Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diphranil

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:51

suleilitha schreef:
Een Natural is doorgaans iemand die beweert op een natuurlijke manier met een paard om te gaan, hier bij het paard ontzettend verdisneyficerend, het belang en de behoeften van het dier volledig over het hoofd ziend in dit verhaal. Verder is de doorgewinterde Natural doorgaans overtuigd van zijn/haar eigen dogma's waar een ander ook in moet geloven Haha!

Wat een onzin.. Waarom moet alles en iedereen nou weer in hokjes gestopt worden met een negatieve bijklank.
Heb toch een beetje respect voor een ander en doe gewoon je eigen ding, zonder anderen af te kraken. Duivel

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:14

Natural is in mijn ogen inderdaad een heel breed idee. Zo heb je de kant van het natural houden van je paarden, deze kant is eigenlijk normaal als je bekijkt hoe paarden van nature leven. Zo hebben mensen hun paarden eigenlijk vaak gehouden in het verleden. Pas nu sinds er een paar jaar zo'n opkomst is van het "natural" wordt er pas onderscheid gemaakt. Maar over het algemeen zal elke leek ook zeggen dat je een paard in de wei houd.

Maar het natural zijn en omgaan met je paard vindt ik weer heel wat anders. Hiermee duid ik op het comminuceren via je lichaam en bewust zijn van het gedrag van je paard. Zo heb ik altijd geleerd dat je naast de schouder van een paard moet lopen je zou dan de meeste controle hebben. Nu bleek(op n cursus bij Annemarie van der Toorn) na het zien van een documentaire over camargue paarden dat dit eigenlijk de veulen positie is en je dus bij voorbaat onderdanig maakt. Met allerlei van dit soort gegevens gaat denk ik een natural aan de slag. En vermengt dit met zijn eigen ideeen. Ik noem mezelf niet per se natural maar heb wel bepaalde ideeen van het natural rijden/houden en omgaan met paarden.

Ik denk dan ook dat natural in verschillende categorien te verdelen is. En dat het mooie aan"natural" is dat je eigenlijk teruggaat naar het kijken naar een paard zoals je eerder nog niet had gedaan. Boomloos,bitloos,ijzerloos vindt ik allemaal weer een ander aspect van het natural zijn.

Vorr mij is natural het omgaan met paarden op een ander niveau. Tong uitsteken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:48

Twiggy2008 schreef:
Detour, het wordt hier en daar al aardig verwoord in dit topic, volgens mij. Zo uitgebreid kan ik het niet doen, ben er te moe voor, dus dan ben ik niet denderend in het verwoorden, hoor, sorry. Bloos Knipoog

Natural Horsemanship, daaronder versta ikzelf vooral de manier van omgaan, zowel in de dagelijkse verzorging als de training. Het is vaak toch net even anders dan de traditionele manier, al hoewel het soms raakvlakken kan hebben, maar naar mijn idee nog lang niet genoeg raakvlakken. Knipoog
Parelli, Voest, Hempfling, Monty, het zijn allemaal mensen met fascinerende ervaringen die zij graag delen met mensen die ook net even iets bewuster met paarden om willen gaan. Ik leer van al die mensen wel wat en maak er uiteindelijk ons eigen mixje van (ikke en Sammy). Lachen
Het leuke is dat je nooit uitgeleerd bent en dat er zoveel mogelijkheden zijn om heel veel te leren op zo'n mooie manier.

Over de naturalstempel; onder dat 'kopje' versta ik meer de manier van het houden van paarden, dus bv. het paard buiten houden met soortgenoten, bewust met de voeding bezig zijn (veel ruwvoer e.d.), de paard zijn natuurlijke weerstand (wintervacht) het werk laten doen etc. Daarnaast kun je de theorie volgen van het natuurlijk bekappen, het bitloos en boomloos rijden e.d. Ik doe dat zelf beiden, omdat ik er bewust voor gekozen heb mijn paard bitloos in te rijden, wat prima bevalt, naast het feit dat er wolfskiesjes op zijn lagen zitten. Tot nu toe heeft de tandarts aangegeven geen reden te zien, ze weg te halen. En gaan ze weg, dan nog wil ik bitloos blijven rijden, want mijn paard doet het er geweldig op. NH en natural gaan heel goed samen, maar ik ken ook mensen die niet met natural zaken bezig zijn, maar wel weer aan NH doen. Of andersom. Want niet elk paard die het hele jaar door in de kudde buiten staat wordt NH getraind. Knipoog

Boomloos rijden, tja, daar heb ikzelf diverse goede redenen voor, deze bewuste keuze. Lang verhaal, wil het je best eens toelichten, mocht je het willen weten. Ook hiermee doet mijn paard het prima, al hoewel ik al langere tijd met bareback pad rij, aangezien ik een nieuw zadel besteld heb en daar al een tijdje op zit te wachten. Haha!
Moet zeggen dat het heel bijzonder is om je jonge paard zo te berijden. Je voelt alles van elkaar en ik pluk daar echt de vruchten van. Wil er ook bij zeggen dat mijn paard's rug ook in de gaten gehouden wordt, mocht iemand daar een opmerking over hebben.

Ikzelf ben heel blij met deze combi waar ik bewust voor gekozen heb, toen ik mijn paard kocht. Maar ik zeg er ook eerlijk bij dat ik altijd naar mijn paard blijf kijken. Dus ja, ik geef ook wel eens (winter)periodes krachtvoer of haal de regendeken soms uit de kast. Knipoog
En ik heb ook niets tegen goedpassende boomzadels. Dus een combi van e.e.a. lijkt mij ook prima. Lachen

bedankt voor je heldere uitleg! Ach gut

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:53

Graag gedaan, hoor, en als er wat is, je weet me te vinden. Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:51

detour schreef:
Nee, dit is geen stooktopic, maar een serieuze vraag. Bloos

Natural m.b.t. Natural Horsemanship, daar doel ik op. Knipoog

Voest, Parelli en Monty? Zijn zijn DE belichaming van NH?...

Wat is dan het verschil?..

Er lopen talloze discussies maar er zijn vele interpretaties van wat Natural is, met als gevolg oeverloze discussies waarbij een hoop bokkers denk ik- onbedoeld- langs elkaar heen praten. Knipoog

Maar vraag mezelf echt af wat naast bitloos, ijzerloos, boomloos etc., Natural inhoudt.

In mijn ogen is natural simpelweg een label wat mensen zichzelf opspelden om zich te kunnen onderscheiden van de zgn traditionals (ook een label) maar ook om zich bij een groep te voegen. Helaas gaan het opspelden van elk label vaak gepaard met een tunnelvisie.
Natural is tegenwoordig ook enorm commercieel. Palk ergens het label natural of natuurlijk op en het verkoopt.

Ik zelf ben niet zo van de labels. Doe wat mij goeddunkt en waarvan ik denk dat het goed is voor mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:28

fransje23 schreef:
In mijn ogen is natural simpelweg een label wat mensen zichzelf opspelden om zich te kunnen onderscheiden van de zgn traditionals (ook een label) maar ook om zich bij een groep te voegen. Helaas gaan het opspelden van elk label vaak gepaard met een tunnelvisie.

Men hoeft zichzelf geen label op te spelden, want dat doen anderen wel voor je. Knipoog
Ookal noem je jezelf geen natural, anderen zullen je wel zo benoemen (en dat komt dan ook voort uit tunnelvisie).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:44

JoviBan schreef:
fransje23 schreef:

Men hoeft zichzelf geen label op te spelden, want dat doen anderen wel voor je. Knipoog
Ookal noem je jezelf geen natural, anderen zullen je wel zo benoemen (en dat komt dan ook voort uit tunnelvisie).

Je hebt gelijk maar ik ging even uit van de groep die zichzelf natural noemt Knipoog

Tunnelvisie en labels zijn vervelend al heeft denk ik, bijna, iedereen wel de behoefte om mensen in hokjes in te delen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:49

Mensen zijn kuddedieren en willen altijd graag bij een bepaalde kudde horen, denk ik. Haha!
Dan maar bij de naturals, ik vind het prima, want daar kan ik me het meeste in vinden (en mijn paard eigenlijk nog veel meer Knipoog ). Moet eerlijk zeggen dat ik voordat ik op bokt kwam nog nooit van die kudde gehoord had. Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:59

'naturals' is een term die bokt zelf bedacht heeft om een groep mensen die lastige vragen stelt in diverse topics te bestempelen Sigaar

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:07

Arabesk schreef:
'naturals' is een term die bokt zelf bedacht heeft om een groep mensen die lastige vragen stelt in diverse topics te bestempelen Sigaar

ROFL Nagelbijten / Gniffelen Afgod

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:11

Ik heb mezelf nog nooit 'natural' genoemd en zal dat ook niet gaan doen Knipoog

Anderen doen dat voor me: geregeld wordt er in HK topics gesproken over A&A 'extreme naturals'.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:51

Aha, dus het is hier ontstaan?
Ach, you can't start a fire without a spark en ja, kwa beweringen, filmmateriaal, foto's, etc. etc. kun je er niet omheen dat in deze context dat "extreme naturals" niet uit de lucht is komen vallen. Het is gewoon heel jammer Arabesk, maar als je én bang bent voor je eigen pony én les geeft, als je én niet in staat bent om een hoefzweer te onderkennen, maar wel paarden van derden bekapt en les geeft hierin, ben je m.i. niet goed bezig.
Het is een publiek geheim dat jullie de nodige blunders hebben gemaakt in jullie "praktijk" maar nooit een fout zullen bekennen. Hoe bedoel je, doorgeslagen?
Meid, ga iets doen waar je wel goed in bent!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:14

Bang voor mijn eigen paard? Ja zo bang, dat ik hem geen hoofdstel om durf te doen met buitenrijden in de duinen ROFL

Afbeelding

Verder ben ik gewoon eerlijk dat ik een keer keihard van hem afgeduveld ben en naar het ziekenhuis ben gegaan (mankeerde verder niks), maar dat was in de tijd dat hij op stal had gestaan, biks heeft gekregen en ik hem met bit reed. Toen ben ik wel een tijdje bang geweest om te vallen ja. Koe

Een hoefzweer onderkennen wij zeker wel. Jij refereert aan een meningsverschil tussen een andere NB-er en ons, over het wel of niet terugbrengen van de steunsels tot zoolhoogte.

Jouw enige doel is mij afkraken Clown in elk topic waar je me tegenkomt en ik voel verder geen enkele behoefte om in verdediging te gaan, zéker niet tegenover jou Sigaar Ga liever constructief in discussie ipv afzeiken, want het begint anderen ook al op te vallen dat je uit bent op afkraken.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 26-10-08 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:15

Nee hoor, ik stel het alleen even aan de kaak dat ik er tegen ben dat mensen met gebrek aan kennis, iedereen willen bekeren terwijl je zelf behoorlijk te kort schiet. Amen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:19

suleilitha schreef:
Nee hoor, ik stel het alleen even aan de kaak dat ik er tegen ben dat mensen met gebrek aan kennis, iedereen willen bekeren terwijl je zelf behoorlijk te kort schiet. Amen.

Ja ernstig te kort, zo erg tekort dat de cursussen nog steeds volstromen en de evaluatieformulieren zonder uitzondering lovend zijn.

Jij bent niet op cursus geweest, dus ik vind het knap dat je kunt oordelen. Maak maar een equi-nox afzeik topic aan ofzo en ga je gang, vertel er wel bij dat je ons nooit gezien hebt en nooit op cursus bent geweest. Of ga een weddenschap met me aan: 15 km hoofdstelloos door de duinen en over het strand, kijken wie het verste komt. Clown Of maak een anti website nadat je de weddenschap niet durfde aan te gaan Pling. Of nee dat idee is gejat Tong uitsteken

Ik schaar je ongefundeerde kritiek van het niveau geenstijl.nl verder onder jaloezie Koe .

Je opent topics omdat je graag hoort dat jij een geboren paardenmens bent dat geen NH nodig heeft en het 'van nature' al heeft. Een aantal mensen heeft je daar ook al mee 'gefeliciteerd'. Ik ben gewoon eerlijk dat ik in het verleden paarden op stal had, op ijzers, biks gaf, met bitten reed, een hete aardappel in mond duwen als oplossing zag voor bijten etc. Ik heb tenminste wat bijgeleerd in die tussentijd Clown

Graag weer ontopic Vork

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:36

Citaat:
Ja ernstig te kort, zo erg tekort dat de cursussen nog steeds volstromen en de evaluatieformulieren zonder uitzondering lovend zijn.

Aannemende dat je algemene ontwikkeling enigzins op peil is, zul je ongetwijfeld de uitdrukking 'In het land der blinden is éénoog koning' kennen. Dat de cursussen volstromen en de evaluatieformulieren zonder uitzondering lovend zijn is natuurlijk helemaal geen relevant criterium, aangezien het meerendeel ( en dat zal de 100% niet ver ontlopen)van jullie 'klantjes' regelrechte amateurs zijn. Ik zet hier ook maar 's een Koe achter.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:40

Ah dus hoefsmeden en veeartsen die op cursus zijn geweest zijn ook amateurs ROFL

Weet je wat één van die hoefsmeden zei? 'Als ik me zielig voel ga ik altijd even op bokt kijken en daar zie ik mensen die nog veel triester zijn en voel ik me meteen een stuk beter'

Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:42

Nee, die waren van een soort van keuringsdienst en deden aan vergelijkend warenonderzoek...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:50

OJa en keep in mind dat je met afzeiken alleen maar onze naamsbekendheid vergroot. Knipoog

Bram de Langen heeft destijds na zijn afzeiktopic uiteindelijk méér klanten gekregen ipv minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:51

Hm, mensen als Fred Emmerig krijgen het door jullie ook alleen maar drukker, het is toch ergens goed voor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:52

suleilitha schreef:
Nee, die waren van een soort van keuringsdienst en deden aan vergelijkend warenonderzoek...

De veeartsen in kwestie gebruiken NB nu in hun praktijken en geen ijzers meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:53

Een veearts gebruikt nooit ijzers, dat is werk voor de hoefsmid en niet voor de veearts maar dit denkfoutje zal ik me maar vergeven...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:10

Citaat:
Ah dus hoefsmeden en veeartsen die op cursus zijn geweest zijn ook amateurs

Nou dié hoefsmeden en veeartsen mogen dan zeker niet bij mijn paarden komen. Het benoemen van iemands beroep is voor mij nog altijd niet het bewijs van intelligentie of kunde van die persoon. Vork Bovendien.. als een arts gaat beweren dat bepaalde hoef/been problemen op te lossen zijn na een "cursus hoefbekappen in één dag" dan vraag ik mij af waar hij zijn diploma gehaald heeft. In Phantasy Land wellicht?

Citaat:
OJa en keep in mind dat je met afzeiken alleen maar onze naamsbekendheid vergroot.

Dat kan dus twee kanten opgaan, niet waar?

Citaat:
Bram de Langen heeft destijds na zijn afzeiktopic uiteindelijk méér klanten gekregen ipv minder.

Says who? Doe jij zijn boekhouding?

Maar wat één ding betreft heb je gelijk... want hoe leuk zo'n intermezzo over A&A ook is ... laten we maar terug on topic gaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:14

Zei Bram zelf toen ik hem sprak. Sigaar

Er zijn mensen hier op bokt die niet door bokt onder 'natural' gerekend worden, waar ik uiterst plezierig en constructief mee kan praten op bokt, terwijl de ideeën toch echt groot verschillen. Kiwiko bijvoorbeeld en r.i.p. Runningkawa.

Met dat afzeikerige gedoe maken jullie alleen jezelf belachelijk Knipoog. Ga liever iets constructiefs doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:15

Om even op je laatste zin te reageren, verbeter de wereld maar begin vooral bij jezelf.