Detour, het wordt hier en daar al aardig verwoord in dit topic, volgens mij. Zo uitgebreid kan ik het niet doen, ben er te moe voor, dus dan ben ik niet denderend in het verwoorden, hoor, sorry.
Natural Horsemanship, daaronder versta ikzelf vooral de manier van omgaan, zowel in de dagelijkse verzorging als de training. Het is vaak toch net even anders dan de traditionele manier, al hoewel het soms raakvlakken kan hebben, maar naar mijn idee nog lang niet genoeg raakvlakken.
Parelli, Voest, Hempfling, Monty, het zijn allemaal mensen met fascinerende ervaringen die zij graag delen met mensen die ook net even iets bewuster met paarden om willen gaan. Ik leer van al die mensen wel wat en maak er uiteindelijk ons eigen mixje van (ikke en Sammy).
Het leuke is dat je nooit uitgeleerd bent en dat er zoveel mogelijkheden zijn om heel veel te leren op zo'n mooie manier.
Over de naturalstempel; onder dat 'kopje' versta ik meer de manier van het houden van paarden, dus bv. het paard buiten houden met soortgenoten, bewust met de voeding bezig zijn (veel ruwvoer e.d.), de paard zijn natuurlijke weerstand (wintervacht) het werk laten doen etc. Daarnaast kun je de theorie volgen van het natuurlijk bekappen, het bitloos en boomloos rijden e.d. Ik doe dat zelf beiden, omdat ik er bewust voor gekozen heb mijn paard bitloos in te rijden, wat prima bevalt, naast het feit dat er wolfskiesjes op zijn lagen zitten. Tot nu toe heeft de tandarts aangegeven geen reden te zien, ze weg te halen. En gaan ze weg, dan nog wil ik bitloos blijven rijden, want mijn paard doet het er geweldig op. NH en natural gaan heel goed samen, maar ik ken ook mensen die niet met natural zaken bezig zijn, maar wel weer aan NH doen. Of andersom. Want niet elk paard die het hele jaar door in de kudde buiten staat wordt NH getraind.
Boomloos rijden, tja, daar heb ikzelf diverse goede redenen voor, deze bewuste keuze. Lang verhaal, wil het je best eens toelichten, mocht je het willen weten. Ook hiermee doet mijn paard het prima, al hoewel ik al langere tijd met bareback pad rij, aangezien ik een nieuw zadel besteld heb en daar al een tijdje op zit te wachten.
Moet zeggen dat het heel bijzonder is om je jonge paard zo te berijden. Je voelt alles van elkaar en ik pluk daar echt de vruchten van. Wil er ook bij zeggen dat mijn paard's rug ook in de gaten gehouden wordt, mocht iemand daar een opmerking over hebben.
Ikzelf ben heel blij met deze combi waar ik bewust voor gekozen heb, toen ik mijn paard kocht. Maar ik zeg er ook eerlijk bij dat ik altijd naar mijn paard blijf kijken. Dus ja, ik geef ook wel eens (winter)periodes krachtvoer of haal de regendeken soms uit de kast.
En ik heb ook niets tegen goedpassende boomzadels. Dus een combi van e.e.a. lijkt mij ook prima.