en toen moest hij er nog met 2 leadropes (goh veel meer NH dan longeerlijnen Rolleyes) opgeholpen worden in 15 minuten. Paard heeft ons op weg naar huis bijna laten verongelukken door door de sedatie heen te breken en de trailer totaal af te breken en gaat nu helemaal de trailer niet meer op Bloos! Eigenaresse van paard is zeer begrijpelijk KLAAR met NH.

Ik ben niet klaar met NH en grondwerk, maar wel met de desbetreffende goeroe Whoosh! die ik vrij hoog had zitten ooit.....een van die goeroes die met zijn oogjes knippert of vingertje wijst en paard gaat voor hem aan de kant.

Heb ook gezien waar het misging, een zwaar geval van zelfovertuiging en groot ego van de kant van goeroe...die duidelijk lijdt aan het "ik ben het beste en ik klaar dat klusje wel effe syndroom"...Eigenaar kreeg valikant op haar donder en te horen wat ze allemaal wel niet fout deed in de omgang met haar paard......paard vond dat NH goeroe een arrogante zak was en eerst maar eens een toontje lager moest zingen blijkbaar Nors opkijken .

Heb ik ook van geleerd.....nooit meer zo tegen iemand op te kijken en mezelf als minder goed als die persoon te zien Knipoog.
Zo verknipt als deze goeroe dat paard heeft gekregen was mij immers ook wel gelukt...en ik ben niet eens een goeroe Clown

Er wordt vaak geroepen dat NH-ers mensen zijn die teleurgesteld zijn geraakt in de traditionele wereld, maar is het niet ook zo dat de mensen die zwaar anti-NH zijn door het zien of meemaken van sommige dingen van NH-ers?

Ik heb nog wel een vraag overigens en ik hoop dat iemand me die kan beantwoorden....waarom zou ik dingen in 1 seconde aan mijn paard willen leren als ik nog hopelijk minimaal 22 jaar heb om het samen met haar te leren? Waarom moet ik haast hebben??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:54

rider schreef:
Dit topic begon best interessant, maar ik vraag me wel af waar het nu heen gaat. Suleilitha, wat is de meerwaarde voor een discussie over grondwerk van het aanhalen van alle NH mensen die níet het goede doen?

Ik krijg eerlijk gezegd een beetje het idee dat je uit principe anti-NH bent, die mening graag in iedere discussie wil doordrukken en zodra men serieus op je vragen/opmerkingen ingaat, kom jij weer met een relaas over X en Y die hun paarden op 'NH"wijze afbeulen en Jan en allemaal afkraken. Ik vind dit persoonlijk nogal triest en kinderachtig, je zou toch denken dat er met iemand die al jaaaaren in de paarden zit op een meer volwassen wijze te discussiëren valt.

Wat is nu precies je probleem? Meerdere mensen hebben uitgelegd wat er zoal onder grondwerk verstaan wordt. Dat heeft niets te maken met paarden met geweld tegen de grond werken, aan alle kanten vastbinden, kapot rukken met touwhalsters en weet ik veel wat, dus waarom betrek je de discussie steeds daar weer op?

Dat jij het nut van grondwerk niet inziet, prima, is jouw zaak. Er zijn ook wat dingen die jij proclameert waar ik totaal het nut niet van zie, maar daar ga ik verder niet op in omdat dit totaal geen nut heeft voor een (anderzijs interessante) discussie.

Ik schrijf deze post omdat ik vind dat die oh zo agressieve 'naturals' zich in dit topic allemaal uiterst respectvol en openminded opstellen, en open en eerlijk over hun grondwerk methoden praten. Een beetje respect van jouw kant is wel op zijn plaats.

Het feit dat TS een discussie over grondwerk start onder 'van nature' zegt al weer genoeg Sigaar

Grondwerk is nl. niet per defenitie natural horsmanship. Je hebt ook 'schooling in hand' vanuit de klassieke dressuur.

Deze discussie plaatsen onder 'discussies' zou beter op z'n plaats geweest zijn, nu lijkt het er idd op dat een bepaalde groep wordt uitgedaagd ter meerdere glorie van TS zelf. Wat op z'n zachtst gezegd irritant is.