Singelnijd Boomloos zadel hoe oplossen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Singelnijd Boomloos zadel hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 15:07

Hallo,

Sinds een poosje heeft Lardo last van Singelnijd. Ik rijdt met een Barefoot Arizona zadel, dat is er 1 met een western singel, deze heeft een hefboomwerking dat weet ik. Ik singel altijd in stappen aan, maar zodra ik mijn singel onder zijn buik door wil doen is hij al bijna niet te houden. Ik doen dan de singel zo los/strak dat het zadel niet verglijdt. Als ik hem dan rond laat lopen bokt stijgert en doet hij! Het is dan net een paard dat voor het eerst het zadel op krijgt.

Ik zou wel willen weten wat ik hier aan kan doen.

Heb van de hoefsmid een tip gekregen elastieken singel.

nickyu

Re: Singelnijd Boomloos zadel hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:10

eens heeel erg goed kijken of het zadel wel goed ligt
of er geen scherpe dingen in je dekje zitten
en kijken of je paard niet ergens pijn hebt ook voordat je zadel erop legt
wat voor een singel gebruik je nu ?

een ding is zeker hij geeft HEEL ERG DUIDELIJK aan
dat er IETS niet goed zit ..

hij fluisterd niet hij schreeuwt !
luister naar m en ga op zoek ..

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 15:14

Nickyu. Heb nu een normale western singel, ik check mn dekje voor het rijden, pommel is goed, zadel licht op goede plek. Ik weet het niet meer. Ik doe alles zo voorzichtig mogelijk en stop zodra hij het kleinste signaal geeft, maar ik weet het gewoon even niet meer..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:19

wat noem jij een normale western singel ?
een touw singel ? een lederen singel ? een neopreen singel ?
neopreen met gel singel ? met wol gevoerde singel ?

heb je zijn rug al eens nagevoeld ?
kan die met rollen bv een keer iets verdraait hebben ?

hij geeft toch duidelijk aan dat die pijn heeft ..

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:21

Cynthiaaapje schreef:
Hallo,

Sinds een poosje heeft Lardo last van Singelnijd. Ik rijdt met een Barefoot Arizona zadel, dat is er 1 met een western singel, deze heeft een hefboomwerking dat weet ik. Ik singel altijd in stappen aan, maar zodra ik mijn singel onder zijn buik door wil doen is hij al bijna niet te houden. Ik doen dan de singel zo los/strak dat het zadel niet verglijdt. Als ik hem dan rond laat lopen bokt stijgert en doet hij! Het is dan net een paard dat voor het eerst het zadel op krijgt.

Ik zou wel willen weten wat ik hier aan kan doen.

Heb van de hoefsmid een tip gekregen elastieken singel.

Ik heb precies hetzelfde! Mijn paard had altijd al singelnijd, maar met het boomloze zadel is het ineens veel erger geworden.
Ik lees even mee.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 15:29

Wol gevoerde singel, als ik zijn rug navoel doet hij niets.. verrekt geen spier, geen pijn in de rug, Alleen bij het singelen doet hij het (alleen met boomloze zadel,tevens de enige met western singel)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:40

Wanneer je te paard zit, moet je -onder het zadel of onder het dekje- even met je hand, wanneer dat mogelijk is, ter hoogte van de beugelriemophanging, voelen of dat gedeelte een bobbel veroorzaakt wat aan de zijkant van je paard pijn kan veroorzaken. Het hoeft niet zo te zijn, maar je kunt het maar beter even gecheckt hebben. Elk materiaal wordt na verloop van tijd door gebruik wat "slapper".

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:57

Heb je wel een goede, dikke pad eronder liggen? En ligt het zadel ook op de goede plek, niet te ver naar voren?

Het kan nooit kwaad om eens een fysio te laten komen, even voelen of de rug goed los is. Dat kun jij zelf niet voelen door even erop te drukken.

Is de singel ook niet te kort, waardoor de lange riem teveel tegen de huid schuurt, of misschien zelfs ergens klemt ofzo?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 16:18

opala, met rijden is alles goed, vandaar dat ik het ook niet snap (speel wel eerst ong kwartier met hem ivm aansingelen.) Maar zal eens voelen.

Mystic tinker: Heb een pad met dubbele inlages, zadel licht altijd op goede plek. Doe altijd voor het rijden alles checken.

Fysio zal ik eens voor kijken,probleem is dat ik zelf zou moeten betalen. Rug drukken heb ik geleerd van fysio, als hij daar niet op reageert is er zo wie zo weinig aan de hand.

Singel is goed, Heb aan beide kanten 3 a 4 gaatjes over.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:12

Ik heb sinds kort ook een boomloos zadel. Ik had altijd een gewoon veelzijdigheidszadeltje. Nu vind ze aansin gelen nooit leuk,maar bij mijn veelzijdigheidszadel ging het laatste tijd super goed. Soms zelfs gewoon met haar oortjes naar voren.
Als ik aansingel als ik ga longeren, (heeft ze dus een longeersingel op) dan wordt ze altijd bozer. Ik moet dan van onder zegmaar aan singelen. Bij m'n barefoot London reageert ze precies hetzelfde als bij een longeersingel. Zodra het aangesingeld is, is het ook helemaal goed.
Ik heb het idee dat ze dat zo laag zegmaar, (vergeleken met een veelzijdigsheids singel + zadel) vervelend vind. Dat je meer tussen haar voorbenen bezig bent om het zo maar te zeggen.

Ik volg dit nog even

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 17:34

Ik heb het niet eens laag, gewoon op de zelfde plek als met eerdere zadels.. maar ik weet het gewoon echt niet, misschien wordt het beter met een elastieken singel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:45

Je paard reageert met een boomzadel niet zo?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 17:57

Toen met mn dressuur zadel niet en met mn recreatie zadel niet zo erg.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:03

Cynthiaaapje schreef:
Toen met mn dressuur zadel niet en met mn recreatie zadel niet zo erg.

Je hebt nu nog een boomzadel? Dan zou ik daar voorlopig mee gaan rijden en kijken of de klachten verdwijnen. Grote kans dat er dan iets aan het boomloze zadel is wat je paard irriteert.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 18:15

Ja dat snap ik, en hoe ik het vanaf Lardo kan zien is het alleen het aansingelen, met rijden is hij zo braaf! Standaard voor het rijden wil hij eerst even bokken, altijd, anders doet hij het wel tijdens het rijden, dit laat ik hem ook gewoon doen, maar hij flipt bij tijden gewoon.. echt heel vreemd!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:22

En als je nu vóór het opzadelen even losgooit?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 19:12

Mystic Tinker, heeft geen zin, hij staat dag en nacht op het land, dus daar zal het niet aan liggen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:59

Cynthiaaapje schreef:
Ja dat snap ik, en hoe ik het vanaf Lardo kan zien is het alleen het aansingelen, met rijden is hij zo braaf! Standaard voor het rijden wil hij eerst even bokken, altijd, anders doet hij het wel tijdens het rijden, dit laat ik hem ook gewoon doen, maar hij flipt bij tijden gewoon.. echt heel vreemd!

Doet hij dat ook als je´het ' spelen' voor het rijden doet, zonder zadel?
Heb je, nu hij problemen heeft, nog eens geprobeerd met een gewoon boomzadel?

Door heel goed te kijken hoe hij reageert met de games zonder zadel, met boomzadel, ed... kan je misschien beter wat zaken elimineren om de oorzaak te vinden. Misschien heeft het met de singel of het zadel te maken, maar dat blijkt dan vanzelf als hij met een boomzadel niet flipt.

Als de oorzaak bij het boomloos zadel lijkt te liggen, zou je nog een keer kunnen proberen om een andere singel te gebruiken, idd bv met een iets elastische werking. Flipt ie dan nog onder het boomloos (en niet onder het boomzadel) dan ligt het probleem toch bij het zadel. Misschíen ligt het prima, maar vindt hij het gewoon zelf niet zo'n prettig zadel.

Maar eerst dus mbv eliminatietestjes de oorzaak proberen te achterhalen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:13

Ik heb een elastieken singel aan een springzadel (met boom). De merrie waar ik hem op gebruik vind aansingelen met een neopreen singel niet leuk, met elastiek reageerd ze minder heftig.

Aan mijn boomloos western heb ik ook een neopreen singel en ze geeft daar dezelfde reactie als met boomdressuurzadel met neopreen singel.

Het zou kunnen zijn dat er onder je singel makkelijker velletjes dubbel komt te zitten. Je kan dat voorkomen door het paard de voorbenen even te laten strekken (spaans pas idee) nadat je de eerste gaatjes van de singel heb vastgezet.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 09:53

Liljebo, Als ik zonder zadel ga rijden doet hij met de games ook altijd een bokje, maar hij flipt niet. (met alleen de games bokt hij ook een keer) Ik zal mn dressuur zadel eens van zolder afhalen en dan zonder zadel, met boomloos zadel en met dressuur zadel zoek de verschillen doen..

MLoeser, Met mijn dressuur zadel heb ik ook een neopreen singel, hij deed daar nooit raar mee met aansingelen, ik weet niet hoe het nu is. Misschien wordt het met een elastieken singel wel een stuk beter. Spaanse pas idee is ook heel erg goed idee.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:57

Als je paard zo heftig reageert is er sowieso altijd iets mis.
Kan het zijn dat je strakker aansingelt omdat je een boomloos zadel hebt, en anders niet op kunt stappen ? (omdat het anders scheef zakt?). Heb zelf ook boomloos gereden met mijn paard en in het begin singelde ik toen redelijk strak omdat anders alles verschoof. Maarreh, uiteindelijk kreeg hij daar toen echt last van , en dat gaf hij ook duidelijk aan. Toen ben ik met voortuig gaan rijden, en heb de singel losser gelaten (en ik stap nu gewoon met een opstap op ipv zo in de beugel).

Er is echt iets aan de hand, maar wat het verder kan zijn, weet ik ff niet te bedenken. Misschien is die westernsingel te stug en gaat het schuren?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 10:01

HannahFrouk, Ik weet dat er iets mis is, maar ik weet niet wat, ik singelde met gewoon zadel ook bijna altijd zo strak aan. Opstapblok is een optie, maar dan moet ik er nog 1 maken van (ong 90 cm hoog) Schuren kan, maar lijkt me niet logisch met een bond gevoerde singel

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:07

Ben je er ook al eens mee naar de fysio geweest voor een algehele check up?

Voor hetzelfde geldt zit er iets vast in zijn rug oid.

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:11

Ehm hij is dat dus (erger) gaan doen met het boomloze zadel en deed dit minder (of niet) bij het boomzadel? Dan lijkt het er toch wel veel op dat het boomloze zadel niet goed ligt. Ook een boomloos zadel kan slecht liggen...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:12

Ik zou echt vandaag nog de zadelmaker, fysio weet ik wie laten komen. Een paard dat zo reageert op aansingelen is iets niet goed mee. Niet blijven knoeien, maar laten checken door een pro.

Vind het ook vreemd dat er geen belletje gaat rinkelen als een paard niet zo extreem reageert bij je oude zadel, en nu bij je nieuwe zadel wel. Hoeveel duidelijker kan je paard het nog maken dat er aan het nieuwe zadel iets niet lekker zit.