NH met anderhalfjarige hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ebony2

NH met anderhalfjarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 07:13

Ik heb sinds een paar weken een KWPN hengst van anderhalf.
Nu vroeg ik mij af of ik met hem al NH les kan nemen .
Nu bedoel ik niet om al met hem aan het werk te gaan, maar of ik dit al toe kan passen om hem naar het land te brengen en weer op te halen en tijdens het poetsen, dus puur in de dagelijkse dingen toe passen.
Deze jongen is nl al ruim 1.60 en zoekt alle dagen (uiteraard) zijn en mijn grenzen op.(proberen in mijn jas te happen, rare sprongen maken, stil staan en niet meer vooruit wilen, het liefst mij van en naar de stal duwen)
Omdat ik op een vriendelijke en verantwoorde manier me hem om wil gaan ben ik geintresseerd in NH.
Uiteraard wil ik dit wel onder begeleiding doen.
Wat vinden jullie, kan ik daar nu al mee beginnen of is hij te jong.

liljebo

Re: NH met anderhalfjarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:22

Je bent nooit te vroeg om met NH te beginnen. NH is niet zozeer training als wel het leren omgaan met het paard op een manier die het paard begrijpt. Voorop bij NH staat leiderschap, communicatie en begrip voor het paard en het is nooit te vroeg om daarmee te beginnen. Heel verstandig dat je er lessen mee wilt volgen, want op die manier leer je je het beste aan.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:31

Ik heb zelf ook een anderhalf jarige hengst en aangezien hij hengst zal blijven vind ik het ook belangrijk om nu vast wat opvoeding bij te brengen.
Ik gebruik hiervoor de Parelli methode, maar heb hier wel al ervaring in opgedaan met een flink aantal andere paarden.

Ik doe dus echt alleen het toepassing van enkele Parelli games puur in de dagelijkse omgang. Maar doe dit dus ook wel gewoon consequent ALTIJD in de omgang.
Ik weet niet of les hierin kan bijdragen, want dat is natuurlijk maar een kort moment. Diezelfde technieken zul je dus wel degelijk altijd moeten toepassen en niet alleen tijdens les.

Hou er rekening mee dat als je je als leider opstelt dat de hengst dat leiderschap zal gaan proberen over te nemen. Ben erop voorbereid dat het dominante gedrag in eerste instantie erger zou kunnen worden. (hoeft niet kan wel en dan is het heel erg belangrijk dat je direct goed kunt aanpakken)

Persoonlijk zou ik er in dit geval waarbij het hengstje duidelijk wat manser is dan die van mij bijvoorbeeld ervoor kiezen hem in een opfok te zetten en in de tussentijd met een volwassen paard NH les te nemen, zodat je daarna iets meer voorbereid bent voor een hengstje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:41

Alsj e bedenkt dat Parelli al waarschuwd om met hengsten om te gaanvoordat je je Savvy op peil hebt, denk ik dat je meer problemen krijgt dan dat NH je problemen op gaat lossen. Als jij nu al een hengst hebt die je gaat uitproberen, moet je een zero tolerance beleid toe gaan passen, en zelfs dat is geen garantie dat hij niet als winnaar uit de bus gaat komen.

Wil je hem hengst houden, ga hem dan niet dagelijks poetsen. Ik ga er van uit dat de basis qua opvoeding er in zit. Dus op het land zetten en zo min mogelijk ermee omgaan. En ik ga er ook van uit dat hij in een groep met andere hengsten staat, waar hij zijn speldrang en spelende knokpartijen op uit kan leven, zodat hij dat niet op jouw hoeft te doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:54

TS geeft paardrijles, dus ik neem aan dat ze wel weet waar ze aan begint en bewust deze keuze heeft gemaakt.
De overstap naar NH zou dan ook best mogelijk moeten zijn, als ze daarin begeleiding neemt om de principes duidelijk te hebben. Ik denk ook niet dat ze van plan is om meteen lange lessen te nemen, maar gewoon meer over de aanpak wilt weten en dat vind ik een goed idee. Juist voor iemand die zoveel met paarden werkt en andere mensen leert rijden. Daarvoor heb ik bewondering, want als zij gaat werken met NH principes, brengt dat dat automatisch over op anderen. Prima toch.

Gezien ze met de hengst toch al dagelijks omgaat, lijkt me dat je goed de overgang naar NH kunt maken en zie ik het ook niet als noodzakelijk om maar vooral niet aan het paard te komen. Integendeel. Parelli zegt zelf dat je nooit te jong kunt beginnen hiermee. Voor iemand met veel paardenervaring en onder begeleiding moet die overstap mogelijk zijn. het is toch in feite niet zozeer training, maar vooral omgaan met....

Dat hij daarnaast ook met andere paarden moet kunnen spelen zal TS heus wel weten. Net als het feit dat ze een zero tolerance beleid moet handhaven bij een hengst.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 10:43

Ik ben wel ervaren genoeg in de omgang met paarden, maar ik heb geen ervaring met NH.
Ik ga zeker geen lange lessen volgen maar mijn bedoeling van "les"is dat er eens iemand mee loopt als ik hem buiten zet en/of binnen zet die mij tips zou kunnen geven hoe ik hem op de juiste manier corrigeer.
Het is een echte hengst en dat zal hij zeker blijven totdat hij volgend jaar naar de keuring is geweest. Maar juist omdat hij echt hengsten gedrag vertoont ben ik contstand mijn stem aan het verheffen als hij iets probeerd en krijgt hij een tik tegen zijn neus.
Ik wil dus niet met NH gaan beginnen omdat ik controlle over hem wil krijgen, want ik heb hem even goed wel goed in de hand. Het gaat mij er gewoon om dat ik het voor zowel mijn paard als voor mezelf wat leuker wil maken. Ik wil niet aldoor op hem moeten blijven mopperen of tikken blijven geven, dat is gewoon voor mij de manier niet. Ik wil hem gewoon wat beter begrijpen en hoop dat hij mij dan ook wat beter gaat begrijpen.
En wat betreft het poetsen, dat gebeurd echt niet dagelijks hoor, een jong paard moet wel een jong paard kunnen blijven. Maar 1 keer per week wil ik hem gewoon met een zachte borstel of lap over zijn lijf kunnen aanraken zodat hij hier wat aan went.
En ik heb hem bewust niet naar de opfok gebracht omdat ik hem van het begin af aan in handen wil hebben. Daarom heb ik er als gezelschap wel een hengstveulen bij lopen dus spelen kunnen ze de hele dag, daar ze van sóchtends vroeg tot sávonds buiten lopen, weer of geen weer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:00

Ervaring in omgang met paarden is niet hetzelfde als ervaring met omgang met een hengst. Helemaal een jong dier dat je gaat uitproberen. Een hengst gaat namelijk door waar een ruin of een merrie ophoudt, soms zelfs tot de dood er op volgt. Ze zijn vliegensvlug en een aanval zie je niet altijd aankomen.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 11:16

Cassidy schreef:
Ervaring in omgang met paarden is niet hetzelfde als ervaring met omgang met een hengst. Helemaal een jong dier dat je gaat uitproberen. Een hengst gaat namelijk door waar een ruin of een merrie ophoudt, soms zelfs tot de dood er op volgt. Ze zijn vliegensvlug en een aanval zie je niet altijd aankomen.

Geloof me ook de omgang met hengsten is me niet vreemd, alleen de manier van corrigeren moet volgens mij anders kunnen, als de manier waar op ik het voorheen deed.
Mijn vraag is ook niet hoe ik om dien te gaan met een hengst, maar of ik op anderhalfjarige leeftijd al NH op hem zou kunnen toepassen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:35

Dat idee had ik dus ook al..... En persoonlijk blijf ik het goed vinden dat je verder kijkt naar mogelijkheden in een omgang. Overigens is NH niet per definitie zacht. Wel heel voorspelbaar voor een paard omdat je hetzelfde principe aanhoudt als een ander paard: Houding, manier van kijken, waarschuwing en als dat niet helpt je dreigement uitvoeren.
Ik zou gewoon zeggen... kijk eens of er in je buurt iemand zit die al heel ver is in NH (omgang met hengsten vergt voor een instrukteur ook veel kennis) en overleg. Meestal is het wel mogelijk dat zo iemand je de principes uitlegt en je helpt. Er zitten erge goeie NHers in nl,

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:45

Aangezien NH een manier van omgaan is, zie ik het bezwaar niet?

Wel ben ik van mening dat hoe meer je de opvoeding van een hengst (of merrie) aan andere paarden over laat, hoe minder problemen je zult krijgen.
Juist als je hem hengst wilt laten.

Ik ben ook heel erg benieuwd naar wat voor hengstengedrag hij precies laat zien? (behalve bijten.)

Overigens dreigt een ander paard niet als het gebeten wordt... dat zou ook wel heel ineffectief zijn.
Op bijten hoort dus altijd een reactie te volgen die zowel lichamelijk als geestelijk afschrikwekkend is.

Zet je anderhalfjarige 'hengst' maar eens in een echte kudde. De oudere merries waren gauw klaar met zijn streken.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:48

Ik zou je hengst ook lekker in de kudde gooien. Dan wordt ie wel door de andere paarden opgevoed. Voor de rest is anderhalf te jong om er meer mee te gaan doen dan basiswerk. Waarom wil je hem hengst houden eigenlijk of wordt hij nog wel gecastreerd?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:57

Ik ben het helemaal eens met cassidy.

Ik ben van mening dat je een anderhalfjarige hengst op een wei met vriendjes moet zetten en er niet intensief mee bezig moet zijn.

Wat moet het paard op die leeftijd kennen?: aan een halstertouwtje meelopen, voetjes kunnen optillen en vaststaan. Als dit er in zit moet je het niet wekelijks herhalen. De beste opvoeding krijgen die mannen op de wei.

Uiteraard moeten de paarden op die leeftijd ook gehoorzaam zijn. Als ze over de schreef gaan (ook al is het maar een klein klein beetje) gelijk aanpakken. Want eerst pakken ze een topje van je vinger en voor je het weet is hij baas over je in plaats van jij baas over hem.

NH aanpak is ok. Want de echte NH'ers pakken hun paard ook goed aan als het nodig is en laten het paard op jonge leeftijd gewoon paard zijn in een kudde.
Maar met Parelli zal ik toch zeker niet beginnen als ik jou was... (als je hem perse hengst wil houden)

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 14:01

Sappos schreef:
Ik zou je hengst ook lekker in de kudde gooien. Dan wordt ie wel door de andere paarden opgevoed. Voor de rest is anderhalf te jong om er meer mee te gaan doen dan basiswerk. Waarom wil je hem hengst houden eigenlijk of wordt hij nog wel gecastreerd?

Zoals ik al erder schreef, loopt hij samen met een andere hengst dus ze voeden elkaar echt wel op, daar gaat het ook niet om.
Ook schreef ik al dat hij nog voor de keuring moet en dat hij daarom nog hengst is.Mocht hij op de keuring niet goed genoeg zijn wordt hij gewoon "geruint"

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 14:09

lindake schreef:
Ik ben het helemaal eens met cassidy.

Ik ben van mening dat je een anderhalfjarige hengst op een wei met vriendjes moet zetten en er niet intensief mee bezig moet zijn.

Wat moet het paard op die leeftijd kennen?: aan een halstertouwtje meelopen, voetjes kunnen optillen en vaststaan. Als dit er in zit moet je het niet wekelijks herhalen. De beste opvoeding krijgen die mannen op de wei.

Uiteraard moeten de paarden op die leeftijd ook gehoorzaam zijn. Als ze over de schreef gaan (ook al is het maar een klein klein beetje) gelijk aanpakken. Want eerst pakken ze een topje van je vinger en voor je het weet is hij baas over je in plaats van jij baas over hem.

NH aanpak is ok. Want de echte NH'ers pakken hun paard ook goed aan als het nodig is en laten het paard op jonge leeftijd gewoon paard zijn in een kudde.
Maar met Parelli zal ik toch zeker niet beginnen als ik jou was... (als je hem perse hengst wil houden)

Ik heb al duidelijk beschreven dat hij helemaal niet intensief bezig hoeft te zijn!!!!
Het enigste wat hij hoeft te kennen is aan een touwtje mee lopen, meer niet. Maar juist alleen aan dat touwtje lopen wil ik hem leen op de manier van NH. En hij loopt met een echte man op de wei!!!!!
Dus nog één keer voor de duidelijk heid:
Hij loopt de hele dag met nog een hengst op de wei (van sóchtends vroeg tot sávonds laat alleen als het donker wordt gaat hij op stal, om persoonlijke redenen staat hij niet in een kudde bij de opfok)
Hij hoeft helemaal niets alleen mee lopen aan een touwtje, voor de rest hoeft hij alleen maar te doen waar hij zin in heeft
het gaat er dus alleen om hoe ik hem kan corrigeren op een voor hem duidelijke manier zonder hem te belediggen zoals hem te slaan (wat hij alleen maar als een spelletje ziet en daar juist weer van gaat bijten)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:30

Rustig maar niemand valt je aan, mijn excuses ik heb over dingetjes heengelezen. Verder vind ik het prima dat je hem hengst houdt tot de keuring en hij staat ook gelukkig niet alleen. Voor de rest is er al aangegeven dat vooral de basis een grote rol speelt in de omgang verder nog niet zo veel.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 14:35

Sappos schreef:
Rustig maar niemand valt je aan, mijn excuses ik heb over dingetjes heengelezen. Verder vind ik het prima dat je hem hengst houdt tot de keuring en hij staat ook gelukkig niet alleen. Voor de rest is er al aangegeven dat vooral de basis een grote rol speelt in de omgang verder nog niet zo veel.

Ik voel me absoluut niet aangevallen hoor
maar omdat ik al het idee had dat sommige Knipoog over bepaalde dingen hadden heengelezen
had ik e.e.a nog even op een rijtje gezet

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:55

Jammer dat er erg wordt ingegaan op het feit dat de ts een hengst heeft in plaats van op haar vraag... nl of je nh les met hem kan nemen omdat ze een betere manier van hanteren zoekt, waar ze zichzelf wat beter in kan vinden dan in de huidige manier. Ze schrijft erbij dat het niet bedoeld is om te trainen, maar puur vanwege omgangsvormen.

En op die vraag zeg ik dus ja. NH is een manier om met paarden om te gaan en te communiceren op paardse wijze. En die manier van omgaan is geschikt voor elk paard en elke leeftijd. Ik ben het ermee eens dat iemand zonder ervaring niet met een hengst NH moet gaan doen, maar daar is hier geen sprake van.
De ts heeft veel ervaring met paarden en ervaring met hengsten.
Ik zie dan geen enkel bezwaar in het leggen van contact met een goede en gedegen NH instrukteur die met haar kan bekijken hoe ze op deze manier de hengst kan hanteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:01

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.youtube.com/watch?v=luTpaavdslE

En ik blkijf erbij dat alleen een onderdeel van een training eruitpikken zonder dat je de context weet en begrijpt eigenlijk best wel gevaarlijk en onzinnig is.

En om terug te komen op de vraag of je ook met een veulen op NH manier om kunt gaan: ja, dat kan. Maar dan het hele programma. Omdat het anders net het bakken is van een taart waarbij je het meel vergeet: je krijgt nooit het optimale resultaat.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 15:48

En ik blkijf erbij dat alleen een onderdeel van een training eruitpikken zonder dat je de context weet en begrijpt eigenlijk best wel gevaarlijk en onzinnig is.

Daarom wil ik dit ook zoals in mijn vraag beschreven wordt, dit enkel en alleen onder begeleiding doen.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 15:50

liljebo schreef:
Jammer dat er erg wordt ingegaan op het feit dat de ts een hengst heeft in plaats van op haar vraag... nl of je nh les met hem kan nemen omdat ze een betere manier van hanteren zoekt, waar ze zichzelf wat beter in kan vinden dan in de huidige manier. Ze schrijft erbij dat het niet bedoeld is om te trainen, maar puur vanwege omgangsvormen.

En op die vraag zeg ik dus ja. NH is een manier om met paarden om te gaan en te communiceren op paardse wijze. En die manier van omgaan is geschikt voor elk paard en elke leeftijd. Ik ben het ermee eens dat iemand zonder ervaring niet met een hengst NH moet gaan doen, maar daar is hier geen sprake van.
De ts heeft veel ervaring met paarden en ervaring met hengsten.
Ik zie dan geen enkel bezwaar in het leggen van contact met een goede en gedegen NH instrukteur die met haar kan bekijken hoe ze op deze manier de hengst kan hanteren.

Misschien als ik had gevraagd: NH met anderhalf jarig paard? en het woord hengst had weg gelaten, ik wel makkelijker aan een antwoord had gekomen Haha!

Maar even goed iedereen bedankt hoor voor zijn of haar mening en verdere tips en meningen zijn altijd welkom!!!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:01

Mijn hengst is nu 6 en heeft tot zijn 2e jaar in de opfok gestaan. Omdat hij daar totaal niet te benaderen was hebben we hem naar huis gehaald en samen met onze ruin laten lopen. Hij is zeer braaf behalve met het naar buiten zetten. Daarom heb ik toen hij 2 was een poging gewaagd om dmv NH meer controle over hem te krijgen. Dat heeft bij mij niet echt gewerkt. Het enige wat werkte was een ketting onder zijn kin en die gebruik ik nu. Maar nog heeft hij soms een bui dat hij me letterlijk aan de kant wilt zetten. Dan moet ik even flink optreden en gaat het weer. Ook heb ik hem bewust bij een dominante merrie gezet als zij niet hengstig was. Daar had hij dus niets te vertellen.
Momenteel hebben we nog een anderhalfjarige hengst staan. Hij kan niet meer bij de merries omdat hij daar teveel mee gaat "spelen". Maar bij zijn moeder en haar veulen werkt zeer goed. Moeder leest hem in het begin flink de les en daarna speelt hij samen met de kleine. Deze hengst heeft trouwens wel soms de neigeing om te bijten en dan stuur ik hem dus flink achteruit. Ook altijd een pas achterwaarts als ik de stal in kom of ga voeren. Vinger omhoog is halthouden. En als hij teveel voor me wilt lopen ga ik met het touw circelen.
Bij NH denk ik vaak aan softe correcties en je moet dus echt een juiste persoon zien te vinden. Join-up lijkt mij niet zo'n goede methode omdat naar mijn idee paarden heel snel het gaatje in je manier van werken zien en daardoor sterker uit de strijd komen. Ik ben wel met 2.5 begonnen met soms longeren zodat ik tempo en richting kon bepalen. Maar dat was 1 a 2x 10 min per weer.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 17:09

Mijn hengst heeft wel in de opfok gelopen.
Helaas heeft hij zich daar toen verwond ( waarschijnlijk met zijn achterhoef zijn voorbeen geraakt)en werd dit pas na een week gemeld. Toen was er al wildvleesvorming.
Hier is hij inmiddels aan geopereerd (plastische chirurgie Vingers aflikken )en dit is weer prima genezen en niet meer te zien.
Maar om die reden gaat hij niet meer naar de opfok. Ook omdat er nog een hengst bij loopt hoor want dat vind ik wel heel belangrijk!!! en omdat het hier te realiseren is.
Verder lopen hier alleen maar merrie's waar hij natuurlijk soms best van onder de indruk is (en zij van hem). En ik vind het ook helemaal niet erg dat hij hierop reageerd, het zou ongezond zijn als hij dat niet deed. Maar ik wel hem wel op zijn plek blijven zetten en dan het liefst op een voor het paard zo natuurlijk mogelijke manier, wat tevens mij zelf aanspreekt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:09

Tja, maar wat stel je je nou voor bij die voor het paard zo natuurlijk mogelijke manier?

Je schrijft dat hij slaan alleen als een spel ziet: dan sla je dus duidelijk niet hard genoeg.
Niet jij, maar híj bepaalt wat effectief is, en als hij jouw klap niet respecteert, zul je duidelijker door moeten komen.
Niet alleen door die tik, maar ook door bijbehorende lichaamstaal en eventueel stem (paarden gebruiken die wel degelijk bij conflicten!)
En als je écht adequaat optreedt, weet een jong dier gauw genoeg dat het menens is, beter een keer hard dan 10 keer zacht.

Denk je dat jou jonge hengst in een kudde zomaar 'lollig' zou mogen doen? De merries slaan het licht uit zijn ogen als hij echt te ver gaat - en dat weet zon jonkie snel genoeg.

Als je denkt dat je dit door NH kunt oplossen omdat daar een gouden 'fluistermanier' tussen zit, wil ik het graag van je horen als je die gevonden hebt.
Maar wat hierboven al aangegeven wordt: NH is niet altijd soft. Omdat paarden niet altijd soft zijn.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:15

ebony2 schreef:
Ik heb al duidelijk beschreven dat hij helemaal niet intensief bezig hoeft te zijn!!!!
Het enigste wat hij hoeft te kennen is aan een touwtje mee lopen, meer niet. Maar juist alleen aan dat touwtje lopen wil ik hem leen op de manier van NH. En hij loopt met een echte man op de wei!!!!!
Dus nog één keer voor de duidelijk heid:
Hij loopt de hele dag met nog een hengst op de wei (van sóchtends vroeg tot sávonds laat alleen als het donker wordt gaat hij op stal, om persoonlijke redenen staat hij niet in een kudde bij de opfok)
Hij hoeft helemaal niets alleen mee lopen aan een touwtje, voor de rest hoeft hij alleen maar te doen waar hij zin in heeft
het gaat er dus alleen om hoe ik hem kan corrigeren op een voor hem duidelijke manier zonder hem te belediggen zoals hem te slaan (wat hij alleen maar als een spelletje ziet en daar juist weer van gaat bijten)

Oeis dan zit je al met de gebakken peren. Mensen die de NH serieus beoefen geven ook wel eens een fameuse tik hoor... Zie maar eens in een kudde... daar gaat het ook niet al te zacht aan toe... En dat is nodig... Een paard moet zijn plaats weten. Nu loopt hij al over je heen...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 00:51

ebony2 schreef:
Misschien als ik had gevraagd: NH met anderhalf jarig paard? en het woord hengst had weg gelaten, ik wel makkelijker aan een antwoord had gekomen Haha!

nee hoor Haha! Met nh moet je niet beginnen met een onbeleerd paard of een hengst. Is gewoon niet verstandig. Waarom? in het begin ben jij degene die leert, dus kan je het beste een paard nemen die niet al te veel schade oploopt van je fouten in het leerproces. Dus geen hengst, geen extreem moeilijk paard en geen jong paard.