Nou kent Randalin al wat VD (niet heel erg veel), maar dat betekent dus wel dat ze bij bepaalde aanrakingen/positioneringen van mij meteen aan bepaalde oefeningen denkt.
Ik kan dus haar achterhand niet omstellen (zoals bij Parelli): dan krijg ik een beuk.(Omdat ze die reactie aangeleerd heeft)
Mijn wijsheid zegt mij dat ik haar niet kan dwingen in een ander systeem, omdat ze dan alleen maar beledigd en verward zal raken.
Jaren geleden heb ik eens iets soortgelijks meegemaakt. Met een pony verdiepte ik met in de methode van Hempfling. Toen ik de leidposities ging uitproberen, merkte ik dat ik mijn pony tot op het bot beledigde: normaal liep ze buiten altijd een beetje rond me, alleen aan het touw trekken was haar verboden.
Kennelijk was ik mijn dominante positie aan het duidelijk maken aan een dier dat die dominantie helemaal niet in vraag stelde. Ik heb wel geleerd van die ervaring: bij dieren die geen vraagtekens bij de rangorde plaatsen, maak ik daar nooit meer een punt van, hoe subtiel ook.
Stel dat jij je werk goed wil doen, maar dat je baas je toch iedere dag even botweg laat merken dat hij de baas is? Leuk?
Maar zit daar niet een zwakte van veel NH systemen? Die beginnen toch voor een groot deel met oefeningen die juist die dominantie bepalen. Bovendien dwingen ze de volgelingen tot systemen, althans dat zie ik in sommige stromingen gebeuren.
Vaak moet het paard ook op heel andere signalen reageren dan het tot dan toe aangeleerd had. Want nee, ook als je 'communiceert zoals paarden doen' weet een paard niet als bij donderslag wat je wilt, maar komt het aan op conditioneren, dresseren, beleren.
Volgens mij komt het in een aantal gevallen neer op andere dingen leren, niet betere dingen.
Mag je dat van een dier dat gewoon altijd al probleemloos zijn werk deed vragen? Wat vinden jullie?
En hoe gaan jullie ermee om?
. Doe gewoon je ding met zo'n paard en maak je niet druk over NH methodes.